Organisering, samarbeid og tilrettelegging av introduksjonsprogrammet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Advertisements

Voksenopplæringens overganger
Fra introduksjonsbedrift til språkpraksis
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Deltaking, inkludering og velferd
Oppfølgingstjenesten
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet

Landskonferanse IKVO 2010 Bjørn Holden IMDi Analyse og tilskudd
Strategiarbeid i praksis
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
Organisering, samarbeid og tilrettelegging av introduksjonsprogrammet
Organisering av flyktningarbeidet
Joachim Bjerkvik
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)
VERDIER GOD HELSE Helhetlig & optimal tilnærming / veiledning.
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
Oslo kommune Utdanningsetaten Krafttak for norskopplæring Informasjon til skolene.
Arbeid med bistand Rapportering.
Veksthuset Molde. Veksthuset Molde Veksthuset Molde.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
1 Norskopplæring Statssekretær Cathrin Bretzeg Stavanger
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Arbeid er førstevalget
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Kvalifiseringssenter for innvandrere INN
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson, IMDi Sør
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
KS seminar om bosetting og integrering av flyktninger
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Talenter for fremtida, Midt Telemark
Introduksjonssenteret - en vei til arbeid og utdanning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Velkommen til Link Lyngen Et knutepunkt og senter for selvhjelpsarbeid.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Nasjonalt Introduksjonsregister (NIR) Hva, Hvem, Når (og Hvor)?
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Kurs for nye bosettingskommuner 1. juni 2010 i Oslo
Bamble Kommune, STHF, og NAV 2009 – 2010 Satt i drift Fokus på det som virker.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
i introduksjonsordningen Pernille Baardson seniorrådgiver IMDi Sør
1 Nasjonale målsettinger ved bosetting og integrering av flyktninger Tromsø 11. mars 2004 Statssekretær Cathrin Bretzeg.
Flyktningehelsetjenesten i Tromsø kommune
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
NAV Integrering Sandefjord Anette Guldahl. Bakgrunnsinfo om NAV integrering Endringer i høst og dagens situasjon Frivillighet og integrering i Sandefjord.
BODØ VOKSENOPPLÆRING «Praksis – yrkesnorsk». Bodø voksenopplæring 15 minutter fra Bodø sentrum 350 deltakere ordinære norskkurs – formiddag/ettermiddag.
Samfunnskunnskap 50 timers kurs Vaksenopplæringa i Vestnes.
Veien til Norge Kan være veldig lang. Mål med introprogram Lovens formål: Å styrke nyankomne innvandreres mulighet for deltagelse i yrkes- og samfunnslivet,
Foto: Carl-Erik Eriksson 22. September 2016 – Hege Sotberg Kvalifiseringssenter for innvandrere - INN.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Styrket arbeid med innvandrere i NAV Telemark
Fra utenforskap til ny sjanse – Samordnet innsats for voksnes læring
Rus - arbeid og aktivitet
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
NAV mulighetenes marked
Introduksjonsprogrammet
Utskrift av presentasjonen:

Organisering, samarbeid og tilrettelegging av introduksjonsprogrammet KS-seminar 3.-4. desember 2012 Gardermoen Nina Kvalen leiar seksjon innvandring Volda kommune nina.kvalen@volda.kommune.no

Organisering seksjon innvandring Leiar S&U Arne Eliassen IKT Innvandring Innvandrarkontoret Smilebakken bufellesskap Plan Seksjon innvandring pr. nov. 2012 Volda kommune

Seksjon innvandring pr. nov. 2012 Ansvarsområde Busetjing av flyktningar Bufellesskap og oppfølgingsteneste for einslege mindreårige Integrerings- og kvalifiseringstiltak Introduksjonsprogram Tolketeneste Dialog og mangfaldsarbeid Innkrevjing/søking på statlege tilskot Seksjon innvandring pr. nov. 2012 Volda kommune

Seksjon innvandring pr. nov. 2012 Arbeidsoppgåver - 1 Busetje flyktningar jf. k-vedtak, inkl. einslege mindreårige og familiesameinte Drift av bufellesskap og oppfølgingsteneste for einslege mindreårige flyktningar Enkeltvedtak om etablering for flyktningar og einslege mindreårige (prøveordning ifm. ordninga med minimumsløysinga i NAV) Skaffe bustader til nykomne flyktningar og bistå med å skaffe privat bustad Arbeide med bustadkarriere og burettleiing til flyktningar, einslege mindreårige familiesameinte Seksjon innvandring pr. nov. 2012 Volda kommune

Seksjon innvandring pr. nov. 2012 Arbeidsoppgåver - 2 Integrerings- og kvalifiseringstiltak til flyktningar og einslege mindreårige Miljøterapeutisk arbeid, miljøarbeid Introduksjonsprogram jf. introduksjonslova Enkeltvedtak, kartlegging, individuell plan, tett oppfølging av programrådgjevar, introduksjonsstønad, utbetalingar via bankaxept NIR-ansvarleg, registreringar Socio flyktning (brukarsystem flyktningar og einslege mindreårige) Tverrfagleg samarbeid med kommunale, statlege, private og frivillige instansar/aktørar Seksjon innvandring pr. nov. 2012

Seksjon innvandring pr. 14.09.12 Arbeidsoppgåver - 3 Dialog og mangfaldsarbeid Drift av lokalt tolketeneste Sektorovergipande forvaltar av tolkeutgifter i kommunen Refusjonskrav til andre ved kjøp av tolketenester Innkrevje/søke statlege tilskot Sakshandsaming Økonomi/budsjettarbeid/tertialrapportering SSB-rapportering Seksjon innvandring pr. 14.09.12

Organisering, samarbeid og tilrettelegging Likeverdige offentlege tenester Samspill og møte mellom innvandrerbefolkningen og det offentlege tenestetilbodet i eit livsløpsperspektiv Sektorintegrert fagansvar Tverrfaglig samarbeid Interkommunalt samarbeid/sammenslåing

Samfunnssystemet er segmentert og sektororganisert Målet er helhetlig kvalifisering Helhetstenkning vil si at en instans kan ikke ha det fulle og hele ansvaret alene Alle er spesialister på hver sine fagområder Den enkelte instans har i utgangspunktet ansvar for oppgaver og tiltak innenfor eget ansvarsområde/arbeidsfelt Sektoransvarsprinsippet Oppgaver befinner seg i gråsoner mellom instansene Viktig å koordinere innsatsen og tiltakene på tvers av forvaltningsnivå, sektorgrenser og organisasjoner Utfordringer: Kommunen er ansvarlig for introduksjonsprogrammet, men har avgrenset makt utover eget område og til å bestemme hva andre offentlige, private og frivillige aktører og instanser skal gjøre og bidra med

Organisering Hva er hensiktsmessig organisering når fokuset er målretting mot kvalifisering? Valg av organisasjonsmodell må ta utgangspunkt i: Intensjonene i introduksjonsordningen Kommunal organisering Tilgang på ressurser Lokale forhold Antall flyktninger som skal bosettes

Modeller for organisering Sektoransvarsmodellen Introduksjonsteam Senter for kvalifisering Interkommunalt samarbeid

Sektoransvarsmodellen Bygger på sektoransvarsprinsippet Fremmer fokus på likeverdige offentlige tjenester Etatene opparbeider seg kunnskap og fagkompetanse Flyktningene en naturlig del av etatenes brukergruppe Fleksibel bruk av ressurser i små kommuner

Introteam Samlokalisering av bosettings- og kvalifiseringsarbeidet Tett samarbeid/samlokalisering med voksenopplæringen/norskopplæringen Øvrige kommunale tjenester ytes av det ordinære systemet

Introteam Bosetting Etablering og miljøarbeid (boligformidling) Kontaktpunkt/programoppfølging Kartlegging Individuelle planer Introduksjonsstønad Yrkesrettet praksis i samarbeid med NAV

Introduksjonsprogram Individnivå: Informasjon om introduksjonsprogram Gjennomføre kartlegging Utarbeide individuell plan (mål og delmål) Heldags- og helårlige aktiviteter Fatte vedtak etter loven Programrådgiver Samordne tiltak Sikre progresjon Sikre tiltakskjeding Veiledning, oppfølging, koordinering Hjelpe til å skaffe skattekort Kontroll av oppmøte, fravær, timeliste Registrering i NIR Overganger/avslutning av program Systemnivå: Planer og rutiner for programmet Resultatmåling Heldags og helårlig program Tilgang på relevante kvalifiseringstiltak for god tiltakskjeding Tverrfaglig samarbeid (samarbeidsavtaler) Interkommunalt samarbeid Superbruker NIR Beregne/utbetale introduksjonsstønad

Samarbeidsparter Deltaker Programrådgiver Norskopplæring, lærere Lokalt næringsliv; praksisplasser, hospitering NAV: arbeid (informasjon, tiltak), sosial (økonomisk veiledning), trygdeordninger Helsepersonell Lønnskontor: Utbetaling av introduksjonsstønad Grunnskoleopplæring for voksne, videregående skole, høgskoler/universitet Godkjenningsinstanser (Samordna opptak, NOKUT m.v.) Skattekontor (folkeregistrering, skattekort) Politi, lensmannskontor Barnehage, grunnskole, SFO Frivillighetssentral, frivillige lag og organisasjoner, trosamfunn Privatpersoner, frivillige i lokalbefolkningen

Tverrfaglig samarbeid og samhandling Pådriver, samarbeide, samhandle, koordinere offentlig, privat og frivillig innsats/tiltak: - Norskopplæring, lærere, skolekontor - Grunnskole for voksne - Helsestasjon, fastlege, - NAV - Barnehage - Grunnskole for barn - SFO - Barnevern - Eiendomsavdeling - Kulturkontor - Pleie- og omsorg - Psykiatritjeneste - Skattekontor, folkeregistrer - Politi - IMDi, UDI, mottak - Videregående skole - Høgskole - Lånekassen - Post og bank - Næringsliv - Innkjøpsavtaler butikker - Forsikringsselskap - Sykehus, helseinstitusjoner - Tolketjenester/-firma - Trossamfunn - Bibliotek - Fritidsklubb - Frivillighetssentralen - Lag og organisasjoner - Nabolag, grendelag - Media, lokalaviser - Begravelsesbyrå

Samarbeidsarena Introteam Programrådgivere / leder hver 14. dag (interkommunale møter av og til) Individnivå: Gjennomgang av individuelle planer med Arbeids-/utdanningsretta løp Introtiltak og progresjon Søknader frå deltakere Måloppnåelse og resultat Tilbud i permisjonstiden Saker til fagmøte og NAV-møte Boveiledning: Info om aktuelle moduler/tema Aktiviteter/kurs: Info og ansvarsfordeling Oppdatering av deltakerliste

Målet med Introteamet Samkjøre programrådgivningen Få veiledning på deltakernivå Idèutveksling Spisse kompetansen til programrådgiverne: Arbeids-/utdanningsretta tiltak: Marianne Buretta tiltak: Inger Stine Nettverks-/foreldreretta tiltak: Rønnaug

Samarbeidsarena forts.. Programmøter Deltaker Programrådgiver Lærer NAV Helsepersonell Faste ukentlige møter (1 dag pr. uke) Møter ved behov Minimum kvartalsvis

Samarbeidsarena forts.. Faste samarbeidsmøter med: Norskopplæringa (1 g/u) Grunnskoleopplæringa (1 g/mnd) NAV (1 g/mnd) (Samarbeidsavtale) Helsestasjonen (1 g/mnd) Kommunepsykolog (1 g/mnd) Tenesta for psykisk helse (innkalles v/behov) Eigedomsavdelinga (2 g/mnd) Barnevern (1 g/mnd, ledernivå 2 g/år) Møter med andre offentlige, private, frivillige aktører, næringsliv

Tilrettelegging av introduksjonsprogrammet Sikre grunnleggende kvalifisering Heldags / helårlig 37,5 t/u / 47 uker Inntil 2 år Introduksjonsstønad Individuell plan Minstekrav til innhold: norskopplæring samfunnskunnskap tiltak som forbereder til videre opplæring eller tilknytning til arbeidslivet

Integrerings- og kvalifiseringstiltak Språkretta tiltak Arbeidsretta tiltak Utdanningsretta tiltak Helseretta tiltak Foreldreretta tiltak Nettverksfremjande tiltak Buretta tiltak Seksjon innvandring pr. nov. 2012

Tiltak i introduksjonsprogrammet Språkretta tiltak Norskopplæring og samfunnskunnskap Språkpraksis Utdanningsretta tiltak Godkjenning av utdanning Realkompetansevurdering Grunnskole, delfag vgs. Arbeidsretta tiltak Arbeidspraksis AMO-kurs Etablererkurs Boretta tiltak Helseretta tiltak Familieretta tiltak Nettverksfremmende tiltak

Tilrettelegging - fokus på deltakers kvalifiseringsbehov

Norskopplæring og samfunnskunnskap Rett og plikt til 600 timer opplæring – vilkår for bosettingstillatelse, statsborgerskap. 550 t/norsk, 50 t/samfunnskunnskap Kan få ytterligere 2400 timer opplæring Avsluttene språkprøve Opplæringsmetoder: Klasseromsundervisning Nettbasert undervisning Språkpraksis Elevbedrift Aktivitetsgrupper Temaundervisning Ekskursjoner Samtale-/diskusjonsgrupper Individuell opplæringsplan Mål, tidsramme

Norskopplæring og samfunnskunnskap Ressurssenteret i Hareid Norskopplæring og samfunnskunnskap Interkommunalt samarbeid Volda/Hareid 40-50 flyktningar/innvandrarar fra Volda 40-50 bebuarar fra Volda mottak 5 grupper à 8-23 elever Nye elever og grupper gjennom hele året Plassering på spor, inndeling etter nivå 21 t/v klasseundervisning, 5 t/v selvstudium Helårs kvalifisering for deltakere i introduksjonsprogram Torsdag og fredag er språkpraksisdager 2 dg/v undervisning for asylsøkere 4 grupper à 14-15 elever Norskopplæring for arbeidsinnvandrere (egenbetaling) 20 ukers kveldskurs Skoleårkurs m/nettbasert opplæring i kombinasjon med samlinger

Språkpraksis Språktrening utenfor klasserommet i ordinært arbeidsliv En metode i norskopplæringen i en tidlig fase Kombineres med norskopplæring på skole 3 dager skole 2 dager språkpraksis Oppfølging av lærerne på arbeidsplassen Fadder på arbeidsplassen Deltakerne får introduksjonsstønad Kommunen/norskopplæringen er ansvarlig

Språkpraksis i skobutikk i Volda

Målsetting med språkpraksis Styrke norskferdighetene Styrke motivasjonen for å lære norsk Gi innblikk i norsk arbeidsliv og kultur Gi bedre norskopplæring med tilknytning til egen erfaring Gi et realistisk bilde av hva som forventes av arbeidstakere i Norge Bidra til bevisstgjøring av framtidsplaner Få muligheter til å bygge nettverk Få referansepersoner og attest Styrke lærernes kompetanse i bruk av praksisplasser som del av læringsmiljøet

ARBEIDSAVTALE - SPRÅKPRAKSISPLASS For deltaking i Volda kommune sitt introduksjonsprogram Navn deltaker: Adresse: Postnr./sted: 6100 VOLDA Fødselsnr. (11 siffer): Telefon: Mobil: Arbeids-/språkpraksissted: Volda omsorgssenter, Adresse: Barstadmarka 2 Postnr./sted: 6100 Volda Telefon Telefon Dagleg leiar: E-post adresse: Kontaktperson i bedriften: Avtaleperiode: Klokkarstova, Volda omsorgssenter: 4.periode: 23.02.06-30.06.06: tor, fre (2d/v) Sentralkjøkkenet, Volda omsorgssenter: 1.periode: 31.03.05-01.07.05: tor, fre (2d/v) 2.periode: 08.08.05-31.12.05: tor, fre (2d/v) 3.periode: 01.01.06-22.02.06: tor, fre (2d/v) Programrådgiver/kontaktperson i Volda kommune: Nina Kvalen kontor 70 05 87 11 Mobil 91 36 47 87 Bedriftsbesøk av lærer Antall timer pr. uke: 7 t/pr. dag kl. 08.00 – 15.30 Beskrivelse av arbeidsoppgaver: Ta del i det daglig arbeidet på Klokkarstova, primært kjøkkenet, med aktuelle arbeidsoppgaver. Opplæring: Lære norsk språk gjennom deltakelse i arbeid og gjennom kontakt med kollegaer. Lære om norsk arbeidsliv, system, tankegang, holdninger, plikter og rettigheter. Informasjon om taushetsplikt Andre vilkår: Evalueringsmøte: Fredag 23.06.06 kl. 13.30 på Klokkarstova, Volda omsorgssenter Dato: 21.02.06 ___________________ ____________________ __________________ Arbeidsgiver: Deltaker: Volda kommune:

Samtalegruppe med pensjonister i norskopplæringen

Grunnskuleopplæring for vaksne Deltakarar som har utdanning som mål Utdanningsretta løp 1-2 årig eksamensretta løp Kombinere norskopplæring / grunnskuleopplæring Basisfag i norskopplæringa Kombinere språkpraksis/praksisplass

Arbeidspraksis Tilbys deltakere som har nådd tilstrekkelig språknivå Skal styrke deltakerens muligheter til å komme i arbeid eller videre utdanning Hel-/deltid; kan kombineres med norskopplæring NAV ansvarlig

Målsetting med arbeidspraksis Å prøve ut den enkeltes muligheter på arbeidsmarkedet Å gi tilbud om opplæring og oppdatering Å tilby arbeidsgiver arbeidskraft over en prøveperiode Å rekruttere arbeidssøkere med innvandrerbakgrunn til norsk arbeidsliv Å ta i bruk innvandrernes medbrakte kompetanse - til beste for samfunn og individ Deltakeren får referanse for videre jobbsøking

Hva innebærer arbeidspraksis NAV er ansvarlig og inngår avtale med en arbeidsgiver Deltakeren får relevant arbeidserfaring Deltakeren er ekstraordinær arbeidskraft og skal ikke fortrenge ordinær arbeidskraft Fadder i bedriften med hovedansvar for oppfølgingen Praksisperiode fra 6-10 mnd.

Tiltakskjede krever god organisering og godt samarbeid Individuell plan Praksis/tiltak Tiltakskjeding viser behovet for god organisering og godt samarbeid. Det er en utfordring for ledere, mellomledere, enhetsledere og førstelinjen. Tiltakskjede-tenkningen illustrerer også behovet for faglig utvikling og dyktiggjøring av arbeidet i hvert ledd av kjeden for at helheten, dvs. det individuelt tilpassede tilbudet til deltageren, blir best mulig. Kartlegging Norsk/Samf.k. Arbeid/utdanning

DELTAKAR:_________________________ REFERAT FRÅ PROGRAMMØTE DATO: ____________ Aktivitet Referat Ansvarleg Gjennomført 1. Målsetting norskopplæring 2. Progresjon 3. Språkpraksis 4. Norskprøve 5. Vidare skulegang 6. Godkjenning av utdanning 7. Andre kvalifiserande tiltak 8. Endring i individuell plan el kartleggingsskjema 9. Neste programmøte

Prosjekt ”Felles mål om arbeid” Bakgrunn Vanskeleg for flyktningar å komme inn på arbeidsmarknaden Vanskar med å skaffe tilstrekkeleg med praksisplassar Mål Forpliktande samarbeidsavtalar med arbeidsgjevarar innanfor både privat og offentleg sektor.

Prosjektaktiviteter Etablering av min. 4 forpliktande samarbeidsavtalar med næringslivet Etablering av arbeidstreningsplassar i samarbeid med Styrk Arbeid (Presteholmen) Gründerkurs retta mot innvandrarar Bedriftsutvikling som strategi for integrering av innvandrarar i arbeidslivet Korleis bedrifter og verksemder kan gjere seg dyktige på å la innvandrarar sleppe til på deira arbeidsplass? Korleis dekke næringslivets behov for arbeidskraft?

Prosjektaktiviteter forts... Samarbeid med pleie og omsorg og vgs om tilpassa utdanningsløp for innvandrarar i helsefagarbeidarutdanninga Stor framtidig arbeidskraftbehov Stor interesse for å arbeide innafor sektoren Utvikling av eit fagnorsktilbod for deltakarar i introduksjonsprogram som ønskjer språkpraksis / arbeid i pleie og omsorg Bransjenorsk (VOX-profiler) Arbeids- og utdanningsretting i norskopplæringen Lærekandidatordningen

Renholdskurs i kommunen OM REINHOLDSYRKET TEORI OM REINHOLDSFAGET GJENNOMGANG AV TRALLE, UTSTYR, VASKETEKNIKKER HELSE, MILJØ OG SIKKERHET, FØRSTEHJELP, BRANNRUTINER ARBEIDSKONTRAKT, TAUSHETSPLIKT OG TIMELISTER ARBEIDSKULTUR TEORETISK OG PRAKTISK PRØVE

Metode 1. Kartlegging av arbeidsmarknaden 2. Utval av hovudsatsingsområde 3. Kvalifisering av aktuelle deltakarar 4. Metodeutvikling for tettare og betre oppfølging av flyktningar og arbeidstakarar Samarbeidpartar: NAV lokal/fylke, næringsliv, innvandrer-/flyktningkontor, utdannings-institusjonar (norskopplæring, vgs, fylke), IMDi

AB-tilretteleggar 1-årig prosjekt Styrke NAV Volda/Ørsta sitt oppfølgingsarbeid av flyktningar Særlig fokus mot oppfølging av brukarar med nedsett arbeidsevne Lokalisering på Furene AS (arbeids-marknadsbedrift) Nå målet om integrering i samfunnet og overgang til arbeid i større grad

Modell arbeidsretta løp FASE 4 NAV kurs når relevant FASE 3 Språkpraksis med overgang til arbeidspraksis (inntil 1 år) Språkpraksis for de med arbeid som mål God match Praksis i kommunen før praksis i privat næringsliv (hvis mulig) FASE 2 FASE 1 Basiskurs holdt av norskopplæringa/kommunen Forbereding til praksis Enkle fagkurs Norskopplæring 1-6 mnd

”Buretta” tiltak

BUSTADKARRIERE FOR FLYKTNINGAR Bakgrunn: Framskaffe bustader til kvartalsvis busetjing av flyktningar Tilgang på bustader flaskehalsen i busetjingsarbeidet Mange flyktningar blir buande lenge i kommunal bustad

FORMÅL Identifisere hindringar i bustadsosialt arbeid Utarbeide og prøve ut alternative metodar for å lukkast i det bustadsosiale arbeidet Utvikle rutiner og metodar for å få fleire flyktningar inn på den private bustadmarknaden Kartleggje ”leige-før-eige”-ordninga

Sjølvselvstendig bustadkarriere – verktøy for burettleiing Modul 1: Informasjon om bustaden Modul 2: Etablering Modul 3: Økonomi Modul 4: Praktisk butrening Modul 5: Frå kommunal til privat bustad Modul 6: Flytting Implementert i introduksjonsprogrammet og EM-arbeidet Individuelt / grupper

FASE 1: ANKOMSTFASE Modul 1 – Informasjon om bustaden (busetjingsdagen) Individuelt / repeterast v/behov Utdeling av liste med viktige telefonnummer Kva er og korleis bruker du (rask gjennomgang ved busetjing): Brannalarm Pulverapparat Komfyr/vifte Vaskemaskin Varmtvasstank Stoppekran Olje/vedomn Låsing av ytterdør Varmekablar Søppel Modul 2 – Etablering (dei to første vekene etter busetjing) Individuelt / grupper Branntryggleik Melde flytting til folkeregisteret og postkontoret Søppelhandtering Leigekontrakt Opprette konto i bank

FASE 2: BUTRENINGSFASE Modul 3 – Økonomi Individuelt / grupper NRK – lisens Breiband TV pakke Straum Forsikring Budsjett/sparing/BSU Opplæring i bruk av nettbank (individuell gjennomgong) Bustønad Min-ID Modul 4 – Praktisk butrening Individuelt / grupper Vedlikehald Korleis bruke og reingjere elektriske artiklar? Korleis reingjere inne i bustaden? Tørking / vasking av kle Lufting Naboskap

FASE 3: OVERGANGSFASE Modul 5 – Frå kommunal til privat bustad Individuelt / grupper   Buformer Korleis skaffe bustad? Bustønad Leigekontrakt Støtteordningar Modul 6 – Flytting Individuelt / grupper   Melde flytting til folkeregister og post Vask deg fri

Modul 3 - Økonomi Ansvarleg for gjennomføring: Programrådgjevar/ Primærkontakt Tid for gjennomføring: I løpet av dei to første månadane og repetering ved behov det første busetjingsåret. Eventuelle samarbeidspartar: Aktuell bank, husbankansvarleg i kommunen, aktuelt kraftselskap. Kvifor må du lære dette? Du må vite om dine faste utgifter og inntekter for å kunne ha oversikt over økonomien din. Du må også vite kvifor ein betalar NRK – lisens og når og kor mykje du må betale. Dei fleste heimar i Noreg har tilgang på internett. Du må vite korleis du skaffar deg internettilgang og kor mykje det kostar. Dersom du ynskjer mange TV-kanalar må du betale ekstra. Du treng då å vite om ekstrautgiftene og korleis du skaffar deg dei kanalane du ynskjer. Du må vite korleis du skal lese av straum og korleis du vel kraftselskap. Du må lære deg korleis du handterer kontoen din ved hjelp av nettbank, slik at du kan betale rekningane dine. Det kan vere at du har rettar gjennom husbanken. Mange har rett til å få stønad til å betale litt av husleiga si. Du vil få eit informasjonsmøte av husbankansvarleg i kommunen.

GJENNOMFØRING OG IMPLEMENTERING Individuelt Gruppebasert Deltakarar i INTRO EM i bufelleskapet og oppfølgings- tenesta

Individuell kvalifiseringsplan burettleiing

Å bo i Norge Nettbasert informasjonsmodul fra Husbanken Praktisk gjennomgang av hvordan håndtere søppel, post, reklame, strømavlesning, lufting, inneklima, elektriske apparater, brannvarslere m.v.

Helseretta tiltak Psykisk og fysisk helse Individuell oppfølging / helsesamtaler Samtalegrupper Fysioterapi, ergoterapi Fysisk aktivitet, trening, kosthold Aktiv i Volda; aktivitetsplan Frisklivssentral; frisklivsresept Individuelt / grupper Frisklivstrening ute og inne Bassengtrening, styrketrening, Innersvingen Bra Mat-kurs Dametrim (lavterskeltilbud)

”Bra mat” - kurs for bedre helse

”Bra mat” – kurs for bedre helse Tenke forebyggende Unngå livsstilsproblemer Kunnskap om mat og matvaner Inspirasjon til å endre levevaner Bygger på norske anbefalinger om ernæring og helse Fokus på endring av kosthold og at ”små steg” fører fram til et langsiktig mål Deltakerne skal finne løsninger som passer for seg og sin familie Målgruppe Foreldre til overvektige barn Personer med diabetes Innvandrere – kvinner og menn

Fem om dagen

Dametrim

Foreldreretta tiltak ICDP – Foreldreveiledning Samarbeid hjem-skole Kurs for to afrikanske grupper: Somaliere og eritreere To tolker; en på hvert språk To veiledere: En etnisk norsk og en med afrikansk bakgrunn Samarbeid hjem-skole Oppfølging av barn i barnehage, skole, SFO, fritidsaktiviteter

Fokus på nettverket Hassan Helsepersonell Familie/Venner Frivillig arbeid (frivillighetssentralen) Lag og org. Hassan Naboer Helsepersonell Flyktningguide Lærer Arbeidskolleger Programrådgiver Kulturarena (bibliotek)

Nettverksfremmende tiltak / deltakelse i lokalmiljø Flyktningguide Vennekontaktfamilie Deltakelse i eksisterende lag og organisasjonsliv Uformelle møteplasser; kafè, bibliotek, kino, fritidsklubb, svømmehall

Flyktningguide En frivillig avtale mellom guide og flyktning Et bindeledd til lokalsamfunnet Orientere om det norske samfunnet Bygge sosiale nettverk Aktuelle tema for møter/samtaler: Arbeidsliv Utdanning/skole Nærmiljøet; kulturtilbud, lag, organisasjoner, butikker, grendelag Praktisk norsktrening Foreldrerollen Utfordringar: Skaffe nok guider, god oppfølging av guider Aktuelle tema for møter/samtalar: Arbeidsliv Utdanning/skule Nærmiljø; kulturtilbod, lag, organisasjonar, butikkar, grendelag Praktisk norsktrening

www.youtube.com/watch?v=PB452pBiq6k&feature=player_embedded http://

Tilbud i permisjonstiden Bakgrunn: Mange deltakere i permisjon Fødselspermisjon Helseproblemer: Mestrer ikke hverdagens krav Fra 37,5 t/u til ”dvaletid” i tidlig kvalifiseringsfase Lav deltakelse på ulike arena Lite nettverk, isolasjon Språklig tilbakegang Gi mulighet for læring og en meningsfull hverdag Folkehelsearbeid i alle kommunale virksomheter Frisklivssentralen Aktiv i Volda Alle skal leve et godt liv og mestre egen livssituasjon

Tilbud i permisjonstiden Overordnet mål: Overgang til arbeid/utdanning etter fullført introduksjonsprogram Delmål: Tiltakskjeding program/permisjon Gi et målrettet kvalifiseringstilbud i permisjonstiden Sikre progresjon, unngå dødtid i kvalifiseringen Forberede til oppstart og deltakelse i intro Forebygge kvalifiseringsproblemer i overgangen til heldags/ helårs program Aktiv deltakelse i samfunnet Bygge nettverk Lære norsk språk Komme i gang med mosjon og fremme egen helse sammen med andre Styrke foreldre til å være gode rollemodeller og omsorgspersoner for barna sine

Myndiggjøring – metodisk tilnærming Ved å mobilisere egne ressurser skal de sette seg selv i stand til å møte kvalifiseringsutfordringer i samfunnet Ansvar for egen kvalifisering Mennesket vil og kan sitt eget beste Veilede til Aktiv i Volda vs. passiv Permisjonstiden en unik periode å forberede seg på deltakelse i heldags/helårs program samtidig som en har helseproblemer, små barn m.v.

Tilnærming Relasjonsbygging Hjemmebesøk – møte målgruppa på deres hjemmebane og premisser Kartlegge mestringspotensiale, ønsker og behov Fokus på mestringsopplevelser At de kan selvtillit, tro på seg selv At de kan lykkes i aktiv deltakelse i samfunns- og yrkeslivet At de er viktige og gode rollemodeller og omsorgspersoner for barna Gradvis opptrapping av aktiviteter fram mot oppstart i introduksjonsprogrammet

Verktøy Kartlegging Individuell aktivitetsplan Aktivitetsbank Skreddersys for den enkelte Motiverende, meningsfull Aktivitetsbank Oversikt over ”Tilbud i permisjonstiden” 4 domener: Språk-/samfunnsretta tiltak Boretta tiltak Nettverksfremmende tiltak Helseretta tiltak Foreldreretta tiltak Frisklivssentralen Aktiv i Volda Aktivitetsplan Frisklivsresept

Aktivitetsbank / 4 domener Språk- / samfunns-/ boretta tiltak Nettverks-fremmende tiltak Helseretta tiltak Foreldreretta tiltak Samtalegruppe for kvinner Samarbeid med pensjonister, studenter, Sanitetslaget Flyktningguide – vise vei inn i det norske samfunnet Kostholdskurs og trening for innvandrerkvinner Dametrim ICDP-kurs Mor-Barn gruppe for innvandrerkvinner Nettbasert norskopplæring Vennekontaktfamilie Søndagsmiddag ”Bra mat”-kurs for bedre helse Praktisk matlagingskurs TrilleTur Småbarnstreff 4 nye ord hver dag Glose-/skrivebok Samfunnskunnskap på morsmålet Hjelper på fotball-/ handballskole Bli kjent i Volda; Off. kontorer, lag og org., kino, bibliotek, uformelle møteplasser Frivilligsentralen Sanitetslag Trosamfunn Røde Kors Turer i nærmiljøet Mosjonsdagbok Oppfølging av barn i barnehage, skole, SFO og fritid, foreldremøter Hospitering i barnehage/ skole Årshjul for viktige hendelser i Norge Kafèbesøk Røde Kors kafeen Bli kjent med mangfoldet av idrettsaktiviter Gjøre lekser sammen med barna Telebygget ungdomshus Boretta tiltak, ”Å bo”; søppel, post, reklame, lufting, inneklima, lese av strømmåler Strikkeklubb Vanngymnastikk for gravide Svømmekurs Barnepassbank Step-in besteforeldre Intro.-aktiviteter i lokalsamfunnet Byttedag for klær og utstyr Eldretrim Familiebading

Aktivitetsplan for NN i perioden.…… MÅL: Bygge nettverk, komme i form, lære norsk, aktiviteter sammen med barna. Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08:00 Gjennomgang av ukeplanen i barnehagen med førskolelærer 12:00-13:30 Bli kjent i Volda. Gå rute etter avtale. Avslutte med kafétur 14:00 Samtale med lærer om skole og SFO for barnet 11:30: TrilleTur Oppmøte Helsestasjonen. Avslutning på Sanitetshuset . 10:30-12:30: Småbarnstreff i Frikirka. Ta med niste og kr. 10,- til kaffe/te 4 nye ord: Brød Bake Kake Kjeks Fisk Kjøtt Poteter Ris Frukt Eple Banan Appelsin Jakke Genser Sko Støvler Sykkel Ball Ski Akebrett Lørdag Søndag 10:00-15:00 Familiebading i varmtvannsbassenget. Kr. 100,- pr. familie. 15:00 Treffe vennekontaktfamilien

Tilbud i permisjonstida Ta utgangspunkt i det vi har Finne ut hva vi mangler Mobilisere grasrota Etablere nettverk Lav terskel Lav pris

Språk-/lokalsamfunns-/nettverksfremmende tiltak Samtalegruppe for kvinner

Nettverksfremmende/helse-/foreldreretta tiltak TrilleTur

TrilleTur for småbarnsforeldre Oppstart 2005 av helsestasjonen/folkehelsekoordinator Hver torsdag kl. 11:30 Først 1 time TrilleTur med oppmøte på helsestasjonen Avsluttes med sosialt samvær m/kaffe og te på helsestasjonen TrilleTur – et tilbud for: Foreldre i permisjon Hjemmeværende med småbarn De som ønsker sosial omgang og fysisk aktivitet Mor og far Nye og etablerte innbyggere i kommunen Å bli kjent med andre småbarnsforeldre Å utveksle erfaringer om hverdagen med sped-/småbarn Folkehelsekoordinator eller helsesøster deltar Ruta legges opp etter vær/føreforhold Fart/lengde blir tilpasses gruppa

TrilleTur skaper God Helse Gå på tur sammen med andre Bli bedre kjent i bygda og kommunen Mulighet for å ”lufte” tankene sine Komme i bedre fysisk form Gir barnet en god hvil i frisk luft Stimulerer sanseapparatet til voksne og barn Sagt av deltakere: ”Et puff til å komme seg ut på tur, og en kjekk møteplass for å bli kjent med andre i bygda”. ”Kjenner at jeg trenger å trene meg opp igjen”.

Foreldreretta tiltak – Fotballskole Foreldre bidrar som hjelpere når 230 barn deltar på fotballskole; på kjøkkenet, vakter, rigging, rydding

Foreldreretta tiltak – ICDP (International Child Development Program) Forlengelse av prosjektet ”Fleirkulturell barndom i Ørsta og Volda” Foreldreveiledningsprogram Mål: Styrke omsorgen og oppveksten for barn og unge Foreldre er eksperter på egne barn, men vil på ulike tidspunkt ha behov for og ønske om å diskutere spørsmål om barn og foreldrerollen med andre foreldre og fagfolk Styrke foreldrerollen i en ny kultur og livssituasjon Ta fram positive sider ved egen kultur og ta vare på dem Lære om norsk kultur To veiledere: En med samme etnisk bakgrunn/språkbakgrunn som foreldrene En med etnisk norsk bakgrunn Kurset er en bevisstgjøring av barns utvikling og metoder en kan bruke for å skape en positiv praksis

Kursinnhold ICDP 8 tema, 13 samlinger à 2 timer + hjemmeoppgaver Vis positive følelser, at du er glad i barnet ditt. Juster deg til barnet og følg barnets initiativ. Snakk med barnet om ting det er opptatt av og prøv å få i gang en følelsesmessig samtale. Gi ros og anerkjennelse for det barnet klarer å gjøre. Hjelp barnet til å samle oppmerksomheten sin, slik at det har en felles opplevelse av det som er rundt dere. Gi mening til det barnet opplever ved å sette ord på det med følelser og entusiasme. Utdyp og gi forklaringer til det du opplever sammen med barnet. Hjelp barnet å kontrollere seg selv ved å planlegge sammen og sette grenser på en positiv måte. Samling 13: Oppsummering/evaluering

Mor-Barn gruppe på helsestasjonen Lavterskel barselgruppe for innvandrerkvinner - et ledd i Handlingsplan mot kjønnslemlestelse Finansiering: Fylkesmannen i Møre og Romsdal v/fylkeslegen 7 samlinger med følgende tema: Orientering om Mor-Barn gruppa. Samspill med små barn. Sanglek. Påkledning sommer/vinter Kvinnehelse og kjønnslemlestelse Mat til små barn: Vitaminer, sunt kosthold Trening. Hvorfor er trening viktig? Praktiske øvelser. Syke barn: Når tar en kontakt med lege. Feber. Barn og trygghet Ledes av helsesøster Tolk på fire av samlingene Annenhver tirsdag kl. 10:00-11:30

Kursinnhold ”Bra mat”-kurs Faktainformasjon, diskusjon, matlaging og praktisk utprøving Deltakerne får kokebok og annet nyttig materiell Smaksprøver på sunne matvarer: frukt, grønt, grovt brød, sunt pålegg og norsk tradisjonskost som rakefisk, potetlefse og flatbrød gryterett fra Iran og innbakt tunfisk fra Somalia – anbefalt som ”Bra mat” 

Tema på ”Bra mat” - kurs Regelmessige måltid Fem om dagen Fysisk aktivitet Mer fiber Mindre fett og salt Vann som tørstedrikk Varedeklarasjon Nøkkelhullmerking Pris 5 kurskvelder à 2 timer 13 utdanna kursledere i helseavdelinga

Volda Sanitetslag – ”fremme kvinners helse og velferd” Møteplass for kvinner Språktrening Håndarbeid Velferdstiltak Helseretta tiltak Nettverksfremmende tiltak Kulturutveksling

Deltakerbevis Deltakeren får deltakerbevis når de avslutter introduksjonsprogrammet Hensikten er å kunne dokumentere hvilke tiltak og opplæring deltakeren har gjennomgått og omfanget av disse, samt resultater fra ev. tester

Namn: NN Oppstart program: 01.09.2010 VEDLEGG TIL DELTAKERBEVIS: TILTAK/AKTIVITETAR I INTRODUKSJONSPROGRAMMET Namn: NN Oppstart program: 01.09.2010 Adresse: ………. 6100 Volda Avslutning program: 31.08.2012, med overgang til NAV tiltak F. dato: Tal på månadar i program: 24 AKTIVITET PERIODE Norskopplæring Hareid ressurssenter 01.09.10 - 30.06.11 Språkpraksis Smilebakken bufellesskap, Volda 16.12.10 - 25.03.11 Fag på vidaregåande skule Ulstein vgs: kveldskurs i engelsk, norsk, samfunnsfag og historie 01.09.11 - 31.05.12 Arbeidspraksis Volda folkebibliotek 17.11.11 - 31.08.12 Frivillig aktivitet Amnesty Volda Humanetisk forbund Andre kvalifiserande tiltak

Busetjing av flyktningar i Volda kommune Mål: Busetje flyktningar i samsvar med gjeldande kommunestyrevedtak Mål Resultat 2011 25 30 15 asy 9 fam 6 em 2010 45 46 7 off 25 asy 4 fam 10 em 2009 35 36 3 off 27 asy 6 fam 2008 31 9 off 14 asy 2 em 2007 27 18 off 8 asy 1 fam

Mål og resultat i Volda kommune sitt kvalifiseringsarbeid Resultat introduksjons-programmet 2011 2010 2009 2008 2007 Tal deltakarar 51 39 30 31 Avslutta program 18 13 11 20 Deltok mindre enn to år 8 4 10 7 16 Slutta grunna flytting 1 3 Flytta etter fullført program 2 Stans av programmet grunna høyt fråver 6 Overgang til tiltak gjennom NAV + Annet 6+2 5+2 Overgang til grunnskule-opplæring for vaksne Overgang til ordinær utdanning/arbeid 6 (5+1) 33% 4 (4+0) 31% 7 (3+4) 63% 7 (2+5) 77% 7+7 70% Hovudmål: Sikre nykome innvandrarar grunnleggjande kvalifisering i samsvar med introduksjonslova Resultatmål: 70% av deltakarane som avsluttar sine introduksjonsprogra m skal ha overgang til ordinær utdanning eller arbeid

Nyttige linker http://www.imdi.no/no/Kunnskapsbasen/Innholdstyper/Brosjyrer/20051/22-ulike-temahefter-om-introduksjonsordningen/ http://www.husbanken.no/boligsosialt-arbeid/husbankens-arbeid-rettet-mot-flyktninger-og-innvandrere/a-bo/ http://kurs.intro.imdi.no/ http://www.imdi.no/no/Introduksjonsordningen/introduksjonsprogram/ http://www.imdi.no/no/Introduksjonsordningen/introduksjonsprogram/Innhold-i-program/