Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
Advertisements

Den grensesprengende tekstreklamen
HVA ER ?.
Muntlig eksamen i historie
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
1964 Magasinet Nyhetsbrev Web 2000 Mobil MBO Hjemmet Mortensen selger til de ansatte Nettbrett 2010 Web-TV 2011 Byråguide 2013 Event 2012 KAMPANJE.
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Journalistene)
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
EVurdering Et webbasert system for elektronisk vurdering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av elektronisk system for vurdering av forskningssøknader.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Etikktest PRESSE.NO. Den store etikktesten Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær Norsk Presseforbund.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
03/22/13FJORDNORWAY Navn på din destinasjon og Fjord Norge presenterer årets nasjonale Vestlandskampanje Din logo.
M4: Bilde – oppgave 1 Bildet ”Spiders web”, som er tatt av Ian Britton, lastet jeg ned fra sidene til Freefoto.com som du kan finne på følgende adresse:
TIBE EDIT brukerveiledning Etter gjennomgang av denne presentasjonen skal du være i stand til å opprette nye sider, sette.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Last ned apper fra Google Play (Android) Åpne Internett på din enhet og søk deg inn på siden trykk på Play, som du finner på menylinjen.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Fotballen.eu Her følger en detaljert oversikt over muligheter for annonsering på fotballen.eu Du får også oversikt over statistikk samt historikk.
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Skoleavis Journalistikk i skolen
Surfing sosial media - Bilkjøring Her lærer vi hvordan du kan bruke Sosiale medier til å se på et bestemt tema - Bilkjøring Vi skal se på Twitter, Facebook,
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup mars 2011 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2011 (Journalistdelen)
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2010 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2010 (Redaktørdelen)
Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening
Folkehøyskolene temabilag 17. februar Fakta En ny skreddersydd utgivelse dedikert de Norske Folkehøyskolene. Aftenposten temautgivelser skriver,
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening Utvalgsmøte nr Versjon 27. februar: Fra forrige versjon er punktet om web-TV oppdatert.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Mads Lomholt (usit/sas/lipk) Nytt i Windows 7 Åpne dokumentformat.
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Kursopplegg for KlubbenOnline Kursmateriellet er laget av Runar Sveen, Akershus IK November 2000.
Lagledertreff Jardar fotball april 2008 Velkommen til Lagledertreff Jardar klubbhus Tirsdag 1. april kl
Hvordan skrive en god utredning?
Harald Sørgaard Djupvik, TNS Gallup april 2013 Norsk Journalistlag og Norsk Redaktørforening Den store kvalitetsundersøkelsen 2013 (Redaktørdelen)
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening Utvalgsmøte nr Oppdatert versjon med flere eksempler.
? Hva er.
HVORDAN SLETTER DU DIN FACEBOOKKONTO ?
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Søketjenester mellom børs og katedral Søketjenester, kommersialisering og integritet november 2000.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Jørn Tore Persen Agenda Nøkkeltall Hva er nytt på web i 2009? Hva gjør VisitOSLO for å bygge trafikk til sine sider? Hvorfor annonsere.
Struktur Nå Internett Uavhengig systemer bygd opp over tid.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om å disponere masteroppgaver
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Resonnerende tekst.
Hvordan føre kilder?.
Harald Kaasa Hammer: Manual til redigering av nettstedet Først forklares hva de ulike elementene på nettsidene betyr. Så ser vi på mappene.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Hurtigreferanse for © 2012 Microsoft Corporation. Med enerett. Lync Web App Bli med i et Lync-møte med PC-lyd Hvis du ikke har Lync 2013, kan du bli med.
Politisk påvirkning.
1 Bruk av mobilt medieinnhold 3Q 2006 Knut-Arne Futsæter og Katja Møglestue TNS Gallup
Kapittel 8: Profilering Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Opphavsrettens begrunnelse
Avislesing 2016: Fra papir til digitalt
Hvilke plattformer bruker dere?
Rekrutteringskampanjen 2015
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Roede-kurslederen på Facebook
Nytt kapittel 2 i Vær Varsom-plakaten
Informasjonsmøte om VEILEDNING
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
Avislesing 2018: Tilbakegang for papiravisene fortsetter
Utskrift av presentasjonen:

Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening . Tekstreklameutvalget Norsk Redaktørforening Utvalgsmøte nr. 2 11.1.2012

Program for møtet Status for arbeidet TEMA: Nye former for tekstreklame i praksis Kategorier Eksempler Deres forhold til Tekstreklameplakaten Arbeidsplan videre

STATUS: Arbeidsform og møter Møte 1: tirsdag 25. oktober 2011 om mandat og arbeidsform hvordan skaffe det vi trenger til arbeidet Møte 2: onsdag 11. januar 2012 kl 13-15 om våre data: beskrive problemstillingene velge eksempler som drøftes Møte 3: onsdag 29. februar 2012 kl 13-15 om våre forslag: hva vi mener er de viktigste utfordringene, og relevante løsninger på disse Møte 4?: <holde av dato> hvis vi trenger mer arbeidstid sammen Deadline: 1. april 2012 leveres ferdig rapport til NR-styret Tekst til rapport skrives fortløpende. Vi må sette tidspunkt og form for å drøfte disse tekstene i utvalget.

REMINDER: Mandatet NR-styret setter ned en arbeidsgruppe som skal se på nye utfordringer på tekstreklame-området: Arbeidsgruppen skal kartlegge forekomst og omfang av nye former for tekstreklame og nye gråsoner i området mellom redaksjonelt innhold og reklame, særlig i nye formater og plattformer. Gruppen skal på bakgrunn av den registrerte utvikling vurdere behovet for eventuelle endringer i Norsk Presseforbunds tekstreklameplakat.

Temaer for regler om tekstreklame Vær Varsom-plakaten (VVP): 2.1: Redaktørens ansvar 2.2: Verne integritet 2.3: Interessekonflikter og dobbeltroller 2.4: Ikke utnytte stilling 2.6: Klart skille red./reklame 2.7: Ikke motytelser for reklame 2.8: Ikke la sponsing påvirke 2.9: Red.medarb. skal bare ta oppdrag fra red. ledelse Tekstreklameplakaten (TRP): Produktomtaler Temabilag/-sider Produktnavn på arr. Konkurranser/premier Skille reklame/red.stoff PR-stoff Sponsing (ikke innflytelse + opplyse) Red. betale selv Red. medarb. ikke få ytelser fra andre Frilansere/produsenter Red. dekning av egne aktiviteter Skille red. og markedsaktiviteter (”mediapartner”) Disse temaene viser hvordan ”tekstreklame” er et komplekst og omfangsrikt område

KATEGORIER: Nye former for tekstreklame Hoved- utfordringer 1: Redusere antallet: slå sammen eller velge tøffere 2: Sortere bort det som ikke er nye fenomener Kategorier vi har hatt på blokka til nå: Hva andre/nye aktører gjør (Google/FB…) Bloggere: Påvirkes vi av disse? Annonseplassering i nettaviser mht. relevans Kjøpeknapper Webshop Lenker – er det noen som selger lenker? Tekstlike annonser Reportasjer/bilder med bistand fra butikker (som også annonserer) Konsernstyrte produkter, lokale redaktørers styring Partnerskap, mediehuset deltar i kommersielt samarbeid PR-byråene, med enda mer profesjonelle pakker Sponsing: Navn på arr. + for å få positiv omtale + produktplassering

1: Hva andre/nye aktører gjør - I Eksempel Facebook: FB har skaffet seg en konkurransefordel når de vil ha våre leseres tid og oppmerksomhet. FBs forretningsidé for annonser er å koble reklame og innhold. Fordi deres innhold ikke er journalistikk, men brukerskapt innhold, kan de gjøre dette uten at dette stemples som tekstreklame. Se E-BOK ”Facebook som markedsføringskanal”: FB-annonsøren får tilgang til info om sine ”venner” Hvis leseren ”liker” annonsen, vises den til venner Argumenterer for at FB treffer bedre enn Google Tilgang til ulike markedsføringsverktøy, gratis Kan løfte oppdateringer med FB Sponsored Stories Boken er på: nored.no/Tekstreklameutvalget-2011 Brukernavn: ditt første fornavn. Passord: tekst2011

1: Hva andre/nye aktører gjør - II Ipad-magasinet Katachi:

1: Hva andre/nye aktører gjør - III Reklameaviser: Reklame som kler seg ut som journalistikk. Eksempler: ”Kalstad-avisa” <+ ”Skjærgårdsliv på egen fil”>

2: Bloggere: Påvirkes vi av disse? Sitat: ”Min absolutte favoritt fra Lynnderella Bride Of Franken over American Apparel Mount Royal. Det ble dempet, rolig men samtidig glitrende.”

3: Annonseplassering i nettaviser: relevans (Her etterlyses godt eksempel)

4: Kjøpeknapper

5: Webshop Eksempler fra Aftonbladet.se

http://shop.aftonbladet.se/

6: Lenker til salgs Selger noen i Norge lenker? Eksempler? (Få frem eksempler før møtet 11.1.?) Fra TRP pkt 5: ”Pekere og andre former for koplinger fra redaksjonelle områder til kommersielt materiale og annen ikke-redaksjonell informasjon skal være redaksjonelt begrunnet og tydelig merket.”

7: Tekstlike annonser Forslag: Ta det bort. Selv om temaet er høyst aktuelt, så er det ikke nytt. Det er derfor godt fanget opp i gjeldende reguleringer.

8: Reportasjer med butikkbistand Eksempel: Tara, nr 16 – 2011:

8: Reportasjer med butikkbistand Eksempel: Tara, nr 1 – 2011:

8: Reportasjer med butikkbistand Eksempel: Tara, nr 1 – 2011:

9: Konsernstyrte produkter Eksempel fra dummy under planlegging: Eksempel fra TB.no 5.1.2012:

9: Konsernstyrte produkter Eksempel: reise.tb.no - I Er dette tekst eller reklame?

Er dette tekst eller reklame? Eksempel: reise.tb.no - II

http://reise.tb.no/tips.php?IDTIPS=437 Eksempel: reise.tb.no - III

10: Mediehuset i kommersielt partnerskap Eksempel: Kommersielt temabilag i DN DN var medarrangør av golftunering. Bilag om dette la seg opp til D2s presentasjon, men sa det var en glipp.

11: Profesjonelle ”PR-pakker” (Her etterlyses godt eksempel) Kanskje dette temaet er så omfattende og separat at det er bedre egnet for et eget stykke arbeid, og at dette utvalget avgrenser seg fra det?

12: Sponsing: Navn + positiv omtale http://fotball.aftenposten.no/webtv/index.jsp?id=92759 http://www.ostlendingen.no/nyheter/disse-far-drommestipendet-2011-1.6290771 Navn, eksempler: Tippeligaen Telenor Arena Komplett Arena Viken Fibernett Cup Sponsing av ideelle formål for å få omtale: Eksempel: Norsk Tipping har sponset 100 lokale stipender som er blitt delt ut lokalt gjennom Norsk Kulturskoleråd

12: Sponsing: Produktplassering Sponsing med plassering av produkter, eller sponsing for å få laget bestemte programmer. Eksempel: Debatten om NRK og ”Lilyhammer” , gjelder også andre NRK-programmer, som Grand Prix, sport m.m. http://www.kampanje.com/markedsforing/article5856244.ece Web-TV som blomstrer opp, praksis her, eksempel: VGTVs ”SMS Rulett”, http://www.vgtv.no/#!id=34722 – i samarbeid med Chess, som har reklame, får omtale, og gir premien i programmet.

Oppsummering om eksemplene AVGRENSE: Velge hvilke diskusjoner vi vil ha, det betyr: Velge eksempler som er nye og mest vesentlige MANDATET: Styre diskusjonene ift. mandatet: Ser vi nye former for tekstreklame? Ser vi nye gråsoner? Er det behov for endringer i TRP?

Oppgaver til neste møte: Notater fra møtet distribueres: JENS Det skrives videre på rapport ut fra eksempler og diskusjoner: JENS Spisse problemstillingene til neste møte: Hva er problemene, hva er diskusjonene/forslagene? TRINE m.fl. Gjøre felles stoff tilgjengelig: ARNE Lese litteraturen: Det er lov å være selektiv, alle behøver ikke lese alt: ALLE Sverige: Mer bakgrunnsinformasjon, særlig fordi Tidningsutgivarna (www.tu.se) har mye om textreklam: TRINE