SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blagg og Yule (1984) – Bruk av makt i tilbakeføring. •3 grupper barn til ulik behandling: A) 30 ”forced flooding”, B) 20 hjemundervisning og terapi, C)
Advertisements

Hva er psykisk utviklingshemming?
Trosopplæring og konfirmasjon med like muligheter for alle Trosopplæringskonferansen 2013.
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Oppsummering Dialogkonferanse Psykisk helsevern for barn og unge Gruppeøkter, økt 2 Hell og Molde juni 2009.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Samhandling for barn: status •Ikkje systematisk samhandling •Store forskjellar mellom •- kommunar og fagområde ( i bruk av spesialist-tenester og ønskje/vilje.
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Haugaland og Karmøy Distriktspsykiatriske Senter (DPS)
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Diagnostikk og behandling av rusmiddelavhengige
Et økende problem i skolen?
Konsultasjonsteam for skolevegring
Helsestasjons- og skolehelsetjenesten
Dette er Raskere tilbake
Psykisk helsevern for barn og unge (PHBU). Poliklinikken i Ålesund
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Å leve med ADHD i familien
PALS-komprimert Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen - kursmodellen Brandengen skole.
© Norsk senter for studier av problematferd og innovativ praksis
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
Mulige mestringsfaktorer :
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Barnevernets målsetting og oppgaver
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
BUP sin rolle i skolefraværsproblematikk med særlig fokus på psykisk helse Psykologspesialist Margrethe Reigstad Aase.
FAU-møte 7. januar 205 Samarbeid skole-hjem.
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Hafjellseminaret våren 2012
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Tjenester, koordinering og samarbeid om barn og unge med habiliteringsbehov Bydel Grorud.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Ambulant team for barn og ungdom
Skolen og BUP. BUP og skolen. Håndtering av psykiske symptomer og lidelser. Rådgiverkonferansen Geiranger Eyvind Sommerfelt Overlege BUP poliklinikken.
HJELP MEG – DET HASTER! Klinikk psykisk helse og avhengighet, OUS.
Habilitering av barn og unge – gode aldersoverganger og mestrende familier Oslo, 10. juni 2008 av Ingrid Bjørnstad og Grete Müller.
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
BUP Fjell sine framtidsvisjoner ved leder Ingeborg Moldstad Solstrand 28. oktober 2009.
Skolehelsetjenesten Nadderud vgs. Helsesøster Kari Andrine Bondø Skolehelsetjenesten Nadderud videregående skole.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Regional barnevernkonferanse juni Bodø. Tiltaksutvikling i bv.tj- Fauske Tiden før og etter Bufetats effektivisering/ nedskjæring Bv.tj har tidligere.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
PSYKISK HELSE & OVERGANG FRA UNGDOMSSKOLEN Skolehelsetjenesten i Stavanger.
Introduksjonsdag for nyansatte
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Sundvolden NAV-veiledere i VGS.
Målgruppa til tenesta. Mennesker med utviklingshemming over 18 år med alvorlege atferdsproblem og psykiske lidingar. Vaksne med diagnoser innafor autismespekterforstyrringar.
Målgruppa til tenesta. Mennesker med utviklingshemming over 18 år med alvorlege atferdsproblem og psykiske lidingar. Vaksne med diagnoser innafor autismespekterforstyrringar.
Kristianslyst skole 3. september 2018
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Utdannet lærer, videreutdanning i arbeid med personer med ASF fra NTNU
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Utskrift av presentasjonen:

SKOLEVEGRING Veileder i skolevegringsproblematikk for ambulant enhet, barne- og ungdomspsyk. avd. Råd i kartlegging og behandling Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus Skolevegring Tre av ti slutter på videregående (Dagbladet) Dropper skolen – ut i arbeidsledighet (Dagsavisen) Barn med angst blir ikke sett (BT) Få får hjelp for skolevegring Over 10.000 barn i Norge har alvorlig vegring mot å gå på skolen (NRK) Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus Hva er skolevegring? Vegre: motsette seg, nekte, avslå ”Vegring initiert av barnet, mot å gå på skole eller bli det hele dagen” (Kearney og Silvermann 1996) Ulike begreper; ugyldig fravær, skulk, skolefobi, skolevegringsatferd. Ikke avgrensa oss til en gruppe, problemstiling / diagnose eller lignende. Betrakter skolevegring som et symptom vi ønsker å kartlegge og forstå, for å finne fram til egnet behandling /tiltak. Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus Innhold veileder Innledning Definisjon Forekomst og debut Prognose og risikofaktorer Samarbeid og planlegging Intern behandlingsplanlegging Tverrfaglig samarbeid Kartlegging Kartelggingstiltak Observasjoner Skolevegringens funksjon Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus Innhold veileder Diagnostikk Differensialdiagnostikk Komorbiditet Somatikk Personlighetskarakteristikk Tester Behandling Behandlingsarena Behandling generelt Terapiformer og alternative tiltak Skole Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus Samarbeid Internt og utad; en forutsetning for å lykkes Først sikre felles intern forståelse Intern behandlingsplanlegging. Fordele oppgaver /roller i team. Etablere et samarbeid med ungdommen Muligheter for direkte kontakt før tiltak som involverer andre? Etablere tillit som fundament Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus Teamarbeid Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Samarbeid mellom instanser Kunnskap om hverandre. Avklaring av, og respekt for hverandres roller og oppgaver. Avklare forventninger. Klar målsetting. Likeverdighet i samarbeidet. Møtes fysisk. Alle se gevinsten ved å samarbeide. Samarbeid forpliktende og forankret i ledelse. Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus Kartlegging Sammensatt årsaksforklaring. Individuelt tilpassa behandlingstiltak forutsetter grundig kartlegging Kartleggingssamtale barnet /ungdommen foreldre, skole. Innhente opplysninger /samarbeid andre instanser Observasjoner på barnets /ungd. arena. Hva er skolevegringens funksjon? Funksjonen til skolevegringen da den starta Funksjonen når den opprettholdes Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Skolevegringens funksjon Unngåelse av stimuli som framprovoserer negativ affekt Unnslippe sosiale eller evalueringssituasjoner Oppmerksomhetssøking Oppnå forsterkere utenfor skole Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus Kartlegging Vegringens omfang Når startet det? Utløsende årsak(er)? Tidligere vegrende atferd Somatiske plager Forhold til lærere og elever. Sosial fungering Faglig fungering Tidligere løsningsforsøk Samarbeid hjem-skole. Konflikter? Hva gjør barnet /ung utenom skoletid? Detaljert oversikt (dagsstolpe) Morgenrutiner Vegrende atferd i familie Psykopatologi i familie Sosial støtte Kulturelle variabler Hvordan forholder fam. seg til problemet? Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus Diagnostikk Avklare om skolevegring er det primære eller sekundære problemet Finne evt. bakenforliggende psykisk lidelse eller andre problemer, for å identifisere hva som er hovedvanske og tilleggsproblematikk Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus Diagnostikk Angst Affektive lidelser Psykose, schizofreni ADHD /ADD Somatiserings lidelse Lærevansker Atferdsforstyrrelse Rus Autisme /Asperger syndrom Tourette syndrom Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus Behandling Vurdere hva som er mest hensiktsmessig behandlingsarena. Ofte en forutsetning å jobbe på flere arenaer parallelt. Samarbeid med hjemmet, hjem-skole Involvere ungdom Tett oppfølgning over tid Åpen for ulike terapiformer, evt. en kombinasjon av flere Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus Tiltak skole Rutiner for samarbeid og kommunikasjon mellom foreldre og skole. Samarbeids- /ansvarsgruppemøter Veiledning Psykoedukative tiltak Tilrettelagt undervisning og skoledag Mestringsarenaer Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus Veien videre Forebygge og tidlig intervensjon Skolen som tiltaksarena Kunnskap om psykiske vansker og skolevegring Rutiner samarbeid Kurs /konferanse rettet mot 1.linjen? Informasjonsmateriell Foreldregruppe,temakveld etc. Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus

Takk for oppmerksomheten! Veilederen vil bli tilgjengelig på www.ambulant.no og helse-stavanger sine nettsider. Takk for oppmerksomheten! Stig Bjønness, Ambulant enhet BUPA, Stavanger Universitetssjukehus