Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prisopplevelsen som konkurransefortrinn (Fredriksen kap. 4)
Advertisements

Reklame 1.
Markets for Factor Inputs
Markeder med asymmetrisk informasjon
MARKEDSBASERT FORVALTNING Stein Ivar Steinshamn Senter for fiskeriøkonomi SNF.
Del 4 Kontraktsrett Tre hovedproblemstillinger
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Konkurransevirkemidlene PRIS
Generika og legemiddelutvikling
Merkeverkstedet Hvorfor burde kunden velge oss?. Tilbud og etterspørsel…. Erkjennelse: De frittstående hadde ikke vært her hvis det ikke fantes etterspørsel.
Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Leverandører Ansatte Alle interessentene har sikret sin “betaling” gjennom.
Skiftanalyser med Mundel-Fleming-Tobin modellen
Oppsummering Econ 3730 Høsten 2012.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Helseøkonomi Forelesning nr. 8.
Markedsstruktur - teori og empiri
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Prissetting med markedsmakt
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Del 4 Kontraktsrett Tre hovedproblemstillinger
Innføring i økonomi Hans O. Melberg.
Tilbud og etterspørsel
Løsningsforslag Eksamen 2009
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Stiftelsen Frischsenteret for samfunnsøkonomisk forskning Ragnar Frisch Centre for Economic Research Klimapolitikk og teknologisk utvikling.
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
Øving 1 - Forretningsideen
En gjennomgang av Opplegget Frister Informasjonskilder
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Løsningsforslag Eksamen 2008
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
Spillteori Forelesning nr. 6.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Velferdsøkonomi Forelesning nr. 4.
Økonomiske teorier om patetnrett 1 Innledning 1.1 Hovedproblemstillinger: Hvordan virker patentrett? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Demonstrasjon av skifte i tilbuds- og etterspørselskurven (med tilhørende oppgaver) Denne PowerPoint-presentasjonen viser ulike skift i tilbuds- og etterspørselen.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Foreleser: Finn R. Førsund
AD-AS-modellen AD = samlet etterspørsel (”aggregate demand”)
Innføring i mikroøkonomi
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Oppsummering ECON 3610/4610 – høst 2015
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Om reguleringer Randbemerkninger til
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Microeconomics (ECON 1010) Førstelektor Ivar Bredesen
Unemployment and Employment
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 10 Monopol 1.
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Product differentiation
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Høgskolen i Rena Høstsemester 2004
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
Tilbud og etterspørsel
Utskrift av presentasjonen:

Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol) Nr. 5

Plan Praktisk info Forrige gang: Velferd I dag 1. Monopol 2. Oppsummering av mikroøkonomi Tilbakemeldinger

Praktisk info Semesteroppgave levertes til Trude Hamnes før kl. 12.00 mandag den 11. oktober Obligatorisk. Må ha bestått for å ta eksamen Si i fra hvis problemer Flytting av forelesninger Det blir økonomiforelesning 14. oktober Det blir ikke forelesning 4. november

Velferd Pareto-optimalitet (og betingelsene) Markedssvikt (og ulike grunner til ….) (Eksternaliteter, Offentlige goder) Offentlige inngrep (ulike typer) Styringssvikt Alternativ til Pareto-optimalitet som evalueringskriterie

Imperfekt konkurranse Eksempler Definer Hvorfor er dette så viktig? Typer Monopol Oligopol

Monopol Profittmaksimerende bedrift Produser inntil Grenseinntekt = Grensekostnadkostnad Hva slags priser og kvantum gir dette dersom det er perfekt konkurranse? … og hva om det bare er en selger?

Monopol (forts.) Grenseinntekt er ikke det samme som pris Figur Konklusjoner Monopoler gir høyere pris og mindre mengde omsatt Produsentene tjener, konsumentene taper Sammenlagt? Tap!

Hvor stort er tapet? Avhenger av elselastiteten Figur: ”Tapstriangelet”

Andre forhold (monopoler) Prisdiskriminering Naturlige monopoler Myndighetenes konkurransepolitikk Forbud mot ”dumping?” og prisgarantier? Produkt differensiering Hva bestemmer om det er konkurranse i et marked? Mildere former? Monopolistisk konkurranse, Oligopoler.

Mikroøkonomi, Oppsummering 1: Økonomi som fag Spørsmålene og metodene (og nytten?) 2: Tilbud og etterspørsel Skift vs. på kurven Elastisitet 3: Perfekt frikonkurranse Antagelser, likevekt 4: Velferdsøkonomi Pareto, markedssvikt (eksternaliteter, offentlige goder) 5: Imperfekt konkurranse Monopol