Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet Innland - Kundens rolle/påvirkning SOLAKONFERANSEN 2013
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning Offshore preges av: Få store operatører Norske myndigheter stiller høye krav Få, men store kunder som; STILLER SPESIFIKKE KRAV TIL OPERATØRENE Markedet
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning Markedet Innland preges av: Mange små operatører (16 AOC holdere innen AW) Svært dårlig økonomi blant operatørene Få myndighetskrav Stort antall kunder KUNDENE STILLER INGEN ELLER FÅ KRAV – Fravikes lett Pris prioriteres først
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning Regelbundet rutetrafikk Standard ruter IFR Radarkontrollert Prosedyrepreget Standardiserte prosedyrer Multi crew Nøyaktige værrapporter etc. Etc. Bruk av simulator for trening/”decision making” Noen sammenligninger – Operasjonene Offshore
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning Innland Ikke regelbundet VFR Ingen standardiserte ruter Få standard prosedyrer Et utall av forskjellige typer oppdrag Dårligere værtjeneste Operasjoner i lav høyde Single pilot Krevende oppdrag Ingen bruk av simulator Noen sammenligninger – Operasjonene
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Offshore Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning Offshorepilot versus Innlandspilot Standardiserte prosedyrer IFR operasjoner Faste flyprogram Simulatortrening før aktiv tjeneste Co-pilot i flere år Årlig simulatortrening Alltid to flygere Ordnede arbeidsforhold
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Innland Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning Offshorepilot versus Innlandspilot Første jobb som pilot - Lavt erfaringsnivå Fartøysjef fra dag en Stadig endringer i flyprogram VFR – Svært skiftende værforhold Kundepress Typeutsjekk – 5-6 timer på helikoptertypen Ingen simulatortrening Periodisk trening begrenser seg ofte til OPC og PC Alt i helikopter, lite trening på uforutsette situasjoner Arbeidsavtaler – «Fly for food» i noen tilfeller
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Er det mulig å forbedre sikkerheten gjennom myndighetskrav, UTEN at kundene må på banen? Vil EASA stille strengere krav? Vil EASA gi «level playing field»? Vil EASA stille strengere krav for å få AOC? Krav om bruk av simulator for trening? Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Hva skal så til for å bedre sikkerheten innenlands på samme måte som innen offshore? KUNDENE MÅ STILLE KRAV! Tvinge operatørene til å levere kvalitet Kompromissløst – Liv og lære, hånd i hånd Kostnadsøkning på kort sikt? – Mulig, men; Kvalitet koster mindre enn du tror. Ulykker koster både på kort og lang sikt Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Er det lys i tunellen? FsF har laget forslag til krav og sprer det til kundegrupper, også andre enn de store (Energi Norge, Statnett, Statkraft) Enkelte kundegrupper (eks. Norkring) har adoptert forslaget til retningslinjer. Vil de følge dem – Gjenstår å se. «Light Weight Recorders» på vei inn. Det arbeides i dag aktivt med etablering av simulator for AS350 (mest bruket maskin) – Vil ha meget stor innvirkning Vil det bli krav om bruk? – La oss håpe det, også fra kundene. Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning
Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | TAKK FOR MEG! Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning