Monopolistisk konkurranse og oligopol Kapittel 12 Monopolistisk konkurranse og oligopol 1
Emner i kapittel 12 Monopolistisk konkurranse Oligopol Priskonkurranse Fangens dilemma Kapittel 12 2
Monopolistisk konkurranse Svært vanlig markedsform som er karakterisert ved: 1) Mange bedrifter 2) Fri adgang og avgang 3) Differensierte produkter Kapittel 12 4
Monopolistisk konkurranse Graden av monopolmakt avhenger av hvor differensiert produktet er. Eksempler Tannpasta Såpe Klær Dagligvarer Kapittel 12 5
Likevekt på kort og lang sikt Pris Kort sikt Pris Lang sikt MC AC MC AC DSR MRSR QSR PSR DLR MRLR QLR PLR Kvantum Kvantum 12
Sammenligning med frikonkurranse Monopolistisk konkurranse Pris Pris Velferdstap MC AC MC AC DLR MRLR QMC P QC PC D = MR Kvantum Kvantum 17
Oligopol Markedsformen kan karakteriseres ved Lite antall bedrifter Produktet kan være differensiert eller udiffererensiert Det er adgangsbegrensninger Kapittel 12 24
Oligopol - eksempler Eksempler: Biler Stål Aluminum Bensin Elektrisk utstyr Datamaskiner Kapittel 12 25
Oligopol Likevekt i oligopolmarked: Ved frikonkurranse, monopol og monopolistisk konkurranse trenger man ikke ta hensyn til andres reaksjoner ved fastsettelse av pris og kvantum. Ved oligopol må produsentene hele tiden ta hensyn til hvordan andre produsenter vil reagere Kapittel 12 29
John F Nash – nobelpris 1994 Kapittel 12
Oligopol Nash likevekt Ulike oligopolmodeller: Hver produsent gjør så godt man kan avhengig av hva konkurrentene gjør Ulike oligopolmodeller: Cournot modellen Bertrand modellen Stackelberg modellen Kapittel 12 31
Oligopol – Cournot modellen Cournot – modellen (kvantum) Duopol To produsenter konkurrerer med hverandre Homogent gode Den ene bedriften tar den andres produksjon for gitt Kapittel 12 32
Bedrift 1s tilbud P1 Q1 D1(0) MR1(0) D1(50) MR1(50) 25 MR1(75) D1(75) Hvis bedrift 1 tror at bedrift 2 ikke vil tilby noenting, blir etterspørselskurven D1(0) lik markedets etterspørselskurve P1 D1(50) MR1(50) 25 Hvis bedrift 1 tror at bedrift 2 vil tilby 50 enheter, blir etterspørsels- kurven skiftet til venstre med 50 enh MR1(75) D1(75) 12.5 Hvis bedrift 1 tror at bedrift 2 vil tilby 75 enheter, blir etterspørsels- kurven skiftet til venstre med 75 enh MC1 50 Hva vil bedrift 1 tilby hvis bedrift 2 produserer 100 enh? Q1 Kapittel 12 38
Reaksjonskurver og Cournot likevekt Bedrift 1s reaksjons- kurve Q*1(Q2) x Bedrift 1s reaksjonskurve viser hvor mye den vil tilby som en funksjon av hvor mye man tror bedrift 2 vil tilby Q1 100 Bedrift 2s reaksjons- kurve Q2*(Q1) Bedrift 2s reaksjonskurve viser hvor mye den vil tilby som en funksjon av hvor mye man tror bedrift 1 vil tilby. 75 Ved Cournot likevekt, vil hver bedrift korrekt anslå hvor mye konkurrenten vil produsere og derfor maksimere egen profitt. Cournot Equilibrium 50 25 Q2 25 50 75 100 Kapittel 12 43
Lineær etterspørselskurve Oligopol - eksempel Lineær etterspørselskurve Markedets etterspørsel er P = 30 – Q, hvor Q = Q1 + Q2 Antar at MC1 = MC2 = 0 Kapittel 12 4 45
Lineær etterspørselskurve Oligopol Lineær etterspørselskurve Bedrift 1s reaksjonskurve Kapittel 12 4 46
Lineær etterspørselskurve Oligopol Lineær etterspørselskurve Kapittel 12 4 47
Lineær etterspørselskurve Oligopol Lineær etterspørselskurve Kapittel 12 4 48
Duopol eksempel Q1 30 15 10 Etterspørselen er P = 30 - Q og MC = 0 for begge Bedrift 2s reaksjonskurve 30 15 10 Cournot likevekt Bedrift 1s Reaksjonskurve 15 30 Q2 Kapittel 12 54
Profittmaksimering med samarbeid Oligopol Profittmaksimering med samarbeid Kapittel 12 4 55
Profittmaksimering med samarbeid Oligopol Profittmaksimering med samarbeid Kontraktkurven Q1 + Q2 = 15 Viser alle kombinasjoner av Q1 og Q2 som makimierer total profitt Q1 = Q2 = 7,5 Mindre produksjon og høyere pris enn ved Cournot likevekt Kapittel 12 4 56
Duopol eksempel Q1 30 15 10 7.5 bedrift 2s Sam- arbeid 7.5 Likevekt ved samarbeid Sett fra bedriftens side, er monopol best, fulgt av Cournot og sist frikonkurranse bedrift 2s reaksjonskurve 15 Likevekt ved konkurranse (P = MC; Profit = 0) 10 Cournot likevekt Bedrift 1s reaksjonskurve Q2 30 Kapittel 12 54
Stackelberg modellen – tidlig ute En bedrift kan bestemme produksjon først MC = 0 Markedets etterspørsel erP = 30 – Q, hvor Q = total produksjon Bedrift 1 bestemmer først egen produksjon, og bedrift 2 bestemmer så sin egen Kapittel 12 58
Stackelberg modellen – tidlig ute Bedrift 1 Må ta hensyn til reaksjonen til bedrift 2 Bedrift 2 Tar bedrift 1s produksjon som gitt og produksjon bestemmes med reaksjonskurven: Q2 = 15 - 1/2Q1 Kapittel 12 59
Stackelberg modellen – tidlig ute Bedrift 1 Bestemmer Q1 slik at: Kapittel 12 60
Stackelberg modellen – tidlig ute Setter inn reaksjonskurven: Kapittel 12 61
Priskonkurranse Bertrand modellen tar for seg bedrifter som konkurrerer på pris, og ikke kvantum, som i Cournot Kan ta for seg både homogene og differensierte produkter Kapittel 12 63
Priskonkurranse Bertrand modellen Homogenous good Markedsetterspørsel er P = 30 - Q hvor Q = Q1 + Q2 MC = 3 for begge (MC1 = MC2 = 3) Hva blir løsningen hvis vi antar at bedriftene konkurrerer på kvantum, og ikke pris (Cournot)? Hva blir markedsløsningen hvis produktet er homogent og bedriftene ikke samarbeider? Kapittel 12 64
Differensierte produkter Priskonkurranse Differensierte produkter Anta at vi har følgende Duopol FC = 20 VC = 0 Kapittel 12 71
Differensierte produkter Priskonkurranse Differensierte produkter Bedrift 1 og 2s etterspørselskurver Q1 = 12 - 2P1 + P2 Q2 = 12 - 2P2 + P1 P1 og P2 er prisene til bedrift 1 og 2, og Q1 og Q2 er kvantumet de selger Kapittel 12 71
Differensierte produkter Priskonkurranse Differensierte produkter Prisene bestemmes samtidig: Kapittel 12 72
Differensierte produkter Priskonkurranse Differensierte produkter Bedrift 1: Hvis P2 er gitt: Kapittel 12 73
Nash likevekt P1 6 4 P2 Bedrift 2s reaksjonskurve Likevekt med samarbeid Bedrift 1s reaksjonskurve P2 Kapittel 12 77
Fangens dilemma – ikke stol på noen Mulige utfall: Kapittel 12 86
Payoff matrise – fangens dilemma Bedrift 2 Tar p = 4 Tar p = 6 Tar p = 4 12, 12 20, 4 16, 16 4, 20 Bedrift 1 Tar p = 6 Kapittel 12 88
Payoff matrise – fangens dilemma Fange B Tilstå Ikke tilstå Tilstå -5, -5 -1, -10 -2, -2 -10, -1 Fange A Hvorfor velger du å tilstå ? Ikke tilstå Kapittel 12 92
Knekket etterspørselskurve Pris Hvis en produsent øker prisene slår de andre ikke følge, og etterspørselen er elastisk MR D Hvis en produsent senker prisene slår de andre følge, og etterspørselen blir uelastisk Kvantum Kapittel 12 109
Knekket etterspørselskurve Pris MC MC’ Så lenge MC er i den vertikale delen av MR kurven, blir pris og kvantum konstant D P* Q* Kvantum Kapittel 12 MR 109