Adamelo Brenta Natural Park (Nord-Italia) Jotunheimen National Park Etableringsår19881980 Areal620 km²1.151km² Antall kommuner395 Forvaltningsressurser7.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Innovativ Fjellturisme – bakgrunn for egne meninger
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
En lærende organisasjon?
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling God leverandørdialog – veien til bedre anskaffelser NIMA – 7. juni 2012 – Per Harbø, NHO.
Valdres Destinasjon AS
Interreg – Mål 3-programmer European Territorial Co-operation (Europeisk Territorielt samarbeid) NØKKELEN TIL SUKSESS Tromsø Greta Johansen.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Innovasjon i etablerte virksomheter Mer enn å komme med nye ideer
Regionalt Utviklingsprogram Møte med kommunene Vigdis Hjulstad Belbo RUP 2003 Fylkeskommunen – ny og forsterket rolle Den nye fylkeskommunen.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
Østlandsforskning - eastern norway research institute - lillehammer - norway Fritidsboligenes betydning for lokaløkonomien Birgitta Ericsson Fylkesdelplan.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Regionale satsinger i EUs 7. rammeprogram Sverre Sogge Norges forskningsråd.
Regionskontorenes historie… 1 av 6 norske regionskontorer i Brussel - Stavangerregionens Europakontor Midt Norges Europakontor Nord Norges.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Mål og virkemidler i den nasjonale skogpolitikken Skogarealene brukes til mange formål og det er mange ulike interesser Skogloven, 1965, rev Grunntanke.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
PSG januar 2015: Torleiv O. Momrak, fung. prosjektleder, (Aust-Agder fylkeskommune)
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Regjeringens kontaktkonferanse Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene Oslo 23.mars 2004 Organisering av forvaltningsnivå og oppgavefordeling.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
1 Statsråd Erna Solberg, Viten og verdi, Oslo Utfordringer til Oslo-regionen.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Attraktivitet og Samferdsel. Utfordringer Reduksjon i folketall eller lav vekst i kommuner utenfor Stavangerregionen Lav andel kompetansearbeidsplasser.
Å legge stein på stein - reiselivsutvikling i en småkommune Ågot Eide Beiarn kommune.
Bruk og vern i Beiarn Trine-Marie Fjeldstad, Trygve Snøtun Beiarn, 11. juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
Regions of Knowledge i EUs 7. rammeprogram
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Mobiliseringskonferanse Interreg
Innovasjon Tillit Bred medvirkning.
Skolebasert kompetanseutvikling
Innovasjon Norge Arktis | Dag Ronald Fredheim
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Innovasjon og nyskaping
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Skolebasert kompetanseutvikling
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Utskrift av presentasjonen:

Adamelo Brenta Natural Park (Nord-Italia) Jotunheimen National Park Etableringsår Areal620 km²1.151km² Antall kommuner395 Forvaltningsressurser7 mill. euro 30 helårsansatte+70 sesong mndsverk Opptil Euro ForvaltningsinstrumenterForvaltningsplan, EMAS, ECSTForvaltningsplan ForvaltningssystemSterk institusjonFragmentert system OrganisasjonLokalisert i en bygningSpredt Infrastruktur/bebyggelseMye – landsbyer i parkenMinimalt Menneskelig påvirkingMange inngrep, mye biltrafikkUrørt Overnattinger pr. år i parkområdet 6 mill.overnattinger i 39 kommuner Lom, Vågå, Skjåk, 2006: Turismeprosjekter i regi av parken MangeFå Kommersielle aktiviteter i regi av parken JaNei Kommunikasjon internettOffisiell side Mange sider Kommunikasjon med turister/lokalbefolkning Flere prosjekter startet i det sisteLite

HVORFOR UTVIKLINGS- PROSJEKTER?

Reiselivet skal selge en vare de ikke kontrollerer ”Vi selger først og fremst naturopplevelser….”

Lovfestet myndighet -Fysiske konstruksjoner a.Behandling etter naturvernlova: Forvaltningsmyndigheten b.Behandling etter plan- og bygningslova: Kommunen -Motorferdsel a.Behandling etter naturvernlova: Forvaltningsmyndigheten b. Behandling etter motorferdsellova: Kommunen -RovviltRegionale rovviltnemder -VillreinVillreinutvalg og villreinnemder -Jakt, fiske, setring, beiteFjellstyrer/Statskog/Private grunneiere -KulturminnerFylkeskonservatoren -Oppsyn av div. miljølovgivningSNO Oppgaver flere arbeider med -Sti- og hyttenettDNT -Tilrettelegging for friluftsliv ellersForvaltningsmyndigheten, SNO, fjellstyrer, kommuner -Informasjon Frittstående informasjonssentra, forvaltningsmyndigheten, SNO, fjellstyrer, reiselivsaktører o.a. -Næringsutvikling Private aktører/utviklingsprosjekter i samarbeid mellom private aktører og offentlige aktører -ForskningTilfeldig Forvaltningsoppgaver - verneområder

Regionale utviklingsprosjekter i store verneområder i Alpene: 6 land – 17 prosjekter Verneområder skaper ikke automatisk økonomisk vekst, men: -15 av 17 prosjekter bidro til å øke lokale inntekter - 9 av 17 førte til økt forbruk blant turistene i områder - 8 av 17 prosjekter førte til en økning i antall arbeidsplasser

1. Klare visjoner og målsettinger som kommuniseres tydelig • Et utviklingsprosjekt må ha en egnet visjon/konsept som fremmer langsiktig, bærekraftig utvikling. Det må knyttes klare mål til visjonen/konseptet, og disse må kommuniseres tydelig… Suksessen til et prosjekt er avhengig av å ha en sterk leder eller et sterkt lederteam som nyter stor anseelse, og som inspirerer og motiverer deltakerne gjennom prosessen. (Evaluering av 17 prosjekter i Alpene) • Det er viktig å etablere en klar visjon som kommuniseres tydelig og som forankres hos alle interessenter. Strategier og visjoner er viktige for å øke bevisstheten, fokusere på hovedutfordringer og skape interesse hos deltakende aktører.(Skotsk analyse av 8 europeiske verneområder) • Betydningen til individuelle ordførere må ikke underestimeres, siden de kan ha betydelig innflytelse på utviklingen av en politisk opinion i en region som pådrivere (eller motstandere) for større verneområder (Antologi om verneområder og regional utvikling i Europa)

2. Turisten bryr seg ikke om grenser... • Strategien må anerkjenne at nasjonalparken ikke eksisterer som en isolert øy, men som en del av en mye større turistopplevelse: En bærekraftig reiselivsstrategi for en nasjonalpark må integreres med strategiene for tilliggende områder/destinasjoner (Skotsk analyse av 8 europeiske verneområder) • Viktig å tenke større regioner og komplementære ferdigheter/produkter (Innovativ Fjellturisme) • Suksessrik regional utvikling innen og rundt store verneområder må være basert på en helhetlig tilnærming. Det er ikke nok å promotere enkeltprosjekter. (Evaluering av 17 prosjekter i Alpene)

Kom til Lom Reisemål Årdal Opplæringskontoret Brimi-Kjøken Reisemål Sogndal og Luster Klimapark 2469

3.Samarbeid på tvers av sektorer • Viktig at reiselivsutviklingen er del av en større utviklingsstrategi: Jo sterkere integrasjon det er mellom lokale verdikjeder og reiselivsnæringen, jo større er de lokaløkonomiske effektene ….. Samarbeid og partnerskap er nøkkelen til å få på plass nødvendige fasiliteter og service for de besøkende (parkeringsplasser, infosentra, picniclokaliteter). (Skotsk analyse av 8 europeiske verneområder) • Tett kommunikasjon, samarbeid og partnerskap mellom naturforvaltningen og reiselivsnæringen er en forutsetning for bærekraftig turisme i regionen (Wadden See nasjonalpark i Nord-Tyskland) • Samarbeid på tvers av sektorer (for eksempel landbruk, serveringssteder og varehandel) er viktig. (Evaluering av 17 prosjekter i Alpene)

3.Samarbeid på tvers av sektorer, forts. • Det ligger et uutnyttet næringsmessig potensiale i å samarbeide på tvers av både kommune- og fylkesgrenser (Pilotprosjekt for bedriftsutvikling i Nasjonalparkriket/Dovrefjell- og Rondane-regionen ) • Det er viktig å forene markedskreftene over næringsgrensene….. Alle vellykkede turistområder har sterke destinasjonsselskaper og et tett samarbeid mellom offentlig og privat sektor (Innovativ Fjellturisme)

Deltakelse i regionalt/ nasjonalt nettverk ( formelt nettverk som knyttes til samarbeid og informasjonsutveksling utenfor bygda) Deltakelse i lokalt nettverk (uformelt nettverk som knyttes til samarbeid og informasjonsutveksling i bygda) NeiJa Nei25%71% Ja68%94% Større sannsynlighet for å lykkes når en deltar i nettverk Kilde: Skogforsk 2003 ”Når vi analyserer mulighetene for økt lokal verdiskaping i utmark så vil det i de fleste tilfeller bli for snevert å se på utmarka for seg. Det er ofte koplingene mellom utmarksprosjekter og andre tiltak i en kommune eller region som avgjør mulighetene for verdiskaping”.

4.Lokal tilpasning • Det trengs lokale løsninger for å løse lokale utfordringer: Det finnes ingen standard-løsning for å gjennomføre slike prosjekter. (Skotsk analyse av 8 europeiske verneområder) • Konsepter med suksess viste seg å være basert på regionale tradisjoner, kultur og identitet (Evaluering av 17 prosjekter i Alpene)

5.Kompetanse • Den nødvendige fagkompetansen finnes vanligvis internt i regionen. Kompetanse knyttet til prosjektplanlegging, -organisasjon og -ledelse kan være en mer kritisk faktor i slike utviklingsprosjekter……Verneområder bør etablere samarbeid med forskningsinstitusjoner for forskning og overvåking…Det bør gjennomføres jevnlige evalueringer av økologiske, økonomiske og sosiale effekter for å opprettholde motivasjonen, positive holdninger og støtte fra prosjektdeltakerne (Evaluering av 17 prosjekter i Alpene) • Suksessen ligger i triple-helix; Tett samarbeid mellom næring, FOU og virkemiddel- apparatet … Det trengs jevnlig markedskunnskap, og det trengs kompetanse for å omsette kunnskapen i praksis. (Innovativ Fjellturisme) • Å bygge lokal kompetanse og støtte lokale bedrifter i innovasjonsprosesser er blant hovedfaktorene som har bidratt til en vellykket gjennomføring av bærekraftig turisme i disse verneområdene (Skotsk analyse av 8 europeiske verneområder) • Etablereropplæring har vært en nøkkelfaktor for flere av prosjektene (Naturbruksprosjektet i Sogn og Fjordane )

6.”Ting tar tid” – behov for langsiktighet ” Eit overordna program/prosjekt som har mange etableringar i seg, kan lett komme til å verke stressande fordi ein må skunde seg å nytte høvet medan det enno er pengar i prosjektet. Då er det lett for at ein tek snarvegar forbi modning direkte til finansiering” (Naturbruksprosjektet i Sogn og Fjordane ) • ”Prosjektperioden var for kort” (Pilotprosjekt for bedriftsutvikling i Nasjonalparkriket/Dovrefjell- og Rondane-regionen ) • ”En 5 år gammel klynge er fortsatt et spedbarn: Utviklingsprosesser tar tid.”(Innovativ Fjellturisme 2009) •Å utvikle en strategi tar tid og ressurser: I hvert av studieområdene har nåværende reiselivsstrategi utviklet seg over en lang periode; i de fleste tilfeller mer enn 10 år. (Skotsk analyse av 8 europeiske verneområder)

OPPSUMMERING: ”The analyses of good practice examples have shown that large protected areas represent instruments of sustainable regional development, if human resources are comprehensively considered, if a proper management concept is adopted and if a well organised process is accomplished.” ( Evaluering av 17 prosjekter i Alpene) •En klar visjon – tydelig kommunikasjon – advokater •Integrasjon med strategier for tilliggende områder/ destinasjoner •Samarbeid på tvers av sektorer •Lokal tilpasning •Kompetanse •Langsiktighet