IMPLEMENTERING AV DET NASJONALE KVALFIKASJONSRAMMEVERKET – HVA ER UNIVERSITETS- OG HØGSKOLEPEDAGOGENES ROLLE? Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
FOU-arbeid ved Høgskulen i Sogn og Fjordane Sølvi Lillejord Professor II Sølvi Lillejord Professor II.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Seminar om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – internt seminar UiT h Førsteamanuensis Marit Allern, ILP, HSL-FAK.
1 Kvalifikasjonsrammeverket Universitets- og høgskolepedagogenes rolle Marte Bratseth Johansen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Bibliotek som støtte for forskning og utdanning. Fra en høgskolerektors ståsted Lise Iversen Kulbrandstad,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
1 Kan kvalifikasjonsrammeverket bidra til mer/økt/bedre/dypere læring? Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Utdanning + FOU = Sant Mattias Øhra. Utdanning + FOU = Sant Rapport fra arbeidsgruppe nedsatt av UHR juli 2010 Dilemma: Forsker karriere versus undervisningskarriere.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
Fagområdet for universitetspedagogikk, UiO Pedagogisk basiskompetanse for stipendiater Line Wittek Fagområdet for universitetspedagogikk Universitetet.
International Water Association (IWA)  Vverdensomspennende medlemsorganisasjon og globalt nettverk for virksomheter og fagfolk som arbeider med vannrelaterte.
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Innlegg på Ledermøte forskning og fagresurser Handelshøyskolen BI ved Anders Tveit, Prosjektleder pedagogisk utviklingsprosjekt Innlegget finnes.
OECD Reviews of Migrant Education: Norway OECD DIAGNOSIS AND POLICY RECOMMENDATIONS.
Bachelorstudiet i økonomi og administrasjon Kort presentasjon for studieveiledere V 09
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
2-IT Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Letizia Jaccheri (inst.leder) Trond Aalberg (SPR) Guttorm Sindre.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Effektiv undervisning
Kvalifikasjonsrammeverk
OM BRUK AV LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSER
Senter for læring og utdanning
Relevant questions for the Reference Group
Gjennomføring av tilsynet
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Pedagogisk merittering
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

IMPLEMENTERING AV DET NASJONALE KVALFIKASJONSRAMMEVERKET – HVA ER UNIVERSITETS- OG HØGSKOLEPEDAGOGENES ROLLE? Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk Arbeidsseminar Bårdshaug Herregård, Orkanger november 2011 Arne Skodvin Universitetet i Oslo

FUP’s mandat • Universitetet i Oslo (UiO) har som mål å ha et kontinuerlig fokus på studiekvalitet gjennom en kombinasjon av sentrale tiltak og lokale initiativ på feltet. Fagområdet for universitetspedagogikk (FUP) skal være en forskningsbasert kunnskapsbase i arbeidet med studiekvalitet ved UiO, tilby kurs og kompetanseutviklende tiltak for faglig ansatte, samt støtte fakulteter og institutter i deres egne utviklingsprosjekt på feltet. Ut fra dette er sentrale arbeidsoppgaver for FUP å:

- tilby kurs og kompetanseutvikling som bidrar til økt fokus på studentenes læring og studiekvaliteten ved UiO, herunder organisering og ledelse av studieprogrammer, undervisning og veiledning, evaluering og eksaminasjon og et helhetlig læringsmiljø. Som ledd i dette skal FUP tilby kurs som gir faste og midlertidige vitenskapelig ansatte den nødvendige basiskompetansen for å kunne ivareta og utvikle sine undervisningsoppgaver. - være rådgivere for UiO sentralt og for fakulteter og institutter i spørsmål og saker som omhandler studiekvalitet og læringsmiljø, og etter lokale initiativ tilby veiledning i forbindelse med pedagogisk FoU-arbeid. - drive forskning og styrke praktisk pedagogisk innsikt innenfor feltet høyere utdanning og universitetspedagogikk nasjonalt og internasjonalt.

Noen dilemmaer ved læringsutbyttebeskrivelser • Et indre forhold mellom et fag og beskrivelser av faget • Faglige begreper kan bli definert, snakket om og forstått på forskjellige måter innen ulike fag • Kan et felles overordnet rammeverk favne distinkt ulike fagområder? • Hvem kan vurdere faglige begrepers epistemologiske gyldighet innen et fag? • Hvordan kan de vitenskapelig ansatte engasjeres i implementeringen?

Andre perspektiver på kvalifikasjonsrammeverket • Kvalifikasjonsrammeverket skal ikke endre det faglige innholdet, men formidlingen av det faglige innholdet • Kvalifikasjonsrammeverket behøver ikke harmonisere utdanningene, men kan vise hvordan utdanninger er ulike • Kvalifikasjonsrammeverket kan brukes som et verktøy til å forbedre studiebeskrivelsene • Kvalifikasjonsrammeverket kan bidra til tydeligere kommunikasjon av forventinger til kandidatene

En veiledning for implementring • Inkonsekvenser i matrisen for læringsutbyttebeskrivelser • Læringsutbytte - læringsresultat og læringsmål • Styrken ved å ”begynne bakfra” • Rammeverket som tankemodell • Målområder og kravnivåer • Constructive alignment (Biggs, 1999) • Det vitenskapelige personalet i faget må ta ansvar for å formulere læringsmål • Først formulere mål for program • Deretter se hvordan mål på emnenivå bidrar til mål på programnivå

Noen utfordringer • Kan man sikre sammenheng og progresjon mellom nivåene ved å veksle mellom ulike verb? e.g. kjenne til, forstå, anvende, analysere, syntetisere, vurdere • Det kommer an på det faglige innholdet. • Erfaringer med å utvikle ”eksemplariske” studieplaner på programnivå - bevisstgjørende og konstruktivt for de som deltar - kan innebære en fare for kopiering for andre • Et spørsmål om man heller skal spre ”de gode spørsmålene” som kan dukke opp under implementeringsarbeidet

Erfaringer så langt • Viktig at implementering forankres i ledelsen • Vitenskapelig og administrativt ansatte må samarbeide om implementeringen av kvalifikasjonsrammeverket • Læringsutbyttebeskrivelser kan brukes til å kommunisere tydeligere forventninger til studentene • Man kan bruke matrisen over læringsutbyttebeskrivelser som en tankemodell for formulering av læringsmål • Ved implementering kan det legges vekt på: – bredde mht læringsmål – utfordringer mht kravnivå – gyldighet mht til faglig kontekst

Bloom et al. revisited? • Opphavet til taksonomiene (jf henvisningene bakerst) • Den mest siterte og minst leste publikasjon i pedagogikkkens historie? • “That more individuals would learn of the framework from its description in textbooks, than by reading the original, was an unanticipated development. For many users, this resulted in encountering problems that were explained in the book itself.” (Kridel, 2000, 72.)

(forts.) • ”The major purpose in constructing a taxonomy of educational objectives is to facilitate communication.” (Bloom, 1956, 10.) • ”… a test problem could require a very complex type of problem solving behavior if it is a new situation, while it may require little more than a simple kind of recall if the individual has had previous learning experiences in which this very problem was analyzed and discussed. This suggests that, in general, test material can only be satisfactorily classified when the content in which the test problems were used is known or assumed.” (Bloom, 1956, 21.)

Universitetspedagogrollen i et videre perspektiv • UiO’s høringsuttalelse til KD’s førsteutkast (2007) - utformet av Kirsten Lycke (FUP), medlem av Studiekomiteen v/UiO • Uttalelse vedrørende KD’s reviderte utkast (2008) - Komité oppnevnt av KD bestående av Gunnar Handal (UiO), Anton Havnes (UiB) og Per Lauvås (HiØ) • Behandlingen av KD’s forslag (2009) ved UiO -Strategi for implementering foreslått av Arne Skodvin (FUP), medlem av Studiekomiteen ved UiO -Veiledning for implementering utarbeidet av egen arbeidsgruppe ledet av Prorektor UiO, (og med Gunnar Handal (FUP) og Arne Skodvin (FUP) som to av ti medlemmer)

Educational Developers Between Compliance and Resistance • Tema på EARLI-konferanse (Amsterdam, 2008) • Fulgt opp på ICED-konferanse (Barcelona, 2010) • Presentasjon av norsk case (implementering av kvalifikasjonsrammeverket ved UiO) (Gunnar Handal, Kirsten Lycke, Tone D. Solbrekke, Arne Skodvin) • Analysert av kolleger ved Lund Universitet (Torgny Roxå & Katarina Mårtenson)

• Analytiske begreper (inspirert av bl.a. Michel Foucault og Vivien Schmidt, f.eks: -Ulike typer motsetninger/dilemmaer - Agency (agonistic vs antagonistic) -Policies - Programs - Philosophies (argumentasjons- ”nivå”) -Coordinative vs Communicative Discourse -Reducing complexity • International Journal for Academic Developmet (proposal for a special IJAD issue) - En introduksjonsartikkel (Roberto DiNapoli) - Tre-fire internasjonale cases - Oppsummerende sammenlignende kommentarer

Noen henvisninger • Biggs, J. (1999) Teaching for Quality Learning at University: What the Student Does. Buckingham: Society for Research in Higher Education and Open University Press. • Bloom, B. S. (Ed.) (1956) Taxonomy of Educational Objectives. The Classification of Educational Goals. Handbook I: Cognitive Domain. New York: David McKay Company, Inc. • Harrow, A. J. (1972) A Taxonomy of the Psychomotor Domain. New York: David McKay Company, Inc. • Healey, M. & Jenkins, A. (2009) Developing undergraduate research and inquiry. The Higher Educational Academy. • Kratwohl, D. R., Bloom, B. S. & Masia, B. B. (Eds.) (1964) Taxonomy of Educational Objectives. The Classification of Educational Goals. Handbook II: Affective Domain. New York: David McKay Company, Inc. • Kridel, C. (Ed.) (2000) Books of the Century Catalog. University of South Carolina: The Museum of Education.