Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: 57 71 81 00 | Fax: 57 71 81 01 | Helikoptersikkerhet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NORSK LUFTFART I OMSTILLING - flysikkerhet og økonomi
Advertisements

Luftromsproblematikken i Norge
TEMAKVELD BARDUFOSS FLYKLUBB.
Vi skal innfri eller overgå våre kunders forventninger
Terminologi og kodeverk
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Torstein Ertsgaard Daglig leder Stjørdal 3D verksted as
Nesodden Tennisklubb Mandat/ramme for halldriftskomitè (arbeidsgruppe) Mandat, ramme og retningslinjer vil kunne endres og utvides frem til hallen står.
Simulatortrening og utfordringer med å få ut data/informasjon fra deltakere, samt bruk av video som hjelpemiddel Kjell Ivar Øvergård, Professor i Psykologi.
Brønnsikkerhet Standarder & brønnkontrollkompetanse
Leverandørseminar Harald Anthonsen
SCM 04: Designing Distribution Networks
Julemesse, Misjonssalen Sandnes 30. november 2013 Asbjørn Kvalbein
Det nye mobilmarkedet John Olve Andersen
- handlinger og holdninger
Et sikkert arbeidsliv – riktig og viktig Finn Langeland, Norsk Industri, Stillasdagene 2013.
VI VET HVA DU TRENGER I MORGEN.
Krabbekonferansen 2012.
Erfaringer med rest-transport i Follo-området
næringens samfunnsrolle
MySaemien Sijte Arbeidskrav av Anita Kvilvang. Jeg har laget et forslag til utforming av et sørsamisk museum og kultursenter i sketchup. Jeg har brukt.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Finansielle utfordringer i fiskerinæringen Anne Stärk-Johansen Konserndirektør.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Personlig planlegging
Vi er FusionTech UB – som dere så i introduksjonen. Ting vi skal snakke om er: - Oppstarten - UB i førsteklasse.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Nettselskapenes samarbeid med kommunene i beredskapssituasjoner - Informasjonsberedskap.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Kodegjennomgang Thommy Bommen & Jarle Søberg Computas AS.
Aak AS ÅNDALSNES Aak AS Øran Vest 6300 Åndalsnes Tlf.:
Hvordan lage en enkel grovanalyse
~samhandling for helse og velferd Standardiseringsbehov - Kjernejournal Bjarte Aksnes.
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Standardisering – hvorfor det?
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Møte OED 28. juni 2011 Innspill fra Defo.
Samarbeidsforum og HSS-3 Helikoptersikkerhet.. Jeg skal snakke om… Samarbeidsforum (SF) Arbeid med HSS-3 Flysikkerhetsforum (FsF)
Solakonferansen 17. sept 2013 Flysikkerhetsforum for operatører av innlandshelikoptre (FsF) – planer og oppnådde resultater.
CAKE Q2 Awareness og etterlevelse Workshop: Denne gang ber vi om at resultet fra denne sendes onshore. Svarene fra denne workshop skal danne grunnlag for.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Aksis seminar Alver hotell 06 Kommersialisering – en naturlig del av faglig utvikling?
Livets tog.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
DRIFTSRADIO Hvor går veien ? TELEMATIKK LANDSMØTE Terje Misund.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
vil deltagerne lære blant annet:
Bibeltime på Sørlandssommer 2014
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Lys til verden 2013/2014 Årets tema: Forfulgt tro  7 misjonsorganisasjoner sammen om felles prosjekt i Nidaros  Kristne blir forfulgt for sin tro i mer.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Kapasitet hos sivile helikopteroperatører for styrket redningstjeneste Arne Roland, administrerende direktør i CHC Helikopter Service AS og styremedlem.
OU-prosess utdanningsavdelinga
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Gjennomgang av grunnskolenes bruk av IT, både teknisk og organisatorisk.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Teknologi. Simulator oversikt Nettverk Kontroll- systemer Subsea Muligheter for egenproduserte kontrollsystemer for Fugro-verdenen Større mulighet.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Fiskerisimulator i praksis FishTech 2016, Ålesund Olav Sjøvik Sjøvik AS.
(0) Sammen redder vi liv.
Mulige konsekvenser av endringer i bransjen
Dialogkonferanse om systemtest av batterielektriske busser i Oslo sentrum # Ruter Hans Petter Sundberg, Teknisk Direktør, Nettbuss AS
Dialogkonferanse Nittedalsanbudet.
Vedlegg 4 – bussanlegg og ladeinfrastruktur
Utfordringer i bransjen sett fra helikopteroperatørenes ståsted
HMS Utfordringer for en V&M Entreprenør
Utskrift av presentasjonen:

Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet Innland - Kundens rolle/påvirkning SOLAKONFERANSEN 2013

Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning Offshore preges av:  Få store operatører  Norske myndigheter stiller høye krav  Få, men store kunder som;  STILLER SPESIFIKKE KRAV TIL OPERATØRENE Markedet

Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning Markedet Innland preges av:  Mange små operatører (16 AOC holdere innen AW)  Svært dårlig økonomi blant operatørene  Få myndighetskrav  Stort antall kunder  KUNDENE STILLER INGEN ELLER FÅ KRAV – Fravikes lett  Pris prioriteres først

Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning  Regelbundet rutetrafikk  Standard ruter  IFR  Radarkontrollert  Prosedyrepreget  Standardiserte prosedyrer  Multi crew  Nøyaktige værrapporter etc. Etc.  Bruk av simulator for trening/”decision making” Noen sammenligninger – Operasjonene Offshore

Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning Innland  Ikke regelbundet  VFR  Ingen standardiserte ruter  Få standard prosedyrer  Et utall av forskjellige typer oppdrag  Dårligere værtjeneste  Operasjoner i lav høyde  Single pilot  Krevende oppdrag  Ingen bruk av simulator Noen sammenligninger – Operasjonene

Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Offshore Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning Offshorepilot versus Innlandspilot  Standardiserte prosedyrer  IFR operasjoner  Faste flyprogram  Simulatortrening før aktiv tjeneste  Co-pilot i flere år  Årlig simulatortrening  Alltid to flygere  Ordnede arbeidsforhold

Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Innland Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning Offshorepilot versus Innlandspilot  Første jobb som pilot - Lavt erfaringsnivå  Fartøysjef fra dag en  Stadig endringer i flyprogram  VFR – Svært skiftende værforhold  Kundepress  Typeutsjekk – 5-6 timer på helikoptertypen  Ingen simulatortrening  Periodisk trening begrenser seg ofte til OPC og PC  Alt i helikopter, lite trening på uforutsette situasjoner  Arbeidsavtaler – «Fly for food» i noen tilfeller

Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Er det mulig å forbedre sikkerheten gjennom myndighetskrav, UTEN at kundene må på banen?  Vil EASA stille strengere krav?  Vil EASA gi «level playing field»?  Vil EASA stille strengere krav for å få AOC?  Krav om bruk av simulator for trening? Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning

Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Hva skal så til for å bedre sikkerheten innenlands på samme måte som innen offshore?  KUNDENE MÅ STILLE KRAV!  Tvinge operatørene til å levere kvalitet  Kompromissløst – Liv og lære, hånd i hånd  Kostnadsøkning på kort sikt? – Mulig, men;  Kvalitet koster mindre enn du tror.  Ulykker koster både på kort og lang sikt Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning

Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | Er det lys i tunellen?  FsF har laget forslag til krav og sprer det til kundegrupper, også andre enn de store (Energi Norge, Statnett, Statkraft)  Enkelte kundegrupper (eks. Norkring) har adoptert forslaget til retningslinjer. Vil de følge dem – Gjenstår å se.  «Light Weight Recorders» på vei inn.  Det arbeides i dag aktivt med etablering av simulator for AS350 (mest bruket maskin) – Vil ha meget stor innvirkning  Vil det bli krav om bruk? – La oss håpe det, også fra kundene. Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning

Airlift AS, hovedkontor: Førde Lufthavn, 6977 Bygstad | Tel: | Fax: | TAKK FOR MEG! Helikoptersikkerhet Innland – Kundens rolle/påvirkning