Delprosjekt i LAU Tverrprofesjonell samarbeidslæring innen helse- og sosialfagutdanningene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Advertisements

En sammenligning av to studier
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
4ªsesión 7 y 8 de abril 2011 Formación continua Proyecto piloto Español como lengua extranjera en la escuela primaria 4. samling Forsøk med fremmedspråk.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
 Praksisopplæring er en obligatorisk del av studiet, og det er egne fraværsregler.  Reglementert fravær: ◦ Sykdom (egen eller barns) dokumentert.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
EiT-modul 29. november 2006 Fasilitering på smågruppenivå
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Lærerutdanning som fjernundervisning
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Delprosjekt i LAU Tverrprofesjonell samarbeidslæring innen helse- og sosialfagutdanningene.
Avdeling for sosionomutdanning
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
På vei mot VEKS Utbygging av kurs: Etiske problemstillinger og kommunikasjon i behandlerpraksis.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Hva er profesjonsretta forskning? Seminar om forskning for, i og på profesjoner – og om annen profesjonsrelevant forskning – Vibeke Bjarnø, Fakultet.
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Hypertekstuell skriving, samarbeidslæring og kollektive mapper
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Ressursutvikling NORSK - OLYMPIA. Mål Lærere i fellesfag og programfag skal få møte hverandre og presentere og videreutvikle ideer til tverrfaglige undervisningsopplegg.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
Eksamen i Pel. GLU Mattias Øhra og Camilla Wiig.
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Fagintegreringsdag GLU Camilla Wiig. Agenda – 11.30Informasjon og status Refleksjoner fra praksis Praksisbesøk Eksamen i pel –
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid

Utforskende undervisning A – Forarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Læringsform: Tilegnelse
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Trenerløypa Trener 1 Alpint
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Utskrift av presentasjonen:

Delprosjekt i LAU Tverrprofesjonell samarbeidslæring innen helse- og sosialfagutdanningene

En mulig HIOA–modell (Inspirert av ”East Anglia Modellen”) Læringsutbytte første studieår: Studenten skal forstå betydningen av tverrfaglig samarbeid og kunne utforske andre profesjoners rolle i helse- og sosialtjenesten. 1. studieårs opplegg: Introduksjon om tverrprofesjonelt samarbeid: ”world-kafé” for å bli kjent med ulike profesjonsretninger + ”etterlesning” om tverrprofesjonelt samarbeid Grupper (á 4-5 studenter) arbeider sammen om et case – organiserer arbeidet selv.

1. studieår forts. Det lages et nettsted med oppgaver, ressurser (artikler etc) evt videosnutter og gruppeforum og evt diskusjonsforum Presenterer sitt arbeid i fellesseminarer med 6 grupper sammen – tilbakemelding til hverandre. Kommentar fra lærer – godkjenning.

Læringsutbytte andre studieår: Studenten skal kunne beskrive hva de ulike profesjonene legger vekt på i tverrfaglig samarbeid i arbeidet med pasienter eller klienter. 2. studieårs opplegg: Praksisoppgave: observere og beskrive tverrprofesjonelt samarbeid i egen praksissituasjon, ut fra erfaringer med andre studenter. Levere inn notat på Fronter – som kommenteres av medstudenter –hver student kommentere to notater

Læringsutbyttet tredje studieår: Studenten skal kunne beskrive og reflektere over forhold som fremmer tverrfaglig samarbeid i arbeidet med pasienter eller klienter. 3. studieårsopplegg: studenten skal dokumentere innsikt i tverrprofesjonelt samarbeid – oppfylling av læringsmål/utbyttet, ved hjelp deltakelse i IPH-modul produksjon av digital fortelling (i gruppe) utarbeiding av poster (i gruppe) – som presenteres i seminarform lage et rollespill ( i gruppe) – som presenteres i seminarform

Grunner til å bygge på ”east Anglia modellen” kan være: ”East Anglia – modellen” er en modell som fokuserer på tverrprofesjonelt samarbeid Modellen legger til rette for et tett samarbeid med praksisfeltet Modellen ”går gjennom” tre år Modellen er overførbar til store studentgrupper Modellen er prøvd ut i en 10 års periode med gode resultater