Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt -2004-2007 •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Senter for barns deltagelse og kompetanseutvikling - HIL
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Trygge organisasjoner
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Hønefoss politistasjon
De gjemte og glemte barna Hvorfor denne tittelen?.
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
”Det som ikke skulle skje” presentasjon av et anti-nasketiltak
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Et økende problem i skolen?
Joachim Bjerkvik
Oppgave i nettkommunikasjon Samarbeid mellom HiHm og HVe.
Barnespor i spesialisthelsetjenesten
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
TIMSS 2011 Matematikk og naturfag 8. trinn og 4. trinn Liv Sissel Grønmo Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Universitetet i Oslo.
Barneverntjenesten ISK
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Den vanskelige samtalen
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
4 Kriminalitet.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Samarbeid mellom skole og hjem
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Sør-Odal kommune Prosjekt barn og unge
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Kampen skole Vår visjon:
Bokollektivet Målgruppe:
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Drop-in Vennesla Kommune 3/ v=imKh51Ur3e8.
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
Ungdomsstraff og ungdomsoppfølging
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
INFORMASJON OM BARNEVERN
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Helsesøsterkongressen 2017
NTNUs prosedyrer for håndtering av trakasseringssaker
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utskrift av presentasjonen:

Fra prosjekt til tiltak •Prosjekt - Felles ansvar –Snu unge lovbrytere i tide –Salten politidistrikt •Tiltak –Felles ansvar i Salten –Salten Regionråd vedtar tiltaket –juli-07 –Koordinator ansettes og samarbeidsavtaler utarbeides. –Kontrakt / tverretatlig samarbeid –Mål: Hindre utvikling av kriminell løpebane –Videreutvikling

Samarbeidsavtaler •Salten regionråd –Ansettelsesforhold –Arbeidsgiveransvar •Salten politidistrikt –Kontorutgifter –Samhandling /kompetanseutvikling •Konfliktrådet –Samhandling / kompetanseutvikling

Felles ansvar i Salten

Ungdom i Felles ansvar •Straffesaker –Politi / politijurister vurderer oppfølging i Felles ansvar som et alternativ til straff. •Bekymringssaker –Ungdommen selv, foreldre/foresatte, nærmiljø, skole, barnevernstjenesten …andre kan melde sin bekymring rundt en enkelt ungdom eller en gruppe ungdom til Felles ansvar, Salten

Forsoning- Restorative justice •Ungdom –hjem •Ungdom - skole •Ungdom – arbeidsgiver •Ungdom –nærmiljø •Ungdom – berørt part/fornærmede

Organisering •Etablere nettverksgruppe rundt den enkelte ungdom •Forpliktende samarbeid •Kontrakt utarbeides mellom ungdommen og Felles ansvar •6 mnd varighet •Møtes en gang pr mnd

Kontrakt •Prøvetid i alle straffesaker •Der det er berørte parter i saken må ungdommen delta i forsoningsarbeid. Konfliktrådet i Salten tar da ansvaret for gjennomføring av konfliktrådsmegling eller store meglingsmøter (stormøte). •Delta i nettverksgruppe en gang per måned •Møte til undervisningssamtale med politiet •Ved mistanke om rusmisbruk kan det være aktuelt med jevnlige urinprøver for å avsløre, og forebygge, stoffmisbruk. •Faste innetider •Møte opp på skolen. Unngå ugyldig fravær •Gjøre lekser •Begrensninger i forhold til oppholdssted på fritiden •Fritidsaktivitet •Avtalepunktene skal være lett forståelig for den det gjelder, og settes ofte opp slik at hvert punkt begynner med ”Jeg skal…” eller ”Jeg skal ikke…”.

Straff •Bare unntaksvis kan det forsvares å fengsle unge under 18 år. •Felles ansvar i Salten vil finne alternativer til beste for barnet, samtidig som samfunnets behov for beskyttelse blir ivaretatt. •Unge lovbrytere skal ikke slippe reaksjon på straffbare handlinger, men reaksjonen skal være klokere, komme raskere og være bedre tilpasset. •Felles tverretatlig ansvar for å skreddersy tiltak rundt den enkelte ungdom

Forutsetninger for deltagelse i FAiS •Ønske om hjelp til å komme ut av dagens situasjon •Tilståelse dersom lovbrudd •Delta i nettverksgruppen •Signere kontrakt •Oppheve taushetsplikten til deltagende etater

Samhandling/tverretatlig •Familien •Skole –Grunnskole / Vgs •Politi •Barnevernstjenesten •Psykiatri •Frivillige organisasjoner / Nærmiljø •Næringsliv •Andre

Deltagelse – for /imot Nordlandsforskning ”Et enkelt valg?” •Bryte med uheldige handlingsmønster. •Får snakke om vanskelige ting, får hjelp og råd. •Skolen har fått bedre kunnskap om hvordan jeg har det og hva jeg sliter med”. •”Har ført til positive endringer i familien min”. •”Det har vært godt å legge ting bak seg – og slippe at noen bærer nag til deg”. •Argumenter for ikke å delta: –Kontrakten går over for lang tid –Forventes mye av dem –Oppleves ubehagelig å bli konfrontert med fornærmede –For stor ansvarsgruppe –Vil ikke at læreren skal vite…….

Å skrive en kontrakt med Felles ansvar er mye bedre enn å få bøter. Uten Felles ansvar hadde jeg ikke vært der jeg er i dag, sa Lasse (18) til Salten regionråd. •Jeg har fått veldig bra oppfølging, og hatt mulighet til å prate både med politiet og med de det har skjedd ting med. Det er spesielt å sitte sammen med politiet, konfliktrådsmeglere, kompiser og motparter i en konflikt og drøfte hvordan det har vært. •Han skryter av god oppfølging fra skole, lærer, hjemme og på fritida. •

Det enkle er ofte det….. •Bjørn tar sangtimer •Glenn får jobb •Daniel får skyss •Ali får assistent •Trude får diagnose •Siri får DUE-kontakt (voksen støtteperson)

Dagens visjon skaper morgendagens virkelighet Felles ansvar i Salten " Det må en hel landsby til for å oppdra et barn"