I statens hender Får skattebetalerne valuta for pengene?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risikostyring i staten
Advertisements

Jan Tøssebro NTNU Samfunnsforskning
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Hvordan fungerer ulike typer finansieringskilder i urolige tider? Bente A. Landsnes – FNHs årskonferanse.
2009 Finanspolitiske rådets rapport noen kommentarer Steinar Holden Økonomisk institutt, UiO 12. mai 2009.
0,68 Økonomisk effektivitet Bilanalyse AS
Åpning av konferansen Tillit til tjenestene? kunnskap og åpenhet i barnevernet og i familievernet Kjell Erik Øie Statssekretær
Ny IA-avtale – hvor står vi? Tor Idar Halvorsen Rådgiver i LOs Forhandlings- og HMS avdeling.
Norges Bank Investment Management Filname Eierskapsutøvelse og stemmegivning Perspektiver fra Statens pensjonsfond – Utland / Norges Bank Investment Management.
13. august 2010 Torgeir Skovdahl Prosjektleder
Private høyskolers rapportering til departementet
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Gruppebesvarelsene Strategiske utfordringer Gruppe 1 Bringe økonomien i balanse, gjenvinne.
Kan økonomiske insentiver bidra til god prosjektledelse (i staten)? Dag Morten Dalen Handelshøyskolen BI og Frischsenteret Prosjekt 2004, torsdag 7. oktober.
God mål- og resultatstyring for offentlige bevilgninger
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
3 Jeg og mitt.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Har det markedsliberalistiske prosjektet inntatt utdanningssystemet i Norge? JA! På alle nivå: Barnehagene:resultatenheter Grunnopplæringa:nasjonale og.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Direktør Senter for statlig økonomistyring
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Levanger kommune Rådmannen Formannskapet 22.august Økonomiplanen Kl 12:00 Informasjon/bakgrunnsdata –(Gjennomgang av KOSTRA-tall 2004)
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Senter for helseadministrasjon
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Levanger kommune Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003 – Ola Stene Økonomiplan oppdatert versjon pr 11. August 2003.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Side 1 / Erfaringer fra Norge : Hvorfor staten skal satse på forebyggende tilbud Avdelingsdirektør Kjetil Horgmo Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Barnevernet sett fra Regjeringens side Kjell Erik Øie Statssekretær
1 Departementsråd Eva Hildrum, Samferdselsdepartementet SSØ-dagen 29. januar 2009 Evalueringer – opp av kontorskuffen og inn i ledermøtet.
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Samhandlingsreformen
Kjønnslemlestelse i Norge Innlegg på Childwach/Barneforum sitt seminar om kjønnslemlestelse Kjell Erik Øie Statssekretær
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
En mer produktiv stat Kristin Clemet Gullalderen 2005 – 2015: + ca. 100 mrd kr.
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Kommunalt selvstyre Kommunalrett valgfag Hvorfor kommunalt selvstyre? Demokrati –Deltakelse i valg og mellom valg lede kommunen, åpenhet, medvirkningsordninger.
Norsk mal: Startside fullfarge fornye – forenkle – forbedre.
Vi vet godt hva som virker, og ikke virker…
Rekommunalisering eller en entreprise?
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Evaluering av Utvalgte kulturlandskap i jordbruket
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
Forslag til ny intern budsjettfordelingsmodell
Områdegjennomganger – en kommentar
KVU – hva er nå dét? Samferdselsskolen
Langtidsplan og budsjett
Er svart økonomi en trussel mot velferdsstaten?
Insentiver Kapittel 15.
Hvorfor er noen land rike og andre fattige?
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

I statens hender Får skattebetalerne valuta for pengene?

Victor D. Norman, SSØ-dagen 2006, Hva vet vi om statlig ressursbruk?  Den er makroøkonomisk ansvarlig  Den er regeltro og nøktern på mikro-mikro-nivå  Den er grovt ineffektiv på mellomnivået  fortrengning av statlige kjerneoppgaver  mengderasjonering av investeringer  feilallokering av samferdselsmidler  underallokering til tjenesteytelse og overallokering til kontantytelser  feilallokering mellom forebyggende etterutdannelse kontra attføring  høyere terskel for nye aktiviteter enn for videreføring av eksisterende  favorisering av fristilt virksomhet

Victor D. Norman, SSØ-dagen 2006, Hvorfor er det slik?  Politiske grunner  Byråkratitradisjoner  Systemfeil

Victor D. Norman, SSØ-dagen 2006, Politiske grunner  Horisontal rettferdighet er viktigere enn effektivitet  samferdsel  Synlig innsats er viktigere enn resultater  attføring, kontantytelser  budsjett kontra regnskap  Kortsiktige effekter er viktigere enn langsiktige  makro- kontra effektivitetshensyn  Forebygging av kritikk er avgjørende  regelovervåkning og nøkternhet

Victor D. Norman, SSØ-dagen 2006, Byråkratitradisjoner  Finansdepartementet som skattebetalernes venn  fortrengning av statlige kjerneoppgaver  frykt for overslagsbevilgninger  Andre departementer som etatenes venn  vern om konsekvensjusterte bevilgninger  Departementenes autonomi  vern om egne budsjettposter (eks attføring)

Victor D. Norman, SSØ-dagen 2006, Systemfeil  Sentralstyring istedenfor lokal ansvarliggjøring  FIN-styring av sektordepartementene  Detaljerte tildelingsbrev fra sektordepartementer til etater  Massiv signalisering gjennom styringsdialog Resultatet er perverse lokale insentiver  Mangel på positive insentiver  Svak regnskaps- og resultatoppfølgning  Få eksplisitte insentivmekanismer  Feilaktig utforming av de økonomiske insentivene som finnes

Victor D. Norman, SSØ-dagen 2006, Gode og dårlige insentivsystemer  Utforming av detaljerte, økonomiske insentiver er vanskelig  Barnehagen i Israel  Why organizations are a mess  Det finnes imidlertid mange slags insentivordninger  Stykkpriser  Sykehus og høyere utdannelse i Norge  Handlefrihet  Sykehusene i Storbritannia  Måling og belønning i forhold til et spesifisert oppdrag  Wehrmacht under blitzkrigen i 1940  Skatteetaten og selvangivelsesreformen  Det sentrale ved et godt system er  at den lokale enheten får handlefrihet  at det gjøres klart for den hva den vil bli målt ut fra  at den premieres for godt resultat