Muntlig Inger Langseth.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Muntlig språkferdighet
Sluttvurdering Lokalgitt eksamen
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Faginformasjon om programfagene for
Fremmedspråk nivå III Språksamarbeid i Bergen vest, med døme frå prosjekt i spansk Angélica Cortés, Maria Brubæk Bua og Gro Egset Halse Gro.
Digital kompetanse i Mat og helse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Lesing og lesestrategier
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
SiriLundinKeller-ILS-Universitetet i Oslo
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Innføringsprosjektet
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i K06
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Kastellet skole. Implementeringsplan Bruk av barnepermen Den Europeiske språkpermen Kastellet skole.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Muntlig Inger Langseth

Hva er muntlig? Å involvere elevene i planlegging av muntlige aktiviteter Muntlige klasseromsaktiviteter Muntlige digitale aktiviteter Muntlig eksamen INNHOLD

Muntlig Hvor hører muntlig til? Historisk: Teoretisk: Politisk: I overgangen fra latin og gresk Teoretisk: Europarådet, språkkompetanse (5) Politisk: LK06 hovedområdet kommunikasjon (2 delt) Metodisk: Audiolingval metode med mer. Læring gjennom å bruke språket Digital kommunikasjon Personlig: fremmedspråk er et særlig vanskelig fag å undervise i Muntlig

Muntlig i klassen Hvilke utfordringer står vi overfor? Elevene møter svake forventninger Elevene får lite input ( anglo-amerikansk) Elevene kan få gloser Elevene kan lite om verden Hva er spesielt for fremmedspråk Elevenes identitet er knyttet til språket de tenker med- et nytt språk er en ny identitet. Elevene lærer i det språket de skal lære Elevene kjenner ikke kulturen Elevene kan ikke bruke strategier fra morsmålet før de når et visst nivå B1 Elevene tror engelsk er nok Muntlig i klassen

Motivasjon en pris man betaler? Motivasjon – tilpasset opplæring ”Lærere som inviterer elever inn i en interessant og utfordrende prosess, har større sjanse for å vekke indre motivasjon (dybdelæring). Vurderingsformer som fokuserer på fremtidig læring er et motivasjonsfremmende redskap.” Egenvurdering står sentralt. Alle må oppleve: Å ha reelle mål Mestring Suksess Å komme videre Bli satt krav til Bli trodd på Black 30% bedre resultat “Jo mer attraktivt målet er, jo høyere pris er vi villige til å betale” Kari Smith; Norsk Pedagogisk Tidskrift 2007 nr2 Motivasjon en pris man betaler?

Muntlig i klassen Hvordan bygger vi muntlige ferdigheter? Utgangspunkt elevens verden Referanse til den ytre verden vi lever i Utvikle ordforråd, muntlige strukturer Utvikle kunnskap om verden Lekende, muntlig tilnærming Læreplanen forventninger faget i skolen eleven Verden Muntlig i klassen

L06 Muntlige former Muntlig produksjon Lytting Muntlig samhandling Hva skal vurderes? Muntlig produksjon Presentere emner muntlig Lytting Forstå hovedinnholdet i muntlige tilpassede og autentiske tekster i ulike sjangere Muntlig samhandling Enkle spontane samtalesituasjoner Gi uttrykk for egne meninger og følelser Lytte- og talestrategier Tilpasse språkbruken i noen grad til ulike kommunikasjonssituasjoner Bruke lytte og tale strategier tilpasset formålet Beskrive og vurdere eget arbeid med å lære det nye språket Hva er en fremstilling – sjangere Hva er en muntlig tekst – digitalt, reelt L06 Muntlige former

Lo6 Muntlig innhold Læreplanens kompetansemål Dagligliv Personer Aktuelle hendelser Tradisjoner Skikker Levemåter Språk Geografi Opplevelser Fremmedspråk Nivå 1 Savoir Savoir faire Savoir-être Savoir apprendre Lo6 Muntlig innhold

Muntlige struktuter - sjangre Dialog Presentasjoner Innlegg i debatter Taler Vitser Eventyr Anekdoter Høytlesning Diktlesning Rap Sang Film Nettsamtaler Knowledge telling Knowledge transformation Muntlige struktuter - sjangre

Dialogen – en relevant muntlige sjangere Hvordan kan elevene trene på dialogen? Innledningen Avslutningen Høflighetsfraser Enighet/uenighet Tenkepauseord Tektbindere Kroppspråk Timing – pauser Spørsmål Lytte Muntlig språk Hva skiller muntlig språk fra skriftlig språk? Knowledge telling Knowledge transformation Dialogen – en relevant muntlige sjangere

Muntlige strukturer Hvordan bygger vi opp språket? Enkle strukturer– fortellende,spørrende Nåtidsformen i verb Determinativer, adjektiv-substantiv. Funksjoner Muntlige strukturer

Hvordan bedre dette? Elevenes opplevelse? Elevene: Usikre på mål Usikre på hva som kreves Vurderer seg i liten grad selv Hvordan bedre dette? Elevenes opplevelse?

Undervisningsdesign Hvordan planlegger vi et tema Innhold Hva vil elevene lære om? Struktur Hvilke strukturer er aktuelle? Språk Hvilke språklige strukturer ( 2-3) og ord (6-7)er viktige for tema? Språklæring Hvilke strategier kan brukes? Undervisningsdesign

Dialog Struktur Eksempel Undervisning Oppgaver Vurdering Invitasjon Modellæring Oppgaver Åpne, lukkede oppgaver Vurdering Egenvurdering Fremover- og tilbakemeldinger Invitasjon Strukturer, spørreord, kroppsspråk Inviter noen Foreslå avslå /aksepter Dialog Jeg kan invitere noen Jeg kan akseptere Jeg kan avslå høflig Jeg kan spørreord Jeg kan kroppsspråk Jeg kan sjarmere Dialog

Eksempel – sjekkliste fra elever forstå og bruke tall i praktiske situasjoner Hva innebærer det å forstå og bruke tall? Jeg kan uttale tallene til 100, 1000 etc Jeg kan skrive tallene til 20, 50,100 Jeg kan begrepene for addisjon, subtraksjon, ganging, prosent, desimaler, tabeller etc. Jeg kan be om / gi telefonnummer Jeg kan spørre /fortelle om fødselsdato Jeg kan spørre / fortelle hva klokka er Jeg kan spørre hvor mye noe koster og forstå svaret i euro Jeg kan spille bingo og andre tall spill Jeg kan forklare tabeller og statistikker Jeg kan bestille billetter fly, tog etc. Hva betyr penger? Hvilken betydning har alder? Hvem oppfant tallene?

Hvilke spørsmålsteknikker bruker du? Effektive lærere bruker:( kognitiv utvikling) flere åpne enn lukkede spørsmål. flere komplekse enn enkle spørsmål. Undersøkelser fra England viser at av alle spørsmål er: 70-80% enkle lukkede faktaspørsmål 20-30% er spørsmål som krever forklaring, klargjøring utdypning, eller generalisering (Dpt of education and skills, England) Det tar ca 0.9 sekunder fra lærer spør til svar avgis – 3 sek er å foretrekke more: effctive questioning ffective questioning Research evidence suggests that effective teachers use a greater number of open questions than less effective teachers. The mix of open and closed questions will, of course, depend on what is being taught and the objectives of the lesson. However, teachers who ask no open questions in a lesson may be providing insufficient cognitive challenges for pupils. Questioning is one of the most extensively researched areas of teaching and learning. This is because of its central importance in the teaching and learning process. The research falls into three broad categories: • What is effective questioning? • How do questions engage pupils and promote responses? • How do questions develop pupils’ cognitive abilities? It is estimated that 70–80 per cent of all learning-focused questions require a simple factual response, whereas only 20–30 per cent lead pupils to explain, clarify, expand, generalise or infer. In other words, only a minority of questions demand that pupils use higher-order thinking skills. Muntlig samtale

Et eksempel - undervisningsopplegg http://norwenglish.com/kurs/vurdering/les_ metiers.ppt Et eksempel - undervisningsopplegg

Muntlige aktiviteter Hvor mange metoder har du i bakholdet? Ser du når du bør endre til en ny metode eller variere undervisningen? Ekspertlærere ser hva som må gjøres før det oppstår en situasjon og de har et handlingsrepertoar. Muntlige aktiviteter

Metoder – walk and talk metoder Modellere strukturer Fire hjørner Ja Kanskje Vet ikke Nei Verdilinje, quizlinje To og to linje Sirkel Sanglenke Metoder – walk and talk

Metoder – individuelle oppgaver Digitale oppgaver Behaviourisme http://www.ielanguages.c om/french1.html http://tidligstart.wikispac es.com Audacity – lydfiler Google søk – interactive exercises …….. Slideshare Youtube Drille ferdigheter Egenvurdere Produsere lydfiler Produsere video Metoder – individuelle oppgaver

Den estetiske dimensjonen http://www.youtube.com/watch?v=j8 DLhDeLlNg http://www.youtube.com/watch?v=db 1gctCmkXU Rimbaud, Arthur http://www.youtube.com/watch?v=Qp UC45vugdY http://www.youtube.com/watch?v=F2 1MwDiP-VA&feature=related Enrico Masias http://www.youtube.com/watch?v=gjn dTXyk3mw Bori Vian http://www.youtube.com/watch?v=wa oZzjwbr-I dialogue francais facile Lytting

Tren tanken Tegn og beskriv bildet – tegn bildet du får beskrevet Lund, Erik(2006)Tren Tanken.Læringsstrategier og læringsstiler i samfunnsfag. Aschehoug.Oslo

A Beskriv bildet – B tegn bildet du får beskrevet Sur la photo il y a un homme. Il s’appelle Pierre. Il a 80 ans. Il habite la France. Il est dans une terrasse. Il est assis sur une chaise. Il porte un chapeau, un pantalon et une chemise. Aborigine traditional didjeridoo. En ser på bildet og beskriver, den andre lytter – overføring av kunnskap

Tren tanken Forklar ordene Terrorisme 2. Ambassade Colonie Fête nationale Napoleon Vacances La Guerre de cent ans Tren tanken Beskrivelsene kan brukes som utgangspunkt for en gjettelek hvor andre grupper finner begrepet

Tren tanken Finn ordet som ikke passer inn Chaise – table – lit - cendrier Liberté – égalité – fraternité - éternité DOM TOM COM Vietnam – Togo - Ghana SIDA UE OTAN EURO Chaise – cuillère –divan - sofa Ehud Olmert, Israel, Ismail Haniya, Hamas, Abbas Palestinian President, Mubarak Egypt Tren tanken

Tren tanken Forklar sammenhengen Rouge – blanc – bleu - vert Avion –bagage– touriste – restaurant Guerre – zones – libre – Normandie Immigration – banlieu – emeutes - politique Tren tanken

Tren tanken Find the right order and explain Congress – Constitution – Senator - Senate Emancipation Proclamation – Bill of Rights Afghanistan – 9/11 – Irak - Iran Inauguration - National Convention – Primaries Chicken – egg - lunch Visa – Shengen – work permit – immigrant Bashir - Hussein – Karadzic - Bush Bashir President of Sudan accused Hussein Irak Karadzic – bosnian christian leader killed muslim bosnians Tren tanken

3 Visualisert kunnskap Visualisere eller beskrive begrep Forklare statistikker, illustrasjoner Gi ordre, instruere Fra bilde til tekst, fra tekst til bilde Segregation

Visualisere øyeblikk (en forklarer og en tegner) 1. Juni 1944 – Charles de Gaulle og General Marshall

Visualisere begrep (en forklarer og en tegner) Sur la table il y a… Cuillère Couteau Fourchette Serviette Assiette Verre à vin À gauche À droite Au centre En haut En bas…..

Visualisere begrep (tegn og forklar din forståelse av noe):

Tentamen og eksamen

Forberedelsesdel: 48 timer Case: presentasjon 30% Forberedelsesdel: 48 timer Du skal forberede et innlegg på ca 10 minutter hvor du tar utgangspunkt i fem bilder du selv velger. Presentasjonen din må ha et tema hentet fra læreplanen. Du velger selv presentasjonsform. Kriterier for en god besvarelse (muntlig presentasjon): Begrunner valg av tema Beskriver bildene Setter bildene inn i en kulturellsammenheng (hvor og når) Knytter bildene til egne erfaringer og/eller aktuelle hendelser Viser kunnskap om ---- kultur og/eller ----- som internasjonalt språk Snakke fritt ut fra notater Kommuniserer med publikum Behersker uttalereglene for språket

Case: lytting 20% Forberedelse 30 minutter Se videoen/ lytt til lydfilen og forberede deg på å samtale om hva du så Du kan tenke over: Hvordan du vil presentere innholdet Hva du mener om tema Spørsmål du vil ta opp i forbindelse med tema Forberede deg på å snakke om dette temaet til slutt: XXXXXX Hva du vet om tema Hvilke spørsmål du kan tenke deg å stille om tema UDIR – lytteprøver bestilles på Internett

Europarådet - Rammeverket: Savoir Knowledge, Kunnskap: Resulting from experience (empirical) or formal learning (academic) Fakta, begrep, puggestoff, sjangerkunnskap Savoir-faire Skills and know how, ferdigheter: Ability to carry out procedures, facilitated by the acquisition of knowledge Lese og forstå en tekst, skrive en tekst, presentere muntlig etc. Savoir-être Existential competence, holdninger: The sum of individual characteristics, personality traits, attitudes, view of others, willingness to engage with others in social interaction Diskutere, utfordre, filosofere, stille spørsmål ved etc. Savoir-apprendre Ability to learn: Mobilises competences, being disposed to discover ”otherness” (language learners) Selvregulert læring; motivasjon, læringsstrategier, læringsstiler Tre typer delmål, tre læringssyn og tre vurderingsformer. Dysthe Europarådet - Rammeverket: