Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Sommervikar i Blend.
Norsk idrett – et speilbilde av samfunnet
© Fairtrade 2010 Project Title sits here Fairtrade-ukene 2013 © Fairtrade 2010.
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
12. Oppsummering.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.

Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Konkurransevirkemidlene PRIS
Produktpakking Børre Berglund 5. Mai 2010.
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand
HELSEOPPLYSNING Påvirke holdninger og atferd Fremme god helse
I dag: litt om kommunikasjon
ROTARYS OMDØMME PÅL ROSENVINGE DISTRIKTSLEDER 2310 PUBLIC RELATIONS.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Markedsføring og pressearbeid
Profil og omdømme Modul 2 Kommunikasjon 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Markedsføring og pressearbeid Modul 5 Avslutning 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 5.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 6
Tekst, bilde og komposisjon
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 4 1 Merkevare God profilering vil gi dere –Mer godvilje fra omgivelsene –Større toleranse fra omgivelsene.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Definere og velge hovedmål og delmål
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Valgfag på Kastellet skole
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Gruppeundervisning /
Segmentering og målgruppetenkning
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
Bilde inn Kommunikasjonsstrategier. Kommunikasjon Overføring av en meddelelse fra en sender gjennom en kanal til en mottaker. Kommunikasjonen kan skje.
Markedsføring.
RETNINGSLINJER FOR TELIA NORGE I SOSIALE MEDIER OPPDATERT JANUAR 2017
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Kommunikasjon i helsetjenesten
Kommunikasjon.
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Styresamling i Gresvik idrettsforening
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Markedsføringskanaler på bedriftsmarkedet
Posisjonering og differensiering
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19

Dagens tekst: Kommunikasjonsmiksen Elementer i kommunikasjonsprosessen Designe effektiv kommunikasjon Reklame Salgsfremmende tiltak PR Direkte markedsføring

Kommunikasjonsmiksen Reklame Salgsfremmende tiltak Events og opplevelser PR Personlig salg Direkte og interaktiv markedsføring

Figur 17.1 IMC Bygger merker

Elementer i kommunikasjonsprosessen Figur 17.2:

Årsaker til at budskapet ikke når frem: Selektiv oppmerksomhet Av de 1.600 kommersielle budskap vi mottar hver dag vil vi bevisst legge merke til 80, og reagere på 12 av dem. Resten sorteres bort og gis ingen oppmerksomhet Selektiv forvrengning Mottakeren tolker budskaper slik en ønsker iht. behov forventninger Selektiv hukommelse Folk vil lagre i hukommelsen bare bruddstykker av informasjonen som når dem. Avhengig av om den initielle holdningen er positiv eller negativ vil informasjon lagres eller avvises.

Effektiv kommunikasjon Identifisere målgruppen Bestemme kommunikasjonsmålene Utforme budskapet Velge kommunikasjonskanal(er) Fastsette budsjett Bestemme media/kommunikasjonsmiks Måle resultater Lede den integrert markedskommunikasjons-prosessen Figur 17.4

Hva er målet? Målet med kommunikasjonen kan være Kategori behov Merkeoppmerksomhet Holdninger til merket Kjøpsintensjoner for merket Effektive kommunikasjon kan nå flere mål samtidig Tele2 ”Small Bills” Holdning + kjøpsintensjon

Hva man kommuniserer Informerende appell? Transformerende appell? Spiller på produktspesifikke attributter eller egenskaper Problemer produktet løser Funksjonelle egenskaper Transformerende appell? Spiller på ikke-produktrelaterte attributter eller egenskaper Holdninger Emosjoner Positiv og negativ appell Frykt Skyld Skam Humor Kjærlighet Stolthet Gøy

Avgjørende for kommunikasjonsmiksen Hvilken type marked Hvor rede kundene er til å kjøpe produktet Hvor produktet er i produktets livssyklus Figur 10.1 Figur 17.6

Integrert markedskommunikasjon Kombinasjonen av alle de budskap som sendes gjennom ulike kanaler fra en bedrift til forskjellige mottakere gjør det vanskelig å fremstå med et helhetlig budskap. Løsning: Integrert markedskommunikasjon Det vil si en overordnet plan for markedskommunikasjonen som gjør at man får et bedre resultat ved å samkjøre kommunikasjonsaktivitetene.

Reklame Figur 18.1 Reklamens 5 M’er

Målet med reklamen kan være å Informere Overtale Påminne Forsterke

Salgsfremmende tiltak Mens reklame kan sies å gi kunden en grunn til å kjøpe et produkt, skal de salgsfremmende tiltakene gi kundene et incentiv til å kjøpe.

Tiltak mot forbrukere Tiltak mot bedrifter Vareprøver Gavekort Prisreduksjoner Tilbudspakker Gaver Lojalitetsprogrammer Konkurranser / premier Gratisprøver (se og vareprøver) Garantier Produktkobling ( bundling) Sjokkselgere Aktiviteter på tvers av produkter (krysspåvirkning) Rabatter Støtte, eks.reklamestøtte Gratisvarer Messer / utstillinger Salgskonkurranser Spesielle reklamekampanjer

PR Å drive med PR-aktiviteter vil si at man jobber med følgende 5 områder: Pressemeldinger og pressekontakt Produktomtale / medieomtale Kommunikasjon fra bedriften til samfunnet rundt Lobbyvirksomhet Rådgivning av ledelse og mellomledelse

Virkemidler i PR-arbeidet Publikasjoner Arrangementer Sponsoravtaler Nyheter Taler / innlegg Støtte til frivillige organisasjoner og gode formål Identitetsbyggende aktiviteter og medier

Direkte markedsføring Direkte markedsføring innebærer å bruke kanaler som leder direkte frem til forbruker uten å gå veien om noen mellomledd. Hovedkanalene rett frem til sluttkunde nås gjennom: Salg ansikt-til-ansikt Adressert reklame rett i postkassa Kataloger hjem i posten Telemarketing Kiosker E-markedsføring

Til neste gang: Les kapittel 2, 4 og 11 (3, 22)