Magne Hustavenes, sjef for helsefag Lovisenberg Diakonale Sykehus

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVORFOR ER VI HER? Fortid – Nåtid - Fremtid
Advertisements

Samhandlingsreformen Tove Karoline Knutsen 3. februar 2010.
Strategisk plan for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Nord
Møteplass for etisk refleksjon
Forventninger og videre arbeid…...
Diakonhjemmet Sykehus
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunen og samhandling - utfordringer
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Sissel Vevle, Sykepleier Bryst og Endokrinkirurgisk poliklinikk
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
Bakgrunn for stillingen
REHABILITERING Ved Helsehuset Sarpsborg
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Ambulerende team sykehjem/ÅPEN OMSORG
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
Betraktninger om lærlinger på sykehus!
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Opplæring – i et helsepolitisk perspektiv
Samhandling -utfordringer-
Hvordan overleve i grenseland mellom økonomi og fag.
- rolle- retning og påvirkning Kari E. Bugge Fagsjef
Samstemming av medikamentlister og riktig legemiddelbruk
LIVERPOOL CARE PATHWAY (LCP)
Ungdomstrinn i utvikling
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Innhold Kapasitet Kompetanse Utdanning. Nasjonalt utfordringsbilde Hvordan skal vi som nasjon opprettholde en god offentlig sektor og et velfungerende.
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Satsing på utbygging av fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag Statssekretær Ellen B. Pedersen Bodø 14. mai 2009.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Oppfølging av praksiskonsulentordningen i Helse Sør-Øst Vegard Høgli, fagsjef Helse Sør-Øst RHF Bente Thorsen, fastlege, praksiskoordinator Oslo universitetssykehus.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Innledning Av Rusbehandling Midt-Norge HF Seminar vurderingsinstansene
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Samdata 2012 Somatikk.
Erfaringer med bruk av videokonferanse i Helse Stavanger, Psykiatrisk klinikk Berit Lode Helland, opplæringskonsulent.
BPA | Borgerstyrt Personlig Assistanse. » Hvor finner jeg BPA? » Under fanen tjenester ligger BPA.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
VELKOMMEN Til samarbeidsmøte mellom Kommunene og St. Olavs Hospital, avd. Orkdal sykehus Adm. direktør Nils Kvernmo den 24. mars 2010.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Dimensjonering og organisering av mottaksfunksjoner St. Olavs Hospital
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Atrieflimmer Pasientopplæring:
Master i avansert geriatrisk sykepleie- trenger vi det?
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Hvorfor er folkehelsearbeid en viktig del av samhandlingsreformen? - Storfjordkonferansen 12. september 2012, Bjarne Håkon Hanssen.
Raskere tilbake Lovisenberg DPS
Konferanse Tromsø mai 2010 Kai Brynjar Hagen 1 Kompetanseutvikling som samarbeidstiltak mellom Nordlandssykehuset og kommunene Kai Brynjar Hagen.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Helse Sør-Øst RHF Gode og likeverdige helsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det, uavhengig av alder, bosted, etnisk bakgrunn, kjønn og.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Ledelse av sykepleiepraksis – bruker vi sykepleiekompetansen? ”Er vi på hugget eller på hælene?” Elisabeth Kaasa Helsefaglig sjef i Vestre Viken 4. November.
Anna M. Kittelsaa NAKU Utviklingshemning og psykiske helsetjenester.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Standardisert pasientforløp Langvarige rygg- og nakkeplager Tverrfaglig poliklinikk rygg-nakke-skulder Utarbeidet våren 2015.
”I pasientens fotspor”
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Levanger 26. september 2017.
Standardisert pasientforløp Kronisk lymfatisk leukemi
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Målet med DMS Sikre et godt helsetilbud til befolkningen på Sør-Helgeland ikke minst for de mest sårbare pasientene For Helgelandssykehuset – beholde og.
Utskrift av presentasjonen:

Oppgaveglidning og Kompetanseheving - Erfaringer fra Lovisenberg Diakonale Sykehus Magne Hustavenes, sjef for helsefag Lovisenberg Diakonale Sykehus NSF tillitsvalgtkonferanse 14. juni 2012

Lærebog i sygepleie, Rikke Nissen

Lovisenberg Diakonale Sykehus Eid av 2 Diakonissehuset Lovisenberg og Diakonova Non-profitbasert aksjeselskap Forutsigbare oppgaver gjennom avtale med Helse Sør-Øst Indremedisin, psykiatri og elektiv kirurgi Kr 1.3 mrd i omsetning Ca. 1650 ansatte 3

Stolt sykepleiehistorie Cathinka Guldberg Rikke Nissen

Verdier som preger sykehuset Kvalitet omfatter faglig dyktighet, kreativitet, pionérånd og tverrfaglighet for å gi god og likeverdig behandling og omsorg. Nestekjærlighet skal styre våre handlinger. Vi skal møte pasienter, pårørende og kolleger med vennlighet og respekt, tjenestevilje og høflighet.

Hva er oppgaveglidning på LDS? Ikke noe nytt Det skjer en konstant vurdering av behov, ressurser og kompetanse på alle nivå Hva er da nytt? En sentral satsing på problemstillingen Bevisstgjøring Støtte til lokal uvikling Overordnet oversikt i organisasjonen Erfaringsutveksling utover klinikker/enheter/avd , , side 6

Målet med oppaveglidning? Bedre ressursutnyttelse Bedre og mer effektiv pasientbehandling Gi nye utfordringer for ansatte Utvikle bedre rammer for arbeid Å ha noe å strekke seg etter Skape økt trivsel på jobb Arbeid som noen oppfatter som rutine, kan en annen gruppe se som utfordrende , , side 7

Hva jobbglidning IKKE er? Ingen snikinnføring av nye profesjoner Ikke sentralisering av makt Ikke overkjøring av linjefunksjonen , , side 8

Kompetanseutvikling Både et mål og et middel Mål: Økt pasientsikkerhet Bedre kvalitet Motivasjon for arbeid Kommunisere kompetanse til andre Middel: Ny kunnskap – nye oppgaver Se nye muligheter , , side 9

Norge - fremover Antall eldre øker I 2030 nesten dobbelt så mange over 80 år som i 2005 En tredobling av antall 90-åringer fra 2010 til 2050 Sammensatte lidelser – Innlagte over 75 har i gjennomsnitt 3 diagnoser , 25 % har 6 diagnoser eller flere Personalknapphet Stor mangel på sykepleiere (28 200) og helsefagarbeidere (56 800) (SSB, 2012) 4,8 yrkesaktive pr pensjonist i 2010 – prognosen er 2,5 i 2050 1 av 3 må velge utdanning innen helse i 2025, om vi skal møte behovet Forventningene til helsevesenet øker Kilder: Omsorgsplan 2015. SSB 2009/09 Arbeidsmarkedsrapport , , side 10

Drivere ved LDS Løse praktiske utfordringer Pasientens tilbud skal ha tilsvarende eller bedre kvalitet Lokale løsninger på lokale utfordringer

Vi stiller oss følgene spørsmål: Jobber jeg optimalt? Jobber vi optimalt? Får pasienten best mulig utredning og behandling? Er organisasjonen til hinder eller hjelp?

Atrieflimmerpoliklinikk Bakgrunn: Uklar organisering av utredning Lange ventelister Mange telefonhenvendelser fra pasienter Lang tid før pasienter kommer til elektrokonvertering; mange behandlere involvert Mål: Hvordan få til bedre pasientflyt, pasienttilfredshet og bedre kvalitet?

Atrieflimmerpol forts. Utviklet enhetlig utrednings- og behandlingsløp Sykepleier har et større ansvar for: å organisere pasientflyt telefonhenvendelser Symptomvurdering og medikamenter Tett samarbeid med kardiolog

Hvorfor fungerer det? Felles oppfatning av ufordringen Felles mål for behandling på poliklinikken Baseres på tillit og samarbeid Opplæring, undervisning og veiledning Opplevd bedre ressursutnyttelse fra kardiolog og sykepleier

Artrieflimmerpol. forts Erfaringer så langt: Kortere ventetid Bedre behandlingsflyt Raskere til elektrokonvertering Tett oppfølging, informasjon og veiledning fra sykepleierne Fornøyde: Pasienter Sykepleiere Kardiologer LMS kurs med tverrfaglig informasjon og undervisning, samt mulighet for å møte andre i samme situasjon

Sykepleien 7/2012

Skopisykepleier Bakgrunn: Ventelister til gastro, endo og coloskopier Screening for tarmkreft Samarbeid med AHUS og Helsedirektoratet Egen diplomutdanning i Stockholm

Skopi forst. Erfaringer fra Sverige Fordrer dedikerte gastroenterologer i starten Fordrer tett opplæring og oppfølging Resultat: Sykepleierne gjorde flere skopier enn legene Opplæringsprotokoll ble innført for LIS-legene Pasientene var mer tilfredse Sykepleier fikk opplærlingsansvar for nye leger

Skopi forts. Seminar høsten 2012 Fokus på erfaringene fra Stockholm Belyse fordeler og utfordringer Debatt Vurderer å rekruttere 1 eller 2 sykepleiere fra høsten, som kan begynne utdanningen høsten 2013

Andre satsninger Postoperative kontroller ved fysioterapeut Kompetansehevingsprogram for portørtjenesten Kompetansehevingsprogram for kontoransatte Helsefagarbeiderlærlinger fra høsten 2012 Fagskoleutdanning i kreftomsorg Simuleringssenter , , side 22

Videre Forvalte de satsningene vi har startet Stimulere og hjelpe nye ideer Nurse Practitioner Søke kunnskap om andres erfaringer Presentere våre erfaringer Samarbeid med eksterne aktører som NSF

Takk for oppmerksomheten