Fleksibel nettbasert utdanning og globalisering i Norden Morten Flate Paulsen Professor i nettbasert utdanning Globalt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Lærer på nett? NFF Konferansen 2009 Astrid de Mora, Lærerveileder NKI Nettstudier.
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
NVU-seminar 2002: Workshop A: Nybegynner Hvordan komme i gang med e-læring? Line Kolås, HiNT
1 Erfaringer med individuell og kollektiv nettbaserte læring Om virtuel læring - netpædagogik Morten Flate Paulsen Professor i nettbasert utdanning
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
1 Kooperativ frihet som ledestjerne i nettbasert utdanning. Morten Flate Paulsen NKI Fjernundervisning Presentasjonen er tilgjengelig via min hjemmeside:
Distansundervisning i Interreg – kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? Erik Mönness,
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
15. november 2000 Redaktører – Willy, Gunnar, Kirsti og Gro Magnhild Stor jobb i forarbeidet.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Study Abroad at University of California, Berkeley (UCB) - Extension Studier innen entreprenørskap, innovasjon, og anvendelse av teknologi.
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Universitetets største utfordring: Instituttenes største utfordring: Studentrekruttering
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Velkommen til presentasjon
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Hva er HOT og hva er ikke innen høyere utdanning/undervisning sett ut i fra internasjonal forskning. Er det bare MOOC som er innovativt?
vil deltagerne lære blant annet:
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
NORDPLUS NABO. Hva er Nordplus Nabo Et program som skal stimulere til oppbygging av langsiktig og forpliktende nettverkssamarbeid mellom Norden og Baltikum.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Global outsourcing av IT
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Høstkonferansen 2018, Tromsø, september 2018
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Utskrift av presentasjonen:

Fleksibel nettbasert utdanning og globalisering i Norden Morten Flate Paulsen Professor i nettbasert utdanning Globalt utdanningsmarked - nordisk utfordring Nordisk Ministerråds temakonferanse om fleksibel læring Reykjavík,

2 Foredraget bygger på mine bøker: Online Education and Learning Management Systems: Global E- learning in a Scandinavian Perspective. Nettbasert utdanning – erfaringer og visjoner Dansk og norsk utgave

•Drives av NKI Fjernundervisningen ( - Skandinavias største fjernundervisningsinstitusjon •Nettbasert fjernundervisning siden 1987 •Mange fagområder - fra videregående skole til Masterstudium •429 fjernundervisningskurs på nettet •5579 aktive nettstudenter i minst 37 land •61 % kvinner •Studiestart hver dag •Studentene har individuelle progresjonsplaner •Det er alltid ledige studieplasser •Eksamen på lokale skoler og ambassader •Studentene gjør det godt til eksamen 1. september 2004

Fleksibel læring

5

6 Teknologi - trender - strategier •Globaliseringstrenden •Storskalatrenden •Økonomitrenden •Integrasjonstrenden

7 Globaliseringstrenden •Europeisk harmonisering av gradsstruktur, poeng og karakterer gjør det lettere å studere på tvers av landegrensene •Økende virtuell mobilitet av studenter •Det finnes minst kurs som vi kan studere via Internett

8 Statistics from Telecampus March, 2002 •66107 courses –47233 USA –12620 Canada – 2242 Australia – 1202 UK – 2810 Other (NO 5, DK 0, SE 0) •1952 institutions •36 countries •17 languages August, 2001 •50221 courses –34796 USA –10229 Canada –2007 Australia –1135 UK –1170 Other (NO 1, DK 0, SE 0) •1481 institutions •33 countries •16 languages

9 Globaliseringstrenden •Utdanning er en av Australias viktigste eksportindustrier –In an action plan from the Commonwealth Government it is clearly stated that: “Education in Australia is a multi-billion dollar export industry of vital importance to our economy”. •I Norden er eksport av utdanning ikke en gang et tema for diskusjon •Er det behov for et nordisk samarbeid for å ivareta pedagogisk tradisjon, kulturelle aspekter og økonomiske interesser?

10 [...] Det skal ikke mye fantasi til for å spå at amerikanske nettlærere kan komme til å dominere nordisk utdanning slik amerikanske lærebøker allerede gjør det [...] [...] Amerikanerne ser på globalisering av studier på Internett som en utvidelse av sitt hjemmemarked, mens skandinaver opplever det som en spennende mulighet til å ta kurs ved amerikanske universiteter [...]

11 Storskalatrenden i høyere utdanning …a Sloan Consortium study (2003) of online learning in American higher education shows that 97.6% of all public higher education institutions in the USA offer online learning degree programs and courses, either as fully online programs or as hybrid (blended) formats. But even if most European and Scandinavian universities are dragging their feet, online learning will eventually be pushed onto the classical campuses by their student constituencies and the hard-hearted forces of the higher education market. Kilde: Online Education and Learning Management Systems, side

12 Storskalatrenden ved NKI Nettskolen Kurspåmeldinger:

13 Storskalatrenden og LMS systemene Web-edu analysen fant 52 kommersielle og 35 LMS systemer ved 113 Europeiske institusjoner Nordiske institusjoner synes å foretrekke LMS systemer som er utviklet i Norden Blant de 25 forskjellige systemene som ble omtalt, var 16 av nordisk opprinnelse. Alle andre systemer var av amerikansk, canadisk eller irsk opprinnelse. Kilde: Online Education and Learning Management Systems, side

14 Fra småskalaforsøk til storskaladrift •Stadig flere videregående skoler tar i bruk LMS-systemer •Også i grunnskolen er det stadig flere lærere, elever og foreldre som bruker LMS systemer •LMS systemer er storskalasystemer som håndterer tusenvis av brukere på høgskoler og universiteter •Nå dominerer programleverandøren Fronter det norske utdanningssystemet. – Vi vet at vi har malt skolene inn i et hjørne, sier grunnlegger Roger Larsen. (Morgenbladet, ) •Mer enn 10% av den nordiske befolkningen kan være brukere av nettbaserte utdanningstjenester •Dette medfører forventninger om avansert bruk av LMS systemer på universiteter og høgskoler

15 Storskalatrenden krever industrialisering av utdanningen •Arbeidsdeling •Effektivisering •Automatisering •Kostnadsreduksjon •Skal læreren undervise eller designe kurs? •Bør nettbasert utdanning koste mer eller mindre enn annen utdanning?

16 Om samarbeidslæring i Danmark Utvikling av kurs basert på samarbeidslæring (collaborative learning) er mye raskere og mange ganger billigere enn utvikling av kurs basert på datastøttet læring (Computer Based Training). (Oversatt fra Nipper 2003, In Online Education and Learning Management Systems – Global E-learning in a Scandinavian Perspective, side 221)

17 Akilleshæl Samarbeidslæringens Akilleshæl er at den er svært lite skalerbar. Og skalerbarhet er nå et vesentlig og betimelig krav i dansk nettbasert utdanning. (Oversatt fra Nipper 2003, In Online Education and Learning Management Systems – Global E-learning in a Scandinavian Perspective, side 222)

18 Nettlærerens mareritt •Undervisning på nettet gir studentene svært gode muligheter til individuell kommunikasjon med lærerne. •Studentene kan kontakte lærerne via e-post 24 timer i døgnet, 365 dager i året. •Dette er studentenes drøm, men det kan bli nettlærernes mareritt. •Hva skjer når vi går over til storskalaundervisning?

19 Økonomitrenden •Internasjonal kommersialisering av utdanning •Bredbånd og multimedia gir nye muligheter, men stiller større krav til læremidlene. Resultatet kan bli bedre, men dyrere innhold •Økt konkurranse vil stille større krav til kostnadseffektivitet •Økt dominans av store, internasjonale aktører

20 Svært få nettkurs er kostnadseffektive •Store kostnader til utvikling og drift av nettstudier •Få institusjoner kan hevde at web-baserte kurs har vært en økonomisk suksess, dersom de ser bort fra eksterne forsknings- og utviklingsmidler •Hvor mange tilbud vil opprettholdes når pionerånden avtar og ekstern finansieringen opphører? •Vi trenger bærekraftig nettbasert utdanning!

21 Økonomiske incentiver • Svenske universiteter kan ikke ta betaling fra individuelle studenter i Sverige • Norge og Danmark aksepterer i større grad at deltakerne må betale for etter- og videreutdanning. Det har resultert i innovasjon og dynamikk • Siden Sverige mangler dette økonomiske incentivet, kan landet få problemer med å konkurrere i et økende internasjonalt marked for nettbasert utdanning.

22 Student- administrative systemer LADOK, MSTAS, STADS, INNA, Oodi Innhold SCORM LMS ClassFronter WebCT Økonomi- System Agresso Kurskatalog Logistikk- system CRM Andre systemer Systemer som bør integreres

23 De facto standarder i Norden •Studentadministrative systemer –LADOK (Sverige) –MSTAS (Norge), FS (Norge) –STADS (Danmark) –INNA (Island) –Oodi (Finland) •LMS systemer –ClassFronter og It’s learning (Norge) •De facto standarder kan bidra til: –Mer samarbeid mellom institusjonene –Lettere systemintegrasjon –Konkurransefordeler på det internasjonale markedet

24 Om kollisjoner …universitetene trenger sømløs og sterk integrasjon mellom nettbaserte læringssystemer og administrative systemer. To verdener vil kollidere i denne prosessen. Undervisnings- personalets og administrasjonens. (Oversatt fra Nipper 2003, In Online Education and Learning Management Systems – Global E-learning in a Scandinavian Perspective, side 226)

25 Standarder for e-læring •De nordiske intervjuobjektene er oppmerksomme på standardiseringen innen e-læring. Flere hevder at deres systemer følger standardene. •Få hevder at standardene er viktige for deres institusjon og standardiseringen ser ikke ut til å ha hatt vesentlig påvirkning på nettbasert utdanning i Norden. SCORM AICC IMS XML

26 Strategiske anbefalinger •Globalisering: –Støtt nordisk og internasjonal harmonisering av grader, vitnemål, vekttall og karakterer for å lette mobilitet for nettstudentene –Vurder tiltak som støtter opp om nordisk kompetanse, samarbeid og eksport av nettbasert utdanning •Storskala: –Imøtekom forventningene om avansert bruk av LMS systemer på universiteter og høgskoler –Vurder om det er nødvendig å reorganisere arbeidsoppgaver og ansvarsforhold for storskaladrift

27 Strategiske anbefalinger •Økonomi: –Fokuser på kostnadseffektiv og bærekraftig utdanning på nettet –Motarbeid regelverk som forhindrer institusjoner fra å ta seg betalt for undervisning •Integrasjon –Sats på bedre integrasjon av administrative systemer for nettbasert utdanning –Utnytt fordelene med nasjonale de facto standarder

28 Presentasjonen er tilgjengelig via: