Plan og rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehager og skoler i Sandnes kommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Personforsikringer for elever og ansatte i Halden kommune
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Erfaringer på «godt og vondt» fra Harstad kommune Kurs lll/htv Tromsø 7. februar 2013.
En ny epoke i livet - skolestart
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Arbeidstid i kommunale barnehager
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
PERSONALPLAN.
Levanger kommune enhet Bunntekst 1 Orientering til Driftskomiteen Antall barnehager/eierforhold etc. 8 kommunale (203 barn/ 20,3%) Status for.
Bemanning – fra nasjonal styring til lokalt handlingsrom.
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Akershus, 16. januar 2014 Lene Stegarud Ryland advokatfullmektig
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
SFS 2201 Særavtale for barnehager, sfo, skoler, familiebarnehager
Endringer i ny arbeidstidsavtale
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Lønn og arbeidstid i Porsgrunn
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
ÅRSHJUL FOR OVERGANGER
Overgang fra barnehage til skole
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Tidsbruk i skule og barnehage Kva bruker vi arbeidstida vår til?
FORELDREMØTE STALSBERG SKOLE
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Kampen skole Vår visjon:
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
Barnehagekontoret Møte for nye barnehagestyrere 4. september 2008.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Sammen om den gode utdanningsledelse Et fellesprosjekt fra KS og Utdanningsforbundet Lærernes hus, 9. februar 2011 Mimi Bjerkestrand, leder i Utdanningsforbundet.
Tidsressurspotten Skoleåret
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Velkommen til 1.trinn foreldremøte bmt.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Velkommen til innskriving ved Isfjorden skole. Isfjorden Oppvekstsenter Består av: Leiktun barnehage Isfjorden skole SFO Enhetsleder Styrer barnehage.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2011.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet Foreldremøte Velkommen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
VELKOMMEN Vedtektene sier blant annet: Endring av oppholdstid etter søknad,  3 mnd oppsigelsestid, - via kommunen sine sider Permisjon kan gis etter.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Tett på! – kvalitetsdokument 4
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Rutiner for overgang mellom barnehage og skole
Plan for overgang fra barnehage til skole-
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Overgang for elever med spesielle behov
Siste året i barnehagen
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Periodeplan for februar 2019
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
ÅRSHJUL RØYSING BARNEHAGE
Utskrift av presentasjonen:

Plan og rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehager og skoler i Sandnes kommune

Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2 Planens 5 deler: • Planens hensikt • Forpliktelser til samarbeid • Mål • Rutiner for overgang fra barnehage til skole • Kjennskapsbygging mellom barnehager og skoler med barnet i fokus

Planens MÅL •Å skape en helhetlig og sammenhengende opplæringsløp for barn og unge i Sandnes kommune. Viktige suksessfaktorer: planen peker på flere * Barnehage- og skoleeier har det overordnende ansvaret for å legge til rette for Samarbeid Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s3

Hensikten med planen •Gjennom planen vil Sandnes kommune sikre at: •Barnehagetiden avsluttes på en god måte og skolen og sfo forbereder seg på å ta imot barnet •Barnet blir kjent med skolen i god tid før skolestart •Det er sammenheng og progresjon i læringsinnholdet i barnehage og skole •Foreldre godkjenner informasjonsoverføring fra barnehage til skole og har muligheter til aktiv medvirkning i denne •Barnehage og skole har felles møteplasser for forventningsavklaring og felles planlegging Tittelen endren i "Topp- og Bunntekst..."s4

Forpliktelser til samarbeid •Alle barnehager er i lov med forskrifter pålagt å arbeide med samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole •Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver •I prinsippene for opplæringen (Læringsplakaten) •Barnehage og skole har et felles ansvar for at barn kan møte ulikheter med nysgjerrighet og tillit til egne forutsetninger Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s5

Rutiner for overgang fra barnehage til skole •Rutinene for overgangen starter januar nest siste barnehageår •Rutinebeskrivelsen er inndelt i tidspunkt, tiltak og ansvar •Omfatter forberedelser omkring overgang for barn med særskilte behov, innhenting av samtykke fra foresatte om overlevering av informasjon, innskriving i skolen, informasjon om minoritetsspråklige barn, vedtak om skoleplassering, samarbeidsmøter, besøksdag for elever og foresatte på skole og sfo, foreldremøte og tilvenning til sfo Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s6

Kjennskapsbygging mellom barnehager og skoler med barnet i fokus •Felles kompetanseutvikling •Samarbeidsgrupper –Skolen har ansvar for å innkalle sine samarbeidsbarnehager i løpet av oktober for å lage et årshjul for hvordan samarbeidet mellom barnehage og skole skal være kommende skoleår –Planen inneholder forslag til tiltak: •5 åringene besøker en første klasse, får være med i en skoletime •Skolebarn besøker barnehagen og forteller om skolen • Lesegrupper, foreldremøte m.m Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s7