Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kurs i Motiverende Intervju av

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kurs i Motiverende Intervju av"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kurs i Motiverende Intervju av

2 MI-Spirit Følge/passiv Styrende (argumentere)
Fremme motivasjon til endring (Endringssnakk) Fremme motivasjon til endring (Endringssnakk) MI-Spirit Samtaleteknikk (ÅS,O,R) - Meny-agenda - Verktøy til å gi informasjon (UTU) Ambivalens utforskning Utforsk alternativ Håndtere motstand

3 3 typer Endringssnakk 1 Grunner:
- ulemper ved nåsituasjon(f.eks: Bekymring) - fordeler ved forandring. 2 Planer, intensjoner, ønsker 3 Tro og optimisme rundt mestring

4 < Hva tenker du om å starte å ……?
Hva ville ha vært bra med å begynne å …..? Hva tenker du at du må gjøre for å kunne komme i gang? Hva ville vært et ok første steg? Hvor viktig er dette for deg?

5 Motiverende intervju Bakgrunn i amerikansk misbruksbehandling (alkohol) Millers sabbatsår i Bergen 1982 Første publikasjon i ”Behavioralpsychology” 1983 Ble raskt adoptert til en rekke andre sammenhengerder en arbeider med problematiske atferdsmønstresom har betydningfor helse og livsstil i vid forstand. I det senere også brukt i arbeid med økt compliance og adherence i både somatisk og psykisk helsevern Ca200 RCT (nov 09) som tyder på effekt av MI på flereområder AltaVista fant resultater på søk på ”motivationalinterviewing” Kjent i Norge som Endringsfokusert Rådgivning

6 Utvikling i publikasjoner om MI siste 30 år (fra søk på PsychInfo)

7 øving ”ekte-spill” Tenk på en forandring som kanskje kunne vært aktuell for deg noe som angår helse, livsstil eller trivsel - og som du kan snakke med en annen om

8 Autonomi og autonomipress
Hvorfor Motiverende intervju? Samtaler om endring gir noen (særegne) utfordringer: Autonomi og autonomipress Vil bestemme selv og bestemmer faktisk selv Sårbarhet for kritikk, skamfølelse, opplevelser av skyld Samtaler om endring er samtaler om feil Ambivalens (vil – vil ikke) Motsetningsfulle opplevelser av kontroll (kan – kan ikke)

9 Prochaska og DiClemente; endringsprosess
Føroverveielse Vedlikehold +/- Overveielse +/- + Handling Forberedelse

10 1: forklare forklar hvorfor personen bør gjøre forandringen
vis til minst tre goder med å gjøre forandring forklar hvordan forandringen kan skje understrek hvor viktig det vil være for personen å gjøre en forandring be henne/ham gjennomføre det

11 2: utforske hvorfor kan du tenke deg å gjøre denne forandringen ?
hva er de tre beste grunnene til å forsøke ? hvordan kunne du gjøre det for å nå målet ditt ? Hva kunne vært et ok første steg? hvor viktig tenker du det er for deg å gjøre denne forandringen ? lytt støttende og oppmerksomt til svarene

12 3: oppsummere forandringsmotivasjon
lag en kort oppsummering av personens motivasjon for forandring: Grunner til forandring Hvordan forandringen kan gjøres Viktigheten forandringen har - spør deretter: Hva tror du at du vil gjøre ? - og lytt med interesse

13 The 'Spirit' (Relational aspect) of MI
I motsetning til        SAMARBEID KONFRONTASJON FREMME MOTIVASJON (endringssnakk) UTDANNE/FORELESE AUTONOMI AUTORITET AKSEPT/EMPATI DØMMENDE The 'spirit' is not a pre-requisite but rather a subsequence of practising MI (Miller & Rollnick, 2002).

14 spørsmål styringsredskaper i en samtale – bestemmer hva vi skal snakke om lukkete spørsmål: presise svar (ja/nei), begynner ofte med verb, svaralternativene avgrenset åpne spørsmål: invitasjoner til å dele tanker, vi vet ikke svaret, svareren definerer, begynner ofte med ”spørreord” (hva….) øving

15 Oppfølgingsspørsmål Still oppfølgingsspørsmål for å utdypning av svarene. Eks: - kan du si litt mer om…..? - Hva mer? - Du nevnte …., hva legger du i det?

16 … nå er det jeg som puster og peser…høres ut som eg har astma… så den er dårlig
Skulle ønske eg kunne si eg gikk mye i jobben, men jeg gjør ikke det

17 Oppsummering sammenfatning av to eller flere momenter av det deltageren har sagt. et referat av aktuelle tema som man har vært innom i løpet av hele samtalen eller en del av den.

18 Brukes til: Viser at du har hørt Viser aksept Korrigering og kontroll
Øker forpliktelse Holde fokus samlende funksjon i samtalen. gjøre opp status. Beslutningstaking Tips: signaliser oppsummering med skifte i toneleie, sittestilling og lignende.

19 eksempler Du har nevnt flere ting… For å oppsummere… Så du…
Det vi har funnet ut, er at… Det du mener er altså at…

20 Det A sier Det B hører A sier Det A mener Det B tror A mener A B

21 papegøye synonym underliggende følelse underliggende mening

22 eg tenker 10 år bakover og 10 år fremover
det var gøy å jobbe i bar når en var 20-30 eg har tenkt på å det å jobbe dagtid, men det er ikke så lett i min jobb

23 MI: samtaleverktøy og -rytme
for eksempel: ås – r – r – o ås – r – r ås – r – o r – r – r – o ås – r – ”stor”O ikke to spørsmål direkte etter hverandre mer enn dobbelt så mye r+o som spørsmål

24 Øvelse Vi skal ha 3 roller: forteller, veileder og observatør.
Forteller: Velg en endring som er aktuell for deg. Veileder: Still åpne spm, oppsummer og kom med refleksjoner for å få mest mulig endringssnakk. Unngå å kom med egne løsninger

25 2: utforske hvorfor kan du tenke deg å gjøre denne forandringen ?
hva er de tre beste grunnen til å forsøke ? hvordan kunne du gjøre det for å nå målet ditt ? Hva ville vært et ok første steg hvor viktig tenker du det er for deg å gjøre denne forandringen ? lytt støttende og oppmerksomt til svarene

26 MI: lytteteknikk samtaleøving
observatøren passer tiden forsøker å notere ned de første ordene i hver av utforskerens replikker styrer tilbakemeldingsdiskusjonen ca 7 minutter

27 MI: lytteteknikk samtaleøving struktur for tilbakemeldingsdiskusjon:
til fortelleren: ”Hvordan var dette for deg ?” kort utforsking til utforsker: ”Hva var du fornøyd med her ?” gå gjennom notatene fra samtalen og se hvilke samtaleverktøy utforskeren har benyttet

28 ‘ 2. Sjekk ut! 3 informer i 1 minutt 4 . Eventuell ny runde med info
Spør om lov! Jeg har litt info om… er det ok at eg informerer litt? 2. Sjekk ut! Hva vet du om dette? 3 informer i 1 minutt Hva tenker du om dette? 4 . Eventuell ny runde med info

29 ‘ inngangsspørsmål: Hva er den ”ene” siden ? - reflektere – oppsummere
runder med oppfølgingsspørsmål: ”Hva mer ?” overgangsspørsmål: Hva er den ”andre” siden ? dobbeltsidig oppsummering Hva tenker du om dette?/ hva vil du gjøre?

30 Ambivalenskorset Forandring + + - - 26

31 ……….veien ……….veien ……….veien Beslutning! Fra Barth og Näsholm (2007)
Tore Børtveit 28

32 kollegaveiledning tenk på et «dilemma» du står i på jobben. Dette kan være: - En «vanskelig sak» En vanskelig type saker (unge uten utdanning) En forandring du har lurt på å gjøre i hvordan du gjør jobben

33 kollegaveiledning Utforsk sak (kort utforskning)
Hvilke alternativ ser du for deg? (lengre utforsking) Oppsummer og spør: Hvilken av alternativene/løsningene tenker du kan funke? (utforsk) NB: unngå å kom med forslag, egne meninger og løsninger.

34 MI: lytteteknikk samtaleøving
observatøren passer tiden forsøker å notere ned de første ordene i hver av utforskerens replikker styrer tilbakemeldingsdiskusjonen ca 7 minutter

35 MI: lytteteknikk samtaleøving struktur for tilbakemeldingsdiskusjon:
til fortelleren: ”Hvordan var dette for deg ?” kort utforsking til utforsker: ”Hva var du fornøyd med her ?” gå gjennom notatene fra samtalen og se hvilke samtaleverktøy utforskeren har benyttet

36 lett å tenke slik at motstand har å gjøre med egenskaper ved personen
. Motstand kan bil redusert eller økt gjennom mellommenneskelig samhandling  lett å tenke slik at motstand har å gjøre med egenskaper ved personen kan tenkes å ligge i veilederens atferd i prosessen (jf. konfrontasjon, overtalelse, pågåenhet) naturlig reaksjon på interaksjonen Råd og meninger oppfattes som vurderinger av en fører til ønske om å beskytte seg selv Motstand er et signal til DEG om å skifte strategi!!

37 Ikke forandre ? Det er så vanskelig å….
Jeg kan ikke rekke over alt i en travel hverdag Jeg gjør det iblant, men… Det er så mye man burde gjøre… Alle maser på meg Det spiller ingen rolle likevel Jeg har forsøkt, men …….. - forsøk å møte disse utsagnene med speilinger (refleksjoner), korte støttende oppsummeringer og nysgjerrige, utforskende spørsmål

38 Rull med motstand (reparer relasjon)
RÅS R Ja Tja Nei ÅS O R Rull med motstand (reparer relasjon) Utforsk ambivalens Utforsk alternativ U T Utforsk ambivalens Utforsk alternativ Frem klientens egen motivasjon til endring (endringssnakk) og/eller løsninger

39 kontaktinfo stian@arbeidspsykolog.no www.arbeidspsykolog.no
Tlf: Facebook:


Laste ned ppt "Kurs i Motiverende Intervju av"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google