Drepes sentrum i jakten på belønningsmidler?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
Advertisements

Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Sentrumskonferansen 26. September 2007 Levende Oslo v/byråd Merete Agerbak-Jensen.
Foto: Helén Eliassen Sentrumsutvikling – samarbeid med næringslivet Kathrine Strømmen Koordinator møte Framtidens byer 25.august
En reise med Hurtigruten Mai-seminaret 8. mai – 5. juni 2001.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Handels- og servicenæringens rolle i sentrumsutviklingen Adm.direktør Gunnar Larssen i Oslo Handelsstands Forening deler sine erfaringer og peker på utfordringer.
Dyreparken på 300 sekunder.
Parkeringspolitikk i Bergen •Disposisjon –Om Bergen –Parkeringspolitikk –Bergen Parkeringsselskap KF sin rolle i parkeringspolitikken –Om Bergen Parkeringsselskap.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Bjørnstjerne Bjørnsons gate
Kapittel 14 Simulering.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Søknad Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norges Bank 1 Økonomiske perspektiver Figurer Foredrag av sentralbanksjef Svein Gjedrem på Norges Banks representantskapsmøte torsdag 15. februar 2007.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Øvre Sund bru åpner i 2011, vurdering av bruk av gamle bybru pågår nå Tiltaksplan for handel og servicenæringen i Drammen sentrum.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
Miljøverndepartementets time: Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Sentrumskonferansen – Drammen –
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Foto: Geir Hageskal Mobilitetsuka Viktigste arrangement  Åpning av første smarte gangfelt.  Kampanje for mer sykling.  Demonstrasjon av el-sykler.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Hvorfor BID? Om den videre prosessen.
Gjennomgående kollektivfelt i Trondheim
Presentasjon Robert Ruud
© 2003 Deloitte & Touche 1 Vidar Nilsen, partner Deloitte & Touche.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Etatsprosjekt Transport i by Kreativ prising av kollektivtransport.
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Dagligbankundersøkelsen 2014
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Litt informasjon: I 2010 vil det bli arrangert 7 seniorsykkelturer. Det sosiale aspektet og opplevelsene på turene er noe av det viktigste. Du trenger.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Kulturturisten Derfor er Bergen strategisk riktig
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
© Synovate Ltd. All rights reserved. The concepts and ideas submitted to you herein are the intellectual property of Synovate Ltd. They are strictly.
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Trondheim sentrum fram mot 2040
Utskrift av presentasjonen:

Drepes sentrum i jakten på belønningsmidler? Jarle Pettersen Samarbeidsgruppen Midtby’n Sentrumskonferansen 2010

Belønningsordning for kollektivtransport i større byområder er etablert med bakgrunn i St.meld.nr. 26 (2001-2002) Bedre kollektivtransport og St.prp.nr.1 (2002-2003). Formålet med ordningen er å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i storbyområdene, ved å dempe veksten i behovet for motorisert transport og øke antallet kollektivreiser på bekostning av reiser med privatbil.

1. Hvordan kom du deg til byen i dag ? Trivselsundersøkelse mai 2007 Kilde: Midtbyens trivselsundersøkelse, 400 spurte i Nordre gate og Torvet. Mai 2008

Bilbruk i Trondheim Sterk vekst i biltrafikken – demping i Midtbyen Biltrafikken i regionen har økt betydelig som følge av blant annet økonomisk vekst, derav følgende økt bilhold, og vekst i befolkningen i regionen. I Midtbyen ble imidlertid biltrafikken redusert med hele 27 % i perioden 1982 – 2006 som følge av at mer av biltrafikken ble ledet utenom byens sentrum, og fordi bilandelen av reiser til og fra sentrum gikk noe ned.

Tiltak i Midtbyen Tilrettelegging for fotgjengere, syklister og kollektivtrafikk – på bekostning av bilen. Gjennomgående kollektivfelt mål: øke hastigheten på bussen med 25% (ca. 1,5 minutt gjennom byen). Restriktiv parkeringspolitikk, redusert tilgjengelighet Økt p-avgift og høyere bøtenivå, til det gir en betydelig avvisningseffekt Bilfri bykjerne Belønningsmidler: 370 mill. over 4 år.

Konsekvenser Lengre køer, forplantning av kø i sideveier Mer forurensing Endret kjøremønster Kjøring i tettbygd strøk, forbi skoler og barnehager Stresset kjøremønster Flere farlige situasjoner Mindre bruk av sentrum Økt bruk av bilbaserte kjøpesenter

Konsekvens Adresseavisen august 2010

AKKUMULERT OMSETNING PR. 31. JULI 2010   Bransjer: 2009 2010 % endring Tekstil 151 641 478 153 193 217 1,02 % Sko 22 836 644 22 999 099 0,71 % Gaver/utstyr 38 712 500 42 761 380 10,46 % Gull/sølv/ur 35 690 808 34 450 664 -3,47 % Sport 32 570 323 29 302 541 -10,03 % Vesker/reiseeff. 6 571 223 6 063 936 -7,72 % Bok & papir 27 465 431 27 749 882 1,04 % Parfymeri/hudpleie 6 599 603 7 535 418 14,18 % Kafe & restaurant 46 610 685 45 786 735 -1,77 % Diverse 47 587 127 41 938 487 -11,87 % Totalt 416 285 822 411 781 359 -1,08 % Kilde: Midtbyens omsetningsbarometer 2010

BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2010 Gjennomført i mai 2010 av Norfakta Markedsanalyse AS OPPDRAGSGIVER:

BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2010 METODE Målgruppe: Personer som skal ut av Midtbyen med buss Tidspunkt: Kl 09.00-18.00 mandag – lørdag Antall intervju: Det ble totalt gjennomført 603 intervju etter følgende intervjuplan hvor respondentene ble plukket som hver 4. fra startpunkt:   Tidspunkt Hverdager Lørdag Totalt Kl. 09.00-13.00 182 17 199 Kl. 13.00-15.00 92 8 100 Kl. 15.00-18.00 276 25 301 550 50 600

PARKERINGSUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2008 Leuthenhaven P-hus Sentralbadet P-hus Kongensgt. v/Brunhjørnet Fjordgata mot Kjøpmannsgt. Fjordgata mot Ravnkloa Kjøpmannsgata

BUSSBRUKERSUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2008 GJØREMÅL I MIDTBYEN

BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2008 Viktigste gjøremål i Midtbyen Annet-andelen for bussbrukerne er bussbytte som utgjør en tredjedel av de spurte. Varehandel som viktigste gjøremål utgjør noe over 10 prosent, mens jobb og skole utgjør en tredjedel av de spurte som viktigste gjøremål for besøket i Midtbyen.

BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2010 OMSETNINGSVERDI UNDER OPPHOLDET I MIDTBYEN

BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2010 Gjennomsnittlig beløp brukt på ulike typer forbruk (blant de som har brukt penger på disse elementene)

BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2010 Gjennomsnittlig totalbeløp brukt – bosted, blant alle spurte

BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2010 Gjennomsnittlig beløp brukt på ulike typer forbruk blant alle spurte

BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2010 Beregning av omsetning på parkeringsplassene VS bussbruker Varehandel, park. Varehandel, buss Kafe, park. Kafe, buss Tj.ytende, park. Tj.ytende, buss Kultur, Kultur, buss Annet, park. Annet, buss Per dag 6,6 ’’ 4,9’’ 225’ 354’ 1,5’’ 1,3’’ 105’ 8,9’ 915’ 47,2’ Per uke 39,5’’ 29,6’’ 1,4’’ 2,1’’ 9,0’’ 7,8’’ 630’ 53’ 5,5’’ 283,2’ Per år 2.054,5’’ 1.537’’ 70,2’’ 110,4’’ 463,3’’ 414,2’’ 32,8’’ 2,8’’ 285,5’’ 14,7’’

Vi har mange oppgaver å samarbeide om Både norske og utenlandske erfaringer viser at det må være et samarbeid mellom kommune, gårdeier, handel og øvrig næringsliv om noen hovedoppgaver: Opprusting av gater, torg og plasser. Forbedring av varetilbud, kulturell og kommersiell service. Vedlikehold av eiendommer og offentlig miljø, inklusive tiltak som forebygger hærverk og kriminalitet. Markedsføring av sentrum. Felles forståelse for utfordringer og virkemidler når det gjelder sentrums rammebetingelser.

En levende by!

Salgs- og besøksavslutning