MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Skjønnlitterær fortelling
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Fra ord til liv Mars 2011.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
When We Inspire Others Our people work at their best. They not only take on big challenges, they are committed to inspiring others. The resulting ripple.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Nettvett.
Selvfølelse vs selvtillit
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
ASVL Fagkonferansen 2012 Gardermoen 9.februar
Aggression Replacement Training
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Ruskonferansen Hell, 6/ Tom Barth Terje Stølan Thomas Solenes Motiverende Intervju – metode for mer likeverdighet mellom pasient og behandler ?
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Veiledet lesing Mørkved skole
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Bokpresentasjon Oslo.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Fra ord til liv April 2010.
Mestring og forebygging av depresjon
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
MEG OG MIN DOWNLINE. FØRINGER TIL HJELP/SELVHJELP. Få en vellykket organisasjon.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Tema: Kommunikasjon i team
Barnesykepleier og helsesøster
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Drop-In metoden i skolen
NESO Formannsskole Ledelse
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
God morgen! Tanker etter i går?
Responsferdigheter & Kartlegging
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
HVA ER MI? RELASJON og TEKNIKK ”Toward a Theory of Motivational Interviewing” (Miller og Rose, 2009) Antakelse om to aktive komponenter i MI –Relasjonskomponent:
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hva brenner du for…? Hva er viktigst for deg i klubben?
Samling 2 klasse 5, Tromsø 28. – 30. april 2015
Kurs i Motiverende Intervju av
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Utskrift av presentasjonen:

MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring Kristin Aakerhus, sosionom, Klinikk for rehabilitering, Sykehuset Levanger, H NT Gro Toldnes, fung. daglig leder, Frisklivssentralen, Levanger kommune Verdal, 05.06.2012

Øving ”Ekte-spill” – en forandring Tenk på en forandring som kanskje kunne vært aktuell for deg, noe som angår helse, livsstil eller trivsel - og som du kan snakke med en annen om. To og to setter seg sammen En forteller om en aktuell endring han kan tenke seg å gjøre, forteller om dette i ca 2-3 minutter. Den som er rådgiver oppsummerer nøyaktig hva den andre har sagt. Bytt på oppgaven.

Empatisk lytting ” Empatisk, aksepterende lytting innebærer ikke at lytteren er enig eller sympatiserer med klientens perspektiv. Empatisk lytting viser i stedet at lytteren kan ta klientens perspektiv uten verken å dømme eller legitimere, og at hun gjør det med en reflekterende distanse. Dette gjør det enklere for klienten å se seg selv litt utenfra, kanskje med samme grunnleggende aksept og respekt. Empatisk lytting kan på den måten invitere til selvrefleksjon og danne modell for hvordan klienten kan se seg selv” ( Tom Barth&Christina Næsholm, 2006) Kristin

Refleksjoner Enkel refleksjon - Sentral kommunikasjonsferdighet i MI Enkel refleksjon Den enkleste formen for reflekterende lytting, gir tilbake/gjentar, enten ordrett eller med litt andre ord, det samme som pasienten sier til oss. (papegøye) Kompleks refleksjon Hypoteser om hva som kan være underliggende følelser eller mening. Det som ligger ”mellom linjene” Påstander –ikke et spørsmål Kontinuerlig gjennom hele samtalen Ikke tonefal, Kan oppleves som kunstig og fremmed.

”Jeg tror jeg må gjøre noe med dette problemet.” Refleksjoner- Enkel ”Jeg tror jeg må gjøre noe med dette problemet.” Gjøre noe.. Gjøre noe med det.. …problemet… Ordne opp i det..

Refleksjoner- kompleks ”Jeg tror jeg må gjøre noe med dette problemet.” (du) kan ikke ha det sånn lenger du har bestemt deg Du er bekymret Du er fortvilet

Spørsmål Styringsredskaper i en samtale – bestemmer hva vi skal snakke om Lukkete spørsmål: presise svar (ja/nei) begynner ofte med verb, svaralternativene avgrenset Åpne spørsmål: invitasjoner til å dele tanker, vi vet ikke svaret, svareren definerer, begynner ofte med ”spørreord” (hva….)

Øvelse - ”De tre beste grunnene” Hva er de tre beste grunnene for deg for å gjøre denne endringen? Utforsk gjennom åpne spørsmål , reflekter og oppsummer til slutt.

Øvelse – ”Viktighet og tro på” På en skala fra 1-10, hvor viktig er det for deg å gjøre denne endringen? «Hva gjør at du sier 8 og ikke 6 ?» På en skala fra 1-10, hvor stor tro har du på at du kan få til denne endringen?

Øvelse – ”Planlegging” Hvis du bestemte deg for å gjøre denne endringen, hvordan ville du gå fram? Oppsummer og avslutt med spørsmålet: ”Så hva tror du at du vil gjøre?”

Hva er MI? En modell for forandring – endringsfokus Hva de vil endre Hvorfor de vil endre Hvor viktig det er for dem Og når vil de gjøre det Høyne den indre motivasjonen Et sett verdier - En holdning En teknikk En samling strategier Gro

Teknikk Åpne spørsmål Refleksjoner Oppsummeringer Bekreftelser Enkel refleksjon Kompleks refleksjon Oppsummeringer Bekreftelser ”MI-dansen” Lytteteknikk og empati i praksis, kommunikkasjonsferdigheter

Verdisystem/Holdning – ”The spirit of MI” Klientsentrert Ressurser til endring ligger i klienten Ha tro på at mennesket kan endre seg Autonomi Selvbestemmelse/brukermedvirkning Spør om lov Samhandling Samarbeid mellom to likestilte parter Utforske/Utløse Hente fram og styrke klientens egen motivasjon, styrker etc. Empati Gro

SLUTT Lykke til!

Øvelse – Bill Millers lytteteknikk Tenk på en endring du kunne tenke deg å gjøre, noe du ikke har gjort enda? Hvorfor vil du gjøre denne forandringen? Hvis du bestemte deg for å gjøre denne endringen, hvordan ville du gå fram? Hva er de tre beste grunnene for deg for å gjøre denne endringen? På en skala fra 1-10, hvor viktig er det for deg å gjøre denne endringen? Hva gjør at du sier 8 og ikke 6 ? Gi en kort oppsummering av det personen har sagt om sin motivasjon for endring Avslutt med spørsmålet: ”Så hva tror du at du vil gjøre?”

Øving 1: Forklare forklar hvorfor personen bør gjøre forandringen vis til minst tre goder med å gjøre forandring forklar hvordan forandringen kan skje understrek hvor viktig det vil være for personen å gjøre en forandring be henne/ham gjennomføre det

Øving 2: Utforske hvorfor kan du tenke deg å gjøre denne forandringen ? hva er de tre beste grunnen til å forsøke ? hvordan kunne du gjøre det for å nå målet ditt ? hvor viktig tenker du det er for deg å gjøre denne forandringen ? lytt støttende og oppmerksomt til svarene

Øving 3: Oppsummere forandringsmotivasjon lag en kort oppsummering av personens motivasjon for forandring: grunner til forandring ønsker om forandring evne til forandring - spør deretter: Hva tror du at du vil gjøre ? - og lytt med interesse

Pasient/klientsentrering Essensen i en klientsentrert kommunikasjons-teknikk er at det er det pasienten sier (tenker, mener) som er i målet. Det er ikke viktig at hjelperen får sagt det hun/han tenker eller mener. Det er ikke viktig at hjelperen får sagt det som er riktig eller klokt eller stilig eller… Det hjelperen sier er bare interessant i lys av hva det legger til rette for at pasienten skal si.