Relasjonskompetanse og nettverksperspektiv, kva er no det?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Anton Punsvik, kapellan, Sortland
Kari Pape Den gode assistenten
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Fra ord til liv August 2012.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Møteplass for etisk refleksjon
Lilandspeiderne Informasjon.
«Er vi på nett? – Trosopplæring ut til konfirmantfamiliene » Stiftelsen Kirkens Familievern1.
Seksualitet og samliv Ms-konferansen, Stjørdal 6.mai 2014
RELASJONSKOMPETANSE Viktig i institusjoner, ledelse, salg og kundebehandling, vennskap, familie.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Om barn og unges mulighet for medvirkning
”Selbuseminaret” Ambulante tjenester – i brukerperspektivet 2. – 3. november 2006 Sykehuset Innlandet Avdeling BUP døgn Hagen behandlingsenhet Anne Kirkeby.
Bedringsprosesser slik de leves i hverdagslivet
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Trygge foreldre – trygge barn
Mangfold og Likeverd Barn og kommunikasjon
Språk og sosialisering
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Kristin Karlbom Sveaas Barnesykepleier/Helsesøster
Etikk og brukermedvirkning
Etisk kompetanse er en forutsetning for kvalitet
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Hverdagsrehabilitering Del 3 Brukermedvirkning
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Kurs i leiing Kommunikasjon.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Recovery i praksis - muligheter og utfordringer
Lek og Læring i barnehagen
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Kroppen som Gud har villet
Karriereveiledning i grupper
Fest og følelser Om seksualitet.
Den entusiastiske lærer
BARNAS BARNEVERN 2020.
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Ny rammeplan for barnehagen Konsekvensar for matematikkfaget.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verdensdagen for Psykisk Helse
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Yrkesetikk for Seksjon kontor og administrasjon
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Kapittel 1 SAMSPILL.
Brukere med psykiske lidelser som kommunalt ansatte opplever særlig ressurskrevende - samhandling og organisering En spørreskjemaundersøkelse i 67 kommuner.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Relasjonskompetanse og nettverksperspektiv, kva er no det? Mark Hopfenbeck Bodil Nysveen 18. januar 2012 Valdres Viser Vegen Vidare

Et utgangspunkt... ”Det som skader oss i det daglige samvær med våre medmennesker, er mangelen på kjærlighet og fraværet av direkte, ærlige relasjoner... frykten skaper skinnmennesker, som i stedet for å leve, spiller et sosialt spill som har som sitt egentlige mål å beskytte dem mot angrep.” Ylander & Larson-Lindeman (1978) Makt och Rädsla

Kommunikasjon er kunst... ”... Den ypperste kommunikasjon kan bare finne sted i det sant menneskelige møte. Kommunikasjon som kunst er derfor identisk med kunsten å være menneske overfor et annet menneske.” Lang (1992) Kommunikasjon som kunst, i Husebø (red.) Medisin: Kunst eller vitenskap?

”Korleis lærer du å symja? Kunsten å lære å symja ”Korleis lærer du å symja? Ved å lese um symjekunsten eller ved å kava på i vatnet? Eg berre spør.” - Olav H. Hauge

Å tilegne seg relasjonskompetanse er en krevende dannelsesprosess ”Studenten må integrere kunnskap i seg selv som person og utvikle det vi kan kalle et ’terapeutisk selv’. Å skulle arbeide med seg selv på denne måten kan være en krevende og ofte smertefull dannelsesprosess.” Løvlie-Schibbye (2004) Hva sier jeg til klienten i psykoterapi - Noen sammenhenger mellom et filosofisk grunnsyn, relasjonsteori og vårt terapeutiske språk

... Og det krever både tid og ressurser ”Å øke relasjonskompetansen og bedre evnen til samhandling krever at temaet settes på dagsorden og prioriteres så høyt at det avsettes nok tid og ressurser. Å utvikle sine relasjonsferdigheter betinger at man er villig til å gå inn i endringsarbeid, det betinger refleksjonsrom og noen å reflektere sammen med, dvs. kompetente veiledere.” Steihaug & Loeb (2007) De ressurskrevende brukerne innen psykisk helsearbeid; samhandling og organisering, s. 88

Hvorfor relasjonskompetanse? ”Relasjonskompetanse er grunnleggende både når det gjelder samarbeid med brukeren og samarbeid mellom fagpersoner i og utenfor kommunen.” Grut (2007) Tverrfaglig samhandling i psykisk helsearbeid, s. 44

Relasjonskompetanse er: Samarbeidskompetanse ”…utfordringene i brukermedvirkning og tverrfaglighet sammenfaller på et avgjørende punkt – i begge tilfeller handler det om evne og vilje til samspill med andre… Derfor kommer tverrfagligheten ikke utenom relasjonell kompetanse ...” Hjort (2004) Tverrfaglig samarbeid og brukermedvirkning

Relasjonskompetanse er: bruker- og pårørendemedvirkning ”Bruker- og pårørendemedvirkning krever at terapeutene har gode kommunikasjons-ferdigheter og viser en lyttende og bekreftende holdning i møte med de som søker hjelp.” Karlsson (2007) Brukererfaringer med kriseintervensjon i eget hjem

Relasjonskompetanse er: Emosjonell kompetanse ”Relasjonskompetanse handler derfor om kunnskap og evne til å identifisere og håndtere emosjoner hos seg selv og hos andre.” Horverak (2005) Relasjonskompetanse - en nyttig ferdighet

Relasjonskompetanse er: Selvinnsikt ”Bare ved å utvikle dypere innsikt i seg selv, i egne følelser, holdninger og atferd, kan man bli pedagog.” Bruno Bettelheim (1974) A Home for the Heart

Relasjonskompetanse er: Etisk kompetanse ”Etisk kompetanse er evnen til å lytte aktivt, til å oppdage hvordan andre blir berørt, til å se hvilke verdier som kommer i klemme, hvilke moralske og juridiske plikter som settes på spill, hvilke alternative handlingsmuligheter som finnes.” Eide & Aadland (2008) Etikkhåndboka for kommunenes helse- og omsorgstjenester

Relasjonskompetanse er: Alliansebygging Ærlig, interessert, åpen, vennlig, undrende, varm, likeverdig, respektfull, validerende, tillitsverdig, eksplisitt, reflekterende, trygg, støttende, aksepterende, forståelsesfull, håpefull og i stand til å gå i dybden, tåle usikkerhet, se det viktige og tolke korrekt Ackerman & Hilsenroth (2003) A review of therapist characteristics and techniques positively impacting the therapeutic alliance

Vi må hjelpe hverandre... ”Derfor skal vi arbeide med oss selv og med hverandre som relasjonsbehandlere, og vi skal hjelpe hverandre med å mestre de påvirkninger som settes i gang i oss.” Thorgaard & Haga (2006) Gode relationsbehandlere og god miljøterapi: Relationsbehandling i psykiatrien

Å lære noe nytt krever mot! Gary Larson, The Far Side