En lærende organisasjon?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Møteplass for etisk refleksjon
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Lederutvikling og skreddersøm
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Nordisk tilsynskonferanse
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Velkommen til temadag! Litt om Norsk senter for prosjektledelse
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Medarbeiderskap og myndiggjøring i kvalitetsforbedringsarbeidet
Karriereveiledning som virkemiddel?.
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
”Det handler om å lede…”
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Erfaringer fra IA arbeidet
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
 TEMA: FAGSKOLEN SOM KOMPETANSEHEVENDE TILTAK I HELSE- OG OMSORGSTJENESTENE  I hvilken grad er fagskoleutdanning kjent for arbeidslivet (arbeidsgivere.
Sturla Bjerkaker VOFO Læring og Kompetanse 27. september 2013.
MOT – Finans Norge. «What’s in it» ved et samarbeid med MOT.
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Skoleledelse og skoleutvikling
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal:Tekst med kulepunkter Tips bunntekst: For å sidenummer, dato, og tittel på presentasjon: Klikk på ”Sett.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
1 Verdier til hverdag og utvikling Nettverk for arbeidsgiverpolitikk Arne Skogsbakken.
Om Nasjonal kompetansepolitisk strategi
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Teamsammenseting i forbedringsarbeid
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
KS Utredning og Dokumentasjon
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Muligheter og utfordringer ved overføring av forhandlingsansvaret for lærerne - problemstilling: Hvilke muligheter og gevinster, og hvilke utfordringer.
Kvalitetsarbeid i Haldens kommunale barnehager betyr ALLE MED!

Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Undervisningsetaten kroner.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Frode Kyrkjebø, dagleg leiar, KS Sogn og Fjordane
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

En lærende organisasjon?

Medarbeiderskap Er kun lederutvikling tilstrekkelig? Eller krever utfordringer arbeidslivet står overfor utvikling av medarbeiderskap? Kravet til omstilling, fleksibilitet og raskere forandringstakt er økende. Årsakene er mange og sammensatte. Både ledere og medarbeidere må ha vilje og evne til omstilling. Parallelt med økningen i forandringskrav og høyere forandringstakt ser vi også at mange mennesker ikke får tatt ut det potensial og de ressurser de representerer på en god måte for seg selv og for sin arbeidsplass.

Medarbeiderskap ….er utviklet som arbeidsform og metode til i praksis å legge fundamentet for den lærende organisasjon.   ”Medarbeiderskap” skal bidra til å belyse at ledere og medarbeidere på alle nivå er gjensidig avhengig av hverandre for å komme videre.   ”Medarbeiderskap” handler om å videreutvikle aktive, engasjerte ansatte som gjør bevisste valg og som jobber aktivt for egen organisasjon og de oppgaver som skal løses.

Mål Bidra til bedre ledelse og høyere kvalitet på tjenestetilbudet i kommunal sektor. Flere myndiggjorte medarbeidere.

”Bottom up” Kommunen definerer selv innhold og aktiviteter, men innenfor en klar ramme. Forutsetninger: Forankring i kommunens strategi for ledelse- og kvalitetsutvikling. Aktivitetene skal være lokalt drevet og forankret.

Medarbeiderskap- et utviklingsprogram for ledere og medarbeidere: ___________________________________ Metodisk fundament for utvikling av en lærende organisasjon Utviklingsprosess – veksling mellom teori og praksis Trening av ansatte og ledere i tenkemåte, holdninger og arbeidsformer. Styrke ”Vi ”– kultur; motvirke ”de-og vi”-kultur Å styrke forandringskompetanse Bevisstgjøring på egne holdninger og vurderinger gjennom bl.a.: Forankring av programmet Tilføring av teori og faktisk kunnskap Selvrefleksjon – ”Speil – speil” Opplevelser gjennom øvelser Brevet til meg selv SWOT-analyse Utvikling i praksis gjennom prosjektarbeid Tilbakeføring av resultater --> utvikling og forbedring

Gjennomføring: _____________________________ Opplæring av kursveiledere Kurs 0,5 + 2 dager (á 22-25) Prosjekt 1-2 t/u i 8 – 10 uker R E S U L T A T E R Tema 1 Tema 2 Tema 3 Forbedring Smarte løsninger

Et unikt utviklingsprogram, fordi… Det henvender seg til samtlige ledere og medarbeidere (i samme sektor). Det bryter opp det tradisjonelle arbeidsmønsteret. Kursdeltakernes og kursledernes roller er ikke de tradisjonelle. Har mer fokus på den personlige utviklingen enn hva tradisjonell opplæring ofte har. Det har en direkte og tydelig kopling til egen arbeidssituasjon. Det gir en bedre helhetsforståelse.