POLITIETS MEDARBEIDER- UNDERSØKELSE 2011 HOVEDRAPPORT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Arbeidsmiljøkartlegging med MiljøReflektor ™. MiljøReflektor  Basert på bruk og lang erfaring med teammålingsverktøy  Items fra TeamReflektor, TCI-
Litt mer om PRIMTALL.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Hva er en medarbeiderundersøkelse?
Workshop etter medarbeider-/arbeidsmiljø-undersøkelsen
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
1 Konkurranseforhold mellom studentene 9. 2 •Få mener at det er negativ e konkurranseforhold mellom studentene, med unntak for UiO, der 15% har en slik.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Siv.agr. Dag Åsmund Bilstad1 Evaluering – en oppsummering Tilbakemelding fra en del av mottakerne av næringsfondmidler fra Nore og Uvdal kommune
Kvinnelige ledere i byggenæringen Undersøkelse for Byggekostnadsprogrammet Rolf K. Andersen Fafo Institutt for arbeidslivs- og velferdsforskning 2006.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Kapittel 14 Simulering.
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Medarbeiderundersøkelsen 2012 Gjennomført for hele Drammen kommune, inkl. KF ene og § 27 samarbeidene Fast ansatte og vikarer med kontrakt av lengre varighet.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Byutvikling nov Medarbeidertilfredshets- undersøkelse 2007 zArbeidsgiverpolitiske mål : - Være en serviceinnstilt og effektiv organisasjon som tilbyr.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Arbeidsmiljøundersøkelse 2011
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Lederstil og Motivasjon.
Refleksjoner over funn i ARK
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
© Bergen kommune Bydelsvise sommermøter Styringskort skole – aggregert nivå.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
Hva skal måles? Drivere eller resultatindikatorer…. ? Resultatindikatorer (for eks. regnskap) sier noe om hva resultatet ble Driverne (ENGIN)
Aust-Agder fylkeskommune Tannhelsetjenesten Bergen april 2008 ”Den gode tannklinikken” Tanker om organisering av tannhelse- tjenesten, i dag og.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Om Norsk Finansbarometer 2010
Medarbeiderundersøkelsen 2015
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Medarbeidertilfredshet i kommunene
Hvordan lese rapportene
Seniorer i finansnæringen
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Utskrift av presentasjonen:

POLITIETS MEDARBEIDER- UNDERSØKELSE 2011 HOVEDRAPPORT

2POLITIET – HOVEDRAPPORT av medarbeidere valgte å delta i undersøkelsen og gir en svarprosent på 71%. Høyeste svarprosent ved Salten pd og Søndre Buskerud pd – begge med 89%! Oslo pd og Hordaland pd hadde lavest deltakelse (hhv. 52% og 55%). 2 av 3 pd/særorgan hadde en deltakelse på over 75%. -82% er tilfreds eller svært tilfreds med å arbeide i Politiet. Det er klart bedre enn i statlig sektor generelt, hvor andelen er 77%. -Forhold som tilfredshet med arbeidsoppgaver og motivasjon skårer høyest i undersøkelsen. -Tilrettelegging og opplæring ift. arbeidsoppgaver, utviklingsmuligheter og tillit til toppledelsen skårer lavest, men likevel relativt godt. -Etatens resultater er til dels klart bedre enn det man ser i statlig sektor generelt. -Det er høy tilfredshet i mange av enhetene – over halvparten av enhetene med +3 medarbeidere har en jobbtilfredshet på 4,3 eller høyere! -Det som primært skiller enheter med høy og lav tilfredshet er tilrettelegging av arbeidet, utviklingsmuligheter og ledelse. -Overvei om det bør gjøres en innsats i forhold til medarbeidernes arbeidsbelastning og satse på kvalifisering av lederne i etaten for å øke jobbtilfredsheten. Sekundært også vurdere hvordan man kan sikre tilstrekkelig med kompetanse i enhetene og en god tilrettelegging av arbeidsoppgavene. OPPSUMMERING

3POLITIET – HOVEDRAPPORT INSPIRASJON -Viktige drivere og mulige fokusområder for å oppnå større jobbtilfredshet. -Hva skiller ”svært tilfredse” medarbeidere fra ”tilfredse” medarbeidere? -Noen ord om viktigheten av å følge opp undersøkelsen i etterkant. RESULTATER PÅ TVERS -Spørsmål med størst forskjell på tvers av etaten. -Analyse av jobbtilfredshet på tvers av enheter. -Analyse av forskjeller på enheter med høy og lav jobbtilfredshet. -Variasjoner i jobbtilfredshet på tvers av kjønn, alder, ansiennitet og stilling. RAPPORTENS INNHOLD OG STRUKTUR SAMLETE RESULTATER -Overordnede resultater på tilfredshet, lojalitet og ambassadørvilje. -Resultater på overordnede temaer. -Oversikt over umiddelbare styrker og utfordringer via topp og bunn 10: Hvor står etaten sterkt/mindre sterkt. -Hvordan ligger resultatene til etaten i forhold til andre statlige arbeidsplasser – benchmark med Medarbeiderundersøkelse i staten

4POLITIET – HOVEDRAPPORT 4 AV 5 ER TILFREDS MED JOBBEN SIN – STØRRE TILFREDSHET ENN BLANT STATSANSATTE GENERELT SAMLET TILFREDSHET: 11. JEG ER ALT I ALT GODT TILFREDS MED JOBBEN MIN 82% sier seg enig eller helt enig i at de er godt tilfreds med jobben sin. Merk den store andelen som er helt enig. Andelen er noe større enn i statlig sektor generelt (77%). 8% svarer at de ikke er tilfreds med jobben sin, og det er omtrent på samme nivå som for statsansatte generelt. Benchmark er hentet fra målingen ”Medarbeiderundersøkelse i staten 2010”, som Rambøll gjennomførte for DIFI.

5POLITIET – HOVEDRAPPORT SAMMENLIGNET MED ANDRE STØRRE VIRKSOMHETER LIGGER POLITIET GODT PLASSERT MIDT I FELTET “11. JEG ER ALT I ALT GODT TILFREDS MED JOBBEN MIN” INDEKS FOR 25 NORDISKE RAMBØLL KUNDER MED +1,000 MEDARBEIDERE I OFF. OG PRIVAT SEKTOR 3,6 Primært funksjonærer, f.eks. bank, rådgiving, handel og kontor Blandet medarbeidersammensetning (produkskjon/funksjonær) Politiet (4,13) 3,84,04,24,44,6 X X Benchmark basert på undersøkelsen Medarbeiderundersøkelse i staten 2010, (DIFI)

6POLITIET – HOVEDRAPPORT 85% FORVENTER Å FORTSATT VÆRE ANSATT PÅ SAMME ARBEIDSPLASS OM 1 ÅR LOJALITET: 48. JEG FORVENTER Å VÆRE ANSATT VED MIN ARBEIDSPLASS OM 1 ÅR 85% enige eller helt enige i at de forventer å være ansatt på samme arbeidsplass om 1 år. 7% har en klar forventning om ikke å være ansatt i Politiet om 1 år.

7POLITIET – HOVEDRAPPORT NÆR 4 AV 5 VIL ANBEFALE SIN ARBEIDSPLASS TIL ANDRE - DET ER FLERE ENN I STATEN GENERELT AMBASSADØRVILJE: 46. JEG KAN ANBEFALE ANDRE Å SØKE JOBB VED MIN ARBEIDSPLASS 78% kan anbefale andre å arbeide i Politiet (”ambassadører”). Blant de statsansatte generelt er andelen 72%. 9% ønsker ikke å anbefale sin arbeidsplass til andre – resultatet er på samme nivå som resten av staten. 13% er tvilende i forhold til å anbefale sin arbeidsplass til andre.

8POLITIET – HOVEDRAPPORT TEMAET ”ETATEN GENERELT” VURDERES MEST POSITIVT, MEN DE ”NÆRE” FORHOLD SKÅRER OGSÅ GODT RESULTATER PÅ TEMAER Utviklingsmuligheter og Ledelse blir vurdert noe lavere. Forhold omkring det daglige arbeidet og egen enhet blir vurdert mest positivt. Et tema er definert som et gjennomsnitt av de spørsmål som inngår i det aktuelle avsnitt i spørreskjemaet. Eksempelvis er temaet ’Egen Arbeidssituasjon’ et gjennomsnitt av 11 spørsmål omkring egen arbeidssituasjon’. Totalindekset er beregnet som et vektet gjennomsnitt av de enkelte temaer avhengig av antallet av spørsmål i temaet. Temaet Etaten generelt har den høyeste skår – tyder på en organisasjon med trivsel, motivasjon og korpsånd.

9POLITIET – HOVEDRAPPORT ETATENS STYRKER ER SÆRLIG TILFREDSHET MED ARBEIDSOPPGAVER OG MOTIVERTE MEDARBEIDERE STYRKER - TOPP 10 SPØRSMÅL Høy motivasjon både i forhold til arbeidsoppgaver og egen utvikling. God kollegial støtte i avdelingen… Styrken er identifisert ved å gruppere de 10 spørsmålene med høyest skår i temaer. Varierte og interessante arbeidsoppgaver, og kjennskap til forventninger. Engasjementet slår ut i oppslutning om etatens mål- setninger, lojalitet og stolthet.

10POLITIET – HOVEDRAPPORT TILRETTELEG., OPPLÆRING, UTVIKLINGSMULIGHETER OG TILLIT TIL TOPPLEDELSEN VURDERES MER NØYTRALT DE 10 SPØRSMÅL MED LAVESTE SKÅR Medarbeidernes tillit til øverste ledelse ved PD/ særorgan oppnår en nøytral vurdering. Tilretteleggingen av arbeidet og opplæringen man får vurderes positivt - men mulighet for forbedring. … samt gjennomført medarbeidersamtale og oppfølging av denne, samt tilstrekkelig tilbakemelding fra nærmeste leder. Varierende jobb- og utviklingsmuligheter og støtte fra nærmeste leder…

11POLITIET – HOVEDRAPPORT ETATENS RESULTATER ER TIL DELS KLART BEDRE ENN NIVÅET I STATLIG SEKTOR GENERELT DE 12 SPØRSMÅL* MED STØRST FORSKJELL SAMMENLIGNET MED BENCHMARK Interessante og motiverende arbeidsoppgaver. Opplevelse av at arbeidsplassen har et godt image og er en god arbeidsplass. God balanse mellom jobb og fritid/familie. * I alt kunne 20 av de i alt 51 spørsmål i medarbeiderundersøkelsen sammenliknes med DIFI’s Medarbeiderundersøkelse i staten I figuren vises de 12 spørsmål med størst forskjell sammenliknet med benchmark, pluss de to eneste spørsmål som skårer under benchmark. Bedre vurdering av mangfold og åpenhet. Tilbakemelding på innsats og oppfølging på medarbeidersamtalen. De eneste spørsmålene som ligger under benchmark omhandler begge utvikling.

12POLITIET – HOVEDRAPPORT DELKONKLUSJON: SAMLEDE RESULTATER SAMLEDE RESULTATER -82% er tilfreds eller meget tilfreds med jobben sin. Det er flere enn i statlig sektor generelt, hvor andelen er 77%. -Også gode resultater for fastholdelse og ambassadørvilje. -Temaet Etaten generelt blir vurdert mest positivt, men ”nære forhold” skårer også godt. -Forhold som tilfredshet med arbeidsoppgaver og egen motivasjon skårer høyest i undersøkelsen. -Tilrettelegging og opplæring ift. arbeidsoppgaver, utviklingsmuligheter og tillit til toppledelsen skårer lavest, men vurderes likevel som relativt godt. -Etatens resultater er til dels klart bedre enn nivået i statlig sektor generelt INSPIRASJON -Viktige drivere og mulige fokusområder for å oppnå større jobbtilfredshet. -Hva skiller ”svært tilfredse” medarbeidere fra ”tilfredse” medarbeidere? -Noen ord om viktigheten av å følge opp undersøkelsen i etterkant. RESULTATER PÅ TVERS -Spørsmål med størst forskjell på tvers av etaten. -Analyse av jobbtilfredshet på tvers av enheter. -Analyse av forskjeller på enheter med høy og lav jobbtilfredshet. -Variasjoner i jobbtilfredshet på tvers av kjønn, alder, ansiennitet og stilling.

13POLITIET – HOVEDRAPPORT BETYDELIG FORSKJELLER PÅ TVERS AV ETATEN - SÆRLIG NÆRMESTE LEDER OG MEDARBEIDERSAMTALEN TOPP 10 SPØRSMÅL MED STØRST FORSKJELL PÅ TVERS AV ETATENS DISTRIKT/SÆRORGAN Forskjell i tilliten til øverste ledelse i pd/særorgan. Det blir ikke arbeidet like systematisk med medarbeider- samtaler overalt. Store forskjeller i vurderingen av nærmeste leder. Variasjon ift tilrettelegging av arbeidet, omdømme og mobbing.

14POLITIET – HOVEDRAPPORT EN VISS SPREDNING I JOBBTILFREDSHETEN PÅ TVERS AV ETATEN – MEN HØY TILFREDSHET I MANGE AV ENHETENE FORDELING AV TILFREDSHETEN PÅ TVERS AV ALLE ENHETER I ETATEN* * I analysen inngår 915 enheter med 3 eller flere besvarelser. Halvparten av enhetene (50%) har en jobb- tilfredshet på 4,3 eller høyere! 13% av enhetene har en relativt lav jobbtilfredshet på 3,5 eller lavere.

15POLITIET – HOVEDRAPPORT ARB.TILRETTELEGGING, UTV. OG LEDELSE ER DET SOM PRIMÆRT SKILLER ENHETER MED HØY/LAV TILFREDSHET TOPP 10 SPØRSMÅL MED STØRST FORSKJELL MELLOM ENHETER MED HØY/LAV JOBBTILFREDSHET Medarbeiderne i enhetene med høyest tilfredshet opplever at arbeidet er godt tilrettelagt og at de har medinnflytelse …og at de har gode utviklings- og karrieremuligheter Nærmeste leder er også avgjørende for om det er høy eller lav jobbtilfredshet i enheten …og det gjelder også den øverste ledelse i pd/ særorganet

16POLITIET – HOVEDRAPPORT KVINNER, NYANSATTE OG LEDERE ER ETATENS MEST TILFREDSE MEDARBEIDERE JOBBTILFREDSHET OPPDELT PÅ BAKGRUNNSOPPLYSNINGER Kvinner er noe mer tilfredse enn sine mannlige kollegaer. Kun mindre forskjeller i tilfredsheten på tvers av alder og ansiennitet – men en tendens til noe større tilfredshet blant eldre medarbeidere… … høyere tilfredshet blant eldre medarbeiderne kan trolig ses i sammenheng med stilling. *Kun ledere med formelt personalansvar (spm 51)

17POLITIET – HOVEDRAPPORT RESULTATER PÅ TVERS -Klare forskjeller på tvers av etaten - særlig i forhold til nærmeste leder og medarbeidersamtalen -...men det er høy tilfredshet i mange av enhetene: halvparten har en jobbtilfredshet på 4,3 eller høyere! -Det som primært skiller enheter med høy og lav tilfredshet er tilrettelegging av arbeidet, utviklingsmuligheter og ledelse. -Kvinner, nye medarbeidere og ledere er de medarbeidergruppene i etaten med høyest jobbtilfredshet. DELKONKLUSJON: RESULTATER PÅ TVERS SAMLEDE RESULTATER -82% er tilfreds eller meget tilfreds med jobben sin. Det er flere enn i statlig sektor generelt, hvor andelen er 77%. -Også gode resultater for fastholdelse og ambassadørvilje. -Temaet Etaten generelt blir vurdert mest positivt, men ”nære forhold” skårer også godt. -Forhold som tilfredshet med arbeidsoppgaver og egen motivasjon skårer høyest i undersøkelsen. -Tilrettelegging og opplæring ift. arbeidsoppgaver, utviklingsmuligheter og tillit til toppledelsen skårer lavest, men vurderes likevel som relativt godt. -Etatens resultater er til dels klart bedre enn nivået i statlig sektor generelt INSPIRASJON -Viktige drivere og mulige fokusområder for å oppnå større jobbtilfredshet. -Hva skiller ”svært tilfredse” medarbeidere fra ”tilfredse” medarbeidere? -Noen ord om viktigheten av å følge opp undersøkelsen i etterkant.

18POLITIET – HOVEDRAPPORT INSPIRASJON TIL HVORDAN MAN KOMMER VIDERE I ETTERKANT AV UNDERSØKELSEN… Utnytte styrkene til å arbeide med utfordringene (seksjon 1) Identifisere distrikt og medarbeidergrupper med særlige utfordringer (seksjon 2) Fokusere på områder med størst betydning for medarbeidernes jobbtilfredshet og som med størst potensial for forbedring (seksjon 3) Oppfølging!

19POLITIET – HOVEDRAPPORT METODE FOR Å IDENTIFISERE VIKTIGSTE INNSATSOMRÅDER FORMÅL -Vi ønsker å vite hvilke faktorer som har størst betydning for om de ansatte i etaten har en høy jobbtilfredshet. METODE -Den samlede tilfredsheten (spm. 11) blir brukt som avhengige variabel i den etterfølgende analysen. -Via statistiske analyser blir et antall underliggende dimensjoner i datamaterialet identifisert. Eksempelvis viser analysen av datamaterialet at spørsmålene som omhandler nærmeste leder er nært forbundet med hverandre. De betraktes derfor analytisk som uttrykk for en og samme underliggende faktor. Disse faktorene er ofte, men ikke nødvendigvis alltid, sammenfallende med temaene i spørreskjemaet/undersøkelsen. -Ved hjelp av statistiske analyser beregnes hver enkelt faktors betydning for samlet jobbtilfredshet til medarbeiderne i Politiet.

20POLITIET – HOVEDRAPPORT FOKUSERE PÅ ARBEIDSBELASTNING OG LEDERUTVIKLING FOR Å ØKE JOBBTILFREDSHETEN HVILKE OMRÅDER BØR PRIORITERES FOR Å ØKE JOBBTILFREDSHETEN PRIMÆRE FOKUSOMRÅDER: Arbeidsbelastning/ fysisk arbeidsmiljø: 8. Jeg har et godt fysisk arbeidsmiljø 9. Jeg har vanligvis god balanse mellom jobb og fritid/familie 10. Arbeidet mitt belaster meg sjelden så mye at det påvirker helsen min negativt Nærmeste leder: 35. Min nærmeste leder gir meg tilstrekkelige tilbakemeldinger om arbeidet mitt 36. Min nærmeste leder støtter aktivt min faglige og personlige utvikling 37. Min nærmeste leder er god til å fordele arbeidet 38. Min leder setter klare mål for enheten 39. Min nærmeste leder følger opp at vi når målene våre 40. Jeg blir motivert av min nærmeste leder 41. Min nærmeste leder er en god rollemodell 42. Min nærmeste leder er alt i alt en god leder

21POLITIET – HOVEDRAPPORT KOMPETANSER OG TILRETTELEGGING AV ARBEIDET (INKL INFORMASJON) ER ET POTENSIELT FOKUSOMRÅDE HVILKE OMRÅDER BØR PRIORITERES FOR Å ØKE JOBBTILFREDSHETEN SEKUNDÆRT FOKUSOMRÅDE: Kompetanser og tilrettelegging av arbeidet: 4. Jeg vet hva som forventes av meg i jobben 5. Arbeidssituasjonen min er tilrettelagt slik at jeg kan gjøre en god jobb 7. Jeg har fått tilstrekkelig med opplæring og utdanning til å utføre mine arbeidsoppgaver 12. Jeg har tilgang til den informasjonen jeg behøver for å gjøre jobben min 13. Informasjonen jeg behøver for å gjøre jobben min er lett å finne 27. I min enhet har vi nødvendig kompetanse til å utføre våre oppgaver

22POLITIET – HOVEDRAPPORT DET ER ARB.SITUASJON, UTV.MULIGHETER OG LEDELSE SOM SKILLER DE “TILFREDSE” OG “SVÆRT TILFREDSE” TOPP 10 FORSKJELLER MELLOM DE SOM ER ”SVÆRT TILFREDS” MED JOBBEN ALT I ALT (42%) OG DE SOM ER ”TILFREDS” (40%) Undersøkelser viser at ”svært tilfredse” medarbeidere er betydelig mer engasjerte og dedikerte enn ”tilfredse” medarbeidere. Undersøkelsen viser at det i Politiet spesielt er arbeidssituasjonen, utviklings- og karrieremuligheter og synet på nærmeste leder som skiller gruppen med svært tilfredse medarbeidere fra de tilfredse.

23POLITIET – HOVEDRAPPORT LITT OM SAMMENHENGEN MELLOM TILFREDSHET OG OPPFØLGING AV MEDARBEIDERUNDERSØKELSER (MU) Gjennomfører ikke MU Gjennomfører MU uten å følge opp Gjennomfører MU med stor grad av oppfølging Gjennomfører MU med noen grad av oppfølging Jobbtilfredshet   Kilde: Rambølls årlige referensemåling blant offentlige og private virksomheter. Det er først når virksomheten aktivt følger opp resultatene fra medarbeiderundersøkelsen at man oppnå klar gevinst mht. jobbtilfredshet.

24POLITIET – HOVEDRAPPORT INSPIRASJON -Overvei om det bør gjøres en innsats i forhold til medarbeidernes arbeidsbelastning og satsning på etatens ledere, for å oppnå økt jobbtilfredshet. -Overvei også å gjøre noe ift. å sikre tilstrekkelig med kompetanser i enhetene og at arbeidet er godt tilrettelagt (inkl. lett adgang til relevant informasjon). -Det er særlig synet på egen arbeidssituasjonen, utviklings- muligheter og ledelse som skiller gruppen med “svært tilfredse” medarbeidere fra de “tilfredse”. -En medarbeiderundersøkelse uten god oppfølging er i beste fall bortkastet tid og ressurser! RESULTATER PÅ TVERS -Klare forskjeller på tvers av etaten - særlig i forhold til nærmeste leder og medarbeidersamtalen -...men det er høy tilfredshet i mange av enhetene: halvparten har en jobbtilfredshet på 4,3 eller høyere! -Det som primært skiller enheter med høy og lav tilfredshet er tilrettelegging av arbeidet, utviklingsmuligheter og ledelse. -Kvinner, nye medarbeidere og ledere er de medarbeidergruppene i etaten med høyest jobbtilfredshet. DELKONKLUSJON: INSPIRASJON SAMLEDE RESULTATER -82% er tilfreds eller meget tilfreds med jobben sin. Det er flere enn i statlig sektor generelt, hvor andelen er 77%. -Også gode resultater for fastholdelse og ambassadørvilje. -Temaet Etaten generelt blir vurdert mest positivt, men ”nære forhold” skårer også godt. -Forhold som tilfredshet med arbeidsoppgaver og egen motivasjon skårer høyest i undersøkelsen. -Tilrettelegging og opplæring ift. arbeidsoppgaver, utviklingsmuligheter og tillit til toppledelsen skårer lavest, men vurderes likevel som relativt godt. -Etatens resultater er til dels klart bedre enn nivået i statlig sektor generelt