Innovasjon i kommunesektoren; mulige strategier

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Advertisements

Hvilken samfunnsnytte har ergoterapi?
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Innovative offentlige anskaffelser
Innovative anskaffelser som drivkraft til næringsutvikling
Frivilligpolitikk i Askim
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Innovasjonsstrategi i vestregionen ? Vestregionen 2013.
Innovasjonsarbeidet - hvor langt har vi kommet? Sigrun Vågeng 8. september 2010.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Leverandørutvikling – kommunen som aktiv aktør - Innovative anskaffelser som drivkraft til kommuneutvikling.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Strategi for rekruttering til kommunene – hva kan kommunene og KS gjøre ? Strategikonferanse Hordaland 2009 Bente Stenberg-Nilsen, Fagsjef KS.
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Skien kommune.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Senter for omsorgsforskning ved Høgskolen på Gjøvik Prosjektbasert fra 2005 Offisielt åpnet høsten 2006 Viktigste oppgaver –Et større forskningsprosjekt.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Dialogseminar kommuneregioner i Innlandet – november 2012 Dekan Roger Lian Avdeling for helse, omsorg og sykepleie Innovasjon på kommunenes premisser.
Arendal kommune mottar den nasjonale innovasjonsprisen 2014 Med hjerte for Arendal ett av prosjektene.
«Bygge ny kommune» – et tilbud fra KS
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Kommunal- og regionalminister Erna Solberg ”Norsk velferd på ny måte
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Høgskolen i Oslo Entreprenørskap/ studentbedrift Ellen Sethov Avdeling for estetiske fag Høgskolen i Oslo.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Effektiviseringsnettverk store kommuner Rådmannssamling Gardermoen Utredningsdirektør Kjell-Torgeir Skjetne.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Stavanger kommunes satsing på Velferdsteknologi
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
1 Innovative offentlige anskaffelser og leverandørdialog Dialogkonferanse AtB, 30. nov 2015.
Norsk mal: Startside alt.1 For engelsk mal Velg KMDmal – engelsk under ”oppsett”. Sogn og Fjordane næringsforum Avdelingsdirektør Bjørn Barvik Førde 5.
Samvirke innen offentlige tjenester
Kompetansenettverk innen velferdsteknologi i Telemark
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Framtidens kommuner og regioner
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Regionreformen – status og veien videre
Samvirke innen offentlige tjenester
Smart Sarpsborg Smart City Sarpsborg Digitalisering Innovasjonsprogram.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Innovasjon i lokalarbeidet

Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
Utskrift av presentasjonen:

Innovasjon i kommunesektoren; mulige strategier Vestregionen 21. juni 2013 Trude Andresen Områdedirektør KS forskning, innovasjon og digitalisering

Flokene vi ikke klarer å løse opp i Vi skal ikke innovere på alt!! Derfor trenger vi innovasjon i offentlig sektor! Floker på tvers Lar seg ikke løse ved å jobbe sektorvis, på samme måte, med forbedring Wicked problems, komplekse problemer, karakterisert av konkurrerende eller motstridende mulige løsninger.

Floker Kommunene møter i økende grad komplekse problemer som ikke hører hjemme bare ett sted i organisasjonen, og som ikke kan løses ved standardløsninger og flere ressurser. Vi kaller disse komplekse problemene for floker. Eksempler på floker: Et ønske om at folk skal kunne bo hjemme – lengst mulig Mangel på arbeidskraft i pleie og omsorgssektoren For lite aktivitet for eldre på institusjon Frafall i skolen Høye forventninger til kommunale tjenester og anstrengt økonomi For svake resultater i skolen i fht ressursbruk Innovasjon må gripes an på tvers av sektorer, profesjoner og fag

En brennende plattform «Krise er det ultimate utgangspunktet for å starte med innovasjon. Hvis dere ikke har en krise så skaff dere en», Harald Danielsen, rådmann i Arendal «Den økonomiske krisen har vært av enormt stor betydning for farten på nyskaping og innovasjon i danske kommuner», professor Eva Sørensen, Universitetet i Roskilde «Norsk offentlig sektor kjør på førsta klass», Gøran Persson «Krise er det ultimate utgangspunktet for å starte med innovasjon. Hvis dere ikke har en krise så skaff dere en», Harald Danielsen, rådmann i Arendal «Den økonomiske krisen har vært av enormt stor betydning for farten på nyskaping og innovasjon i danske kommuner», Professor Eva Sørensen «Norsk offentlig sektor kjør på førsta klass», Gøran Persson

Hva er flokene i Vestregionen? Brenner det under føttene deres?

Hva er innovasjon egentlig? Nytt Nyttig Nyttiggjort

Hva er forskjell på innovasjon og utvikling? Utvikling = målet/løsningen er ofte kjent, milepælene satt. «Gjøre det man gjør, bedre». Innovasjon = sirkulær prosess, behovet beskrevet, målet/løsningen ukjent, test og juster underveis. «Gjøre noe nytt» …og av og til blir det innovasjon av utviklingsarbeid og av og til utvikling av innovasjonsarbeid….

Her ligger innovasjonen Her har de fleste oppmerksomheten! God praksis Beste praksis Neste praksis Tilsynsberedskap (defensivt) Målstyrt kvalitetsutvikling Etterspørsel etter nye løsninger (offensivt) Det er ingen nødvendig sammenheng mellom forskning og innovasjon. Det blir ikke innovasjon av forskning. Men forskning kan bidra til innovasjon, gjennom å være relevant for de behovene som finnes i samfunnet. Inspirasjon fra ”Prinsipper for offentlig innovasjon. Fra best practice til next practice”, Jensen, Jensen, Digmann og Bendix, 2008.

KS’ visjon En selvstendig og nyskapende kommunesektor Disse to begrepene henger sammen! Det blir ikke innovasjon uten selvstendighet – og det blir ikke selvstendighet uten innovasjon. Kommunene må være stifinnere for at framtidas velferdsutfordringer skal løses – da må staten gi kommunene frihet til å være det, frihet fra lovverk som hindrer innovasjon, frihet fra tilsyn som baserer seg på retningslinjer og veiledere produsert i et direktorat med velvillige fagfolk – som ofte kan lite om det kommunale selvstyret. Kommunene nyter stor tillit blant innbyggerne og de mener det lokale selvstyret er viktig. Har kommunene tilsvarende tillit fra staten? Innovasjon er like aktuelt for offentlig sektor som for næringslivet Det er effektivt med lokal frihet Lokal frihet gir rom for innovasjon Sterke statlige føringer lammer Lokal frihet – også innenfor kommunen og i hver virksomhet

Det som etterspørres tar oppmerksomheten – hva fanger vi opp i styringssystemene? Internkontroll kvalitetsstyring, avviksrapportering Innovasjon Utvikling

System teller – kultur og ledelse avgjør Helten er han som finner feilen? For å skape innovasjonskultur avgjør ledelse - både på politisk og administrativt nivå. Vi trenger ledere som har mot til å slippe organisasjonen fri til å finne nye løsninger og som etterspør nyskaping – som har mot til å feile Ledere som setter i system og som lager rom for nyskaping og innovasjon, på nasjonalt, regionalt og lokalt nivå av forvaltningen.

Risiko Hvem er villige til å ta risiko i off sektor? Hvem har noe å tjene på det? Politikere skal gjenvelges – men utg pkt er at politikere ønsker det beste, ønsker å løse flokene. Derfor må de involveres og ha en rolle når de nye løsningene skal finnes. Finne en modell for hvordan de kan involveres. Forankring i toppen – både blant adm og pol, jo bedre forankring jo mer eierskap har de til innovasjonen og dermed også til risikoelementet Byråkrater blir tatt av tilsyn Media overvåker… Tørre å gjøre feil Ryggen fri-ledelse..? Kan aldri unngå risiko i innovasjon, da er det ikke innovasjonsarbeid – men lære seg teknikker for å dempe risiko. Kunnskap om risikostyring

Er det mulig å ha to tanker i hodet på en gang – både drift/kontroll og utvikling/innovasjon/ukjente mål?

Innovasjon – hvordan kan en kommune gripe det an? Gå i to spor samtidig Lag system: Bygg kultur: Finn deres floker (=kartlegg behov!) Etterspør innovasjon i alle deler av organisasjonen, også gjennom anskaffelser Ut å test nye løsninger – fort! Juster – fort! Slipp kontrollen – det er greit at det skjer ting toppledelsen ikke vet om Legg det inn i budsjettene og gjør det til en del av plan- og styringssystemet Vis at det er ok å gjøre feil Klargjør rollene: folkevalgte, ledere, medarbeidere, brukere Vis fram de gode eksemplene og heltene som gjør det mulig Inngå eksterne partnerskap, driv systematisk samskaping Modenhetsmodellen – å bygge innovasjonsevne (Gartner) Å styre innovasjonsevnen krever streng vilje, finansiell støtte, gjennomføringsevne, langsiktighet og tålmodighet 5 trinn: Utbredt: innovasjon er blitt en innarbeidet vane: slik gjør vi det her Utøvende: innovasjon er blitt et fagområde: planlagt, finansiert og fulgt opp Definert: alvoret siver inn. Ledelsen gir mandatet: strategi, målsetting og finansiering Aktivt: begynnende bevegelse, ildsjeler Reaktivt: innovasjon kan være bra, men er ikke mobilisert

Finn nye løsninger i partnerskap med omgivelsene - det er i mellomrommet de gode løsningene ofte ligger Åpen innovasjon er nødvendig når samfunnsproblemer skal løses. Bring forskjelligheter sammen Innbyggere, brukere, frivillig sektor, forskning og næringsliv er naturlige samarbeidspartnere for kommunen. Anskaffelser bør brukes som et virkemiddel for å oppnå økt innovasjon i offentlig sektor.

Hvordan gjøre det? Verktøy fra KS KS FOU 2013. Innovasjonsverktøy KS FOU 2013. Veikart for velferdsteknologi KS FOU 2013. Innovasjon i system KS FOU 2013. Hverdagsrehabilitering Nasjonalt program for leverandørutvikling: innovasjon i anskaffelser. Vi har så langt jobbet mye nasjonalt, med å etablere innovasjon i kommunal sektor som et politikkområde. Mye skjer nasjonalt nå – Stortingsmelding om innovasjon i omsorg fra HOD, Strategi om innovasjon i kommunal sektor fra KRD, NHD med sin strategi for innovasjon i anskaffelser, NFR med sin policy for innovasjon i offentlig sektor og så videre. KS ser nå behov for å vende blikket mer mot egne medlemmer. Vi har mye pågang fra kommuner som vil sette innovasjon på dagsorden, og som spør om «hva gjør vi nå - konkret». Vi har derfor i 2012 satt i gang flere arbeid for å beskrive metoder, lage verktøy og etablere arenaer der kommunene kan prøve ut og få råd om hvordan de skal gripe dette an.

Nytt, nyttig og nyttiggjort – Kommunesektorens innovasjonsverktøy

Treffer dette deres behov?

Innovasjon i offentlig sektor har blitt nasjonal politikk Norges Forskningsråd: Policy for innovasjon i offentlig sektor. Høst 2012. Nærings- og handelsdepartementet: Strategi om økt innovasjonseffekt av offentlig anskaffelser. Februar 2013 Kommunal- og regionaldep. Strategi for innovasjon i kommune- sektoren. April 2013. Helse- og omsorgsdepartementet: Stortingsmelding Morgendagens omsorg. April 2013

KS mener Det bør utvikles et «innovasjonssystem» for kommunal sektor: utdanning, forskning, risikoavlastning, rådgivning og lov- og regelverk, samt andre rammebetingelser. Det er behov for innovasjonsvirkemidler som er skreddersydd for offentlig sektor, virkemidlene vi har i dag er laget for næringslivet Det bør etableres en kommunal innovasjonspådriver som kan gi råd, tilby risikoavlastning og støtte i kommunale innovasjonsprosesser Det er en bekymring at staten ser ut til å bygge opp statlige sektorvirkemidler slik stortingsmeldingen Morgendagens omsorg foreslår. Dette vanskeliggjør kommunenes arbeid med en helhetlig tilnærming til kommunal innovasjon. Hva finnes i dag av «støtteapparat»? Regionale forskningsfond Fylkesmannens skjønnsmidler OFU-ordningen i Innovasjon Norge Fylkeskommunen som regionalutvikler Forskningsrådet EU KS Omstilling og konkurranse

www.ks.no/tema/Innovasjon-og-forskning/ Følg Innovasjonsalliansen på Facebook: https://www.facebook.com/groups/441685639191444/#!/pages/Innovasjonsalliansen/121736257839762?fref=ts – en gullgruve med innovasjonseksempler

You are lost the moment you know what the result will be You are lost the moment you know what the result will be Juan Gris Slipp taket – fest grepet http://www.youtube.com/watch?v=LHjsMuas18w&list=FLold3mF7hvoR7MNh3ONT5GQ&index=1&feature=plpp_video Victoriano González-Pérez (1887 – 1927), bedre kjent som Juan Gris, var en spansk maler og skulptør som levde og arbeidet i Frankrike det meste av sitt liv. Hans arbeid er nært knyttet til den innovative sjangeren kubismen.