GAMVIK SKOLE.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
MOT til å LEVE MOT til å si NEI MOT til å BRY SEG
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Det gode Det rette Det rettferdige
Bufdirkonferansen 2011 Notater Notater Notater /.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
NASJONAL KONFERANSE NAFO
VELKOMMEN TIL STØVER SKOLE
Lørenskog Idrettsforening
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Rolighetsmoen barnehage
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Forventninger til oss som skole:
Bokpresentasjon Bergen
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
HelART i Ulåsen barnehage
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Cafédialog – elevmedvirkning
Kampen skole Vår visjon:
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Det viktige samarbeidet
Drop-In metoden i skolen
Arbeid med et inkluderende læringsmiljø bygger på:
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
Forebygging og rutiner ved Mobbing
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Hvordan forebygge mobbing?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
Bli med! Barn.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
Velkommen til foreldremøte
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
1 Kommunikasjon.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Psykisk helse.
Fest & følelser Velkommen
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Trivsel og godt arbeidsmiljø for elevene på skolen
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

GAMVIK SKOLE

Hjem/skole - deltakelse Naturlig i det lille miljøet Hjem/skole - deltakelse Naturlig i det lille miljøet. Tidlig signaler om ikke for mye møtevirksomhet. Foreldre har selv kommet med innspill om foreldrestyrt dag. Kursing i LEARN (lærere, elever og nå kommer også kursing av foresatte fordi skolen ønsker å jobbe forebyggende mot mobbing sammen med foresatte)

LEARN Latter (humor, latter, gi energi) Empati (omsorg, kjærlighet, forståelse, bry seg) Ansvar (inkludering, se hverandre, følge felles regler) Respekt (hilse, hensyn, folkeskikk, vi er alle ulike kroppspråk) Nullstilling (konfliktløsning, veien videre)

Utgangspunktet En enkel arbeidsmåte for å jobbe med skolemiljøet hver dag. Dette skal hverdagen vår bære preg av..... Fokus på handling og samtaler i skolehverdagen om hvordan vi oppfører oss (elever, foresatte og lærere)

Arbeidet Alle deltakere starter med forventninger de har til et god arbeidsmiljø (skjema). Drøfter felles med deltakere de skriftlige tilbakemeldingene og lager en felles plan. Hver mnd. har sitt tema som følges til diskusjon og oppsummering (inkludering, selvhevdelse, humor, kroppsspråk, omsorg....).

Skoleklasser starter uka med gjennomgang av arbeidsplan, dagen i dag og drøfter med klassens periodens tema om hvordan vi konkret skal jobbe med for eksempel inkludering i perioden. Viktig at alle føler et ansvar og at vi tydliggjør at dette også gjelder de voksne. Hver fredag drøfte vi hvordan det har gått og lage en kultur for å snakke åpent om det. Hovedfokus er å ansvarliggjøre deltakerne gjennom refleksjoner som skal bunne ut i gode handlinger. Mange gode handlinger gir god karma. Elevrådet skal være med å skape aksjoner/tiltak i skolehverdagen sammen med oss voksne. FNs barnekonvensjon skal forankres i arbeidet. Synliggjør bokstavene og ordene. Spre budskapet.

En elevs besvarelse i RLE 8. En hovedregel innenfor Humanismen, burde vært LEARN. LEARN bringer opp det humanistene skriver i en bok, med et ord. Latter: Det å nyte livet, og leve godt, le sammen med familie og venner. Empati: Det å bry seg om andre slik at de føler seg trygge. Ansvar: Å ta tak i måten du selv lever på. Gleder du andre? Respekt: Noe av det viktigste for å leve i fred. Respekter andres meninger! Er han muslim og du ateist? Hvis dere hele tiden skal diskutere og krangle blir det ingen sterke bånd, men hvis dere respekterer hverandres meninger er det mulig. Nullstilling: Ikke ta med deg alt det negative. Velta han et glass melk på den nye spiderman t-skjorten din? Når dere gikk i 2. klasse? Kom igjen. Tenk positiv, det er slik du kommer langt il livet.

Mål og mening Arbeidsfokus: Upside/down (handlinger teller mer enn ord) - Learning by doing (gjentatte positive handlinger skaper en kultur) Arbeidsinnhold: Praktisk, variert, utfordrende og relevant arbeid med det psykososiale miljøet (høres kjent ut?). Delmål 1. Skape et felles positivt elevssyn (også i vurderingsarb.). Delmål 2. Alle skal jobb etter fellesverdier og fellesbestemte forventningene (ikke reglene). Delmål 3: Få involvert alle i arbeidet med LEARN (også vaktmester, vaskepersonell og andre).

Foreldrestyrte dager Hånd i hånd med LEARN. En halv dag i mnd. FAU, foresatte og lærere ble enig om å inkludere mer gjennom samarbeid med foresatte. Foreldre og elever gjør seg klar til såpeboble-prosjektet.

Vennskapsbånd Klausulet er at vi skal bruke denne halvdagen til noe pedagogisk i lag med elevene. Ikke film, data eller lek i gymsalen. Stor glede og forventinger til den foreldrestyrte dagen. Arbeidet med LEARN ble først lansert på foreldremøter hvor foreldre og lærere var til stede. Etter det har LEARN blitt impementert i skolehverdagen. Det er ikke noe nytt, men en samling av prinsipper for de fleste miljømodellene. Her har elevene laget vennskapsbånd.

Blitt en kultur? - på vei... Som et resultat av arbeidet har vi fått en mer engasjert foreldregruppe. Flere spm, mer delaktighet på og vedrørende skolen. Skolen blir en arena for alle, et sted hvor man bryr seg. Elevene er blitt flinkere til å si ifra om noe ikke står i tråd med vanlig folkeskikk. Bedre samtaler i kl.rommet og en god harmoni i gruppa. Salt og is blir til iskrem

Respekten skal være den samme for alle. De største elevene er blitt flinkere til å overse de minste sine feilsteg og hjelper heller til med å fortelle hva som er bra og hva man gjør kontra ikke gjør. Skole/hjem-samarbeidet er også blitt bedre. Det positive fokuset og en aktiv foreldregruppe som gjør skoleaktiviteter kan ha noe med dette å gjøre. Passiv tilstedeværelse har avtatt. LEARN er ennå i startfasen, men veien blir til mens vi går.

Øver vi oss opp til å skape positivitet og se gode ting - da skjer det noe med oss. Her er et klippe bilder som har dukket opp på grunn av øyet som ser og hjernet som er vant med å lete med lommelykten etter gode øyeblikk.