Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Samhandling.
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva er psykisk utviklingshemming?
Læring og undervisning Etter Olav Dalland 1999 m.fl.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Psykiske utfordringer ved MS
Kognitiv utvikling Hukommelse, læring og opplæring
Pedagogisk analyse.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hønefoss politistasjon
Motivasjon.
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Aktivitet på Mestringssenteret
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Erikson og Freuds stadier
Utviklingseffekter Hovedeffekter – Takk til Schale Azak
Moralutvikling Etter Bunkholdt Og Tetzchner
Stress, utbrenning, mobbing
Mestring og forebygging av depresjon
Tanker om barnehagens læringsmiljø
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Prososial utvikling PSY2203 Schale Azak.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Lederstil og Motivasjon.
Senter for atferdsforskning
Opprettholdende faktorområder
Å snakke med seg selv, fali det?
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Aggresjon.
Fra ”Nesten som deg selv”
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
HÅNDTERING av BRÅK og URO
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Mobbing og atferdsproblemer
Transaksjonsmodellen
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Emosjonsregulering v/ psykologspesialist Trine Elisabeth Iversen
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Problemløsning.
RELASJONELT PERSPEKTIV PÅ ARBEID MED PROBLEMATFERD I SKOLEN
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Aggresjon. Aggressivitet Begrepet aggressivitet beskriver en stabil tendens til å utføre negative handlinger, noe som kan karakteriseres som et personlighetstrekk.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Sosiale relasjoner, forståelse av andre og selv, og moral Etter S.v.Tetzchner Utviklingspsykologi Del 7 Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Tidlige sosiale relasjoner–kap.20 Tilknytning Tilknytningsatferd er enhver atferd som fører til at en person oppnår eller opprettholder nærhet til en annen person * Signalatferd: ansiktsuttrykk, gråt, gester, kroppsholdning * Tilnærmingsatferd: bevegelse som rulling, krabbing, klatring mm Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Aktivering og opphør av tilknytningsatferd ved avstand, smerte, frykt, stress, usikkerhet, engstelse lavere terskel ved sykdom og tretthet Opphør gråten blir monoton eller stilner passivitet, manglende matlyst, ingen krav til omgivelsene Nb. barn på barnehjem som ikke oppsøker nye personer som kommer på besøk. De HAR GITT OPP. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Tilknytning - utforskning Nærhet og avstand Det trygge barnet søker avstand for å forske ut Ved usikkerhet søker en nærhet Avstanden øker med erfaring Den grunnleggende tilknytningsperioden er gjerne over ved 3-4 årsalderen Jf. barn som går fra mor/far på lekeplassen, og som springer tilbake om det kommer ukjente inn på plassen. eller barn som hele tiden må se mor/far, men som en gang med tiden går ut av Men skuffelsene kan jo komme etter den tid. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Individuelle forskjeller Tilknytningsatferden kan føre til kjærlighet, glede og følelse av trygghet sjalusi, engstelse, sinne Brudd på relasjonen kan føre til depresjon og sorg Tilknytningstyper Sikker Usikker – avvisende (avviser tilknytningspersonen) Usikker - motvillig Usikker – disorganisert (motsetningsfull tilknytningsatferd) F.eks. en gang i tida da barna ble forlatt på sykehuset Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Sensitivitet hos tilknytningspersonen Tilknytningspersoner er mer eller mindre sensitive: Sensitive: reagerer kjapt i forhold til det de mener er grunnen til barnas tilknytningsatferd og forsøker å komme barna i møte Mindre sensitive: vil overse, se bort fra, reagere inkonsistent Jf. betydningen denne kunnskapen har for dere i møte med mødre/fedre til små barn, barn dere møter i barnevernet eller som funksjonshemmede som en nødvendigvis reagerer annerledes på enn normale, jf. Gutt på Bhgda med Fragilt X og normale forventninger fra foreldrene fram til tett opptil skolealder. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Teorier om tilknytning Teori i etologisk perspektiv – artens utvikling – beskyttelse/overlevelse (Bowlby) Skjemateorier – barn danner mentale begreps-modeller ut fra bearbeiding av sosial informasjon - begrepsdannelse (Baldwin, Stern) Psykodynamisk teori – barnet blir i stand til å skille mellom seg selv og moren ved morens sensitivitet i separasjonsprosessen (Mahler) – har møtt sterk kritikk Bowlby – tilknytning regulert av et kontrollsystem som er en del av nervesystemet Baldwin og Stern: Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Sammenhenger over tid Tilknytning og kort tids utvikling Det er ikke funnet klare sammenhenger mellom tilknytning og personlighets-egenskaper i førskolealder Enkelthendelser kan medføre relativt store endringer i tilknytningsatferd. F.eks. å få en søsken Harmoniske, kjærlige mødre gir førstefødte i større grad stabil tilknytningsatferd enn de andre barna Kort tid er her 6 mnd, vurdert ved 12 mnd og 18 mnd. Lang tid, da snakkes om ungdom og voksne Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Sammenhenger over tid 2 Tilknytning og seinere fungering: Det er ikke bevist klare sammenhenger mellom tidlig sikker tilknytning og personlighets-egenskaper i ungdoms- og voksenalder Men, sikker tilknytning ved 18 mnd øker sannsynlighet for positiv sosial utvikling og gode relasjoner seinere i barnealder og i ungdomsalderen Tilknytning har samme funksjon gjennom hele livet: en søker støtte og beskyttelse. F.eks. hos livsledsager eller venner Lang tid, da snakkes om ungdom og voksne Oppgave til drøfting: hvilke implikasjoner får denne kunnskapen for barnevernpedagogene/vernepleierne ? Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Interasjonseffekt Liten sammenheng mellom barns temperament ved 9-månedersalderen og tilknytningsatferd i fremmedsituasjoner med moren ved 13 måneder Sammenheng med tilknytningsatferd og mors personlighet: irritable barn og tilbakeholden mor har tendens til å vise usikker tilknytningsatferd ved 13 måneder (s.458) Betydning for observasjoner og info-innhenting Lang tid, da snakkes om ungdom og voksne Oppgave til drøfting: hvilke implikasjoner får denne kunnskapen for barnevernpedagogene/vernepleierne ? Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Tilknytning som tilpasning Det som framstår som vellykket eller positiv tilknytning, er kulturavhengig og avhengig av framtidig miljø F.eks. vil tilknytningspersoner som er lite sensitive og uforutsigbare legge grunnlag for barn som er aggressive og konkurransepregede. De vil klare seg bedre i et miljø preget av aggressivitet og konkurranse enn andre Om barna blir aggressive og konkurransepregede er imidlertid ikke bestemt av tilknytnings-personen (de første leveår) alene, men også av seinere miljø Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Internettlinker Tilknytning og samspill http://www-lu.hive.no/ansatte/moh/Pedagogikk/Tilknytning/Tilknytning.htm http://www.helsenytt.no/artikler/barn_saarbarhet.htm Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Tidlige sosiale relasjoner kap 20 Søskenrelasjoner Barn som har søsken mestrer oppgaver som viser forståelse for andres sinn bedre enn de uten søsken Førskolebarn med aggressive og uvennlige søsken har større sjanse til å få vansker i relasjoner enn de med varme og kjærlige søsken. Betydning for barnevernbarn/søsken til funksjonshemmed. Vurderingene til fagfolkene. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Søsken De fleste barn er i 18mnd oppmerksomme på sine søsken og samarbeider og er hjelpsomme Etter toårsalderen tar også yngre søsken initiativ til samspill og lek, erting og konflikter - likeverdigheten øker Det er oftest de største som er modeller Men: ”Jeg er lillesøster, men jeg er på en måte storesøster også,” sier søster til funksjonshemmet barn. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Selvoppfattelse Kap.21 Gjenkjenning Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Holdepunkter for selvoppfattelse Når barn begynner å si sitt eget navn, ”jeg” og ”du”, ”min”, ”meg” forstår vi at de har en oppfatning av seg selv. ”Den er min.” Snakker med seg selv med pronomen som nevnt over. Blinde barn er ofte noe forsinket mht. å uttrykke selvoppfattelse med disse ordene. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Fornemmelser av selv Det gryende selvet (0 til 2-3 mnd). En fornemmelse Kjerneselvet (2-3 mnd til ca.7 mnd). Opplevelsen av å være en fysisk organisme Det subjektive selvet (7-15 mnd). ”Det finnes andre enn meg.” Det språklige selvet (fra 15 mnd). Bevisst selvoppfattelse kommer med språket Daniel Stern 1985, en arbeidshypotese. Kritisert fordi det er umulig å undersøke spedbarns ”fornemmelser” Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Selv som en kognitiv konstruksjon (Neisser 1997) Det økologiske selvet Selvet i handling og samhandling Det mellommenneskelige selvet Opplevelsen av seg selv i forhold til andre Det begrepsmessige selvet Barnets opplevelse av et selv Det tidsutstrakte selvet Selvet i fortid og framtid Det private selvet Egne følelser og tanker som ikke deles Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Selvoppfattelse i barne- og ungdomsalderen Selvoppfattelse er den forestillingen barn danner seg om seg selv. Barn, unge og voksne beskriver seg selv i termer fra de fysiske, aktivitetsmessige, sosiale og psykiske områdene. Det varierer med alder hvilke av områdene som er mest framtredende i beskrivelsene. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Selvoppfattelse - beskrivelser Fysiske: Jeg er gutt med lyst hår Aktivitetsmessige: Jeg spiller fotball og sykler Sosiale: Jeg er venn med Bjarne Psykologiske: Jeg er snill og grei Slike beskrivelser varierer med kultur jf. USA/Puerto Rico Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Selvvurdering Selvvurdering vil si barnets vurdering av egne egenskaper mot en standard, en standard som forteller hva de ønsker å være Grunnlaget er omgivelsenes reaksjoner på barnet Det er sammenheng mellom selvvurdering og stemningsleie på ulike alderstrinn. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Selvvurdering og stemningsleie Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Sin egen lykkes smed – troen på seg selv Begrepet selvkraft forklares med å ha en opplevelse av å være den som handler og har kontroll over sitt eget liv. Læreres formidling av om elevenes muligheter for å selv å påvirke sine prestasjoner har betydning for elevenes prestasjoner og selvvurderinger. Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Forståelse av andres sinn kap.22 For å forstå andre sinn må en ha en tanke om andre menneskers tanker, en theory of mind Piaget går i sin teori ut fra at barn inntil 7-8 årsalderen er egosentriske og mangler en theory of mind (fjelleksperimentet) Andre har vist at barn under 7 år kan ta andres perspektiv mht. enklere visuelle oppgaver med mening Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Maxi og Smarties eksperimentene Per legger Maxi i et grått skap og går ut Mor flytter Maxi til et blått skap Hvor vil Per leite etter Maxi når han kommer tilbake ? Mor viser Ann en “Smarties” og spør hva Ann tror er i esken (det er blyanter). Hun svarer “Smarties” Ann under fire svarer etterpå at hun hadde trodd det var blyanter Ann over fire svarer etterpå at hun hadde trodd det var “Smarties” Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Barns forståelse av historier Tre historier a) mekanistisk b) atferdsmessig c) sinnhistorie NB for autister. Se ved diagnostisering Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Oppgave Trollet Moe bor på planeten Lurius Der finnes ingen harer Moe hopper som en hare Later Moe som han er en hare ? Når kan vi være sikre på at barn forstår at det å forestille seg er en mental prosess ? Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Theory of mind Forskning gir lite grunnlag for å anta at det er én spesiell evne som ligger til grunn for menneskets forståelse av andre sinn. Forskningen tyder heller på at det er et komplekst nettverk av kognitive, språklige og sosiale forhold som bestemmer barns og voksnes evne til å forstå andres sinn. (s.496) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Barn med søsken mestrer bedre Følelser spiller også inn Aktiviteter som kan være viktige for å utvikle forståelse av andres sinn kan være: Felles lek, vitser og humor, samtaler om årsaksforhold og indre tilstander, foreldres løsning av konflikter og moralsk resonnering Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Forskjeller i og vansker med forståelse av andre sinn gjenkjennes i voksenlivet Vurdering av fotballdommere Lærere som en misliker tillegges flere negative motiver enn lærere en liker Hva da med ektefellen ? I en pressa situasjon ? Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Eksempel Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Relasjoner mellom barn kap.23 Vertikale relasjoner: den ene parten har mer kunnskap og sosial makt Horisontale relasjoner: formes mellom individer med omtrent like mye sosial makt og omfatter vennskap mellom barn Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Barn viser tidlig interesse for andre barn Allerede før 6 mnd viser barn interesse for andre barn Mot slutten av første leveår tar barn initiativ til samspill med andre barn Inntil de første to leveårene er initiativene lette å overse (nb for barn med utviklingshemming – Down syndrom og spesifikke lærevansker) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Utvikling Før to år må barn ha hjelp til samvær og samspill med andre barn Allerede i ved 2-3 årsalderen er barn mer sammen med andre barn enn med voksne 75% av 4-åringene har venner 80-90% av ungdommene har det Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Vennskap mellom barn Førskolebarn er venner fordi de leker sammen – denne type varer livet ut Større barn opplever venner som forståelsesfulle og til å stole på Ungdommer deler tanker og følelser, hemmeligheter Utviklingen har sammenheng med utvikling av forståelse av andres sinn og sosialkognitive ferdigheter Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Varighet, kvalitet og likhet Barn i barneskolealder skifter oftere venner enn førskolebarn og ungdommer De som skifter oftest vurderes til å ha vennskap av dårligere kvalitet enn andre, særlig betydning for antisosiale barn Venner har en tendens til å likne hverandre De høyeste korrelasjonene finner vi mht. å sloss, ødelegge og mobbe De laveste korrelasjonene finner vi mht. å være offer, mest eller minst likt Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Popularitet Fem grupper: Populære / aksepterte; ofte flotte å se på, fysisk sterke, deler Upopulære / avviste; ofte aggressive, tilbaketrukne, umodne Oversette / lagt lite merke til; få sær-trekk, viser omtanke, motivert for skole Kontroversielle / både akseptert og avvist; trekk fra både pop og upop barn Nøytrale / alle muligheter NB: se tabell 88 Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Kartlegging av vennskap Observasjoner i lek og samspill, i friere aktiviteter i skolen – observasjonene kan ta utgangspunkt i de ulike atferdsmessige kjennetegnene for popularitetsgruppene, må operasjonaliseres Sosiogram i klassen / barnehagegruppa Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Voksnes betydning for utv. av vennskap Sikker tilknytning til omsorgsper-sonene ser ut til å gi mer sosiale barn Foreldre som regulerer leken og samværet indirekte gir barna et fortrinn mht. popularitet Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Popularitet og vennskap Nesten alle forteller at de har venner, men ikke alle vennskapene blir gjengjeldt US viste at 77% av de upopulære hadde minst ett gjensidig vennskap, 88% av de nøytrale og 98% av de populære Upopulære barn har oftere gjensidig vennskap utenfor skolen Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Vennskap og utvikling/tilpasning Venner er en sosial kapital Vennskap bidrar til utvikling av sosiale ferdigheter som samarbeids- og konfliktløsningsferdigheter mm Vennskap bidrar til identitetsutv. og forståelse for andre Vennskap beskytter mot ensomhet Vennskap kan kompensere for dårlige hjemmeforhold Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Interaksjonseffekt - Vennskap Mangle venner OG være upoplær fører til : Negativt utviklingsforløp Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Modell for utvikling bygger på interaksjon og transaksjon Omfatter: Temperament Emosjonsregulering Kognitive ferdigheter Sosialkognitive ferdigheter Jf. ART – PMT – MST – ART International ART: Sinnekontroll, sosial ferdigheter, moralsk resonnering Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Moral og prososiale handlinger kap.24 Moraldanning - barns forståelse av hva som er riktig og galt er studert på tre områder: moralsk resonnering samvittighet prososiale handlinger Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Moraldanning Moralsk resonnering: handler om de refleksjoner barn gjør seg om riktigheten av egne og andres handlinger ut fra intensjonen bak dem Samvittighet knyttet til vurdering av egne handlinger og relatert til følelsene skam og skyld Prososial atferd handlinger som fremmer samhandling og sameksistens Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Moralsk resonnering - øvelse Per var ny i klassen. Vidar tok initiativ og lekte med han og ble venner med han Per ble etterhvert med på fotballlaget En dag inviterte Vidar Per i bursdagselskap og Per sa ja Seinere fikk Per vite at fotballlaget skulle på pizzarestaurant etter kampen den dagen Vidar skulle ha bursdag Hva gjør Per ? Hvordan resonnere, begrunne og handle ? Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Moraldanning og logisk konstruktivisme Piaget har formulert tre stadier i moraldanningen Premoralsk stadium – inntil 4-5 år – følger egne regler som formuleres der og da Moralsk realisme – 5-9/10 år – følger regler på en absolutt måte – konsekvensene bestemmer (slem/uhell) Moralsk subjektivisme fra 9-10 år – forstår at regler er sosiale konstruksjoner og kan endres Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Kohlberg: Nivåer og stadier Nivå 1: Prekonvensjonell moral - 1 orientering mot straff og lydighet - 2 orientering mot individualisme og instrumentalitet Nivå 2: Konvensjonell moral - 3 gjensidige forventninger, relasjoner og konformitet - 4 sosiale systemer og samvittighet Nivå 3: Postkonvensjonell moral - 5 sosiale kontakter og individuelle rettigheter - 6 universelle etiske prinsipper Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Relasjonsperspektivet Dunn og Smetana Sosialkonstruktivisme Moralsk forståelse (ikke som Piaget/Kohlberg: moralsk resonnering. Ikke som Skinner, et spørsmål om belønning og straff) Moraldanningen er basert på erfaringer fra samspill med andre Moralsk forståelse utvikles best i forhandlinger med jevnbyrdige (andre barn) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Samvittighet - Schaffer Etablering av et selv (gr.lag for tanken om snill/slem) Bevisshet om standard for oppførsel Sosialt press Differensierte emosjoner Ytre kontroll Indre kontroll (forståelse av rettferdig straff) Først i 8-10 årsalderen begynner barn å utvikle samvittighet Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Prososial og antisosial atferd Prososiale handlinger er handlinger som kommer andre til gode. Hjelp, omsorg, deling og samarbeid – handlingene er frivillige Lydighet anses som en forløper Antisosiale handlinger fører til fysisk eller psykisk skade hos andre, eller tap av eller skade på andres gjenstander. Aggresjon, ulydighet, vandalisme, kriminalitet (stoffmisbruk) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Selvkontroll og lydighet Lydighet vil si at barn følger ytre påbud og forbud Selvkontroll innebærer at barn klarer å la være med å gjøre noe de har lyst til Foreldre i tradisjonelle samfunn stiller større krav til lydighet, lojalitet og innordning enn moderne vestlige hvor det stilles krav til selvstendighet Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Kulturforskjeller Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Utvikling av altruisme ta andres perspektiv (rolletaking) oppleve andres smerte (empatitrening) utføre hjelpende og trøstende handlinger (gir gode følelser) med slike handlinger lærer barn at de kan være omsorgsfulle og hjelpsomme Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Utvikling av prososial atferd Prososiale handlinger kan observeres allerede fra 1-årsalderen (gråt når andre gråter, berøring av den som gråter) 4-5-åringer sier “det er fint å hjelpe” Styrt av prinsipper om gjensidighet og rettferdighet Prososial atferd har sammenheng med de relasjoner og virksomheter barn er i (Kl.rom 2002) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Utvikling av antisosial atferd Aggresjon deles i to grupper: Instrumentell aggresjon – handlinger som blir brukt for å oppnå noe Fiendtlig aggresjon – til hovedmål å skade noen - åpen aggresjon som skader en annen fysisk - relasjonsaggresjon som har til hensikt å skade en relasjon mellom to personer (f.eks. baksnakking) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Stabilitet over tid Det er store individuelle forskjeller og alle barn viser en form for asosial atferd eller tendenser til slikt Aggressive barn på 3 år er gjerne det også som 6-åringer og det er stabilitet langt opp i barneskolen En del barn som opplever aggresjon i hjemmet kan vise prososial atferd overfor familiemedlemmer (nb for barnevernet) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Mobbing Mobbing er negative handlinger overfor andre Direkte mobbing som åpne handlinger Indirekte mobbing som utestenging Barn som mobber har økt risiko for kriminalitet og alkoholdmisbruk som voksne Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Tidlig pro/antisosial atferd og seinere tilpasning Prososial atferd i barneårene er en god markør for god tilpasning seinere Under halvparten av alle barn med atferdsvansker vil få problemer som voksne Ikke alle voksne kriminelle hadde atferdsvansker som barn Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Forklaringer på pro/antisosial atferd Etiologisk perspektiv: prosos.atf. er best for arten (gentisk grunnlag) Psykodynamisk: prosos.atf. pga. internalisering av foreldrenes verdier Atferdsanalytisk: atf. er blitt belønnet Kognitiv atf.anal.(Bandura): atf. er imitert Sosialkognitivt perspektiv: vektlegger hvordan barn oppfatter sine omgivelser Informasjonsbearbeidingsperspektiv: hva barn oppfatter samt hva de føler for det Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Mer Internett Mer ART/Moralsk resonneringstrening: http://skolestua.hive.no/Vestfold/Larvik/odegarden/artlarv/doku/mrt.ppt http://skolestua.hive.no/Vestfold/Larvik/odegarden/artlarv/doku/mrtskolebarn.doc Mange ART-dokumenter: http://skolestua.hive.no/Vestfold/Larvik/odegarden/artlarv/doku/ http://skolestua.hive.no/Vestfold/Larvik/odegarden/artlarv/doku/sinnedempere.ppt Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen