Ulike typer verdiskaping, effektivitet og innovasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Agendapunkter UKE - aktuelt Drifts- vs. Vedlikehold Lisenser
Hvordan berede grunnen for de gode………
Hvordan kan Telenor og din Telenor-forhandler bistå gründere og småbedrifter og gjøre hverdagen din enklere?
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,
Pims i Statoil 3. mai 2000.
Inge Oliversen Daglig leder
BIT programmet Innovasjonsmodell.
Nytt østfoldsykehus.
Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?
DI Fødevarer årsdag 7. november 2012 Jan Ove Rivenes Orkla Brands Nordic Fødevarebranchen FREMTIDENS VINDERHOLD Multinasjonal spiller på dansk bane - hvordan.
OM 5: The Design of Products and Services
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Sesjon 5: Implementering av strategi
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 9: Oppsummering Knut Haanæs Handelshøyskolen BI Knut Haanæs.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Konsernstrategi: Sammensetting, styring og organisering
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
VI ØNSKER TOLLPOST FUTURUM VELKOMMEN TIL NORENGROS K.J. BRUSDAL AS
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Innovasjoner For å oppnå suksessfulle innovasjoner er det nødvendig å kombinere innovasjon innenfor flere områder. ( Rasmussen fra ….. ) Bilde nr 1: -
TAPAS Presentasjon TTM47AC Hva er TAPAS?  Telematics Architecture for Plug and play Systems  Et forskningsprosjekt ved institutt for Telematikk,
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Valgfag på Kastellet skole
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
Forretningsmodell 9 deler som beskriver forretningsmodellen
Nærmere om prosess og vurderingskriterier. De følgende sidene beskriver helt stikkordsmessig hvilke forhold som blir vurdert og vektlagt. I tillegg til.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Organisatorisk innovasjon
Logistikk NDLA side 77 til 92.
innovasjon i Infrastruktur
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Innovasjon Innovasjon
Innovasjon i innhold, distribusjon og gjestestrømmer Reason to Return – R2R.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
Et konkurransedyktig grønt næringsliv NFD Innspillskonferanse Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
© 2004 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. ”Logistikk som verdiskapning” Effektivisering.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Hva styrer - verdier eller penger ? valg og prioriteringer planlegging ledertyper Anestesisykepleier Øystein Kilander.
1 Anskaffelse av rammeavtaler IKT konsulenttjenester Skøyen, “Livsviktig IKT”
Friele + Farmen = sant! Av Anita, Valeria, Line & Bendik.
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim. Et skifte.…
FREMTIDENS VINDERHOLD
Bertel O. Steen – Dialogkonferanse Ruter –
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
Verdikjedeintegrasjon
Wenche Teigland,
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
INF 9650 Informasjonsledelse
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Skype for Business i pasientbehandling
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Forelesningsfoiler HRS6002, 7. forelesning
Utskrift av presentasjonen:

Ulike typer verdiskaping, effektivitet og innovasjon Ulike typer verdiskaping, effektivitet og innovasjon? Siviløkonomstudiet 17.10.00 Øystein D. Fjeldstad

Vi er på vei inn i et nytt kunnskaps- og nettverks-samfunn hvor verdi skapes med kunnskap som den kritiske ressurs for problemløsing og innovasjon … hvor Internettet og annen infocom teknologi krymper verden ved å åpne for helt nye former for samhandling mellom mennesker og virksomheter... Imidlertid er de fleste redskap for forretningsvirksomhet standardkost og JIT samkjørt ledelse av distribusjons-kjeder og kanaler CAPM og avskriving av fysiske aktiva hierarki med entydig ansvarsfordeling tilpasset utfordringene fra vareproduserende industriforetak

Tre typer verdiskaping Verdikjeden: lage produkter Verdiverksted: løse problemer Telefon:formidle direkte kommunikasjon mellom aktører Bank: formidle indirekte penger mellom investor og lånertager Verdinettverk: formidle samhandling

3 Verdikonfigurasjoner VerdiKJEDEN - omformer råvarer til produkter - kjedet teknologi eks. Samlebånd, produksjon og raffinering VerdiVERKSTEDET - løser klienters problemer - intensiv teknologi eks. Design, konsulentvirksomhet, oljeleting VerdiNETTVERKET - sammenkobler kunder - formidlende teknologi eks. Telekom, bank, forsikring, transport

Hva kjøper kunden i de ulike konfigurasjonene? Verdikjede: Produktet Verdinettverk: tilgang til de andre kundene Klubben Verdiverksted: Kompetente mennesker

Verdi-kjede diagram Støtte aktiviteter Primær aktiviteter Infrastruktur Støtte aktiviteter Personalforvaltning Teknologiutvikling Innkjøp/anskaffelser Primær aktiviteter Inn- Logistikk Produksjon Ut- Logistikk Salg& Markdsfg Service

Rafinering og petrokjemi Distibusjon og detaljsalg Verdikjeder i olje Produksjon Rafinering og petrokjemi Distibusjon og detaljsalg Source: Statoil Primærvirksomhet er verdikjedeorientert: Hvor skapes mest verdi

Verdi-verksted diagram Infrastruktur Personal Teknologiutvikling Innkjøp Problemsøking og akvisisjon Problemløsing Valg Oppfølging/ Etterprøving Iverksetting

Verdiverksteder olje Leteaktivitet Feltutbygging Engineering tjenester ……. Source: Statoil Interne vs. eksterne kunder? Source: Statoil

Hvordan styre verdiskaping? Konfigurasjon og styring av: Kjede - “Effektivitetsmaskin” - Kapasitetsutnyttelse, flyt og variasjon Verksted - “Problem løser” - spesialisering, fag-integrasjon og kunnskaps-”utnyttelse” Nettverk - “Sammenbinder” - dekning, tjenestespektrum og kapasitetsutnyttelse(sgrad) “Yield” Hva er viktig i innovasjon?

Verdikjeden skaper og kombinerer komponenter til produkter: Prosess innovasjoner: Kapasitetsutnyttelse: “Job shop scheduling” + lagerstyring = MRP Flyt: ”Just in Time” (JIT) og interorganisatoriske systemer (IOS) Variasjon: ”Flexible Manufacturing”: Parameterisering, modularisering og intelligens i produksjonsutstyret - Kundene foretar egenkonfigurering (Dell, Cisco) Produktinnovasjoner: Funksjonalitet Kostnad/Ytelse Differensiert tilpassing Brand

Verdi verksteder utvikler kunnskap og løser problemer i kompetanse-team Prosess innovasjoner Diagnostiske verktøy - måleinstrumenter Prosjektstyringsverktøy (CPM og PERT) Design og simuleringsverktøy (BSS) Gruppestøtte - kommunikasjon og identifikasjon av mennesker og teknologi - muliggjøre problemløsing forskjøvet i tid og sted Prototypeverktøy, tverr-funksjonelle team og iterativ design er fundamentale gjennombrudd i verdiverksteds-teknologi - frikopling fra lite hensiktsmessig kjedetenkning som styreinstrument Kompetanse innovasjoner: Nyansettelser Fusjoner / oppkjøp / allianser Krevende oppdrag som tøyer grenser og gir læring Kurs?

Verdi-nettverk diagram Infrastruktur Personalforvaltning Teknologiutvikling Innkjøp Markedsføring & kontraktstyring Tjenestelevering Infrastrukturdrift

Hvordan skapes verdi i telekommunikasjon? Avtale abonnement Utvikle nett og tjenester Betjene kunder Installasjon Drifte infrastruktur

Verdinettverk etablerer noder og tilbyr (inter-) konnektivitet Prosessinnovasjoner: Automatisere transaksjonsprosessering Kapasitetsreservasjon på noder som ikke er direkte knyttet: AT&T: Automatiske sentraler, AA: Multi-flight reservasjonssystemer, BofA: Interbank sjekk-avregning Følge individuelle kunders bruk av nettverk og differensiering gjennom prisdiskriminering - “Yield Management” Fremtid?: Prising basert på organiserte nettverksklynger: Konsernbank- og flyavtaler, Virtual Private Networks (VPN) Støtte forbedret interkonnektivitet - fra kryss reservasjon og drift til kryss-firma planlegging og tilpasning: (AT&T/BT; Star Alliance, BancOne) Nettverksinnovasjoner - ” scope and range”: Nye nettverk (f.eks. Nextra, StepStone) Nye tjenester blant medlemmene (f.eks. WAP)

Verdiskaping og innovasjon Ulike verdi-proposisjoner: Verdi kommer fra ulike kilder og effektivitet har ulike kilder => Ulike former for innovasjon Viktige forskjeller i tilsynelatende like aktiviteter som f.eks. markedsføringens rolle og form Ulike krav til strategi, organisering og ledelse Konfigurasjon som strategi - Substitusjon som radikal innovasjon