Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

Programvare for nisje SMS
As DAL PersonalStøtteSystem Business Intelligence Partner AS Infotool Norge AS Hvilken informasjon trenger virksomheten fra personalavdeling •Faste rapporter.
Styring av IT ved NTNU Uninett-konferansen 2013.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
IS/IT arkitekturer vs. forretningsarkitekturer
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
IT-Ledelse, 18.februar Dagens tema : Outsourcing 1. Hva er Outsourcing ? 2. Tradisjonen for outsourcing innen IT 3. Hva kan outsources innen IT 4. Potensielle.
Gauldalskonferansen 2011 Skal små og mellomstore bedrifter lykkes i årene som kommer må de skoleres innen ledelse, strategisk planlegging og innovasjon.
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Elektronisk forretningsdrift
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
5. Organisasjoner, individer og grupper
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Erling S. Andersen Handelshøyskolen BI
Modellbruk i Referansekatalogen Øyvind Aassve NorStella.
Pedagogisk utviklingsarbeid
1. Metatema: Analyse av skolen som organisasjonen
Kompetanseutvikling Seminar Bjørnefjorden 09. febr Av
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Ledelse av innovasjonsprosesser
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Kapittel 11 Oppfølging Fred Wenstøp.
Strategisk ledelse, STR 9634
Figur 9.1: Virkeliggjøring av strategier
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
1 14. februar 2006 TDT4285 Planl&drift IT-syst Forelesning nr 16: Sentralisering eller desentralisering TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Våren.
Lyntale – Smidig november
Fra virksomhetsmål til prioritert produktkø
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Strategi for universitetets IT-virksomhet. Kontekst Strategi 2020 Mer strategisk IT: –U3 – USIT for UiO og UH, Rambøllrapporten –UiO-IT – Strategi, styring,
Ledelse av systemutviklingsprosjekter Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
IT-konferanse på Hell, april, 2014
Håndholdte terminaler og utnyttelse av mobil teknologi Nils Petter Johnsen Product Market Manager Telenor Norge.
Aktivitets-Biblioteket for Verdikjedeprosjekter i
Aslaug Mikkelsen og Thomas Laudal (red.)
Trondheim Lytte- og Læresenter. Sammendrag Prosjektet ble iverksatt fordi Trondheim Lytte- og Læresenter så behovet i å ha et elektronisk kundearkiv i.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
© UNIVERSITETETS SENTER FOR INFORMASJONSTEKNOLOGI UNIVERSITETET I OSLO USIT Side 1 Kvalitetsreformen og IT- messige konsekvenser Astrid Jenssen XML-gruppa,
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
Arve Sandvoll Prosjektveiviseren 2.0
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
RIS-metoden for prosessforbedring
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
Rammer for og organisering av eForvaltningen
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
3. Organisasjonsstruktur
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
INF 9650 Informasjonsledelse
Personalarbeidet historiske utvikling Diskusjon om status
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Kraljic matrise.
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Figur 0.1 Samvirkemodell med koplingspunkter (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)

Figur 1.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT organisasjonen er dominert av virksomhetsperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)

Figur 1.2 Sammenheng mellom strategisk og operativ IT-ledelse i organisasjonen

Figur 1. 3 Informasjonsteknologi gir bare gevinst gjennom forretningen Figur 1.3 Informasjonsteknologi gir bare gevinst gjennom forretningen. Gjengitt med tillatelse fra Computer Science Corporation (CSC)

Figur 1.4 Prosesser i organisasjonen

Figur 1.5 Verdiskapningsperspektivet på informasjon som ressurs i organisasjonen

Figur 1.6 Transformasjon som følge av IT-bruk i organisasjonen (Venkatraman 1994)

Figur 1.7 Planlegging av fremtidig IT-bruk i organisasjonen

Figur 1.8 Ressursbruk i operativ IT-ledelse i organisasjonen

Figur 1.9 IT-funksjonen i organisasjonen

Figur 1.10 Sammenheng mellom strategiske planleggingsnivåer

Figur 1.11 Sammenheng mellom elementer i en IT-strategi

Figur 1.12 Y-modellen for strategisk IT-planlegging

Figur 1.13 Forbedret forretningsvirksomhet ved bruk av Internett

Figur 1.14 Egenskaper ved IT-infrastruktur (Weil og vitale 2002)

Figur 1.15 Ulike forretningsmodeller på Internett (Tepfers og Davidsen 2001)

Figur 2.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT-forvaltning er dominert av prosessperspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)

Figur 2.2 Skjematisk fremstilling av en organisasjon

Figur 2.3 Organisasjonsstrukturer

Figur 2.4 Naturlig inndeling av aktiviteter i verdikjede

Figur 2.5 Relasjon mellom IT og strategisk betydning

Figur 2.6 Generisk organisasjonsmodell, se også figur 2.4

Figur 2.7 og 2.8 Organisering av IT-funksjonen i bedriften

Figur 2.9 Organisering i en kunnskapsbedrift

Figur 2.10 Den føderale modellen (Hodkinson 1996, modifisert versjon: Rockart MIT-Sloan)

Figur 2.11 Fordelt organisering av IT-funksjonen

Figur 2.12 Sikkerhetselementer ved netthandel

Figur 2.13 Risikokostnadsmatrise

Figur 2.14 Risikokonsekvensmatrise

Figur 2.15 Gartner Groups risikomatrise

Figur 3.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT i leveranser er dominert av system- og teknikk- perspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)

Figur 3.2 Integrasjon av eksterne IT-tjenester med interne IT-tjenester før leveranse til brukeravdeling

Figur 3.3 Situasjonsanalyse for tjenesteutsetting

Figur 3.4 Vurdering av IT-avdelingens verdi for bedriften

Figur 3.5 Situasjonsbestemt ledelse og leveranse av infrastruktur

Figur 3.6 Modell som viser elementene som inngår i infrastrukturstyring. Gjengitt med tillatelse fra CSC

Figur 3.7 Uendelig løkke for overvåking

Figur 3. 8 Eksempel på en mulig infrastrukturmodell Figur 3.8 Eksempel på en mulig infrastrukturmodell. Gjengitt med tillatelse fra Hewlett-Packard

Figur 3.9 Applikasjonsutvikling med prototype

Figur 3.10 Relasjonsmodellen viser dekning mellom systembehov og programpakke

Figur 3.11 Fire arbeidsfaser og fire beslutningspunkter for anskaffelse av applikasjonspakke (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)

Figur 3.12 Alternativ applikasjonsleveranse i operativ IT-ledelse

Figur 3.13 Ledelsesverdi og teknisk kvalitet ved systemutvikling

Figur 3.14 Situasjonsbestemt sikkerhetsløsning for data i bedriften

Figur 3.15 Gjennomføring av program hvor løsningen stadig tilpasses læring underveis

Figur 3.16 De tre domenene organisasjoner, prosesser og (informasjons)teknologi

Figur 4.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor kritiske utfordringer i IT-ledelse er dominert av alle fire perspektivene (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)

Figur 4.2 Hovedrelasjoner for IT-direktøren i NSB

Figur 5.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT-sjefens oppgaver er dominert av virksomhets- perspektivet (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)

Figur 5.2 IT-sjefens omgivelser

Figur 5.3 CSCs lederroller for IT-sjefer plassert langs to dimensjoner. Gjengitt med tillatelse fra Computer Science Corporation

Figur 5.4 Seks lederroller på tre arenaer som inneholder IT-sjefens oppgaver

Figur 5.5 IT-budsjettets størrelse avhenger av strategisk betydning

Figur 5.6 IT-sjefers roller og forklaringsfaktorer

Figur 6.1 Dag-til-dag-ledelse i et helhetsbilde i organisasjonen, hvor IT planlegging og styringsverktøy skal dekke alle de fire perspektivene i prosessdimensjonen (Kilde: Bo Hjort Christensen, Handelshøyskolen BI)

Figur 6.2 Sammenheng mellom styringselementer, eksempel fra Hydro

Figur 6.3 Forretningsplan og KPI-er

Figur 6.4 Eksempel på overordnet presentasjon av et Business Case

Figur 6.5 Eksempel på porteføljeoversikt

Figur 6.6 Suksesskriterier for IT-prosjekter

Figur 6.7 Catus-modellen for kopling mellom forretningsvirksomhet og HP Open View. Gjengitt med tillatelse fra HP

Figur 6.2 I