Stubberud 2006 AD/HD konferansen man 29. - tir 30. mai 2006 "AD/HD hos rusmiddelmisbrukere" Hvorfor lykkes de ikke i behandlingen - en kartlegging av LAR.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legemiddelassistert rehabilitering: 10 år med LAR Utgangspunkt - Status –veien videre V/Wenche Haga Stiftelsen Bergensklinikkene Albatrossen.
Advertisements

Langt igjen? Om yrkesdeltakelse, inntekt og utdanning for mennesker med fysisk funksjonsnedsettelse Jon Erik Finnvold, NOVA Resultater fra.
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
BrukerPlan 10 kommuner i Helse Stavanger-området Kartlegging 2012
Hva er psykisk utviklingshemming?
Demens hos personer med utviklingshemming
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
Rusmiddelbruk hos pasienter med tidlig bipolar lidelse
Rapport av markedsundersøkelse
Hjerneslag -epidemiologi
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Endringer i tinnitusplager over tid
LAR samhandling kommune og spesialisthelsetjeneste
Enhalet og tohalet hypotesetest
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
- en nyttig test i demensutredningen?
ART: Dokumentasjon av behandlingseffekt
Kognitive symptomer etter små hjerneslag
Grunnleggende spørsmål om naturfag
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Meta-analyse Frode Svartdal UiTø April 2014 © Frode Svartdal.
BrukerPlan - Folkehelse Forskningsleder Sverre Nesvåg
Ambulant Forskning / brukerperspektiv
Frivillighetens dilemma
Kap 05 Betinget sannsynlighet
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Kulturhistorisk perspektiv
GENERALISERTE SMERTER - fra undersøkelse til behandling
”Depresjon og sårbarhet”: Kognitiv unngåelse som sårbarhetsfaktor for tilbakevendende depressive episoder. Ved: Marianne Halvorsen.
Traumer og posttraumatiske reaksjoner blant nåværende og tidligere omsorgsplasserte Et samarbeid mellom Institutt for klinisk psykologi, Universitetet.
Studier av innovasjon, forskning og utdanning
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
En pilotstudie ved Follo DPS Prosjektansvarlige:
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Mestring og forebygging av depresjon
En randomisert kontrollert studie av langtids kombinasjonsbehandling for pasienter med personlighetsforstyrrelser. Oppfølging etter 3 år. Hovedveileder:
En retrospektiv journalstudie
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
RUSMESTRINGSENHETEN VED RAVNEBERGET FENGSEL
Testing og testbruk Espen Egeberg.
Hans Blystad Avdeling for infeksjonsovervåking
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Hafjellseminaret våren 2012
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Siste forelesning er i morgen!
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Knut A. Hestad, NTNU Psykologisk Institutt. Blodtrykk relatert til demens hos eldre er et komplisert bilde Det reiser spørsmål om demenstype, Alzheimer.
Rusforebyggende arbeid i et læringsmiljøperspektiv Presentasjon 2. sept i Trondheim SHoT 2014.
Kognitive utfordringer – hvordan henger dette sammen? Guro Steffensen Psykologspesialist St Olavs Hospital Avdeling for nevrologi.
Kasusformulering i kognitiv rehabilitering
Presentasjon for Lokalsjukehuskonferansen
Kartlegging av kognitiv funksjon ved MS
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Av: Linett, Jon-Robert, Ying og Ingvild
Utskrift av presentasjonen:

Stubberud 2006 AD/HD konferansen man tir 30. mai 2006 "AD/HD hos rusmiddelmisbrukere" Hvorfor lykkes de ikke i behandlingen - en kartlegging av LAR pasienter Spesialpsykolog Jan Stubberud

Stubberud 2006 •Lite forskning har blitt gjort for å undersøke sammenhengen mellom behandlingsrespons og kognitivt funksjonsnivå i LAR i Norge. •Internasjonale funn viser signifikante forskjeller på kognitivt funksjonsnivå mellom kontroll og pasienter i LAR. •Forskjellen skyldes ikke medikamentell behandling.

Stubberud 2006 KOGNISJON Innebefatter bevisste prosesser i hjernen som det å tenke, huske, lære, gjenkalle, oppfatte og vurdere kunnskap eller informasjon om miljøet. Svikt i disse prosessene kan påvirke områder som informasjonsbehandling, iakttakelse og oppmerksomhet, hukommelse, vurderings- og beslutningsprosesser.

Stubberud 2006 RISIKOATFERD •Særlig tre faktorer som utmerker seg i forhold til redusert kognitiv fungering (Darke et al., 2000): -Alkohol -Overdoser (hypoksi). -Hode traumer (vold, ulykker osv.).

Stubberud 2006 KONSEKVENSER •Alkohol - Korsakoff’syndrom -ex. redusert oppmerksomhet, hukommelse og evne til å løse eller lære nye abstrakte oppgaver.

Stubberud 2006 KONSEKVENSER II •Overdose. - Hypoksi eller utilstrekkelig oksygentilforsyning av celler og vev i hjernen kan føre til at celler dør. Slike diffuse skader er assosiert med svekkede kognitive egenskaper i form av redusert informasjonsprosessering, hukommelse, oppmerksomhet, og resoneringsevne særlig ved abstrakt tenkning.

Stubberud 2006 KONSEKVENSER III •Hode traumer. - De nevropsykologiske konsekvensene ved hode traumer reflekterer en kombinasjon av diffuse og fokale skader. De vanligste kognitive skadene: redusert informasjonsprosessering, vansker med ny læring, redusert adaptiv evne og atferds kontroll.

Stubberud 2006 PERSONLIGHET •Opphopning av personlighetsforstyrrelser. •Personlighetstrekk assosiert med rusmisbrukere: - impulsivitet, spenningssøkende og sosial tilbaketrukkethet - særlig misbrukere med blandingsmisbruk har har trekk som impulsivitet og spenningsøkende

Stubberud 2006 Hvorfor mislykkes behandlingen? En undersøkelse av kognitiv funksjon og personlighet hos et utvalg pasienter i Legemiddelassistert Rehabilitering. Pilotstudie

Stubberud 2006 HYPOTESE I Det foreligger en forskjell på kognitivt funksjonsnivå mellom gruppen med uteblivende behandlingsrespons og gruppen med positiv behandlingsrespons, med bedre funksjonsnivå hos gruppen med positiv behandlingsrespons.

Stubberud 2006 HYPOTESE II I tillegg antas det at det er en sammenheng mellom uteblivende behandlingsrespons og avvikende personlighetsstruktur. Det forventes en høyere forekomst av personlighetsforstyrrelser i gruppen av pasienter med uteblivende behandlingsrespons.

Stubberud 2006 METODE •Pr var det 151 pasienter i MARIA. 50 er definert til å ha en uteblivende behandlingsrespons (UBR). 27 tilfeldig utvalgt (22 menn, 5 kvinner). •13 (9 menn, 4 kvinner) ble tilfeldig utvalgt fra en gruppe på 26 pasienter som er definert til å ha en positiv behandlingsrespons (PBR). •Kontrollgruppen: 25 friske personer (21 menn, 4 kvinner) •Ekskluderingskriterie: Psykose.

Stubberud 2006 METODE II Definisjon av uteblivende/positiv behandlingsrespons: bruk/ikke bruk av rusmidler (cannabis, BDZ, etanol, og amfetamin) de siste 12 måneder verifisert ved urinprøver. Andre områder som oppfølging av avtaler inngår i en helhetlig vurdering

Stubberud 2006 TESTBATTERI 1.Wechsler Abbreviated Scale of Intelligence (WASI) (Psychological Corporation, 1999), 2.Tallhukommelse (deltest fra Wechsler Adult Intelligence Scale III) ( Psychological Corporation, 1997 ), 3.Temperament and Character Inventory (TCI) (Cloninger et al., 1994), 4.Conners Continuous Performance Test II (CPT-II) (Conners, 2000).

Stubberud 2006 RESULTATER (WASI) •Signifikant forskjell på verbalindeks og utføringsindeks mellom PBR gruppe og UBR gruppe i favør PBR. •Totalt sett er tendensen at ved intellektuell funksjon så presterer gruppen med PBR signifikant bedre enn UBR gruppen.

Stubberud 2006 RESULTATER TALLHUKOMMELSE •Ikke signifikant forskjell på arbeidsminnefunksjon mellom PBR og UBR. •Signifikant forskjell mellom kontroll og eksperimentgruppene, hvor kontrollgruppen presterte signifikant bedre enn både PBR og UBR.

Stubberud 2006 RESULTATER CPT-II •På oppmerksomhetsfunksjon og impulsivitet så er det en signifikant forskjell mellom PBR og UBR i favør PBR. •ADHD? •På kognitiv utholdenhet (vigilance) ble det ikke observert noen signifikante forskjeller mellom de respektive gruppene.

Stubberud 2006 RESULTATER (TCI) GruppeAndel med sannsynlig personlighetsforstyrrelse Negativ behandlingsrespons (NBR) 63% Positiv behandlingsrespons (PBR) 23% Kontroll16%

Stubberud 2006 IMPLIKASJONER De kognitive problemene er et skjult handikapp som ofte kan være vanskelig for omgivelsene å forstå. Av denne grunn kan det være nødvendig å foreta nødvendig funksjonstesting. Da kan man få satt ord på hvilke vansker man har og samtidig få et bedre bilde av hvilke forutsetninger man har.

Stubberud 2006 IMPLIKASJONER II Det viktigste med å kartlegge psykisk helse til pasienter i LAR er å ha bakgrunnskunnskap når tiltak skal settes i verk. Det er ikke alltid endringspotensialene er veldig gode.

Stubberud 2006 KONKLUSJON Dette kliniske pilotprosjektet antyder at det foreligger forskjeller i kognitiv funksjon og personlighetsstruktur mellom pasienter med positiv og uteblivende behandlingsrespons i LAR.

Stubberud 2006 KONKLUSJON •Større omfang av reduserte eksekutive funksjoner hos UBR som kan tilskrives frontallappskade eller ADHD-symptomalogi kan være noe av forklaringen på forskjellene mellom UBR og PBR som ble funnet ved testing. •Begrensninger i forhold til resultatenes generaliserbarhet ligger først og fremst i få pasienter inkludert i studien.

Stubberud 2006 Takk for oppmerksomheten!