Familien I. Familie og samfunnsendring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Europas 7 problemer Frivillig barnløshet. Fundamental endring i befolkningsstruktur. Sammenbruddets tall er 1,3 Den demografiske motsatsen til en frontkollisjon.
Intern presentasjon for medlemmer
Konstruksjon av barn og barndom
Byrd, William ( ) Bakgrunnsmusikk: Tallis, Thomas ( ) da Palestrina, Giavanni Pierluigi (? ) Orlande de Lassus ( )
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
SOSIALT ARBEID FRA PRAKTISK ARBEID TIL UNIVERSITETSDISIPLIN?
LEDELSE.
Familien DEFU 1-v09 Marte Ree Nolet.
Språk og sosialisering
Læreplanen i eldre historie
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
RME Nasjonal Konferanse
Sosiologi i barnehagen
Introduksjonssenteret
Dencik 1: Fremtidens børn
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Familien II. Barnet og familien i det senmoderne velferdssamfunn
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Ulike familietyper og samlivsbrudd (Larsen+Slåtten, 2002)
Kultur og samfunn i det praktiske arbeidet med barn
Oversiktsforelesning-2003
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Mangfold og fellesskap
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 4 Velferdsstaten.
Læreplanen Historie Vg2.
Oppgave 48 Preposisjoner og faste uttrykk fra kapitlene 4 og 5.
Kulturteori
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Kvalitative og kvantitative metoder
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.

Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Hypotesetesting, og kontinuerlige stokastiske variable
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Tidlig psykologisk antropologi:
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
An-Magritt Hauge (2007): Den felleskulturelle skolen
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Elevforutsetninger for religionsundervisning
Den nye moderniteten Olve Krange og Tormod Øya 2005 Av: Solveig Roth Høgskolen i Vestfold 2009.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Skolens oppgave og funksjon i samfunnet
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Kapittel 2. Familie og forbruk Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere sentrale.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
Hva er en familie? Vi skiller mellom familie, slekt og hushold Familien er en sosial institusjon som vi finner i de fleste samfunn. Familie er en sosial.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Revidering av Bachelor i Pedagogikk: allmennpedagogisk søyle v/Kirsten, Tone, Sophie, Mette, Sten, Harald, Kristinn.
Samfunn og produksjon Det er to generelle trekk som preger utviklingen av de ulike samfunnsformene: Samfunnene har blitt stadig mer spesialisert. Både.
Hvordan oppstår grupper?
Massesuggesjon.
Samfunnsfag s
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Hva er kultur? Kultur er den komplekse helheten som består av kunnskaper, trosformer, kunst, moral, juss og skikker, foruten alle de andre ferdighetene.
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Familien I. Familie og samfunnsendring

Intro Om romantisering av fortiden og forjævlisering av nåtiden!!

Familien og samfunnet - modell for leseveiledning Hestbæk, Halldén Mor(srollen) Far(srollen) Wiklund Barn(erollen) Dencik Frønes Samfunnet

Familie og samfunnsendring - noen generelle trekk ved det postmoderne samfunnet (Dencik, 1999) Historiske forutsetninger og drivkrefter for moderniteten - hovedstrukturen bak forholdene omkring familie og velferdsstat Rasjonaliseringsprosess Sekulariseringsprosess

Forts. Individuering Basis: Beskyttelsen og styrkingen av det enkelte individ gjennom etableringen og opprettholdelsen av sosiale rettigheter Stadig utvisking av tradisjoner og bestående mønstre i menneskets liv Samfunnets akselererende utviklingstempo (”sosial rapidisering”) Uthuling av autoritet knyttet til tradisjonellt autoritære posisjone

Forts. Kravene til den enkelte Tegn på polarisering Strøm av ny informasjon ”Dannelsesmessig fleksibilitet”

Historisk blikk på familien - i fremveksten av det moderne samfunnet (Christoffersen, 1999) Bodde tre generasjoner sammen? (omdiskutert) Kjernefamilien vanligst 3-generasjonsfamilien - avhengig av økonomiske forhold eller gir økonomiske forhold avhengighet av 3-generasjonsfamilien? 3-generasjonsfamilien under samme eller forskjellig tak?

3-generasjonsfamilien forts. Kontakten mellom generasjonene økt eller minsket? Sterk i dag - 40% av nybakte mødre hadde snakket med sin egen mor daglig Myte: 3-generasjonsbåndene er oppløst i det moderne samfunn. Kontakt mellom generasjonene men ikke under samme tak. Få tilfeller og som følge av økonomisk nødvendighet 3-generasjonsfamilien mer et krisetilfelle

Ekteskapsmønstere m.m. Økonomisk selvstendighet (og neolokalt familiemønster i Norden vs. patrilokalt) i store deler av syd- og østeuropa). Syn på barn i et historisk perspektiv - barn som arbeidskraft og alderdomsforsikring

De enslige mødrene - også omdiskutert Resultat av økt moralsk aksept? Må snarere ses i sammenheng med økonomi. Aldri vært lukrativt å være eneforsørger. Spesiell utbredelse i utsatte kulturer, knyttet til fattigdom (svarte i USA, fattigkulturen i Mexico etc.

De tre revolusjoner (Schultz Jørgensen) Storfamilien aldri vært noen utbredt familieform (snarere hatt brudte eller mindre familieformer

1. revolusjon - fremveksten av ”den private kjernefamilie” Bryter frem iflg. Sch. J. på 1500 -1600-tallet. Manifesterer seg tydeligere på 1700-tallet. Reaksjon på samfunnsmessige farer? (sykdommer / epidemier andre trusler utenfra?) Kan ses i sammenheng med samfunnsmessige trusler utenfra? Beskyttelses / overlevelsessystem?

Forts. Husholdet vanligvis større enn i dag - og størst i de store laugsfamiliene og storgårdene v.s. fattige smågårder og husmannsgårder Økende grad av privatisering (av forholdet, oppdragelsen etc.) Vs. middelalderens kollektivt orienterte, tette sosiale tilværelse Økende oppdeling generellt av samfunnet vs. middelalder / rennessanse

2. revolusjon - ”lønnsarbeiderfamilien” Industrialisme-fenomen - fra 1700-1800-tallet Orientert kollektivt Produksjonen av verdier ligger utenom Et sted å være etter arbeidstid Rolledelt / asymmetrisk Forbruk, ikke produksjon

Forts. Intimitet etter hvert større rolle som funksjon Skille mellom lønnsarbeider- og middelklassefamilien: Offentlig vs. Privat, strengere innad / avslappet innad

3. revolusjon - ”Den postmoderne familie” Oppstår på 60-70-tallet Symmetrisk Mor i lønnsarbeid - også som ideal En offentlig, administrert familie Intimitetsfunksjonen kanskje enda mer sentral Fritatt for alle daglige omsorgsoppgaver Kortere arbeidsdager

Forts. Mer tid til barna Mer barnefokusert enn noen gang tidligere Fra ”familisme mot individualisme”?

Fremtidens barn (Dencik, 1999) Samfunnsmessige endringer Mødres lønnsarbeid Barn i utenomfamiliære omsorgsinstiusjoner (UFOer) Nye foreldreskaps-modeller Annet Frem- elsker Nye kompet- anser og sosiale følelses- messige atferds- mønstre Sosiokulturell analyse krever Å bli håndtert av barna i deres hverdagsliv Inne- bærer Nye sosiale utfordr- inger for barn skaper Moderne barndoms- forhold Sosialpsykologisk analyse

Et grunnlag for forståelse: Begrepene (se også Østerberg/Engelstad) Sosialisering Sosial integrasjon Mannheims begrep om identitet og ”generasjonspreg” - barnet i tiden Barndom som livsrom (Lewin, Dencik)

Forts. Barnets selvutvikling - undervurdert! Denciks fokus på barnets aktive deltakelse i egen sosialisering - et fokus på den ene siden i Meads teori om sosialisering og identitsdannelse