Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Gang 5 Temaer: Lederrollen Lederes bruk av informasjon og informasjonsteknologi Et syn på IS-endringer Litteratur: L&L, kap 16 RS, Larsen, side 29-36 Forretningsbehov Informasjonsbehov IS infrastruktur Individ <--> Gruppe <--> Organisasjon Internt <--> Eksternt Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
2
4 viktige lederfunksjoner
Planlegging Sette mål og finne tiltak for å nå målene Organisering Fordele arbeidsoppgaver og ansvar Ledelse Motivere medarbeidere Kontrollere Overvåke resultater og foreta korreksjoner Virkeligheten: Lage agendaer (langsiktige mål - 3 til 4 år) Bygge nettverk (forretnings- og samfunnskontakter) Gjennomføre agendaer (personlige forbindelser i nettverket sørger for måloppnåelser)
3
Mintzbergs syn på lederroller
Interpersonal= Deltakende, Støttende, Relasjonsbygger, Delegerende Informational= Informerende, Instruerende Decisional=Besluttende, Styrende Kilde: Laudon & Laudon, tabell 16.1
4
Lederroller: Interpersonal
Kilde: Laudon & Laudon, tabell 16.1
5
Lederroller: Informational
Kilde: Laudon & Laudon, tabell 16.1
6
Lederroller: Decisional
Kilde: Laudon & Laudon, tabell 16.1
7
Lederens to hovedroller
Kilde: Tor J. Larsen, Handelshøyskolen BI
8
Et alternativt syn på kunnskapsarbeid
Arbeid som involverer tenking, informasjonsbehandling, og formulering av analyser, anbefalinger og prosedyrer” Arbeidet består av fire faser: 1 Innhenting av informasjon 2 Analyse av informasjon 3 Bearbeiding og presentasjon av informasjon 4 Kommunisering av informasjon Kilde: Larsen. Managers’ use of computers, HICSS, 1991
9
1 Innhenting av informasjon
Hente rådata, dvs. data som ikke er bearbeidet med hensyn til den spesifikke situasjon der den skal anvendes. Forutsetter at informasjonsbehov er kjent Data kan hentes fra databaser på egen maskin, interne databaser, og eksterne databaser (f.eks. Internett, Reuter)
10
Fase 1: Eksempel på rådata
11
2 Analyse av informasjon
Bearbeiding og analyse for et spesifikt behov Bearbeiding: preparere rådata, f.eks.: sammenstille fra flere kilder omregning til sammenlignbare enheter akkumulere til ønsket detaljnivå Analyse: den intellektuelle delen bruk av kunnskap for å belyse ulike aspekter trekke konklusjoner
12
Fase 2: Eksempel på analyse
13
3 Bearbeiding og presentasjon av informasjon
Etterarbeid for å presentere analysen. En viktig del i presentasjon er å forberede for kommunikasjon Velge fremstillingsmåte Presentere en helhet, resultat i ønsket sammenheng Redigeringsmessige sider
14
Fase 3: Eksempel på en presentasjon
15
4 Kommunisering av informasjon
Kommunisere resultat til andre, gjerne gjennom en eller flere av følgende medier: Rapport Brev Presentasjon Elektronisk post Multimedia World Wide Web
16
Fase 4: Eksempel på kommunikasjon
17
Det vi vet om lederes bruk av IS
Egen bruk: hovedsakelig tekstbehandling, i dag antagelig også elektronisk post Viktige oppgaver som delegeres til andre: tekstbehandling regneark finansielle modellverktøy presentasjonsgrafikk flytdiagrammer tilgang til (interne) databaser Det som delegeres betraktes som viktigere enn det lederen gjør selv Kilde: Larsen. Managers’ use of computers, HICSS, 1991
18
Støttesystemer for lederen
Viktig del av datagrunnlaget for systemene kommer fra TPS - Transaction Prosessing Systems (Transaksjonssystemer) MIS - Management Information Systems (Planleggings- og kontrollsystemer) DSS - Decision Support Systems (Beslutningsstøttesystemer) ESS - Executive Support Systems (Ledelsesinformasjonssystemer)
19
Lederes bruk av IT: Integrasjonsnivåer som fremmer effektiv bruk
1 Integrasjon mellom leder og teknologien (brukergrensesnitt) for enkelhet i bruk. 2 Integrasjon mellom applikasjoner for enkelhet i bruk (enhetlig grensesnitt) og transport av output (data og grafikk). 3 Integrasjon mellom leder og medarbeidere for effektiv delegering og arbeidsdeling. 4 Integrasjon mellom ledere på samme nivå for effektiv kommunikasjon og planlegging. 5 Integrasjon fra leder til database (intern og ekstern) for tilgang til og oppdatering av grunndata Kilde: Larsen. Managers’ use of computers, HICSS, 1991
20
IS - utvikling Fossefallsmetoden Analyse Design Konstruksjon
Implementering Drift Vedlikehold
21
Arbeidsgang Prosjekt definisjon Design Analyse Evaluering Drift
Funksjonell Prototype Teknisk Behovsanl Gjenomfør. Evaluering Drift Implemen- tering
22
Etabler prosjektgruppe
Prosjektdefinisjon Definer problemet Avgrense problemet Etabler prosjektgruppe Ledelse Brukere Referansegruppe Prosjektplan
23
Analyse Behovsavklaring Gjennomførbarhet Hva har vi
Hvilke problemer må løses Gjennomførbarhet Hvilke alternativer finnes Luksus eller nødløsning Teknisk gjennomførbarhet Økonomisk gjennomførbarhet
24
Design Funksjonell design Prototype Teknisk design
Dataflyt og datamodeller Prototype Brukerkontroll Opplæring Teknisk design Spesialister tar over
25
Konvertering til nytt system
Implementering Konstruksjon Testing Testdata Virkelig data Opplæring Konvertering til nytt system
26
Konvertering til nytt system
Parallellinnføring Gammelt Nytt + Sikkert, mulighet for utsettelser - Dyrt, krevende
27
Konvertering til nytt system
Direkteinnføring Gammelt Nytt + Må være godt forberedt Rimelig - Mulighet for de helt store katastrofer
28
Konvertering til nytt system
Innføring i faser Gammelt Nytt + Sikker konvertering Spredning av investering - Konvertering tar lang tid Samarbeidsproblemer mellom systemer
29
Konvertering til nytt system
Pilotprosjekt Gammelt Nytt Pilot + Grundig test av systemet - Lang konverteringstid
30
Drift og vedlikehold Evaluering Feilretting Videreutvikling Vedlikehold Kassering
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.