”MYNDIGE, STERKE SKOLELEDERE SKAPER SUKSESS!” Foredrag på årsmøtet 2007 Norsk Skolelederforbund, avdeling Rogaland Haugesund, 16. mars 2007 University.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Advertisements

Norsk Skolelederforbund
Næringslivets utviklingsmuligheter Atle Kvamme Bergen Næringsråd 1.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
BI Norwegian Business School Kvoteplasser i Øst SIU seminar 9 mars 2012.
Bedre norsk offentlig skole raskt: muligheter og begrensninger,
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
SKOLEKVALITET I INTERNASJONALT PERSPEKTIV
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Styring av utdanning – fra global forståelse til ”New Local Governance” Faglige og politiske utviklingsverksted for aktive skoleeiere.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G 1Rogaland II7/5/2014 Kilde: Aftenposten.no/reise.
Næringsrettet forskning og utdanning Petter Westnes, RF-Rogalandsforskning Martin Gjelsvik, RF-Rogalandsforskning Kjetil Alfsnes, Rogaland Kunnskapspark.
Utdanning! TO P P Start karriere på Treider i Oslo eller Skien REIDERS
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E.Thune Rådgiver ped.bruk av IKT RFK – seksjon skole Twitter: torillevy
Drammen International Programme Nytt tilbud for VG1-elever.
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Hvordan bygge gode fagmiljøer? Konsentrasjon og samarbeid Torunn Lauvdal Rektor Universitetet i Agder.
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
KS ORDFØRERKONFERANSE ”UTDANNING I VERDENSTOPPEN” Kunnskapsminister Øystein Djupedal Oslo 9. mai 2007.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Framtidens behov Hordaland fylkeskommune, NHO, LO 26. oktober 2011.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Lesesenteret NASJONALT SENTER FOR LESEOPPLÆRING OG LESEFORSKING Orientering på møtet i Nasjonalt fagråd for lærerutdanning i Levanger,
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Internasjonalisering i videregående opplæring i Troms Seminar, Fylkeshuset 1. april 2008 Fagsjef Astri Pestalozzi.
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
Nasjonale prøver.
Skoleledelse i internasjonalt perspektiv: Hvorfor er Norge annerledes?
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Utdanningssamarbeidet i EU Hanna Marit Jahr. EU og utdanning  Utdanning - støttende aktivitet i EU  EU har ingen ”felles utdanningspolitikk”  Landene.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Bakgrunn for prosjektet og forankring til konferansen.
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Kvalitet i skolen: blikk på Stortingsmelding nr. 31
Handlingsplan Utdanningsforbundet Karmøy.
THE EFFECT OF MANAGEMENT PAY AND INCENTIVES ON LONG-TERM PERFORMANCE OF PUBLIC FIRMS Professor Trond Randøy Agder University College Presentert for styret.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Hva vet vi om sammenhenger mellom ledelse, kvalitet og elevenes læringsutbytte? Noen konsekvenser for skolelederopplæringen Kommunalt skoleting.
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Strategi- og aktivitetsplan
VEILEDNING AV NYUTDANNEDE LÆRERE I VESTFOLD
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
EVU på UiO Etter- og videreutdanning av lærere som ‘case’ Utdanningskomiteen 25. januar 2016 Eli Ottesen.
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Den gode skoleeier I Nes.
Internasjonalisering
HiSF og pedagogisk entreprenørskap
Skolebasert kompetanseutvikling
Profesjonelle læringsfellesskap
Fra kunnskap til handling
- der du vokser som menneske
Skolebasert kompetanseutvikling
Ашық сабақ Тақырыбы: Отан туралы М.Мақатаев
Utskrift av presentasjonen:

”MYNDIGE, STERKE SKOLELEDERE SKAPER SUKSESS!” Foredrag på årsmøtet 2007 Norsk Skolelederforbund, avdeling Rogaland Haugesund, 16. mars 2007 University of Oslo Arild Tjeldvoll

1. EGNE SKOLELEDERERFARINGER •Fordelene ved ”byråkratisk uvitenhet” •Om ”å se verden” – med og uten ledererfaring •Rektorstatuen ved Vestheim skole •1961: Stortinget avviser skolelederopplæring •Kan professorer ledes? •Fra MOLIS til NSLF

2. FORELDREERFARING MED SKOLELEDELSE •Norsk skole –Ikke-ledelse, elevsentrering - små fagkrav •Fransk skole –Administrativ ledelse - store fagkrav •Amerikansk/internasjonal –Profesjonell ledelse, elevsentrering, store fagkrav

3. FORSKNING PÅ SKOLELEDELSE •HEAD-prosjektet •Skoleledelse i ”utdanningens verdikjede” •Skoleledelse på norsk •Skoleledelse og læreplantradisjon •Skoleledelse og ulik kulturbakgrunn •Globalisering – internasjonale skoler

4. BETINGELSER FOR VELLYKKET SKOLELEDELSE (I) •Hva gir ”myndighet”/legitim autoritet? –Kunnskap –Kommunikasjonsevne –Empati •Hva betyr å oppnå suksess? –Gode læringsresultater, som gjør at elevene trives –Lærere som tar ansvar for at elevene oppnår resultater –At skolen ser bra ut –At skolen får ry i omgivelsene – som vellykket –Akkreditering •Rekruttering –Visse, grunnleggende lederegenskaper til stede –Motivasjon for å lede –Resultatorientert

4. BETINGELSER FOR VELLYKKET SKOLELEDELSE (II) •Grunnopplæring –Ikke hittil –Djupedal har antydet lederlinje på lærerhøyskolene –Grunnopplæring bør utvikles •Kjernekompetansen i skoleledelse –Læringsledelse –Personalledelse –Organisasjonsledelse •Arbeidsbetingelser –Konkurransedyktig lønn (med næringslivet) –Kontrakt, som kan fornyes –Fallskjerm

4. BETINGELSER FOR VELLYKKET SKOLELEDELSE (III) •Etter/videreutdanning –Praksisbasert –MBA i skoleledelse –EdD i skoleledelse –NB! Grader gir status og autoritet, styrker profesjonen

5. HVORDAN MYNDIGGJØRE (I)? •Nå-situasjonen –Dagens utdanning er desentralisert –England har National College of School Leadership – sentralisert/desentralisert –Markedet er i ferd med å bli virksomt –Skoleeierne kan velge opplæringstilbud –Skoleeierne mangler bestillerkompetanse –KS mangler strategi for bestillerkompetanse

5. HVORDAN MYNDIGGJØRE (II)? •Kan NSLF ta ledelsen? –NSLF motsatt Utdanningsforbundet •Lederen som ”administrativ vaktmester” og relasjonspåvirker •NSLF: Ledelse av lærere sentralt –NSLF’s tenkning på linje med det internasjonale og med aktuell norsk utdanningspolitikk –NSLF har praksiserfaring, som utdanning må bygge på –Bestillerkompetansekurs for skoleeierne –Organisere egen utdanning for skoleledere? –Suksesskriterium: Skoler med NSLF-utdannede ledere •Best på elevenes læringsresultater •Best på utviklingen av lærerprofesjonalitet •Ser tiltalende ut

•Strategisk visjon I: Livslang læring i skoleledelse •Strategisk visjon II: Opplæringen knytter an til internasjonalt vellykkede programmer

•Anbefaling I: få kunnskap fra hjemmesiden til National College of School Leadership – •Anbefaling II: Etablér NSLF’s International School Leadership Academy – i Stavanger? University of Oslo Arild Tjeldvoll