Det sømløse helsevesenet – Erfaringer fra Trondheim

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Advertisements

Bedre tilbud i psykiatrien Ny samhandling Rapport fra fire dialogkonferanser Psykisk helsevern for voksne Stjørdal 13. mai 2009.
Samhandlingsreformen; Intermediæravdelingens plass? Samarbeidsseminar Hallingdal - Alta Ål 14. oktober 2011 Prosjektdirektør Tor Åm.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
Samhandlingsreformen
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
Levanger kommune Helse Levanger kommune – Dialogseminar , Åre – Utfordringer for helsefeltet - Øystein Sende UTFORDRINGER FOR HELSEFELTET Generelt:
Forebyggende arbeid satt i system
Psykisk helsevern i ny helsereform Dagsenterkonferansen 5
Kommunen og samhandling - utfordringer
Hverdagsrehabilitering
Kommunens helsetjenester i samhandlingens tid.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
Rehabilitering innen psykisk helsevern Midt-Norge Brukerkonferansen november 2013 Laila H. Langerud.
Landsforbundet Mot Stoffmisbruk Kariann Tingstein Generalsekretær Evaluering av rusreformen Veien videre til gode forsvarlige tjenester.
REHABILITERING Ved Helsehuset Sarpsborg
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
- Samhandlingsreformen –
Fagseminar om samhandling 9. og 10. juni 2010 i Alta.
Statssekretær Roger Ingebrigtsen Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Dagkirurgisk forum, 8. januar 2010 Samhandling mellom primærhelsetjenesten og dagkururgiske.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
KØH Døgnopphold Østre Agder
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Samhandlingsreformen og nye helselover Sentermøte 15. desember 2011 Wenche Jensen.
Rehabilitering – hva kan OUS bidra med?
Livsgledesykehjem- En revolusjon i eldreomsorgen
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Samhandling – palliativt team, Helse- Sunnmøre
Basiskompetanse.
FRA HJEM TIL SYKEHJEM- VIA SYKEHUS
Utestengning - den største trusselen mot menneskers helse Russeminar – Komité for helse og sosial 22. januar 2008 Anne Loennechen Leder Strax-huset, Bergen.
Jon Aasmund Sandsberg Seksjonsleder Sosialmedisinsk poliklinikk, Moss
Fagnettverk for helsearbeidere innenfor demensomsorgen
Hvordan planlegge framtidas sykehus
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
Samhandlingsreformen – erfaringer Christine Furuholmen 13. september
Samhandling sett fra Akuttmottaket ”Pasienten i fokus”
Klinisk aktivitetsavdeling (KLA)
Samhandlingsreformen Av Vigdis Giltun. Riktig diagnose: Må samle et helhetlig ansvar for helsetjenesten Behov for mer spesialiserte helsetjenester i kommunene.
Alf Johnsen Kommuneoverlege i Askim
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Kommunenes rolle i den nye helsereformen Nils Fr. Wisløff rådmann i Drammen kommune og medlem i helsereformens ekspertgruppe.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Mestring, muligheter og mening Framtidas omsorgsutfordringer.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold.
Høring om overgang fra egen bolig til sykehjem Hvordan fungerer samhandlingen mellom sykehusene og kommunen vedr. utskrivningsklare pasienter som venter.
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Fylkesmøte NSF Sarpsborg Virtuell avdeling: Visjon: Flere gode år i eget hjem med høy kvalitet på kommunale helsetjenester.
Hvordan unngå strid mellom kommune og helseforetak? Betyr det noe for pasientene og samfunnsøkonomien hvem som står ansvarlig? Rikard Nygård Overlege BUP.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
1 FORSLAG TIL FOKUS- OG INNSATSOMRÅDER Sak 19/2015 Forslag til handlingsplan OSU Øystein Lappegard, samhandlingssjef Hallingdal Eva Milde, leder.
Samhandlingsreformen Stiklestad, 15. juni 2010 Daniel Haga Direktør for samhandling HMN - Hvilke utfordringer er det reformen skal løse?
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Samhandlingsreformen – fra ord til handling Statssekretær Robin Kåss Samhandlingsavdelingen, HOD Fagforbundets samhandlingskonferanse 7. oktober2010.
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Trondheim = samhandling
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Oslomodellen i støpeskjeen
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Utskrift av presentasjonen:

Det sømløse helsevesenet – Erfaringer fra Trondheim Kommunaldirektør Tor Åm, 7. februar 2007

Utfordringer for helse-Norge Økende press på tjenestetilbud Nye brukergrupper med store behov Betydelig økning i antall eldre Økende forventninger !!!!! Rekruttering Synkende andel yrkesaktive – økt konkurranse om arbeidskraften Nye arbeidstakere med nye behov – frihet og fleksibilitet Økende krav til effektivitet Vi må lete etter nye måter å gjøre jobben på!

Når er samhandling ekstra viktig I overgangssituasjoner Frisk 2. linje 1. linje Syk Når tilbudene er gjensidig avhengig av hverandre 2. line 1. linje Når vi skal yte tjenester samtidig 2. linje 1. linje

Helhetlige tilbud krever samarbeid Holdninger er ikke nok - samarbeid må organiseres Inngå en samarbeidsavtale Skap felles arena for dialog Avklar hvem som snakker med hvem Planlegg hvordan uenighet skal håndteres Lag en felles plan for hvordan problemene skal løses Felles målsetting, utfordringer og strategier Bygg et samlet, helhetlig tjenestetilbud med tydelige ansvarsfordeling Politisk nivå må forpliktes!

Organisering for samarbeid Interne, kommunale tjenester Eksterne tjenester Forvaltningskontor; Mottak Vurdering Koordinering Vedtak om tjenester Forpliktende samarbeidsavtaler Somatikk, psykiatri, politi, fengsel, frivillige lag og organisasjoner, den norske kirke, Nav-organisasjonen, ……

Organisering av helse- og velferdstjenestene Rådmannen v/ kommunaldirektør for helse- og velferd Matproduksjon Fysioterapi Ergoterapi Dagtilbud Legetjenester & smittevern Sykehjem Voksenopplæring Døgnrehabilitering Oppfølging Hjemmetjenester Arbeid og kompetanse Forvaltningskontor

Samhandling krever felles språk Diagnoser sier lite om hvilke tjenester en bruker har behov for Diagnose er derfor lite egnet som ”språk” for samhandling Trondheim kommune & funksjonsvurdering av brukerne Funksjonsvurderinger danner basis for vedtak om tjenester Hjemmetjenestens budsjett fordeles ut fra funksjonsnivå/ pleietyngde Vi starter nå opp med tilsvarende budsjettfordeling på sykehjem Funksjonsvurderinger gjøres i liten grad på sykehuset 100 epikriser på personer > 75 år fra ortopedisk, cardiologisk og lungeavdeling; ikke funksjonsvurderinger på noen av pasientene fra cardiolisk- eller lungeavdeling! Sammen med sykehuset har vi nå utviklet et felles funksjonsvurderingsskjema basert på IPLOS-variabler Pasientene blir vurdert før innleggelse og før utskriving Etter de 100 første pasientene vil det bli gjort en analyse for å se på mulige gevinster i samhandlingen Erfaring så langt; Funksjonsvurderinger letter dialogen om utskrivingsklare pasienter

Hva registrerer vi mht funksjon 17 ADL-variabler vurderes Kognitiv funksjon Fysisk funksjon Hver variabel blir vurdert på en skala fra 1- 5 Ingen problem Noe problem (klarer selv, men ikke så bra som før) Middels problem (klarer noe selv, men må ha personbistand til resten) Store problem (klarer noe selv, men må ha bistandsperson til stede hele tiden) Klarer ikke (utfører ikke noe selv)

Eksempler på tiltak for bedre samhandling Praksiskonsulentordning Kartlegging av innleggelser og utskrivinger Kommunal uttakskoordinator på sykehuset Base for 12 ansatte fra forvaltning på sykehuset - gjør alle vurderinger av behov for kommunale tjenester Kommunale innsatsteam for overgangs-situasjoner Prosjekt utskrivingsklare Psykiatrisk ambulant rehabiliteringsteam Ambulant kommunalt team for personer med psykiske lidelser Slagbehandlingskjeden Fall poliklinikk + fall-team i kommunen Hukommelsespoliklinikk + tiltakskjede for demens i kommunen Intermediæravdelingen Nær dialog og felles planlegging

Bedre kontroll på innleggelser ”Ny” mottagelse Bakvakt tilgjengelig for råd Observasjons-senger Tilbud om poliklinisk vurdering på kort varsel Tilbud om ambulante team på kort varsel Øyeblikkelig hjelp Fastlege Legevakt

Vegen ut av sykehus - behandlingskjeder med dokumentert effekt Målgrupper Tiltak Resultat Slagpasienter Kronisk lungesyke Hjertepasienter Hofteopererte Geriatriske pasienter Tidlig mobilisering Tidlig utskriving Vante omgivelser Tverrfaglig og multimetodisk Pasient- og pårørende- opplæring Kompetanse fra 2. linjen deltar Redusert dødelighet Færre reinnleggelser Mindre hjelp i hjemmet Bedre funksjonsnivå Bedre livskvalitet

Plan for eldreomsorgen i Trondheim fram mot 2015 Alle eldre som har behov for bistand til å mestre egen hverdag, skal få nødvendig behandling samt helse- og omsorgstjenester av høy faglig kvalitet Hjemme- tjenester Helse- og velferdssentra Helsehus Legge til rette for mestring og livskvalitet

Øya helsehus

Har TKs erfaringer overføringsverdi til små og store kommuner i N-Trøndelag? Tjenester som krever geografisk nærhet, oversikt og kontinuitet organisereres lokalt Spesialiserte tjenester kan med fordel organiseres byomfattende og evt interkommunalt Samhandlingen mellom 1. og 2. linje må sikres gjennom avtaler, faste møteplasser og felles ”språk” Bygg behandlingskjeder på tvers av 1. og 2. Linje

Tre råd på vegen Takk for oppmerksomheten! 1. Ta vare på egen helse 2. Dyrk familie og venner 3. Planlegg hvordan du vil bo Takk for oppmerksomheten!