Hvorfor passer eventyr for barn?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
“Fra ord til liv” Februar
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
Program-fagene: Psykologi 1 og 2
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Nettvett.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Fra ord til liv desember 2008 " Men la din vilje skje, ikke min " (Lk. 22,42)
Forelesning for norsk 101 Årsstudier og GLU 5-10
EPISK DIKTNING inkl novelle
Eventyr som litterær sjanger
Med sekken full av penger!
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Personlighetsbegrepet i veiledning
Roman- og novelleanalyse
Kognitiv utvikling (del 2)
Introduksjonssenteret
Kulturhistorisk perspektiv
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Psykolog (Lovisenberg Diakonale Sykehus), Dr. gradsstipendiat (NKVTS)
Hvorfor matematikk?. Matematikk Nødvendig redskap Naturvitenskap Matematikk + Det er like nødvendig med matematikk for å beskrive / forstå naturen som.
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
LØFT ER TØFT særlig i SFO
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Et drageeventyr Av barna på Soria Moria.
Fra ord til liv Februar 2010.
Kapittel 2: Episk diktning
12 Reflekterende lesing.
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
INF 1500; introduksjon til design, bruk og interaksjon
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
En historie om folkediktning og eventyr
FJØSHAUGEN BARNEHAGE UTSIKTEN
Litterære virkemidler
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Dikt.
Kroppen som Gud har villet
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Toddlergeometri Hva er det ?.
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Reklameanalyse av Baneservice
Perspektiver i sosiologien (Cuff, Sharrock, Francis, 1995) ”Strukturalisme” ”Mening og handling” Cuff, Sharrock og Francis’s skille.
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Intro barnelitteratur og Ikkje gløym å klappe katten av Rønnaug Kleiva
Trollkrittet av Zinken Hopp
Reklameanalyse av Baneservice
Eventyr. Innholdsfortegnelse ● Hva er et eventyr ● Folkeeventyr ● Kjente folkeeventyr ● Kunsteventyr ● Kjente kunsteventyr ● Dyreeventyr ● Sjangertrekk.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Vi er nærmere en løsning …….
Modul 1 Modeller B – Samarbeid.
Velkommen til kurs Tema: Hva er sjelesorg?
Fest & følelser Velkommen
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor passer eventyr for barn? Anne Fængsrud

Innledning Strukturalisme - Propp Pedagogikk - Charlotte Bühler Psykologi - Bettelheim ”Østenfor sol og vestenfor måne, ”Askeladden og de sju hjelperne”, ”De tolv villender”

Eventyr for barn? Er eventyr god barnelitteratur? Passer det for barn? -form? -innhold? Har barnet nytte av å lese eventyr? Tar barnet skade av å lese eventyr? Èr eventyret livs- og virkelighetsfjernt, fullt av vold og tortur ”løgn og forbannet dikt”?

Strukturalisten Propp Vladimir Propp En modell for alle undereventyr 31 funksjoner eller mønstre ingen eventyr har alle funksjoner fast rekkefølge på funksjonene lovmessig utvikling av handlingen

Forenklet funksjonsrekke basert på Propp 1 Misgjerning eller mangel 2 Oppdrag 3 Reise 4 Kvalifiserende prøve og tilegnelse av magiske hjelpemidler 5 Hovedprøve og seier 6 Bryllup

To teorier om barn som barnelitteratur Resepsjonsteorier primært fokusert på når barnet møter teksten (under mottakelsen elle resepsjonen) Hva skjer i barnet? Hvordan opplever barnet eventyret? Eventyr - noe dypt og evig og allmennmenneskelig

Bühler - pedagog og utviklingspsykolog Das Märchen und die Phantasie des Kindes Eventyralderen 3/4 år-10 år parallell mellom barns virkelighetsoppfatning og eventyrets virkelighetsoppfatning Piagets betegnelser på barnets kognitive utvikling

Sammenfall av barnesinn og eventyr synkretisme - barnets sammenblanding av fantasi og virkelighet til en enhet animisme - barnets besjeling av alt magisk tenkning - barnet kan påvirke alt ved hjelp av tanker eller ord egosentrisme - problemer med å skifte perspektiv (desentrering) jf eventyrets form: enkel kronologisk handlingsstruktur, polarisering med mer

Bettelheim - psykolog Freud Utviklingspsykologisk modell Folkeeventyret kan hjelpe barnet gjennom en rekke problemer i oppveksten, fordi det handler om eksistensielle og universelle utviklingsproblemer på et symbolsk plan.

Bettelheim (2) Barn må gjennom utviklingsstadier med kriseperioder Eventyret kommuniserer gjennom bilder, som for barnet er konkret, sensuelle og visuelle eventyret rører ved dypereliggende tilstander Gir favoritteventyret gjenkjennelse?

Bettelheim (3) Transhistorisk og transkulturelt Den narsissistiske skuffelse Ødipus - oversgangssituasjon der barnet utvikler den personlige identitet, en samordning av det-et, overjeg-et og jeg-et Gutten Jenta

Bettelheim (4) Søskenrivalisering - den yngstes situasjon er lik Askeladdens Seksualitet det forbudte rom (den forbudte handling) Kvitebjøren/frosken-> prinsen, ”Dukken i gresset” Lystprinsippet kontra realitetsprinsippet

Hans og Grete Barns frykt for at foreldrene ikke lenger vil stille opp for dem - barna vender hjem. Uviljen mot å klare seg selv Følelsen av å være ensom og forlatt (narsissistisk skuffelse) Regresjon, jf kakehuset Barnet må selv ta ansvar -fra det til jeg Lystprinsippet må vike for realitetsprinsippet om en skal bli voksen

Symboler i eventyrene Askelandden -> et menneske ->en lengsel og en egenskap i vårt indre Slottet -> en bygning -> en drøm om sjelelig rikdom og renhet Trollene -> en fysisk trussel -> en indre trussel Eventyrskogen -> stiene i skogen -> veiene i vårt indre landskap

Hvorfor da eventyr for barn? Jf Bühler og Bettelheim Askeladden er et identifiksjonsobjekt Barnet har mange av Askeladdens egenskaper Sjangertrekkene er ”barnevennlige” Sanne beskrivelser av indre prosesser Eventyrene egger fantasien - og barna blir medskapene