Etiske krav i offentlige anskaffelser: Praktiske løsninger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kontaktkonferansen 2011 Tor Eivind Johansen 26. mai 2011 Kristiansund.
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Tilgjengelighet for alle til informasjons- og kommunikasjonsteknologi IT Funk Strategi for forskning og innovasjon.
Fagforeningens arbeid for mangfold
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Gode velferdstjenester i fremtiden NHO, 28. november 2013 Kristin Vinje.
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
E-handel.
En lærende organisasjon?
Prosesser på reiseområdet – slik gjør vi det
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Innovative anskaffelser som drivkraft til næringsutvikling
Nordic Choice og Thon tar oss fremover
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
Innkjøpsseksjonen Marianne B. Svendsen Åse Barsnes Skattum
Social Accountability
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Nyttige lenker Gunn–Lise Jacobsen KS Innkjøpsforum.
Seminar om sammenhengen mellom arbeidstakerrettigheter og handel Arbeidsdepartementet 9. februar 2010 BAMAs prosjekt i Costa Rica.
Leverandørmarkedets holdninger til og arbeid med etisk handel:
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Ungdomstrinn i utvikling
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Ny handlingsplan Bakgrunn Nye lover FN Konvensjonen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Konsernovergripende anskaffelsesstrategi for Oslo kommune
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
NORSK FYSIOTERAPEUTFORBUND - et forbund i bevegelse Våren Hva bør dere vite om forhandlinger? Seminar for nye ledere og styremedlemmer i avdelinger.
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
VED Inger Lise Høvik Trond-Erik Eriksen Ola Selvaag Elisabeth Lande
ORIENTERING KS Agder og Aust-Agder kommunerevisjonsforening 16. november 2009 Tema: Innkjøpssamarbeidet ”Offentlig Fellesinnkjøp på Agder” – OFA. –Organisering.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Hvordan kan YS jobbe med etisk handel? Gunelie Winum, prosjektleder IEH YS konferanse om samfunnsansvar 8. september 2010.
AID standard Statssekretær Jan-Erik Støstad ILO-komitémøte 4. desember 2009 Regjeringens strategi for et anstendig arbeidsliv – globale arbeidsstandarder.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Konferanse om Fairtrade og etisk handel i Sauda Gunn-Lise Jacobsen, KS Innkjøpsforum28. – 29. august 2008.
Ove Guttormsen| NHO Anskaffelseskonferanse | Oslo 11.mai 2016 – EN LANDSFORENING I NHO Innovative offentlige anskaffelsers betydning for omstillingsarbeidet.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Hva er Fairtrade og hva er etisk handel? Helle Mjøs, Fairtrade Max Havelaar Magne Paulsrud, Initiativ for etisk handel Torsdag 28. august 2008.
Lena Ringsbu Stokke Rådgiver med ansvar for kommunal sektor Stiftelsen Miljøfyrtårn
Presentasjon for Styreakademiet Oslo, 10. februar 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk maner Ludvik Sandnes Adm.direktør.
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Innkjøpsavdelingen IT-avdelingen Dialogkonferanse Printere.
Leverandørkonferanse om etiske krav Lin Helliesen, rådgiver anskaffelser og fagansvarlig etisk handel, Stavanger kommune, Konkurranse om rammeavtale.
Etiske krav i offentlige anskaffelser - en veileder for innkjøpere i offentlig sektor Magne Paulsrud, rådgiver IEH.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
INITIATIV FOR ETISK HANDEL
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Bufdirs arbeid med CRPD
Utskrift av presentasjonen:

Etiske krav i offentlige anskaffelser: Praktiske løsninger UMB, 3. juni 2010 Magne Paulsrud, rådgiver

Tema: Noen tall … Om Initiativ for etisk handel (IEH) IEH og etiske krav i offentlig innkjøp Update 2010 Hva er etiske krav og hvor i anskaffelsesprosessen? Når bør vi stille etiske krav? Hvordan følge opp kravene? Hvordan jobber leverandører?

Oups… Gjelder dette meg? Siste halvår 2008

Undersøkelse: Framfylkingen, 2008 Spørsmål: Har kommunen / fylkeskommunen regler / retningslinjer som omhandler barnearbeid? Av landets 448 kommuner og fylkeskommuner responderte 105 Av disse 105 har 25 retningslinjer / regler som omhandler barnearbeid. 20 har rutiner for oppfølging 26 har planer om å utarbeid retningslinjer / regler I sin strengeste tolkning kan dette bety: 25 av 448 (5,6 %) landets kommuner og fylkeskommuner har retningslinjer / regler som omhandler barnearbeid

Undersøkelse: IEH, 2010 Anskaffelse av kontormøbler og klær Tilgjengelige innkjøp på Doffin 01.01.2010 – 31.05.2010 21 oppdragsgivere (kommune, fylkeskommune, stat og innkjøpssamarbeid) Hvor mange stiller etiske krav, og hvilke krav? (Altså, ikke oppfølging) 2 av 3 stiller ikke etiske krav 1 av 4 stiller gode krav

Undersøkelse: Bærum kommune, 2009 Hovedfunn: Leverandørens holdninger til etisk handel Svært positive holdninger, men kun halvparten av respondentene kan sies å ha god strategisk forankring Hva gjøres konkret hos leverandørene? Mye bruk av underleverandører. 36 % av leverandørene har ikke oversikt over underleverandører, og dermed heller ikke kontroll med arbeidsforholdene Bærum kommunes/innkjøpers muligheter for påvirkning og ønsket utvikling Bærum kommune er en viktig kunde, 93 % leverer også til andre offentlige kunder

Initiativ for etisk handel (IEH) Et flerpartsinitiativ: Etablert i 2000 av LO, HSH, Kirkens Nødhjelp og Coop Norge Medlemsorganisasjon for private og offentlige virksomheter, samt organisasjoner Ressurser, verktøy, kurs, rådgivning, nettverk Finansiering: Medlemskontingent, Norad-støtte, prosjektmidler Ressurssenter og pådriver for etisk handel IEHs hovedmål: Styrke oppslutningen om etisk handel Styrke medlemmenes arbeid med etisk handel

116 medlemmer Dagligvare Sport Sko Infrastruktur Organisasjoner Offentlig sektor Coop Norge Handel AS Active Brands AS Alfa Skofabrik AS Expresspakk Amnesty International Norge Akershus fylkeskommune ICA Norge Bergans Eurosko Gruppen Hafslund Delta Bærum kommune Norgesgruppen Scan Trade (Umbro) Viking Fottøy Mesta Fellesforbundet GKI - innkjøpssamarbeid Rema 1000 Gresvig ASA Telenor Handel og Kontor i Norge Helse Sør-Øst RHF   Helly Hansen Tekstil/Annet HSH Hjelmeland kommune Dagligvareleverandør Helsport ITP Holding Stein Kirkens Nødhjelp Kristiansand kommune Bama Norrøna Sport Markom Uniformer AS Beer Sten AS KS Moss kommune Chiquita Sport 1 Nettbørsen AS Heimdal Granitt & Betong LHL Rogaland Fylkeskommune Fjordkjøkken AS Stormberg Nor Tekstil AS LO - Landsorganisasjonen Norge Sauda kommune Kaffehuset Friele Swix Sport Orient Import AS Gaver/Leker/Div. forbr. NFF - Norges Fotballforbund Stavanger kommune Kjeldsberg Kaffe Missing Link Group PM International Allsidige Nord AS NIF og Olympiske Komité Suldal kommune Joh. Johansson Prampack Arts & Crafts Norsk Folkehjelp Universitetet i Stavanger Lilleborg Mote Princess Artisti AS Oikos Noramix – Dilmah Te Alpaca Society Redress/Russedress AS Pelion Priv. Barnehagers Landsforbund Nidar Sjokolade Anouska Russeservice CSR Norge Sportsbransjen AS Tine KappAhl Sverre W. Monsen AS Edda Design AS  YS - Yrkesorg. Sentralforbund Kristin B.M.Design University Fair Play Design  Ungdom & Fritid Møbler og Interiør LilleBa Baby Workmaster Scandinavia AS Fair Trade Norge IKEA Nepal Productions Friends Fair Trade Interia AS Pashmina Norge Blomster Hokus Pokus Leker Kid Interiør Pierre Robert Group Mester Grønn Lucky Duck LaidBack Tova LTD Norsk Dekor Mascot Høie AS Varner Gruppen Reiseliv/Turisme Sandvik Forlag Norske Kontormøbler AS Voice Choice Hotels Scandinavia The Body Shop Princess Gruppen AS Who Cares Kristiansand Dyrepark Scandinavian Business Seating Stokke AS Storhusholdning Vestre AS Enor/Culina Viking Cimex 116 medlemmer

Felles målsetting Komplementære roller Ulik tilnærming IEH en mer offensiv tilnærming Vi forventer av våre medlemmer at de strekker seg lenger, hvilke stadig flere gjør

IEH og etiske krav i offentlige anskaffelser Tatt initiativ til og utviklet veiledning og verktøy (2008-2009) Etiske krav som kontraktsvilkår Metode for utvelgelse av risikoanskaffelser Prosess / verktøy for forankring Metode / verktøy for oppfølging av krav Nettverk, prosesser og prosjekter for videreutvikling innen feltet (2010 - ) Reviderte metoder og verktøy for oppfølging Etiske krav som kvalifikasjonskrav og tildelingskriterium Leverandørutvikling og erfaringsutveksling IEH – 10 års erfaring fra privat sektor. IEH skal være en pådriver for utvikling innen feltet

Update 1 Etiske krav i varekjøp … kommet for å bli! Mange initiativ i Europa, USA og Canada Sverige, Norge og Nederland i tet, Italia kommer, Danmark på gang … I Sverige har alle län (fylker) sagt ”ja”! Nederland, som første land i verden, har vedtatt nasjonal plan for samfunnsansvarlige innkjøp (2010 – 2012) Statlig sektor er pålagt å stille etiske krav Mer enn 50 % av kommuner / regioner er med Forsvarsdepartementet: Inntatt ny bestemmelse (ARF) fra 1. mai 2010

Update 2 Gradvis flere stiller etiske krav som kontraktsvilkår Lite kompetanse, begrensede ressurser Forankring er avgjørende Oppfølging av etiske krav Samme erfaringer i Sverige og Norge (1,5 – 2 år) Verktøy må revideres. Må gjøres mer ressurseffektiv Viktig å involvere leverandører Kvalifikasjonskrav og tildelingskriterier Offentlige virksomheter etterlyser dette Leverandører krever ansvarlige offentlige virksomheter VIKTIG! Standardisering av krav og oppfølging av krav

Hva er etisk handel og etiske krav?

Noen begreper Etisk handel Etiske krav / retningslinjer Handel som fremmer menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og miljø i leverandørkjeden Ikke rettferdig handel. Ingen garantiordning Etiske krav / retningslinjer Definerer minstestandarder for menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og miljø i leverandørkjeden Ikke blandes med ”Forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter” Vanlige, internasjonalt aksepterte definisjoner, også i litteraturen. Ikke noe IEH har funnet på.

Hvilke etiske krav og hvor i anskaffelsesprosessen? FNs konvensjon om barns rettigheter ILOs åtte kjernekonvensjoner Produsentlandets arbeidslovgivning --------------------------------------------------------------- Som kontraktskrav Gjelder anskaffelse av varer Bygger på sentrale FN- og ILO-konvensjoner

Hvor i anskaffelsesprosessen? Som kontraktskrav (siden 2007 i Sverige og 2008 i Norge) Som kvalifikasjonskrav? Sende tydelige signaler til leverandørmarkedet Egnet for enkeltanskaffelser (og rammeavtaler) Luke ut ”useriøse leverandører”? Reduserer oppfølgingsbehovet? Som tildelingskriterium? En målsetting!

Etiske krav som kontraktsvilkår Difi har også lansert etiske kontraktsklausuler, ellers skulle gjøre i det i mai. Disse omhandler de samme forholdene pluss noen til . Som nevnt, IEH utviklet den første versjonen av etiske kravene for ca to år siden, og det var Stavanger kommune som var den første til å stille disse kravene. Nå som Difi har utviklet kontraktsklausuler er det viktig at disse tas i bruk, og husk: Dere må IKKE plukke etiske krav som fra en meny a-la-carte. Still alle krav for alle Det er svært viktig at kravene er standard, og dette

Hvor langt bakover i leverandørkjeden skal kravene gjelde? Som et minimum: Der varen produseres / tilvirkes Deretter neste nivå … og nye ledd … IEHs anbefaling: ikke hele leverandørkjeden – umulig å etterleve. Vår formulering: ”… som et minimum til og med det ledd der varen produseres / tilvirkes”.

I hvilke anskaffelser bør det stilles krav? Denne risikotilnærmingen har vært bruk i privat næringsliv siden 1990-tallet og vi legger samme metode grunn i veilederen. Difis nye verktøy – også risikotilnærming.

Forankring Politisk vedtak / vedtak i ledelsen Utarbeide handlingsplan Vise saksfremlegg og vedtak på IEH’s hjemmeside

Etisk handel i praksis Oppfølging av kravene

Oppfølging av kravene Egenrapporteringsskjema, tre nivåer Trinn 1 (revidert): Leverandør Oppfølgingssamtale / statusmøte Trinn 2 (revidert): Leverandør Trinn 3: Produsent Kontroll på produksjonssted Bruk av sertifiserte produsenter Vise diverse utkast

Egenrapporteringsskjema, trinn 1 Leverandør rapporterer på: Sporbarhet Implementering av krav og oppfølging Grunnlag for oppfølgingssamtale Veileding for oppfølgingssamtale

Egenrapporteringsskjema, trinn 2 Leverandør rapporterer på etterlevelse av krav Gir status / risikoprofil Grunnlag for oppfølgingssamtale Veileding for oppfølgingssamtale

Egenrapporteringsskjema: Produsent På produsentnivå Tilpasset RAID (Verktøy for risikokartlegging og identifisering forbedringsmuligheter) Kun for medlemmer

Kontroller Kontroll hos produsent Kontrollører: PWC, Veritas, og lignende Local Resources Network (lokale virksomheter) Ikke kontroll for kontrollens skyld Fra kontrollør til ”forbedringspartner” Sertifiserte produsenter (SA8000) LRN kun for medlemmer

Involvere og forberede leverandører Hvordan forberede leverandørene? Informasjon Oppstartmøte / seminar Leverandørutvikling Hvilke etiske krav og krav til rapporterting vil de møte? Hvordan kan / bør de forberede seg?

Implementeringsmodell: Fra prinsipp til praksis Legge etiske retningslinjer til grunn ved valg av nye leverandører. Formidling Rapportere 1. Forankring 2. Formidling av krav 3. Risikovurdering 4. Forbedringer 5. Forretnings- praksis 6. Nye leverandører 7. Kommunikasjon og rapportering Organisering Planlegging Opplæring Kommunisere retningslinjer med leverandører Kartlegge Risikovurdere Prioritere Plan for forbedring Good practice Prosess og tiltak i dialog Understøtte etisk målsettinger Incentiver Kompetanseheving Forankre og kommunisere Vurdere risiko og prioritere Forbedre

Hva kan vi forvente av seriøse leverandører? At de har utviklet etiske retningslinjer og at disse også gjelder for underleverandørene At en av de ansatte har hovedansvaret for arbeidet med etisk handel og at de har kompetanse på feltet At de vet hvor varene er produsert At de har oversikt over arbeidsforholdene hos produsentene At de har en strategi / plan for forbedringer i arbeidsforhold hos produsentene At de har en policy i forhold til valg av nye produsenter (kartlegge arbeidsforhold, risikovurdering) At de vet hvor varene er produsert At de stiller samme krav og påser at kravene etterleves i et forbedringsperspektiv

Hva handler dette egentlig om? Å stille krav om at de varer vi kjøper / forbruker er produsert under lovlige og anstendig arbeidsforhold Å stille etiske krav handler ikke om å eksportere norske arbeids- og miljøstandarder til andre land. Det handler om å respektere grunnleggende krav til arbeidstakerrettigheter, menneskerettigheter og miljø

Vi avliver noen myter … Blir ikke varene dyrere? Det kommer an på hva man sammenligner med Hva er kostnaden ved ikke å stille krav? Barn må få lov til å jobbe! Ja, men hva med skolegang, lek og fritid?

TUSEN TAKK FOR MEG!