Pris og kvalitet på revisjonen - Erfaringer fra regnskapsrevisjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Advertisements

Kontraktsoppfølging mv.
Eierstrategi og andre forhold knyttet til kommunale selskap
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Styrearbeid i Norwegian
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Den Norske Revisorforenings fagkonferanse – Geilo 1. september 2002 KAN VI STOLE PÅ DE REVIDERTE REGNSKAPENE – OG HVEM BØR TA ANSVARET FOR HVA? Kredittilsynsdirektør.
Internkontroll i kommuner
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Morgendagens kompetanse – til virksomhetens beste og til innbyggernes beste! Gudrun Haabeth Grindaker Direktør 19. mars 2012.
Resultater Kundesenter
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
februar 2007 Mandat, hovedproblemstillinger og arbeid.
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Visjoner om kommunesamarbeid
Bymiljøavtalene – styring og organisering av oppfølging
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Eierskap og Eierstyring.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.

Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
Juridiske rammer for interkommunalt samarbeid – en oversikt - v/adv. flm. Jostein Selle, KS Advokatene Høstkonferansen KS Østfold – Sarpsborg 19. – 20.
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
Politisk arbeid i NEF. Bakgrunn SSE står ikke i umiddelbar fare for å bli lagt ned. Foreligger forslag om samlokalisering av hele OUS på Gaustad i 2025.
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Idrettsrådets ansvar og rolle
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Kommunalt eierskap – Nordhordland Revisjon IKS 23. januar 2009 – Alver hotell Advokat og partner Vibeke Resch-Knudsen Agendum.
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Hamar Energi Holding AS Folkevalgtopplæring – Hamar Rådhus.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
KS Folkevalgtprogram Kommunale og interkommunale selskaper Kurt Orre.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Arbeidsgruppe om egenkontroll
Presentasjon på KS-nettverk
Juristsamling - Ålesund
Fusjonering av sekretariat før, under og etter
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Fylkeskommunal revisjon
Utskrift av presentasjonen:

Pris og kvalitet på revisjonen - Erfaringer fra regnskapsrevisjon 19.8.2012 Nordisk chefsrevisorkonferanse Cicel T. Aarrestad, Revisjonsdirektør/statsaut.revisor, Rogaland Revisjon IKS

Litt om status i Norge Skandalene rammer hele bransjen ! Åpnet for konkurranse i kommune markedet i 2005 Styrket politisk kontroll, svekket faglig kontroll ? Kontrollutvalgene fikk styrket ansvar herunder bestiller ansvar av forvaltningsrevisjon – svekket fagmiljø-styrket politisk nivå Kommunestyrene ansvarlig for «forsvarlig egenkontroll» Staten understreker og peker på kommunens ansvar Rådmannen er ansvar for «tilfredsstillende intern kontroll» Økt konkurranse i markedet pga. bortfall av revisjonsplikt for AS < 5 mill. - skjerpet konkurranse 2011-2012 Lenge vært hard konkurranse om de store – nå også i SMB markedet jf. DnR Kollegaer underbyr revisjonshonorar med 20-30% – usett Mange store saker i rettssystem og media om sviktende revisjon for alle de 4-5 store i mange år Skandalene rammer hele bransjen !

Ansvar for forsvarlig egenkontroll – ca Ansvar for forsvarlig egenkontroll – ca. 6500 lover og forskrifter å forvalte K styret øverste organ – rolleavklaring for så vel RR som FR – FR har vært mest synlig de siste år – men budsjettmessig like viktig Ca 90 -95 % helt nye – satt i gang et stort opplæringsarbeid, i utvalget spredt over hele året, ku sekr har vært rundt i alle kommunestyret, eget forum for ku i Rogaland, NKRF og forening for tilsyn og kontroll– veldig omfattende regelverk å sette seg inn i – stort ansvar – vide fullmakter – må kjenne kommunens organisering godt mht hvem som har ansvar for hva, og være ryddig i rollen Vedtar planer for fr og sk, ku sin årsmelding og planer for neste år – nå 2010 – delegert myndighet til ku til å bestille ihht vedtatt plan og gjøre omrokkeringer Adm sjef – høres/uttaler seg – ingen rolle for øvrig Ku – k-styrets tilsynsorgan Sekr – tilrettelegger – Revisor –utfører 80-90 % utskifting ved hvert valg – er kommunestyret sitt ansvar bevisst? 03.04.2017

Detaljerte dokumentasjonskrav ISQC 1 – Kvalitetskontroll for revisjonsselskap som utfører revisjon og begrenset revisjon av historisk økonomisk informasjon samt andre attestasjonsoppdrag og beslektede tjenester Forvaltningsrevisjon Selskapskontroller RSK 001 Rammeverk for attestasjonsoppdrag Attestasjonsoppdrag som ikke er revisjon av historisk finansiell informasjon Revisjon og begrenset revisjon av historisk finansiell informasjon Beslektede tjenester ISA 100 – 999 Revisjonsstandarder ISRE 2000 – 2699 Standarder for begrenset revisjon ISAE 3000 – 3699 Standarder for attestasjonsoppdrag Standardverket er et kvalitetssystem hvor vi alle er en del av det – både RR og FR. Alt vi gjør i Rogaland Revisjon er regulert gjennom dette regelverket – plansjen viser hvordan alt er dekket opp. ISQC 1 – kvalitetskontroll – gjelder for hele revisjonsselskapet og omfatter dermed både regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon og selskapskontroller, pliktig å benytte ISA – rammeverk for bekreftelse av finansiell rapportering utformet for å gi et rettvisende bilde – revisjonsberetning med høy sikkerhet ISRE – International Standards on Review Engagements – moderat sikkerhet – negativ bekreftelse – revisjon begrenset til forespørsler og analytiske kontroller ISAE – International Standards on Assurance Engagements – høy eller moderat sikkerhet, varierer med oppdraget SA 3801 og 3802 – særnorske standarder – gjelder uttalelser vdr. skatt og avgift samt uttalelser etter selskapslovgivningen ISRS – International Standards on Related Services – avtalte kontrollhandlinger – revisjonsoppgaver utenfor rammeverket – eks. bekreftelse av antall psykisk utviklingshemmede ISRS 4000 – 4699 Standarder for beslektede tjenester IAPS 1000 – 1999 Revisjonsuttalelser SA 3801 og SA 3802 Utfordres i rettsvesenet !

Riktig revisjonsberetning avgitt ? Finanstilsynet overvåker privat sektor og de 4-5 store Dokument basert tilsyn Tematilsyn på revisorskifter http://www.finanstilsynet.no/no/Artikkelarkiv/Aktuelt/2012/1_kvartal/Rapport-etter-tematilsyn---Revisors-radgivning-til-revisjonsklienter/ Basis fra bokettersyn, varsling etc for eksempel Den norske revisorforening, DnR, gjennomfører kvalitetskontroll for sine medlemmer NKRF – gjennomfører kvalitetskontroll for sine medlemmer Åpenhetsrapport Samtlige bekymret for renommé og rekruttering ?

Sterk konkurranse kommunal sektor Bergen kommune

Erfaring i Rogaland Revisjon de siste år Driver fortsatt i «egenregi» og er eiermessig strategisk forankret i en forretningsmessig modell Vunnet noen anbud, også i 2012 – kommuner og enkeltoppdrag Kjøper noe tjenester fra private, Danmark og andre kommunale enheter Konkurrerer innenfor 10 % av omsetningsgrense med private Vilkår: registrert i revisorregisteret og statsaut. revisor, følger etterutdanningskrav, underlegges kontroll av finanstilsynet, forsikringsdekning, referanser for å sikre gjennomføringsevne mm Normale anbudskriterier Pris – fast pris for alle juridiske enheter med regnskapsrevisjon, xx timer til forvaltningsrevisjon Forståelse av oppdraget/løsning referanser

Refleksjoner etter evaluering av konkurranser Revisjon kjøpes som «melk og brød» Prosess i regi av kontrollutvalg – men hva med bestiller kompetanse ? Vurderingene settes ikke inn i en ramme med tilfredsstillende egenkontroll selv om alle anbydere har tatt forbehold om en tilfredsstillende intern kontroll Gjøremål som kontrollutvalgssekretariatet kan utføre, kan falle utenfor anbudene for eksempel overordnet analyse som grunnlag for plan for forvaltningsrevisjon Småbeløp i revisjonshonorar er blitt en stor sak Utsagn som «revisor ikke finner noe» får råde istedenfor normalen hvor revisor har gjort jobben sin og det faktisk ikke finnes store avvik å melde ! Dialogen er avgjørende !

Tiltak iverksatt internt Ny strategi 2012-2015 – eierforankret Offensiv til vekst – tilpasset rammebetingelser Sikre fellesskapets verdier – kompetanse og kapasitet Klare mål for virksomheten hvor det leveres tjenester som eierne har nytte av Klar og tydelig dialog med omverdenen ! Synlig aktør for å sikre rekruttering Bidrar i bransjeutvikling som ledd i kompetanseutvikling Kundeundersøkelse og medarbeiderundersøkelser Benchmarking som alternativ til anbud Integritet og taushetsplikt Heldigvis «utsatt for» selskapskontroll 2011 – eierforankring Økte krav til synlige og nyttige tjenester !

Eierstrategi/-styring i Rogaland Revisjon IKS Valgt og etablert for å sikre høy kvalitet og lave kostnader Styres gjennom avtaler, eierorgan, eiermøter, dialogmøter Rådmannen: sette RR IKS på politisk dagsorden årlig, periodevis ajourhold av eierstrategi Anvende RR iks som samarbeidspartner Krav til kompetanse i styret og repr.skap, klare roller - langsiktighet og forutsigbarhet for selskap Kjøper samtlige lovpålagte oppgaver fra RR IKS (RR,FR,SK,andre selskap og rådgivning) Vekst innenfor egenregi og nye eiere Avkastning/utbytte – rimelige priser Forsiktig risikoeksponering – forsikringsdekning Omdømme Åpenhet (innenfor rammen av taushetsplikt) Kunde- og medarbeiderundersøkelser Styret- laget finansreglement, vurdert driftsmodell, laget strategi Ku – oppf – sak nå Vedtatt i alle k-styret – randaberg sist i april 2012 Adm eiersgruppe – godt fornøyd – fullt gjennomslag

Tiltak iverksatt i bransjen Tilsyn og kvalitetskontroll inkl. avgrensning mot statlig kontroll Publikasjoner og veiledere – se www.nkrf.no KRD - sterk og effektiv kommunesektor, som kan være en sentral aktør i samfunnsutviklingen lokalt og regionalt, og som kan gi innbyggerne gode tjenester, valgfrihet og medbestemmelse samtidig som den enkeltes rettssikkerhet ivaretas. - herunder en forsvarlig egenkontroll

Konsekvens av priskrig For kommunene - svekket egenkontroll og renomme For bransjen – kompetanse på billigsalg ?

Hva er tilstrekkelig regnskapsrevisjon? Som i fjor ? Gjør vi for mye ? Tas ny teknologi i bruk ? Hvordan er kvalitet på den interne kontroll i den aktuelle kommune? Er det kommunale mandat tilstrekkelig grad definert ? Hvem bestemmer hva som er tilstrekkelig ? Hvilken dialog er det med kunden – hvem er kunden ? Avklares innholdet i leveransen administrativt og/eller politisk og avklares ansvarsdeling i engasjementsbrev i tilstrekkelig grad? Byttes revisor hvis en blir for kritisk ? Revisors faglige ansvar Regulerer markedet riktig tjeneste til rett pris?

Konklusjon Betydningen av en tilfredsstillende egenkontroll er fortsatt lite kjent av kommunestyret Synes å være et kolossalt informasjonsbehov som krever innsats fra Rådmann Kontrollutvalg og sekretariat Revisor På en enkel og informativ måte På tide å forlate tanken om at markedet kan regulere det hele – og legge til grunn profesjonstanken igjen for å sikre en troverdig forvaltning?