Verktøy for kommunene Direktør Janne Sollie 28. mars 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

AREALIS : Samarbeid for enklere tilgang til areal-, plan- og miljøinformasjon Arvid Lillethun Statens kartverk.
Miljøstatusrapportering i Norge 1992: Første, digitale State of the Environment Norway presentert i Rio av GRID-Arendal 1996: Miljøtilstanden i Norge.
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Universell Utforming – regional samling Gruppeoppgaver.
Vannforvaltning og landbrukstiltak Bjørn Gimming Østfold Bondelag Son,
Miljødirektoratet – roller i forvaltningen av tare
Samordning gjennom struktur og prosess, ja takk, begge deler!
FYLKESMANNEN I FINNMARK FINNMÁRKKU FYLKKAMÁNNI
Universell utforming i friluftsområdene 5. og 6. Juni 2012; Istindportalen og Bardufosstun Universell utforming i friluftsområdene 5. og 6. Juni 2012;
Nasjonal status med lokale muligheter
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Forsøksordning med snøscooterløyper Gjennom arealplanlegging etter plan- og bygningsloven.
Embetsoppdrag 2004 Resultatområde Regional planlegging Resultatkrav: Fylkesmannen skal påse at nasjonal politikk formidles og ivaretas i behandlingen av.
FYLKESMANNEN I HEDMARK
Sikring av friluftslivsområder Seniorrådgiver Morten Thaulow Molde, 17 juni 2011.
Status eksisterende datagrunnlag
Naturvernets utvikling
Planstrategi som nytt verktøy
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Naturinfo på nett Hvor finner vi lokalitetene Hvor finner vi artene Verdien av artsfunnene – fallgruber.
Forvaltningsplan for Rohkunborri nasjonalpark
Nasjonalparksenter –informasjon, naturveiledning og verdiskaping i verneområdene Kirsten Thyrum, DN.
Begrensninger og muligheter
Statens landbruksforvaltning Norwegian Agricultural Authority Åpning på arealsamlingen for Fylkesmennenes Landbruksavdelinger 21.september 2004 Adm. direktør.
1/9 Christian Steel Rådgiver, SABIMAs sekretariat Ny naturmangfoldlov – Blir det godt nok?
Naturen er trua! Natur og Ungdom.
Foredrag på vårsamling Heia den 12. april Bakgrunn Utviklingen fra 1994 til i dag 1994: 8 st 8 stillinger direkte knyttet til skogbruk 2013: 6 stillinger.
Nasjonal handlingsplan for friluftsområder
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Grønne planer – nasjonale føringer
Nytt dobbeltspor Oslo – Ski Follobanen
Nasjonal strand- og kystsonekonferanse Fevik 2014 Færder nasjonalpark - Innledning - Hva vil vi med den marine delen? -Innspill til sentrale myndigheter.
Barnerepresentanten’s (BR’s) rolle Kenneth Arntzen Barnerepresentant Levanger kommune.
Mange bekker små gjør en stor Å! Fra helhetlig tenkning til helhetlig handling i ? Kristin Uleberg Vest-Agder fylkeskommune Prosjektleder for.
FAKTA om kommunedelplanen som Nore og Uvdal, Sigdal og Rollag har utarbeida i en parallell prosess til verneprosessen for Trillemarka - Rollagsfjell Kommunedelplanen.
Naturmangfoldloven og plan- og bygningsloven
Naturforvaltning i øvings- og skytefelt 165 Lov om vern av natur Bilde/figur (slett boksen før du setter inn bilde). Spillende tiur og to røy på leiklokalitet.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - planprosessen - Anders Iversen, DN.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
Dette er Miljødirektoratet. Dette er oss  forvaltningsorgan under Miljøvern- departementet  etablert 1. juli 2013  om lag 700 medarbeidere – hovedsakelig.
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Innspill til planprogram Fylkesdelplan små vannkraftverk.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Hva er Tilretteleggingsbehovet ? Gisle Sæterhaug, FNF Nordland Temasamling, Bodø 14. mars 2014.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Foto: Bjørn Erik Olsen Forskrift om konsekvensutredninger for tiltak etter sektorlover – Akvakulturloven Elisabeth Karlsen 10. mars 2015.
Direktoratet for naturforvaltning - en støttespiller for kommunen i strandsoneforvaltningen? Nils-Yngve Berg Direktoratet for naturforvaltning Friluftslivsseksjonen.
Fylkeskommunene ”Fra tjenesteprodusent til regional utviklingsaktør” – sykehusene over til staten Ansvarsreformen Regionreformen
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Plansamling - Hadeland Samhandling - effektive planprosesser Runa Bø – 3. november 2016 Bilde.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Hva har skjedd i Forollhogna siden området ble vernet for 11 år siden – verneverdier, næring, bosetting. Utfordringer videre Forollhognakonferansen 29.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
Hva betyr helhetlig vannforvaltning for lokal forvaltning og saksbehandling? Rådgiver, Lars Ekker Nordland fylkeskommune/ vannregionmyndigheten i Nordland.
Kommunal planlegging.
Samhandling for effektive planprosesser
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Miljøperspektivet i FNs bærekraftsmål
Kommunedelplan for naturmangfold i Ski kommune
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Utskrift av presentasjonen:

Verktøy for kommunene Direktør Janne Sollie 28. mars 2011

Kommunene er viktige www.dirnat.no

Kommunene er viktige Kommunene er arealforvalteren i Norge Forvalter mer enn 80 prosent av arealet gjennom Plan- og bygningsloven Denne ”hverdagsnaturen” er viktig for naturmangfoldet Arealendringer er den største trusselen mot trua arter Vi kan ikke verne alle områder av betydning for artsmangfoldet www.dirnat.no

Skole Sykehjem Barnehage Mange oppgaver Arealplaner Renovasjon Byggesaksbehandling Skole Vann og avløp Sosialhjelp Barnevern Sykehjem Barnehage Sosialtjeneste Brannvesen Kommunale boliger Bevare naturmangfold www.dirnat.no

Forvaltningsnivåene Miljøverndepartementet Fylkesmannen Kommunen Direktoratet for naturforvaltning Fylkeskommunen www.dirnat.no

Mange kommunale miljøoppgaver Arealplanlegging Strandsoneforvaltning Fremmede arter Vannforvaltning Fiskeforvaltning Viltforvaltning Friluftsliv Universell utforming Motorferdsel Verneområder Begge foto: Bård Bredesen/Naturarkivet.no Og i tillegg forurensning, kulturminner osv. www.dirnat.no

Et omfattende lovverk Plan- og bygningsloven Naturmangfoldloven Viltloven Lakse- og innlandsfiskeloven Markaloven Fjelloven Friluftsloven Motorferdselloven Miljøinformasjonsloven Dessuten: Forurensningsloven, Kulturminneloven m.fl. www.dirnat.no

Vårt oppdrag fra regjeringen Hjelpe kommunene der de har ansvar innenfor Miljøverndepartementets områder Kartlegge/oppdatere kommunenes basisoppgaver på plan- og miljøområdet Gjøre det enklere for kommunene å utøve myndighet de er tillagt Styrke plan- og miljøkompetansen på kommune- og fylkesnivå Kompetansebygging Opplæring Gi tydelige signaler for å ta vare på naturens mangfold Formidle nasjonale føringer Vi jobber i hovedsak via Fylkesmannen www.dirnat.no

Styrket satsing på kommunene ”Regjeringen vil sikre kommunens kapasitet og kompetanse for å håndtere de nye plan- og miljøoppgavene” ”Soria Moria II” Regjeringens politiske plattform Kim Abel/Naturarkivet.no www.dirnat.no

Naturmangfoldloven Krever styrket oppmerksomhet om natur og miljø i kommunal saksbehandling Gir nye saksbehandlingsprinsipper (lovens kap. II) Kunnskapsbasert forvaltning Føre-var-prinsippet Økosystemtilnærming – prinsippet om samlet belastning Kommunene skal vurdere konsekvenser for naturmangfoldet i saksbehandlingen Skal sees i sammenheng med Plan- og bygningsloven www.dirnat.no

Hva kan DN bidra med? DN jobber i hovedsak via Fylkesmannen Verktøy for kommunene: Nettsteder Databaser/karttjenester Tilskuddsordninger Rådgivning Veiledere Håndbøker Seminarer, kurs osv. www.dirnat.no

Veiviser i miljølovverket Miljøforvaltningen har sammen laget et nettsted som viser vei i miljølovverket ”Veiviser i miljølovverket” på www.regjeringen.no Et nytt nettsted for kommunene er på vei Vil gi samlet oversikt over: Myndighet Plikter Verktøy Maler og eksempler www.dirnat.no

Naturforvaltning i kommunene www.dirnat.no

Stedfestet informasjon www.dirnat.no

Karttjenester fra DN Naturbase Rovbase Lakseregisteret INON Vannmiljø Vann-Nett Villreinbase Temakart WMS-tjenester www.dirnat.no

Arealforvaltning Faktorer som påvirker trua arter negativt: www.dirnat.no

Bruk av Naturbase www.dirnat.no

Bruk av Naturbase Kartet viser og gir informasjon om: Verneområder Viktige naturtyper Statlig sikra friluftsområder Verdifulle kulturlandskap Artsdata Verktøy i arealforvaltning Datakilde ved saksbehandling i tråd med Naturmangfoldloven Datagrunnlaget forbedres stadig www.dirnat.no

Inngrepsfrie naturområder (INON) www.dirnat.no

INON-basen www.dirnat.no

INON-basen Nyttig verktøy i kommunens arealplanlegging Nyttig verktøy ved innspill til større planprosesser Nyttig verktøy for å kunne følge opp politiske målsettinger om forvaltning av arealer www.dirnat.no

Andre verktøy i arealforvaltning Håndbøker Planlegging for gode grøntområder Grønn by Marka - Planlegging av by- og tettstedsnære naturområder Veiledere Veileder til forskrift om konsekvensutredning Foto: Sigve Reiso/Naturarkivet.no www.dirnat.no

Strandsoneforvaltning Foto: Kim Abel/Naturarkivet.no www.dirnat.no

Våre verktøy i strandsonen Sikring av de mest attraktive områdene i strandsonen Samarbeid med mange kommuner om sikring og tilrettelegging Juridisk bistand til kommunene i vanskelige strandsonesaker Ordning gjennom fem år. Videreføres i 2011. ”Strandsonebasen” på www.dirnat.no inneholder juridiske utredninger og prinsipielle saker som kan være nyttige Kompetanseoverføring DN gir råd til Fylkesmannen som står for overføring av kompetanse til kommunene Håndbok: ”Juss i strandsonen” www.dirnat.no

Friluftsliv Sikring og forvalting av friluftslivsområder Aktiviteter Veiledning Alle skal ha mulighet til å drive friluftsliv som helsefremmende, trivselskapende og miljøvennlig aktivitet i nærmiljøet og i naturen for øvrig Kim Abel/Naturarkivet.no www.dirnat.no

Vannforvaltning Foto: Bård Bredesen/Naturarkivet.no www.dirnat.no

Vannforvaltning etter vannforskriften Grunnlaget for gode regionale planer legges lokalt. Kommunene er en sentral myndighet Aktivisering av lokal kunnskap og lokale tiltaksforslag Kommunene bør lede arbeidet lokalt, ha eierskap Infoark på www.vannportalen.no www.dirnat.no

Vann-Nett: et viktig verktøy Viser miljøtilstanden til vannet i kommunen Samler den miljøfaglige kunnskapen som er grunnlaget for forvaltningsplaner for vann Vannregionutvalget skal kunne stille seg bak informasjonen i Vann-Nett www.vann-nett.no www.dirnat.no

Fiskeforvaltning Strategi for innlandsfiskeforvaltning 2010-2015 Lakseregisteret Fangststatistikk Bestandstilstand Status for menneskeskapte påvirkningsfaktorer i vassdrag Oppdateres i år Håndbøker, f.eks. Slipp fisken fram! Tilrettelegging for fritidsfiske Inngrep i vassdrag – effekter og tiltak www.dirnat.no

Viltforvaltning Flest oppgaver knyttet til hjortevilt Disponering av arealer er viktig for artene Artene forvaltes i hovedsak på kommunalt nivå og av de enkelte rettighetshaverne Mål for forvaltningen av hjorteviltet i forhold til beitegrunnlag og konflikter er viktig   Foto: Bård Bredesen/ Naturarkivet.no

Verktøy i viltforvaltningen Strategi for forvaltning av hjortevilt Synliggjør utfordringer i årene som kommer Peker på tiltak Hjorteviltregisteret Saksbehandlingsverktøy Inneholder statistikk Kommunene kvalitetssikrer www.dirnat.no

Varslingssystem - fremmede arter Et voksende problem Den viktigste trusselfaktoren mot norske verneområder Bekjempelse koster Norsk svarteliste, Artsdatabanken

Forvaltning av verneområder Foto: Kim Abel/Naturarkivet.no www.dirnat.no

Forvaltning av verneområder DNs bidrag: Feltarbeid i regi av Statens naturoppsyn skjøtsel, registreringer, overvåkning, informasjon Oppdatere forvaltningshåndboka Maler for rapportering Kompetanseprogram Kurs i naturmangfoldloven Informasjon på nett Foto: Bård Bredesen/Naturarkivet.no www.dirnat.no

Naturarven som verdiskaper Foto: Trine Hay Setsaas www.dirnat.no

Naturarven som verdiskaper www.dirnat.no

Mange utfordringer Er kommunene godt nok skodd til å løse oppgavene? Bemanningsmessig? Kompetansemessig? Økonomisk? Vilje til å følge nasjonale føringer? Er miljøforvaltningen gode nok til å hjelpe? Klare forventninger? Gode retningslinjer? Verktøy tilpasset kommunenes behov? www.dirnat.no

Vi må samarbeide 2010-målet om å stanse tapet av biologisk mangfold innen 2010 ble ikke nådd Nye 2020-mål ble vedtatt i fjor høst 2 398 arter er truet i Norge i følge Norsk rødliste 2010 Innsatsen for artsmangfoldet har økt sterkt Mange av trusselfaktorene er verken reduserte eller stabiliserte De største påvirkningene: Arealbruk, klimaendring, forurensning Oppmerksomheten er større enn før www.dirnat.no

Det er i kommunene at naturmangfoldet må bevares! Vi må samarbeide Det er i kommunene at naturmangfoldet må bevares! Takk for oppmerksomheten www.dirnat.no