Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap. 28-31.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap. 28-31."— Utskrift av presentasjonen:

1 Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap. 28-31

2 Vi skal se på Web services Automatisert verdikjede Elektroniske markedsplasser Outsourcing

3 Web services Med XML og tilhørende verktøy, som overføringsprotokollen SOAP, kan vi tilby en rekke nye tjenester, f.eks.: Værvarslingssystem på nettet, med data overført til aviser og TV stasjoner som tilpasser dette til eget format Automatisk kredittkortsjekk Få fram lagerbeholdning for en artikkel Men nå gis data i en form som kan brukes direkte av andre datamaskiner Web services har mye til felles med tidligere standarder for å kunne utføre programmer på andre datamaskiner (OLE, CORBA) Men i dag er dette enklere å realisere

4 En ny måte å organisere IT på? I dag velger mange store firma ett stort system (ERP- Enterprise Resource Planning) for hele virksomheten, for å kunne utnytte data mellom avdelinger I praksis betyr dette ofte at ingen får det de trenger, vi får et ”minste felles multiplum” Et alternativ er å la hver avdeling ha sitt eget system, og så bruke Web services for utveksling av data Eksempel: Norske undervisningsinstitusjoner Statoil

5 Norske undervisningsinst. Departementet ønsker data (studiepoeng, grader, antall studenter, etc.) I dag krever de at høgskolene og universitetene bruker felles systemer Men departementet kunne fått sine data ved å kreve at alle institusjonene har felles Web services som tilbyr de data dept. krever Da kunne hver institusjon velge system fritt, så lenge Web services var en del av systemet

6 Statoil Stor institusjon Ledelsen trenger styringsdata Velger å ha ett totalssystem (SAP) Men siden selskapet er svært inhomogent er det ikke sikkert at SAP fungerer for hver del Web services som ga styringsdata kunne vært en bedre idé

7 12.12.2014kap. 97 Web Services Vi er fra tidligere vant til å kunne utføre forskjellige tjenester på et dataanlegg (søking, lagring, beregninger…) Ideen med Web Services er å tilby samme funksjonalitet over mange anlegg, gjerne med forskjellige plattformer Ingen ny tanke, men ny innpakning Mange måter å implementere ideen på

8 Skjematisk Web services Eget system Hovedkontor Hver avdeling har sitt system. Fra hovedkontoret ser de like ut.

9 12.12.2014kap. 99 Beskrive tjenesten Vi bygger en XML konverter rundt koden i vårt interne datasystem. Denne skal konvertere data (inn/ut) fra XML til det aktuelle prog. språket. Alle opplysninger om Web tjenesten, inkl. data som det er behov for, legges inn i en formell beskrivelse. De som skal bruke tjenesten finner alle opplysninger her.

10 12.12.2014kap. 910 Presentasjon/gjenfinning Gjennom UDDI kan vi presentere tjenesten utad (en slags “Gule sider”) Vi kan sende en elektronisk forespørsel til et UDDI register for å finne aktuelle tilbydere.

11 12.12.2014kap. 911 Bruk Data (beløp, kontonr, m.m.)

12 Automatisk verdikjede Vi bestiller en bok på Amazon Amazon leverer boka fra lager Det blir så få bøker igjen at ERP systemet til Amazon sender en ny bestilling til forlaget Forlaget er tom for bøker og sender ny bestilling til trykkeriet Trykkeriet må kjøpe mer papir Papirfabrikken må lage mer papir Sender bestilling til skogeieren som drar ut i skogen og hugger flere trær Alt dette skjer automatisk pga din bokbestilling

13 Fordeler Mindre papir Kjappere bestillingsrutiner Vi kan ha færre enheter på lager, implementere JIT (just-in-time) rutiner Ha mindre ordrekvantum (mindre batcher)

14 Ulemper Noen ganger må det gjøres en ”åpen” vurdering på om bestillingen skal sendes: Er boka like aktuell? Skal vi lage flere vinterjakker i mars? Er andre leverandører aktuelle? Hva vil det koste å redusere batch- størrelsen?

15 Case: Rema og Ark bokhandel Hva er bakgrunnen til kjeder som Rema eller Ark? Med IT kan en organisere innkjøp, administrasjon, regnskap, osv. for mange butikker nærmest som om det var en. Derfor gjør IT kjeder enda mer effektive enn før. Med IT kan en få et enda mer effektiv organisasjon om en styrer hele verdikjeden (vi ser at forlag kjøper bokhandlekjeder, dagligvarebutikker vil ha mer kontroll over leverandørene). IT stimulerer også til kjeder innenfor andre forretningsområder.

16 Elektroniske markedsplasser Portaler der leverandører og kunder kan møtes Forutsetter formaliserte spesifikasjoner Forenkler innkjøp Brukes i dag mye til ikke- produksjonsspesifikke artikler (f.eks. kontorartikler) Ikke fungert like bra i praksis for andre innkjøp

17 Mer om markedsplasser Eksempler Bilindustrien Salg av fersk fisk (auksjoner) Oljeselskapene i Norge (ikke vellykket) Offentlige innkjøp (ikke vellykket) Konkurransesituasjonen: Om bilfabrikker bruker felles markedsplass og felles leverandører har de også besluttet å ikke konkurrere på komponenter Er innkjøp helt formalisert?

18 Outsourcing Ide: Konsentrere oss om kjernevirksomhet Outsource alt annet F.eks. kan et flyselskap konsentrere seg om drift av fly og outsource IT Problemer: Mister vi kunnskap? Mister vi kontroll? Kan vi stole på at leverandørene gjør jobben?

19 Diskuter Røde Kors outsourcer IT drift En bank outsourcer vakthold til Securitas SAS outsourcer IT drift Har også dette med formalisering å gjøre?


Laste ned ppt "Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap. 28-31."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google