Sigmund Andreassen Sjefingeniør / Logistikk og Beredskap

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Bergen Vann Mai 2014.
4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Fagleder Logistikk & beredskap
Litt mer om PRIMTALL.
ambisjoner og realiteter
HMS-kultur Janne Lea Svensson
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Entreprenørseminar 18. oktober 2011 Hilde-Karin Østnes
- Avslutningsseminar prosjekt Fallende gjenstander
Brønnsikkerhet Standarder & brønnkontrollkompetanse
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Arbeid i høyden – Fallende gjenstander
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Revisjon av Norsk olje og gass retningslinje Stillasbygging
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Kjell Ola Jørgensen Gjøa Driftssjef
Petroleumstilsynets satsning på entreprenørene i petroleumsvirksomheten Entreprenørseminar 7. april 2005 Sigve Knudsen P e t r o l e u m s t i l s.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
1 Rammer for petroleumstilsynet sin oppfølging av dykkevirksomheten.
Hvor i verdikjeden ligger ansvaret dersom uhellet har skjedd?
ISPS sikring og Beredskap
Arbeidsmiljø ved levetidsforlengelser Praktiske erfaringer
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Nasjonale anbefalinger Helsetilsynets betraktninger
Byggherreforskriften
PETROLEUMSTILSYNET Tilsyn Fag Drift og utvikling Rammesetting
Samarbeid for Sikkerhet Status Status seminarer/konferanser er arrangert (Sikkerhet og Kran&Løft planlagt 2005) OTF er etablert.
ANSVAR ETTER HMS REGELVERKET
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Utvikling i risikonivå – norsk sokkel fase april 2005.
SUT prosessen - status og erfaringer.
Petroleumtilsynets entreprenørseminar Selvstendiggjøring av rederne 7. april 2005 Harald Bratthammar Leder K&HMS avdelingen Smedvig Offshore AS.
Ptils oppfølging av entreprenørene
Human Factors i boring og brønn
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Status: Ptils arbeid med sosial dumping 1. Samarbeid med arbeidslivets parter, Arbeidstilsynet m.m. 2. Dialog med byggherre (operatør) om oppfølging overfor.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 Når ble funksjonen opprettet? Vi skal se litt på funksjonen OPL og ansvarsområder Fagfunksjonen Operativ Leder.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Samhandling leder/verneombud
Classification: Internal Status: Draft Innstilling fra arbeidstakerrepresentantene i GF BU til behandling av dimensjonering og organisering
Likestillings- og diskrimineringsombudet
Hanne Sofie Logstein, Nordisk Institutt for sjørett, Avdeling for Petroleums- og Energirett Styring ved ikke formaliserte regler på norsk sokkel NIFS`
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
…når resultater betyr noe
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
Prosjektleder Inger Svendsrud
SUT seminar – Petroleumstilsynet Anbefalte retningslinjer for aksept og drift av flyttbare boreinnretninger med samsvarsuttalelse (SUT), eller.
ABS-rapportering 2008 for Regionalnett
Arbeidsmiljøet for ansatte
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2 Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hva er risiko ? Med ” risiko” menes sannsynligheten for og konsekvensene av at noe uønsket skal hende eller utvikle seg.
Kapittel 4Lover - Forskrifter - Standarder © Copyright Side 1 av 15 INNHOLD 1 Arbeidsutstyr, Kraner, Trucker og Maskiner 2 Arbeidsområder og krav til personell.
Organisatoriske barrierer i Statoil
Helse miljø og sikkerhet
Rapporten om utvikling i risikonivået Petroleumstilsynet årsberetning
Regelverk og organisering i næringen
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Organisatorisk læring Tilsyn og granskinger
(Forskrift om utførelse av arbeid)
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
ÅRSAKSANALYSE - KRANHENDELSER
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Ymse om regelverksutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Sigmund Andreassen Sjefingeniør / Logistikk og Beredskap Implementering av ATIL`s nye forskriftsstruktur i petroleumsvirksomheten til havs og på land Sigmund Andreassen Sjefingeniør / Logistikk og Beredskap Utarb. av: Sigmund Andreassen Sjefingeniør / Logistikk og Beredskap

PTIL Tilsyn Fag Hoved-ledelse Internt Drift og utvikling Regelverk Rammesetting

Tilsyn Tilsynslagene har ansvar for å ivareta definerte aktørsammensetninger Hvert lag har en kontaktperson som er kontaktpunkt for sine definerte aktører og en tilsynskoordinator som har produktansvar og formell vedtaksmyndighet T-1: Statoil (sokkelvirksomhet) T-2: Shell, ExxonMobil, Eni, ConocoPhillips, GDF Suez, Lundin, Det Norske T-3: BP, Marathon, Talisman, Total, BG, Wintershall, operatørselskaper som er kun i letefasen, øvrige rettighetshavere T-L: Statoil (landanlegg), Esso (landanlegg), Naturkraft, Gassco, Gassnova T-F: Flyttbare innretninger og boreentreprenører T-E: Petoro, AF-gruppen, Aker, Aibel, FMC, Baker, Beerenberg, Bilfinger , Halliburton, IKM , Kaefer, Norisol, NOV, Reinertsen, Rosenberg, Schlumberger, StS, Subsea 7, Technip, og øvrige entreprenører, Tilsyn

Faglederne har ansvar for personell og kompetanseutvikling. Petroleumstilsynet er inndelt i fagområder med egne ledere for hvert område. Faglederne har ansvar for personell og kompetanseutvikling. 1. Boring og brønnteknologi 2. Prosessintegritet Konstruksjonssikkerhet Logistikk og beredskap 5. Arbeidsmiljø HMS-styring Samfunnskontakt Fag

Forskriftsstrukturen for PTIL Arbeidsmiljøloven Petroleumsloven Rammeforskriften HAV Styringsforskriften LAND Innretningsforskriften Teknisk og operasjonell forskrift Aktivitetsforskriften Utarb. av: Sigmund Andreassen

Funksjons forskrifter Ptil`s HMS-forskrifter er risikobaserte, det vil si at forskriftene må tolkes som en funksjon av de spesifikke risikoer som gjelder i hver enkelt virksomhet. Kravene i HMS-regelverket er i hovedsak utformet som såkalte funksjonskrav. Det betyr at de angir hvilket sikkerhetsnivå som skal oppnås, men ikke hvordan. Dermed må den enkelte aktør fastlegge hvordan virksomheten konkret skal møte myndighetskravene. Utarb. av: Sigmund Andreassen

Paragrafer som brukes opp mot stillas Rammeforskriften § 7 – Ansvar etter denne forskriftene (operatørens påse plikt) §8 – Arbeidsgivers plikt overfor andre enn egne arbeidstakere § 23 - Generelle krav til materiale og opplysninger § 24- Bruk av anerkjente normer Styringsforskriften § 5 - Barrierer § 8 - Interne krav § 14 - Bemanning og kompetanse Innretningsforskriften § 10 – Anlegg, systemer og utstyr § 13 - Materialhåndtering og transportveier, adkomst og evakuering (se veiledning til forskrift § 13) her er Stillas direkte omtalt og at bestemmelser om bruk av stillas med mer, og kan legges til grunn som anerkjent norm også i petroleumsvirksomheten) Aktivitetsforskriftene § 21 – Kompetanse § 23 - trening og øvelse § 25 – Bruk av innretningen § 29 – Planlegging § 30 – Sikkerhetsmessig klarering av aktiviteter § 31 – Overvåking og kontroll § 33 – Tilrettelegging av arbeid § 40 – Arbeide utendørs § 45 – Vedlikehold § 47 – Vedlikeholdsprogram Teknisk og operasjonell forskrift § 45 - Prosedyrer § 50 - Kompetanse § 51 - Opplæring i sikkerhet og arbeidsmiljø § 52 - Trening og øvelse § 58 - Vedlikehold Utarb. av: Sigmund Andreassen

Arbeidsdepartementet / ATIL nye forskrifter i petroleumsindustrien Arbeidsmiljøforskriftene De nye arbeidsmiljøforskriftene gjelder i petroleumsvirksomheten direkte, med de presiseringene og begrensningene som framgår av forskriftene. Forskrift 1359 Produsentforskriften. Kapittel 2 krav til arbeidsutstyr (dette kapittelet gjelder i sin helhet hos PTIL) Kapittel 4 Stillas og Stiger Gjelder som anerkjent norm Forskrift 1355 Organisering, ledelse og medvirkning. Kapittel 15 omhandler bruk av personlig verneutstyr (deriblant fallsikringsutstyr) Dette kapittelet gjelder i sin helhet for petroleumsvirksomhet. (Denne forskriftet erstatter best 524) Forskrift 1357 Utførelse av arbeid. Kapittel 17 Arbeid i høyden. Samt veiledning til kapittel 17. (gjelder ikke direkte, men indirekte er dette dekket i vår Aktivitetsforskrift) Utarb. av: Sigmund Andreassen

Stillas;- Standarder og Retningslinjer Norsok Standarder Norsok R-003 del 6.6 Hengestillas og klatrestillas Norsok R-005 del 5.3 Hengestillas og klatrestillas Europeiske Standarder Norsk Olje og Gass 105 - Anbefalte retningslinjer for Stillasbygging 113 - Anbefalte retningslinjer for Fallsikring og redning Utarb. av: Sigmund Andreassen

Utarb. av: Sigmund Andreassen Rapporterte hendelser til PTIL innen for Stillas – Fallende gjenstander Rapporterte hendelser fallende gjenstander 2013 2012 2011 Stillas 6 22 18 Totalt 66 126 136 Tallene for 2013 er for første halvår Kilde: PTIL hendelsesdatabase Utarb. av: Sigmund Andreassen

Rapporterte hendelser til PTIL innen for Stillas - Personskader   Rapporterte hendelser personskader 2013 2012 2011 Stillas 7 11 9 Totalt 76 138 151 Tallene for 2013 er for første halvår Kilde: PTIL hendelsesdatabase Utarb. av: Sigmund Andreassen

RNNP rapport – Risikonivå i Norsk Petroleumsvirksomhet Stillas arbeide antall registreringer n =103 fordelt på 2006 - 2012 Menneskelig aktivitet som introduserer latent fare utgjør 67% av de rapportert tilfellene og er den dominerende årsaken Kilde: RNNP rapport 2012 fig 157 side 172 Utarb. av: Sigmund Andreassen

PTIL gransking av Oseberg B ulykken 7.5.2009 Det ble avdekket følgende avvik: Mangelfull risikovurdering Mangelfull planlegging Mangelfull kompetanse Mangelfull avklaring av ledelse og roller Mangelfulle styrende dokumenter Mangelfull ivaretakelse av påseplikt Utarb. av: Sigmund Andreassen

Statoil dybdestudie Grane ulykken 17.4.2012 Det ble avdekket følgende årsaker: Fysisk sikring/merking/skilting/varsling Iverksatte ikke tilstrekkelig verne- og sikkerhetstiltak Uønsket atferd Krav/retningslinjer/instrukser Mangelfull oppmerksomhet/aktsomhet Arbeidsledelse og oppfølging Arbeidspraksis og gjennomføring Kommunikasjon Organisering og planlegging av arbeidet Er dette blitt bedre? Hvor står vi i dag? Utarb. av: Sigmund Andreassen