Medisinsk Teknisk Forenings landsmøte 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

I.
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
IKT-arkitektur for MTU i nettverk
Tilfredshetsundersøkelsen 2009 Campus RENA. Tilfredshetsundersøkelsen 2009-Campus RENA Undersøkelsen 2007 I 2007 valgte avdelingen følgende fokusområder.
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Slik arbeider jeg med pasientsikkerhet og kvalitet i Sørlandet Sykehus
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Veiledning av elever / lærlinger
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Hvorfor mister vi gjester?
Hurra for deg som fyller ditt år...
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Sikring av vannkvalitet på hovedinntak på helseforetak.
Organisering Medisinsk-tekniske tjenester (MTT) Innspill og synspunkter for en diskusjon Medisinsk Teknisk Forening Landsmøte Tromsø 27. Mai 2009 Avd.sjef.
Frontlinjeserivce
IT på hørselsentralen NTAF kurs 2004 Kjell-Magne Nupen.
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
E-melding HALD-kommunene
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Kompetansebygging i sykehjemsmedisin Med vekt på sykehjemslegens rolle Seminar i sykehjemsmedisin, Ål kulturhus 7. september 2010 Robert Tunestveit Fastlege,
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
Østre Toten Høstkonferansen 19. – 20. september 2012 Ordfører Hans Seierstad, Østre Toten kommune - livskvalitet ved Mjøsa.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Sykehusapotekene i Midt-Norge
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Driftsrapport HNT 2008 Status pr. 1. tertial 2008.
AVIKSHÅNDTERING OG MELDEPLIKT
Virksomhetsrapport pr. juli. Avdelingsopphold somatikk pr.15.aug, døgn.
Infoflyt av pasientdata, integrasjon MTU/IKT - handtering av pasientinformasjon Stavanger 25/
INTERNHANDEL HELSE BERGEN HF Medisinsk-teknisk avdeling og Teknisk avdeling siviløkonom Ann-Mari Høiland.
Oslo 7.sept 2009 MEDISINSK TEKNISK FORENING Norwegian Society for Biomedical Engineering Medisinsk Teknisk Forening Symposium 2009 Status investeringer.
Grenseløst tilsyn - lovløse tilstander?
Markedssituasjonen for drift og vedlikehold, funksjonskontrakter
”POST 5 SER DEG”  INNLEDNING  PRESENTASJON AV AVDELINGEN  NOEN ORD OM SENTRALE ASPEKTER VED MILJØTERAPIEN  KJENNETEGN VED PASIENTGRUPPEN  DEN PRAKTISKE.
Anne - med lovens minimum  Anne har i lønn  Folketrygden betaler mindre i pensjon jo høyere lønn man har  Anne får bare 42 % av lønn i folketrygd.
Henvisningsprosjekt ved Sykehuset i Buskerud Hensikten med prosjektet var å avdekke om det var mangler som var gjengangere på tvers av fagområder(barn,
Brukererfaringer med nødnett
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
100 lure ord å lære.
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Lederstil og Motivasjon.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Digital eksamen på UiA Status.
Intern revisjon av ”Ølen stål og metall”
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Felles nettløsning for spesialisthelsetjenesten – én helseportal Jostein Listou, kommunikasjonsrådgiver Helse Midt-Norge RHF.
MIO = Modernisering av infrastruktur OUS Omfatter blant annet Mail Filområder Nettverk MTU Nettverksprintere Windows 7 oppgradering Kjell Rune Haugland.
Eiendomsdrift og forvaltning Asker kommune Roar Nygaard Virksomhetsleder EDF Eldrerådet, 26.april 2017.
Anskaffelser av private helsetjenester i bildediagnostikk Regionalt brukerutvalg Karin I. Steen.
Møte i Vegdirektoratet 9
Erfaringer fra praksis
AV-investeringer ved UiO
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Standardisering av IT-virksomheten
Utskrift av presentasjonen:

Medisinsk Teknisk Forenings landsmøte 2008 Eli Marie Sager Divisjonsdirektør Medisinsk Servicedivisjon UUS

En doktors syn på MTU -og en divisjonsdirektørs! Hva er MTU? Hvordan er det håndtert i dag? Hva er ønskesituasjonen? Hva er oppnåelig?

Reformen i Helsevesenet skulle være en kvalitetsreform Visjonen var: gode og likeverdig tjenester til alle----- Økonomisk kontroll og god ledelse legger til rette for: Økt fokus på innhold og kvalitet Riktig prioritering Mer helse for hver krone

MTU/MTAs rolle i visjonen MTU/MTAs rolle i visjonen. Hvor ofte opptrer ”uhell” og hvilken konsekvens har det? 20-30 % av alle pasienter opplever uhell i sykehus på grunn av svikt i MTU på verdensbasis: dette representerer i Norge 2000 dødsfall, 15000 varige skader og 2 mrd kroner.

Hva er MTU? På UUS har vi 11216 utstyr med angitt verdi 908 mill. Eksterne vedlikeholdsavtaler til en verdi av 15 mill. Klinikerne vet at anestesiapparater, UL, analysemaskiner for lab. er MTU De er usikre på om LAF benker er MTU, og ihverfall om avtrekksvifter er det De vet ikke hvor ansvarsgrensene mellom IT/MTA/teknisk avdeling er.

Hvordan er det i dag?-Har sykehusene policy for hvordan holde MTU-park på et forsvarlig nivå Policy glimrer med sitt fravær de fleste steder. Nesten alle sykehus lar utstyret være i bruk langt utover normal levetid- driftstans/ inneffektiv arbeidsflyt/ frustrasjon hos brukerne er resultatet

Undersøkelse utført på UUS i 2005: 56% hadde opplevd svikt i utstyr som førte til at en prosedyre måtte avbrytes 52% har opplevd å utsette prosedyrer fordi utstyr er i ustand 58% bruker mye tid til å lete etter utstyr 35% svarte ja på at inneliggende pasienter får ekstra ventetid p.g.a det medisinske utstyret 45% svarte at pasientflyten kan bli bedre ved utskifting av gammelt MTU

Ønskesituasjonen!! Sykehuset har oversikt over sitt MTU, et godt datasystem hvor man enkelt kan se det enkelte MTUs historikk og alder, planlagt utskifting Sykehusets adm. dir. føler like stort ansvar for at MTU er i forskriftsmessig stand og har en utskiftingsplan for dette, som ansvaret hun/han føler for personalsituasjonen på sykehuset. Alle som arbeider i sykehus er opptatt av god arbeidsflyt og pasientflyt og MTU er en viktig del av dette!

Hva er oppnåelig? For den evige optimist er ønskesituasjonen oppnåelig! MEN: Hvordan får vi det til? Felles mål for alle aktørene-kanskje? Erkjennelse av at sykehus er høyteknologiske bedrifter med høye krav til kompetanse i alle ledd og som til enhver tid har utstyr i god stand?

Hva er oppnåelig?-forts Finansdirektør sammen med adm. dir. ser budsjett for drift, investeringer MTU/IT/bygg under ett og sørger slik for at det er mulig å oppnå god pasientflyt. MTA/IT/teknisk avd samarbeider og legger press på firmaer slik at alt MTU har IT tekniske standarder som gjør det mulig å koble opp utstyret til spesialistsystemene.

Forts. ønskesituasjon! Forvaltning. Her står det bedre til Mange steder er det god oversikt over MTU, tilstand generelt, levetid, serviceavtaler etc Men har alle steder klare ansvarsforhold og nedskrevne rutiner for forvaltning??? Hva med utskiftingsplan?

Nåsitusjonen: Oppoverbakke og usikkerhet om vi kan nå målene?

Men for en optimist er himmelen blå, veien videre er tydelig: Alt MTU er registrert i vårt godt tilpassede datasystem, alle klinikere kan slå opp i dette og finne når siste service var, alder på apparat- alt MTU er der det skal og i god stand og adm. dir. har sørget for utskiftingsplan. OG: MTAs personale sørger for at det hele går knirkefritt!