Monopolistisk konkurranse og oligopol

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Litt mer om PRIMTALL.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Reklame 1.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Markets for Factor Inputs
Markeder med asymmetrisk informasjon
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og maksimum bipartitt matching Jon Marius Venstad Redigert og forelest av Gleb Sizov.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Prosjektanalyser Anskaffelse av eiendeler til “varig eie” eller bruk av selskapet i en periode på min. 3 år, f.eks til erstatning av eksisterende utstyr.
Markedsstruktur - teori og empiri
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Game Theory and Competitive Strategy
Chapter 15 Investment, Time, and Capital Markets.
Prissetting med markedsmakt
Eksterne virkninger og offentlige goder
Kapittel 14 Simulering.
Forelesningsnotater SIF8039/ Grafisk databehandling
Øvingsforelesning 9 Flytnettverk, maksimum flyt og
P-MP modeller. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Det skal opprettes p fasiliteter (lager) for å betjene en gitt mengde kunder. Kundenodene er også potensielle.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Kostratall for tjenester Overhalla kommune Av seniorrådgiver Helge Holthe Kristiansund
Forelesning i mikroøkonomi.
Løsningsforslag Eksamen 2009
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Spillteori Forelesning nr. 6.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Individuell og markedsetterspørsel
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 10 Monopol 1.
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Product differentiation
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Game Theory and Competitive Strategy
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Monopolistisk konkurranse og oligopol Kapittel 12 Monopolistisk konkurranse og oligopol 1

Emner i kapittel 12 Monopolistisk konkurranse Oligopol Priskonkurranse Fangens dilemma Kapittel 12 2

Monopolistisk konkurranse Svært vanlig markedsform som er karakterisert ved: 1) Mange bedrifter 2) Fri adgang og avgang 3) Differensierte produkter Kapittel 12 4

Monopolistisk konkurranse Graden av monopolmakt avhenger av hvor differensiert produktet er. Eksempler Tannpasta Såpe Klær Dagligvarer Kapittel 12 5

Likevekt på kort og lang sikt Pris Kort sikt Pris Lang sikt MC AC MC AC DSR MRSR QSR PSR DLR MRLR QLR PLR Kvantum Kvantum 12

Sammenligning med frikonkurranse Monopolistisk konkurranse Pris Pris Velferdstap MC AC MC AC DLR MRLR QMC P QC PC D = MR Kvantum Kvantum 17

Oligopol Markedsformen kan karakteriseres ved Lite antall bedrifter Produktet kan være differensiert eller udiffererensiert Det er adgangsbegrensninger Kapittel 12 24

Oligopol - eksempler Eksempler: Biler Stål Aluminum Bensin Elektrisk utstyr Datamaskiner Kapittel 12 25

Oligopol Likevekt i oligopolmarked: Ved frikonkurranse, monopol og monopolistisk konkurranse trenger man ikke ta hensyn til andres reaksjoner ved fastsettelse av pris og kvantum. Ved oligopol må produsentene hele tiden ta hensyn til hvordan andre produsenter vil reagere Kapittel 12 29

John F Nash – nobelpris 1994 Kapittel 12

Oligopol Nash likevekt Ulike oligopolmodeller: Hver produsent gjør så godt man kan avhengig av hva konkurrentene gjør Ulike oligopolmodeller: Cournot modellen Bertrand modellen Stackelberg modellen Kapittel 12 31

Oligopol – Cournot modellen Cournot – modellen (kvantum) Duopol To produsenter konkurrerer med hverandre Homogent gode Den ene bedriften tar den andres produksjon for gitt Kapittel 12 32

Bedrift 1s tilbud P1 Q1 D1(0) MR1(0) D1(50) MR1(50) 25 MR1(75) D1(75) Hvis bedrift 1 tror at bedrift 2 ikke vil tilby noenting, blir etterspørselskurven D1(0) lik markedets etterspørselskurve P1 D1(50) MR1(50) 25 Hvis bedrift 1 tror at bedrift 2 vil tilby 50 enheter, blir etterspørsels- kurven skiftet til venstre med 50 enh MR1(75) D1(75) 12.5 Hvis bedrift 1 tror at bedrift 2 vil tilby 75 enheter, blir etterspørsels- kurven skiftet til venstre med 75 enh MC1 50 Hva vil bedrift 1 tilby hvis bedrift 2 produserer 100 enh? Q1 Kapittel 12 38

Reaksjonskurver og Cournot likevekt Bedrift 1s reaksjons- kurve Q*1(Q2) x Bedrift 1s reaksjonskurve viser hvor mye den vil tilby som en funksjon av hvor mye man tror bedrift 2 vil tilby Q1 100 Bedrift 2s reaksjons- kurve Q2*(Q1) Bedrift 2s reaksjonskurve viser hvor mye den vil tilby som en funksjon av hvor mye man tror bedrift 1 vil tilby. 75 Ved Cournot likevekt, vil hver bedrift korrekt anslå hvor mye konkurrenten vil produsere og derfor maksimere egen profitt. Cournot Equilibrium 50 25 Q2 25 50 75 100 Kapittel 12 43

Lineær etterspørselskurve Oligopol - eksempel Lineær etterspørselskurve Markedets etterspørsel er P = 30 – Q, hvor Q = Q1 + Q2 Antar at MC1 = MC2 = 0 Kapittel 12 4 45

Lineær etterspørselskurve Oligopol Lineær etterspørselskurve Bedrift 1s reaksjonskurve Kapittel 12 4 46

Lineær etterspørselskurve Oligopol Lineær etterspørselskurve Kapittel 12 4 47

Lineær etterspørselskurve Oligopol Lineær etterspørselskurve Kapittel 12 4 48

Duopol eksempel Q1 30 15 10 Etterspørselen er P = 30 - Q og MC = 0 for begge Bedrift 2s reaksjonskurve 30 15 10 Cournot likevekt Bedrift 1s Reaksjonskurve 15 30 Q2 Kapittel 12 54

Profittmaksimering med samarbeid Oligopol Profittmaksimering med samarbeid Kapittel 12 4 55

Profittmaksimering med samarbeid Oligopol Profittmaksimering med samarbeid Kontraktkurven Q1 + Q2 = 15 Viser alle kombinasjoner av Q1 og Q2 som makimierer total profitt Q1 = Q2 = 7,5 Mindre produksjon og høyere pris enn ved Cournot likevekt Kapittel 12 4 56

Duopol eksempel Q1 30 15 10 7.5 bedrift 2s Sam- arbeid 7.5 Likevekt ved samarbeid Sett fra bedriftens side, er monopol best, fulgt av Cournot og sist frikonkurranse bedrift 2s reaksjonskurve 15 Likevekt ved konkurranse (P = MC; Profit = 0) 10 Cournot likevekt Bedrift 1s reaksjonskurve Q2 30 Kapittel 12 54

Stackelberg modellen – tidlig ute En bedrift kan bestemme produksjon først MC = 0 Markedets etterspørsel erP = 30 – Q, hvor Q = total produksjon Bedrift 1 bestemmer først egen produksjon, og bedrift 2 bestemmer så sin egen Kapittel 12 58

Stackelberg modellen – tidlig ute Bedrift 1 Må ta hensyn til reaksjonen til bedrift 2 Bedrift 2 Tar bedrift 1s produksjon som gitt og produksjon bestemmes med reaksjonskurven: Q2 = 15 - 1/2Q1 Kapittel 12 59

Stackelberg modellen – tidlig ute Bedrift 1 Bestemmer Q1 slik at: Kapittel 12 60

Stackelberg modellen – tidlig ute Setter inn reaksjonskurven: Kapittel 12 61

Priskonkurranse Bertrand modellen tar for seg bedrifter som konkurrerer på pris, og ikke kvantum, som i Cournot Kan ta for seg både homogene og differensierte produkter Kapittel 12 63

Priskonkurranse Bertrand modellen Homogenous good Markedsetterspørsel er P = 30 - Q hvor Q = Q1 + Q2 MC = 3 for begge (MC1 = MC2 = 3) Hva blir løsningen hvis vi antar at bedriftene konkurrerer på kvantum, og ikke pris (Cournot)? Hva blir markedsløsningen hvis produktet er homogent og bedriftene ikke samarbeider? Kapittel 12 64

Differensierte produkter Priskonkurranse Differensierte produkter Anta at vi har følgende Duopol FC = 20 VC = 0 Kapittel 12 71

Differensierte produkter Priskonkurranse Differensierte produkter Bedrift 1 og 2s etterspørselskurver Q1 = 12 - 2P1 + P2 Q2 = 12 - 2P2 + P1 P1 og P2 er prisene til bedrift 1 og 2, og Q1 og Q2 er kvantumet de selger Kapittel 12 71

Differensierte produkter Priskonkurranse Differensierte produkter Prisene bestemmes samtidig: Kapittel 12 72

Differensierte produkter Priskonkurranse Differensierte produkter Bedrift 1: Hvis P2 er gitt: Kapittel 12 73

Nash likevekt P1 6 4 P2 Bedrift 2s reaksjonskurve Likevekt med samarbeid Bedrift 1s reaksjonskurve P2 Kapittel 12 77

Fangens dilemma – ikke stol på noen Mulige utfall: Kapittel 12 86

Payoff matrise – fangens dilemma Bedrift 2 Tar p = 4 Tar p = 6 Tar p = 4 12, 12 20, 4 16, 16 4, 20 Bedrift 1 Tar p = 6 Kapittel 12 88

Payoff matrise – fangens dilemma Fange B Tilstå Ikke tilstå Tilstå -5, -5 -1, -10 -2, -2 -10, -1 Fange A Hvorfor velger du å tilstå ? Ikke tilstå Kapittel 12 92

Knekket etterspørselskurve Pris Hvis en produsent øker prisene slår de andre ikke følge, og etterspørselen er elastisk MR D Hvis en produsent senker prisene slår de andre følge, og etterspørselen blir uelastisk Kvantum Kapittel 12 109

Knekket etterspørselskurve Pris MC MC’ Så lenge MC er i den vertikale delen av MR kurven, blir pris og kvantum konstant D P* Q* Kvantum Kapittel 12 MR 109