Landbruksplan + Landbruksplan som verktøy for å fremme en moderne landbrukspolitikk Avdeling for landbruk og bygdeutvikling.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Norges Bondelag - vi lager maten din
Advertisements

Forventninger og videre arbeid…...
Tenkeloft Trøndersk Landbruk Frostating 26. november 2004 Harald A
Stor – Frostating 6. Juni 2003 Frostatings rolle i regionalutviklingen – ”Frostating – et samarbeid uten mål”?
Mandat: •Planen skal gi grunnlag for videre arbeid i Frostatingssammenheng og som grunnlag for innspill til de enkelte fylkeskommuner, Trøndelagsrådet.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk Sparebankforeningen 21.
Distriktskommisjonens innstilling Livskraftige distrikter og regioner Rammer for en helhetlig og geografisk tilpasset politikk v/Per Sandberg Medlem av.
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Ungdomstrinn i utvikling
Premisser for framtidig landbruk i Oppland Honne 8.mai 2013 Merethe Lerfald Bjørnar Sæther.
FYLKESMANNEN I HEDMARK
Eksp. sjef Frøydis Vold, Landbruks- og matdepartementet
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Har det noen hensikt å planlegge?
Dialogseminar Åre 15. og 16. februar GRUPPEOPPGAVER Drøft: Roller og kritiske suksessfaktorer for næringsutvikling med.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Grønn framtid 1000 muligheter i landbruket Ett rekrutteringsprosjekt i regi av 4H Nordland Prosjektet er finansiert av Nordland fylkeskommune, Fylkesmannen.
Ny stortingsmelding om landbruk og mat
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Rekruttering av tillitsvalgte i landbruket sine organisasjoner Samarbeidsrådet, Sola, Terje Vareberg.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Vi får Norge til å gro! - en presentasjon av Norges Bondelag.
"Hvordan lykkes som småbedriftsledere og bønder ?
Statens landbruksforvaltning Norwegian Agricultural Authority Åpning på arealsamlingen for Fylkesmennenes Landbruksavdelinger 21.september 2004 Adm. direktør.
Arealsamling Stavanger 21 – 22 september 2004 Kartfesting av kjerneområder for landbruk Erik Anders Aurbakken rådgiver.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyremøte 14.oktober Geir Vinsand Hva er en samkommune og hva er alternativene? Frosta, Levanger og Verdal.
Aktørenes roller i planprosessene
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Innherred samkommune 30. oktober Fylkesmannens landbruksavdeling, Monika S. Luktvasslimo Innherred samkommune 30.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Inn på tunet – noe for Hemne kommune? Kari Frøseth, rådgiver
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nordland.
Pilotprosjektet Samhandling innen helse – og omsorgstjenester
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Hva blir Trøndersk landbruk sin viktigste rolle de kommende tiårene? Hvordan videreutvikle potensialet for verdiskaping? Sør-Trøndelag Fylkesting 14. april.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
Regionalt Partnerskap hvordan gjør vi det i Østfold Torsdag 27.august 2015 Karoline Fjeldstad.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Bærekraftig samfunnsutvikling
Klimasmart bruk av drivstoff i landbruket
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Erfaringer fra samarbeid mellom kommuner, region og FoU
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
utfordringer i en ny region
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Jordvern og leiejord Hvordan vi som landbrukskontor jobber med disse tema Stein-Even Fjellaksel, Plan- og landbruksrådgiver i Evenes kommune.
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

Landbruksplan + Landbruksplan som verktøy for å fremme en moderne landbrukspolitikk Avdeling for landbruk og bygdeutvikling

Landbruksplan i Sør-Trøndelag Stor variasjon i prosess/involvering For mye status – for lite analyse Fokus på arealressursene Varierende bruk av landbruksplan som verktøy Avdeling for landbruk og bygdeutvikling

Hva er en moderne landbrukspolitikk? Noen fyndord: Demokratisering Helhetlig bygdeutvikling Utvikling av landbrukspolitisk dialog kommunalt/regionalt Kommunene som aktiv landbrukspolitisk aktør Differensiert virkemiddelforvaltning (regionalt) Avdeling for landbruk og bygdeutvikling

Store utfordringer for kommunene Kommunene skal i større grad enn før utforme sin egen landbrukspolitikk og strategier på landbruksområdet. ressurser Handlingsrommet er utvidet og er reelt Landbruksplan kan være et glimrende verktøy for å ta tak i utfordringene Avdeling for landbruk og bygdeutvikling

Avdeling for landbruk og bygdeutvikling i Sør-Trøndelag Levende bygder

Tenkeloft Trøndersk landbruk Tanken med Tenkeloftet: Strategisk utviklingsarbeid i Trøndelag Konkrete innspill til politikere lokalt, regionalt og på Stortinget Veiledning for bønder, rådgivningstjeneste o.a. Info for andre som er opptatt av innovasjon og nyskaping i landbruk og tilknytta næringer Samle interesserte for meningsutveksling Avdeling for landbruk og bygdeutvikling

Deltakere i Tenkeloftet Fylkesmannens landbruksavdeling, S-T og N-T Fylkeskommunen, S-T og N-T Bondelaget, S-T og N-T Bonde- og småbrukarlaget, N-T og S-T Stortings- og fylkespolitikere, S-T og N-T Norsk senter for bygdeforskning Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning Gilde Bøndernes Salgslag Tine Midt-Norge SND N-T og S-T SpareBank 1 Midt-Norge Avdeling for landbruk og bygdeutvikling

Hva har vi oppnådd ? Skapt en felles arena for diskusjon om landbrukets utfordringer Skapt en felles plattform for framtidig satsing? Fokus på mulighetene har skapt en viss optimisme i næringa Fått i gang en del fellestiltak - kornstrategi - kjøttstrategi - oppfølging av kommunene Avdeling for landbruk og bygdeutvikling

?! Sterke sider Svake sider Muligheter Trusler VISJON Trøndersk landbruk livsglede og verdiskaping Utvikling Trøndersk Landbruk HOVEDMÅL Et gladere og mer motivert landbruksmiljø Økt verdiskapning av landbrukets samlede ressurser Utvikle landskap, kultur og identitet som øker bolyst Styrking av konkurransekraften Sterke sider Svake sider Godt produksjonsmiljø Store jord, skog og utmarksressurser Relativt store bruk Sterk stilling i opinion og politisk miljø Solid tradisjon og væremåte Produksjon av kvalitetsråvarer Sterke foredlingsbedrifter Svak økonomi og kapitalbase Sårbar for endringer i rammebet. Stort investeringsbehov Lite koordinert veiledningsapparat Varierende kompetansenivå Lite mulighetsorientert Lite risikovillig STRATEGI Øke andel av volumproduksjonen Øke mangfold og omfang av produkter, tjenester og produksjonsmåter Videreutvikle trøndersk matkultur Satse på kompetansehevning og bedriftsutvikling Utvikle allianser, nettverk og arbeidsfellesskap Muligheter Trusler Nye næringer og mangfold Økt verdiskaping av mat og fiber Kulturlandskapet som ressurs Øke andel av volumproduksjonen Mer samarbeidstiltak Styrke kompetansen og motivasjonen Nyskapingspotensialer hos kvinner Billigere drifts- og bygningsløsninger Utnytte gitte konsesjonsgrenser Nedbygging grensevern Reduksjon pris/budsjettstøtte Svekket produksjonsmiljø Redusert politisk støtte Taper markedsandeler Bortfall av fraktutjevning Lav avvirkning i skogbruket ”Vente og se” - holdning STRATEGISKE TILTAK ?!

Kan kommunen lære noe av arbeidsmåten i Tenkeloft Trøndersk Landbruk ? ?! Tenkeloft Trøndersk Landbruk

?! Tenkeloft Trøndersk Landbruk Noen innspill til ettertanke og nytenking fra Tenkeloft Trøndersk Landbruk : En helhetlig landbruks- og bygdepolitikk som gir livsglede og verdiskaping i kommunen og bygda Bygdeutvikling i praksis ?! Tenkeloft Trøndersk Landbruk

Tenkeloft Trøndersk Landbruk Nye roller for kommunene - ansvar og myndighet i utformingen av lokal landbruks- og bygdeutviklingspolitikk : ?! Tenkeloft Trøndersk Landbruk

Landbrukets organisasjoner Noen aktuelle aktører i landbruk- og bygdeutvikling Landbruk Annet næringsliv Landbrukets organisasjoner Tjenesteyting/ bygdeservice Kultur Politikere/kommuneadm. Landbruksindustri Bondelag/Småbrukerlag Skole og omsorg ?! Tenkeloft Trøndersk Landbruk

Tenkeloft Trøndersk Landbruk Helhetlig bygdepolitikk i vår kommune eller vår bygd Bevisstgjøring av hvilke muligheter og trusler som ligger i økt lokal forvaltning av økonomiske og juridiske virkemidler Hva hemmer og fremmer utviklingen av landbruk, andre næringer og bosetting i ulike deler av kommunen ? Skal alt praktiseres likt i alle deler av kommunen ? Konsekvenser av ulik praktisering ? ?! Tenkeloft Trøndersk Landbruk

Tenkeloft Trøndersk Landbruk Noen politiske dilemma og grunnleggende spørsmål til ettertanke Kommunen har fått nye fullmakter : Hvilket ansvar og muligheter gir det for kommunen og for kommunestyret ? Hvilke politiske hovedproblemstillinger reiser dette? Hva gjør vi i samarbeid med andre, for å få menneskene i stand til å tenke utvikling hver på sin eiendom og med sine ressurser ? Hva er de viktigste begrensningene og mulighetene for utvikling av bygda/kommunen? Hvilke funksjoner må et bygdesamfunn ha for å lykkes ? Hva har betydning for framtidig bygdeutvikling ? Hvordan skape grunnlag for å øke verdiskapinga på landbrukseiendommene ? Hva kan kommunen bidra med ? ?! Tenkeloft Trøndersk Landbruk

Noen politiske dilemma og grunnleggende spørsmål til ettertanke innenfor areal- og eiendomspolitikk Hvordan utvikle en areal- og eiendomspolitikk som både fremmer næringsutvikling på kort og lang sikt, og som samtidig gir grunnlag for trivsel, rekreasjon og gode boforhold ? Hvordan praktisere bo- og driveplikt for å ivareta hensynet til både landbruk og bosetting ? Kan bo- og driveplikten håndheves forskjellig i ulike deler av kommunen ? Hvilke problemstillinger reiser seg når gardsbruk blir brukt som feriested ? Hvor viktig er det at eier og driver av landbrukseiendom er samme person ? Vil eiere som bor et annet sted kunne bidra i utvikling av bygda ? Hvordan løse dilemmaet mellom aktive bønders behov for mer jord og innbyggere som ønsker småbrukslignende boenheter ? Er det ønskelig med spredt arealkrevende boligbygging kontra boligfelt/boliggrupper ? Hvordan praktisere en politikk som reduserer risiko for å ødelegge mulighetene til langsiktig verdiskaping/utvikling med å ta avgjørelser basert på kortsiktig økonomisk tenking ? ?!

Tenkeloft Trøndersk Landbruk Tankespinn . Areal- og eiendomspolitikk : Trøndelag kan deles inn i tre områder Område A ”Pressområde” Meget godt arbeidsmarked Pressområde Tilflytting Gode landbruksarealer (eks.:Trondheim, Stjørdal, …) Område B ”Aktivt landbruk” Aktivt landbruksdistrikt Stabil bosetting (Levanger, Verdal, Steinkjer,..) Område C ”Fraflyttingsområde” Fraflyttingsområde i dag Landbruk basis - lite annet (Holtålen, Tydal, Røyrvik, Snåsa,..) ?! Tenkeloft Trøndersk Landbruk

Område B ”Aktivt landbruk” Aktivt landbruksdistrikt Stabil bosetting Tankespinn : Bygda/kommunen kan også deles inn i tre områder Område A ”Pressområde” Meget godt arbeidsmarked Pressområde Tilflytting Gode landbruksarealer Område B ”Aktivt landbruk” Aktivt landbruksdistrikt Stabil bosetting Område C ”Fraflyttingsområde” Fraflyttingsområde i dag Landbruk basis - lite annet ?!

Område A ”Pressområde” Ønsket utvikling : Ivareta produksjonsressurser, spesielt arealer, for landbruksproduksjon Representativ presentasjon av trøndersk landbruk Utvikle et kulturlandskap bybefolkningen identifiserer seg med Synliggjøre muligheten for alternative driftsformer med lønnsomhet og bokvalitet Grensesetting for landbruk og by må være tydelig når det gjelder arealbruk Mer mangfold heller enn økt volumproduksjon (unnt. korn) Sterk satsning på utvikling av tjenester med basis i gårdens ressurser Utvikle skog, utmark og kulturlandskap som tilgjengelig rekreasjonsområde Utvikle boklynger som alternativ til spredt bosetting Fremmer : Avklart arealbruk - produktivt jordbruksareal får langsiktig vern Politisk forståelse for landbruk Tilrettelegge for ferdsel og opplevelser i kulturlandskapet Regional plan som verner verdifulle landbruksområder (A-jord) mot utbygging Penger for å utvikle landbruk som utstillingsvindu – kulturlandskapsvirkemidler Hemmer : Lokal forvaltning av jordlov Kortsiktig kommunal økonomisk tenkning For lett å få andre jobber enn å ta bryet med å utvikle landbruket ?!

Forsterket og nytt fokus i landbruksplan Landbruksplan LP+ Snevert landbruk Helhetlig bygdeutvikling For lite analyse Fokus på SWOT-analyse SKAL-tema Kommunene vet best For mye fokus på areal Fokus på alle ressurser/ menneskelige ressurser Utfordre kommunene til å Kommunene skal være en sette landbruk på dagsorden landbrukspolitisk aktør Kommunen sett under ett Differensiert virkemiddelforvaltning Ønsket virkemiddelstrategi Skal ha virkemiddelstrategi som grunnlag for tildeling Avdeling for landbruk og bygdeutvikling

Utfordringer for regionalt nivå Utfordre kommunene igjen Være en aktiv medspiller Kompetansesenter Analyse Prosessveileder Utforme den ”lille distriktspolitikken” på regionalt nivå Regionalt miljøprogram Regional næringsstrategi Markedsføre regional og nasjonal politikk Avdeling for landbruk og bygdeutvikling