Kontostreng og annet artig…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Advertisements

Kostnadsbilder i pleie og omsorg
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Roland Fürst Fürst og Høverstad ANS
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
NØKKELTALL Sør 6 KOSTRA systematiserer kommunenes rapportering til Statistisk sentralbyrå i tre typer indikatorer og nøkkeltall:   Kommunenes prioritering.
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
ASSS og KOSTRA Disposisjon ASSS prosjektet
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Internkontroll i norske kommuner
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Kommunen som arbeidsgiver
Hvem har nå nytte av dette da….…
Identifisering og bruk av indikatorer
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Hjelper dette på lokaldemokrati, velferd og økonomi i kommunesektoren? For hva koster det a’? Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom,
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Mål og læring hos elever
Prosjektleder Inger Svendsrud
Kostra Erfaring og praktisk bruk av KOSTRA Kostraforedrag Overhalla kommune Seniorrådgiver Helge Holthe – Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Overhalla
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Effektiviseringsnettverk Fra sammenligning til handling
Brukertilfredshet og KOSTRA
Levanger kommune rådmannen Formannskapsmøte – Ola Stene 1 Kommunalt Regnskap Litt om regnskapsoppstillingene KOSTRA Våre rutiner.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Kommune/bydel vår. Effektivitet? Altfor mye tid brukes til intern administrasjon og problemh å ndtering. Hverdagen preges i stor grad av "den sjuende.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
PROGRAMMERING FOR VERDISKAPING PÅ KUNDENS PREMISSER se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 2.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
1. Virksomhet Samfunnshelse og integrering – etablert Avdelinger: o Integrering og migrasjonshelse o Seniorsentrene o Opptrening og rehabilitering.
Barnehagepolitisk offensiv MÅL Fra sentralstyrets vedtak: «Utvikle og gjennomføre en barnehagepolitisk offensiv for å sikre og videreutvikle kvaliteten.
Ungdommens stemme på nett Anne Bentzrød, KS Møteplass, Sammen for barn og unge, 17. september 2015.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
BRUKERUNDERSØKELSENE 2015 Det er viktig å minne om at resultatene fra brukerundersøkelsene ikke gir oss den fulle og hele sannheten om kvaliteten på tjenestene.
Kommunal styring og privatisering.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Styring og ledelse Gr.3 Plan og styringssystem
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Strategi Strategi Innsatsområdene vedtatt på landsmøtet danner målbildet for NSF i landsmøteperioden mens strategien forteller.
KS Effektiviseringsnettverkene Nasjonale indikasjoner på effektivisering i kommunesektoren - Hovedresultater og konklusjoner Fürst og Høverstad ANS.
De viktigste resultatene
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Innbyggerundersøkelse 2018
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kontostreng og annet artig…

Konstostregnen 1100 565 2701 041 Består av Ansvar Tjeneste (ikke funksjon, men snart….) Art Objekt (prosjekt/sted/flagg) 1100 565 2701 041

a è Kommuneplanmelding è Plan- og perspektivmøte Lysark 02 è Kommuneplanmelding è Plan- og perspektivmøte è Handlingsplan / øk-plan è Årsbudsjett è Månedlige avviksmeldinger è Halvårsmeldinger è       a   

Styringsmetodikk Årsplan Avrapportering Budsjettprosess Politikere fra administrasjon/gjennomfører til målfastsetter / bestiller Utfordre og gjøre det mulig for politikere å delta kompentent.

Rolleavklaring:

Brukertilfredshet og KOSTRA ”Vi må vite at vi driver rett”, dvs er effektiv, oppnår en markedsavklaring, gjør de riktige tingene til riktig tid.

Forutsetninger Tjeneste Funksjon Du må forstå KOSTRA, som et alternativ til en tilbudsfunksjon KOSTRA må få rollen som meningsfullt styringssystem og prissetter for kommunens verdikjeder Brukerne må ha mulighet til å gi uttrykk for sin tilfredshet, som et alternativ til etterspørselsfunksjonen

Fra forvaltning til forretning Fra Smiths usynlige hånd til marked Kr T E Mengde

Et nybrottsarbeid Prosjektet skal illustrere hvordan nøkkeltall fra KOSTRA og informasjon om brukernes tilfredshet med tjenestene kan kobles for å gi mer utfyllende informasjon som grunnlag for styringen av tjenesteyting og ressursbruk i kommunene Samarbeid mellom kommunene Lier, Asker og Hole, Norsk Gallup og Fürst og Høverstad, finansiert av Dept.

Vårt styringssystem Kostra Brukere Økonomi Lønn/personal GIS Folkeregister Andre

KOSTRA Tjeneste Ressursbruk produksjon Dekningsgrader Prioritering Produktivitet KOSTRA Dekningsgrader Prioritering Befolkning/ målgrupper

Informasjonsmodellen i KOSTRA Sier lite om hvilken kvalitet tjenestene faktisk har og om brukerne av de kommunale tjenestene faktisk får dekket sine behov

Styringsmodell for kommunale tjenester Ressursbruk Tjeneste produksjon Produktivitet KOSTRA Prioritering Behovs dekning Befolkning/ målgrupper Brukere Deknings grader

Styringsmodell for en effektiv kommunal forvaltning Virksomheten må sikre at ressursbruken rettes mot de prioriterte målgruppene Virksomheten må videre klare å fange opp de personene i målgruppen som faktisk har behov for tjenesten Tjenestene som ytes må være tilpasset og dekke brukernes behov Tjenestene må produseres på en produktiv måte

Hvilket svar trenger vi? Er det sammenheng mellom prioritering, dekningsgrader og produktivitet på den ene siden og kvalitet på tjenestene og brukernes tilfredshet på den annen side?

Tjenesten tilpasset brukernes behov, kvalitet og tilfredshet Rett tjeneste I rett mengde Med rett kvalitet Avhengig av flere forhold Det faktiske innhold Service, leveringsevne Forventinger og omdømme

Forventinger, ikke den fulle sannhet, men den viktigste! Forventninger preges både av opplevd og reelt behov, image (manipuler bart) Påvirkning av dette kan skje uten at kvaliteten på leveransen endres. Det kan gjøres ved at verdikjeden blir gjort kjent gjennom varedeklarasjoner eller ved manipulering.

Eksempler på analysen

Hva vet vi nå Vi har prioritert, men er det politisk bevisst? Vi er ikke produktive men kvalitetsbevisste Vi er effektive og brukertilpasset men ikke billig Vi har et verktøy for politisk styring av tilbuds og etterspørselsfunksjonen. Vi har gjort noe, men det må systematisk gjenntas … og en jobb å gjøre i å ta dette i bruk.

Et bedre sted å bo! Og vi er Velkommen derfor til Hole kommune….. På internett: http:/www.hole.kommune.no

Og i alt pratet om marked og krefter: Demokrati dreier seg ikke om å få eller få gjøre det vi har mest lyst til akkurat nå. Demokrati dreier seg om friheten og retten til å gi uttrykk for våre behov og til å undersøke mulighetene for å få dem oppfylt innenfor felleskapets rammer og muligheter, og til eventuelt å få fellesskapet til å endre rammene. Jepser Juul, 2000

Litt om hva vi praktisk har gjort:

Brukerdialog Brukerundersøkelser sortert slik at det kan kobles mot ressursbruk, effektivitet og prioriteringer Styringshjelp gjennom tjenestedeklarasjoner sortert på funksjoner. Demokratisering av faglighet gjennom etisk budsjettprosess og andre brukerfora

Spørsmål? Det finnes mer enn du aner på nett.