BLIKKET INNAD… 1. Egne feltarbeider på det flerkulturelle felt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fokusgruppeintervju med pasienter DPS
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Den vesle gutten og julenissetoget
I.

Kanskje Gud vil at vi skal treffe noen mennesker som er feil for oss før vi treffer den ”rette”, så vi er bevisst på hvor takknemlig vi skal.
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
«[Revenge is] like a poison, it can take you over
Fra ord til liv Mars 2011.
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Fra ord til liv August 2012.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….

”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
De 10 bud 10 måter å elske på.
Spøken som gir deg lykke!
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Hvem er Jesus?.
- roller og forventinger
NASJONAL KONFERANSE NAFO
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Med sekken full av penger!
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Hva er vitsen med å gifte seg?
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
De viktige ting i livet Kilde: Ukjent.
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 42 Religioner i Norge.
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet Kapittel 10 oppgave c.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Fra ord til liv April 2010.
Mestring og forebygging av depresjon
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
I dag snakker vi om psykiske problem:
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Er uglen smart? Vi har forsket litt og her er svarene.
Litterære virkemidler
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Carina Fjelldal-Soelberg
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Kapittel 38 Petters familie.
Livsstilsending - uke 5 -
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
O PPGAVE 28 Side 151 – 152 Sett inn riktig form av det refleksive pronomenet eller eiendomspronomenet.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Frem.
Gang.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Utskrift av presentasjonen:

BLIKKET INNAD… 1. Egne feltarbeider på det flerkulturelle felt. 2. Erfaringer fra to forskjellige innvandrerorganisasjoner i Norge.

Bakgrunn Norsk – indisk oppdragelse Kriminologi- outsiders Skuespiller & danser Kunstnerisk – akademisk kombinasjon i div. arbeid. Opptatt av det flerkulturelle felt Brobygging Ønske om å gi et innblikk i dilemmaer og utfordringer innvandrerfamilier opplever i møtet mellom to eller flere kulturer.

Tidligere forskningsarbeid ved UiO: ” Arrangerte ekteskap – kultur eller tvang?!” Mellomfagsoppgave, levert 1999. ”Frihetens pris på godt og vondt – Relasjoner til primære miljøer etter et utradisjonelt ekteskapsvalg i det flerkulturelle Norge” Hovedfagsavhandling, levert 2004 ”Den uskyldige part…” Erfaringer fra det arrangerte ekteskap når forutsetningene endrer seg. Essay, levert 2004.

Pågående doktorgradsarbeid: THE OTHERS Selvforståelser og lojaliteter i kjølvannet av politiske konflikter over 3 generasjoner: Synet på ”den andre” etter at krigen er over.

Ens ”eget felt” som forskningsfelt Fordeler og ulemper. Språk Informanter Kulturelle koder Inside information… Snøballeffekten Å kunne dra opp ”nye” temaer til overflaten

Heer - Ranjha I samarbeid med den første indiske organisasjonen som ble etablert i Norge etter arbeidsinnvandringen på 70- tallet: Indian Welfare Society of Norway Teateroppsetning med bakgrunn i et litterært verk fra 1600- tallet 80 amatørskuespillere fra miljøet i alder 4- 74 år. Første produksjon av sitt slag i det norsk- indiske miljøet. Stort oppmøte og kontrastfylte reaksjoner!

Organisasjonsform & verdi?! 2 eksempler Byråkratisk struktur Hvem og hva faller innenfor og utenfor? Kulturelle aktiviteter på hvilke premisser. Hvilke historier har nok verdi..?

”Taxi- sjåfør på audition" Dersom Waris, jeg hadde vært Waris, Dersom jeg hadde skrevet eventyret ”Heer” Ville jeg ha beskrevet Qissaens Heer som En vakker, ung , usammenlignbar skjønnhet. Hun som brakte skam over sin mor Hun som vanæret sin far Æren søtere en selv Churi retten i sine vandringer på sæteren lot hun gå tapt. Hun som startet tradisjonen med å Hate ens døtre på denne jord Når en datter fødes i huset, Waris Kommer ingen og byr på gratulasjoner! Jeg Waris, ville aldri ha beskrevet Heer Som kjærlighetens og troskapens dronning Dersom Waris jeg hadde vært Waris…. Lahore University ved Dr. Rashid Alwar; en motsats til waris Shahs store verk ”Heer”.

Blikket innad… Gi de tause en stemme- synliggjøre sider ved vårt samfunn som ofte ”blir” usynliggjort Innvandrerforeldre og deres barn i skuddlinjen mellom ”minoritets” - og majoritetssamfunnet. En gyllen anledning til å nyansere en verden av stereotypier.

BLIKKET INNAD… 1. Egne feltarbeider på det flerkulturelle felt. 2. Erfaringer fra to forskjellige innvandrerorganisasjoner i Norge.

Frihetens pris på godt og vondt Relasjoner til primære miljøer, etter et utradisjonelt ekteskapsvalg i det flerkulturelle Norge Avhandling levert ved Institutt for kriminologi og rettssosiologi i 2004.

Prosessen før ” Vi var vel sammen litt over to år, før jeg fortalte det hjemme. Men så begynte liksom ryktene å svirre og alle snakket om at de hadde sett oss sammen… så da bestemte vi oss for å fortelle de da vet du. Det var jo bedre at de fikk høre det av meg enn sladrekjerringer i miljøet liksom!” ” Jeg snakka med moren min seks - syv måneder før jeg skulle gifte meg, så fortalte jeg at jeg har truffet en type jeg har veldig lyst til å gifte meg med. Det ble mye skriking og hyling frem og tilbake og så var det gjort. … også gikk det noen måneder og jeg hørte ikke noe mere fra henne.”

Å se gjennom fingrene.. ” Jeg gikk nærmere og sa ’ Sorry Pappa’. Da reiste han seg opp og så på meg lenge også sier han: ’ Vet du hva ordet sorry betyr?’ … Jeg skjønte ikke spørsmålet hans helt og sa…jaaa, det er klart jeg vet det… det er derfor jeg sier det, fordi jeg mener det.” (Sonia) ” Sorry betyr at du angrer på det du har gjort, at du lover å aldri gjøre det igjen, og at du vil sørge for å ordne opp i skaden som er gjort! Skill deg fra ham og flytt hjem igjen, så skal jeg glemme at noe av dette har skjedd..!” (Far, sitat Sonia)

Dragkampen ” De har hatt et håp, så lenge vi ikke gifta oss så trodde de jeg var vaklende… men jeg venta med å gifte meg fordi at, jeg følte at nå kanskje de nærmer seg litt mer eller at de vil gi seg litt. At de vil begynne å se… Jeg sa jo til mannen min også at den dagen vi gifter oss, så vil jeg ha familien min tilstede. Så jobbet så mye med det forholdet, men det måtte jo gi tapt ” (Ayesha)

Bruddet ” De ga meg beskjed om at: Da har du fire uker på å komme deg ut herfra! (Huset)” ”Jeg fikk 500,- til å kjøpe meg det som trengtes…, også de har jeg betalte tilbake senere. Hadde ikke på meg noen smykker eller ting som skal brukes på den dagen. Fikk kjøpt meg en helt enkel og rimelig rød drakt på Grønland… og det var det”.

Tilstedeværelse ”Vi sees ikke mer i dette liv, men vi møtes sikkert igjen i vårt neste liv.” ( Geeta siterer sin far) ” Hun felte ikke en eneste tåre, men bare sto der som en kald stein” (Geeta)

Bryllupsdagen ” Bryllupsdagen er den vondeste dagen… den dagen savnet jeg virkelig foreldrene mine. Jeg ønsker dem alt vel, og det gjør de jo meg også,…men å stå der å ha tatt det valget og vite at du har gjort det verste du kan gjøre mot foreldrene dine som pakistansk jente, så var ikke det så veldig kult.” (Ayesha)

Håp og savn ” Jeg håpa jo litt at mamma kanskje skulle komme da, jeg regna vel kanskje litt med at hun kanskje ville dukke opp. Men det var liksom mer hjertet som snakka da, hodet – hjernen min sa jo noe helt annet. Det var jo ikke aktuelt at de skulle komme… og det gjorde dem jo heller ikke. Men som en datter så håper man jo ikke sant. Når man gifter seg… er jo en stor dag for enn, ikke sant… og man vil jo at foreldrene dine skal være der.” (Kiranpreet)

Foreldrenes terskel ” Nei, de kom ikke. Altså mamma… hun har jo hatt kontakt med oss hele tiden egentlig. Hun kommer på jevnlige besøk, ja.. kanskje hver tredje måned og sånt, men fikk ikke lov til å komme i bryllupet for det var sånn … det var litt sånn stor terskel som gikk utover pappa også. Det ble helt uaktuelt, da tror jeg det hadde gått på ekteskapet dems løs, så det ville jeg ikke utsette dem for.” (Ayesha)

Uteblivelse ” Hvis min dattera velger en mann fra annen land eller religion, jeg vil gjåre min duty as a father og betale for bryllupet og det hun trengar… hvis hun ber meg om det. Men jeg vil aldri gå dit selv, det kan jeg ikke tåle. I will do my financial duty as a father, but I won´ t accept it- NO- NEVER!” (far)

Foreldrenes atskilte roller Informantene opplever mor og far som to motstykker i prosessen. Ayesha om sin mor: jeg har faktisk fått et sterkere forhold til mamma de fem siste årene enn jeg noen gang har hatt i mitt liv. Så morskjærligheten, den gjelder uansett hvilke valg man gjør… det har jeg lært. Ihvertfall med min mor!” (Ayesha) ” Mamma har jo vært sånn at… hun gjør så godt hun kan. Jeg vet at hun bryr seg om meg, selv om hun ikke er like flink til å være mor ovenfor meg som ovenfor mine søstere. Og så har vi pappa da… på sin side, som ikke klarer å vise følelser i det hele tatt!”

Foreldrenes atskilte roller Mor har rom til å vise kjærlighet Faren har en oppdragende rolle, ved at han representerer samfunnet i hjemmet.

Foreldrenes atskilte roller En bror prøver å forklare forskjellen slik: ” Det blir ikke helt riktig da… men jeg kan prøve å forklare: Det var fatteren sitt problem. Det var han som ble knust og det var han som på en måte følte at noen snakka til ham. Mutteren var lei seg på hans vegne, mutteren følte hans nederlag som sitt nederlag, også derfor ble det på en måte deres kollektive nederlag… du skjønner? Det er sånn derre… mutteren gir faen, mutteren er mye flinkere til å gi faen. Fatteren er ikke det. Og fordi han var så langt nede, så var også hun langt nede. Det er på en måte sånn derre … hele situasjonen var på en måte fastlåst rundt fatteren da.” (Bror)

Psykisk Helse Mange av informantene viser til en sammenheng, og sier at de føler at det psykiske i ganske sterk grad er bakenforliggende for deres fysiske plager. ” Jeg har hatt mye fysiske plager de siste årene, legene tok det først ikke på alvor og bla, bla , bla. Så sa jeg at dette er noe mye mer, for det kjenner jeg godt på helsa mi og uttært for energi og skikkelig humørsvingninger og sånne ting. De gjorde nærmere undersøkelser og stilte en diagnose, men jeg føler at det allikevel går utover rammen de har satt. For jeg har venninner som har hatt det samme, og de har ikke vært langt så nær dårlig som meg. Så jeg tror at jeg har fått en sånn skikkelig psykisk knekk på en måte, eller sånn… Jeg har gått og fortrengt disse tingene, for jeg er en sterk jente & OK, vil ikke familien så fader heller liksom. Sånn at det er mitt liv og detta takler jeg! ´ Men det har jeg tydeligvis ikke gjort, så da har det bygget seg opp.” (Ayesha)

Psykisk Helse Når hjelpen svikter ” Den dagen husker jeg som om det var i går. Det hadde snødd tre cm. tror jeg- ingenting. Også sto fattern ute – han måkte, og jeg skjønte ikke hva han måkte - også spurte jeg… jeg var på vei hjem fra skolen liksom… også spurte jeg ”Hva er det du driver med” liksom, og da sa han ikke no. Også gikk jeg inn, så spurte jeg mamma ”Hvorfor driver fattern og måker ute?” Også sa hun bare… hun skjønte det ikke heller. Han virket skikkelig betenkt da. Så han hadde tydeligvis skjønt at nå kommer det til å skje et eller annet da! Og den kvelden da… så ringer telefonen, og da er det en psykolog tror jeg fra en eller annen krisegreie eller et eller annet sånt, som ringer og forteller dette her da at nå har søsteren tatt et valg. …Da mister fattern telefonen i gulvet og bryter sammen… eh… Imens muttern da tar telefonen og bare fullfører samtalen og legger på., og da var det full balluba da liksom. ….Så det var på en måte sånn det skjedde.” (Bror)

Psykisk helse Manglende tilbud Mangel på familierådgivning underveis Savn etter en terapeut som snakker ens språk. Forstår utgangspunktet: Feil utgangspunkt => Feil råd => Null/ negativ funksjon