Systemrettet arbeid i PP tjenesten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

”Vi blir aldri ferdig med LMH”
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Forventninger og videre arbeid…...
Lederutvikling og skreddersøm
Pedagogisk analyse.
PP-tjenestens rolle i utvikling av god pedagogisk praksis
Ulikheter og variasjoner
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Et bilde av en offentlig leder..
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Utviklingsarbeid og kvalitet i barnehagen
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Oppsummering av FOU - prosjekt
Systemrettet arbeid i PP-tjenesten
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Didaktiske analysekategorier
Organisering og arbeidet i kommunene
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
-ikke bare for zippylæreren…
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Inkluderende opplæring
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
PP-tjenesten som partner for inkluderende barnehager og skoler
Horten vidergående skole
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kommunikasjon i systemrettet veiledning
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Ungdomstrinn i utvikling
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Skolevandring.
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Pedagogisk praksis og elevers læringsutbytte Thomas Nordahl.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
PLASSER FRIMERKE HER Obs! Denne brosjyren er utformet for utskrift. Du bør prøve utskriften på vanlig papir for å sikre riktig plassering før utskrift.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Iverksetting – når retningslinjer møter virkeligheten
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Skolebasert kompetanseutvikling
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
IKT for læring Mattias Øhra.
Statpeds digitaliseringsprosjekt
Oppsummering av FOU - prosjekt
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Skolebasert kompetanseutvikling
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Systemrettet arbeid i PP tjenesten www.sepu.no

Systemisk samarbeid Det faglige samarbeidet knyttet til barn og elever bør vektlegge et systemisk perspektiv. Arbeidsformen for samarbeidet definerer ikke i seg selv om samarbeidet er primært systemisk eller kausalt. Men rammene for samarbeidet vil ha stor påvirkning på innholdet i samarbeidet. Evalueringer viser at sakkyndighetsarbeid vektlegger individuelle årsaksforklaringer, men viser også eksempler på vektlegging av systemisk perspektiv. Evalueringer viser at ”systemrettet arbeid” i varierende grad vektlegger et systemisk perspektiv. www.sepu.no

John Hattie til lærerne: Know thy impact. Hva med PP-tjenesten John Hattie til lærerne: Know thy impact! Hva med PP-tjenesten? Kjenner PP-tjenesten sin innflytelse på barns og elevers utvikling og læring? www.sepu.no

«Hope is not a Strategy!» (Ben Levin, etter å ha reformert skolene i Ontario) www.sepu.no

Fasene i implementering Initiere Implementere Institusjonalisere Initiere Personalseminar Implementere Verdibasert og praksisrettet, direkte på samhandling og læringsmiljø Institusjonalisere Å ta i bruk verktøyet, del av utviklingssamtaler, forberedelser av kollegabasert veiledning, lederoppfølging, medarbeidersamtaler, klassesamtaler, skolevandring, prioriteringer DEN LÆRENDE ORGANISASJON – PETER SENGE Uttrykket den lærende organisasjon oppstod på 60-tallet, anført av Peter Senge Den lærende organisasjon frem som et av mange virkemidler for skoleutvikling. Senge betrakter organisasjoner i en dynamisk og helhetlig kontekst, gjennom fem disipliner: personlig mestring, mentale modeller, felles visjoner, gruppelæring og systemtenking (1990). Senge definerer lærende organisasjoner som “organizations where people continually expand their capacity to create the results they truly desire, where new and expansive patterns of thinking are nurtured, where collective aspiration is set free, and where people are continually learning to see the whole together” (1990, 3). Senter for praksisrettet utdanningsforskning

Utvikling av PP-tjenesten: Initieringsfase Avklaringer med skoleeier og lokal barnehagemyndighet, ryggdekning og støtte. Tilføre kunnskap Relasjoner til omverdenen. Finne en plass i (fylkes-) kommunens generelle satsinger, skape felles referanser. Bygge egen organisasjon, PP-tjenesten som lærende organisasjon? Gjøre avtaler om samarbeid. www.sepu.no

Utvikling av PP-tjenesten: Implementeringfase Ha en plan for gjennomføring. Konkret definerte oppgaver til PP tjenesten. Følg planen, vis troverdighet og utholdenhet. Etabler PP tjenesten som en lærende organisasjon. Interne læringsarenaer og felles læringsarenaer med barnehage og skole. Jevnlig tilførsel av kunnskap. Jevnlig evaluering sammen med samarbeidspartnere. Finn verktøy for utsjekk av resultater. Ekstern veiledning. www.sepu.no

Hvordan skal PP-tjenesten utvikle organisatorisk kunnskap? Individuell kunnskap Organisatorisk kunnskap www.sepu.no

Velutdannet – på godt og på vondt ? Argyris (1991): Høyt utdannede har problemer med å lære av de feil de gjør. De har ervervet kunnskap som også begrenser deres evne til læring. De gir inntrykk av å være for utvikling— men er ofte selv de største hindringer for at utvikling skal kunne skje. Velutdannede benytter velutviklede forsvarsrutiner som sørger for at det meste blir som før. Når de blir utfordret, har de en tendens til å vende oppmerksomheten mot andre. Velutdannede legger skylden for problemer på andre enn seg selv og på uklare mål, dårlige ledere og dumme brukere (Elever? Foreldre?). Erkjennelse: Høy utdanning er ingen garanti for evnen til å omsette kunnskap til praktisk handling! www.sepu.no

Utvikling av PP-tjenesten Institusjonalisering Finne former for hvordan organisatorisk kunnskap skal nedfelle seg. Rutiner og prosedyrer Samarbeidsmønstre Evaluering, hvordan vet vi hva som virker. Sammensatte læringsfellesskap, på tvers av organisasjoner. Hvilke forum er relevante for pp-tjenesten. Generalisere læringen til nye områder. www.sepu.no