Drepes sentrum i jakten på belønningsmidler? Jarle Pettersen Samarbeidsgruppen Midtby’n Sentrumskonferansen 2010
Belønningsordning for kollektivtransport i større byområder er etablert med bakgrunn i St.meld.nr. 26 (2001-2002) Bedre kollektivtransport og St.prp.nr.1 (2002-2003). Formålet med ordningen er å stimulere til bedre fremkommelighet, miljø og helse i storbyområdene, ved å dempe veksten i behovet for motorisert transport og øke antallet kollektivreiser på bekostning av reiser med privatbil.
1. Hvordan kom du deg til byen i dag ? Trivselsundersøkelse mai 2007 Kilde: Midtbyens trivselsundersøkelse, 400 spurte i Nordre gate og Torvet. Mai 2008
Bilbruk i Trondheim Sterk vekst i biltrafikken – demping i Midtbyen Biltrafikken i regionen har økt betydelig som følge av blant annet økonomisk vekst, derav følgende økt bilhold, og vekst i befolkningen i regionen. I Midtbyen ble imidlertid biltrafikken redusert med hele 27 % i perioden 1982 – 2006 som følge av at mer av biltrafikken ble ledet utenom byens sentrum, og fordi bilandelen av reiser til og fra sentrum gikk noe ned.
Tiltak i Midtbyen Tilrettelegging for fotgjengere, syklister og kollektivtrafikk – på bekostning av bilen. Gjennomgående kollektivfelt mål: øke hastigheten på bussen med 25% (ca. 1,5 minutt gjennom byen). Restriktiv parkeringspolitikk, redusert tilgjengelighet Økt p-avgift og høyere bøtenivå, til det gir en betydelig avvisningseffekt Bilfri bykjerne Belønningsmidler: 370 mill. over 4 år.
Konsekvenser Lengre køer, forplantning av kø i sideveier Mer forurensing Endret kjøremønster Kjøring i tettbygd strøk, forbi skoler og barnehager Stresset kjøremønster Flere farlige situasjoner Mindre bruk av sentrum Økt bruk av bilbaserte kjøpesenter
Konsekvens Adresseavisen august 2010
AKKUMULERT OMSETNING PR. 31. JULI 2010 Bransjer: 2009 2010 % endring Tekstil 151 641 478 153 193 217 1,02 % Sko 22 836 644 22 999 099 0,71 % Gaver/utstyr 38 712 500 42 761 380 10,46 % Gull/sølv/ur 35 690 808 34 450 664 -3,47 % Sport 32 570 323 29 302 541 -10,03 % Vesker/reiseeff. 6 571 223 6 063 936 -7,72 % Bok & papir 27 465 431 27 749 882 1,04 % Parfymeri/hudpleie 6 599 603 7 535 418 14,18 % Kafe & restaurant 46 610 685 45 786 735 -1,77 % Diverse 47 587 127 41 938 487 -11,87 % Totalt 416 285 822 411 781 359 -1,08 % Kilde: Midtbyens omsetningsbarometer 2010
BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2010 Gjennomført i mai 2010 av Norfakta Markedsanalyse AS OPPDRAGSGIVER:
BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2010 METODE Målgruppe: Personer som skal ut av Midtbyen med buss Tidspunkt: Kl 09.00-18.00 mandag – lørdag Antall intervju: Det ble totalt gjennomført 603 intervju etter følgende intervjuplan hvor respondentene ble plukket som hver 4. fra startpunkt: Tidspunkt Hverdager Lørdag Totalt Kl. 09.00-13.00 182 17 199 Kl. 13.00-15.00 92 8 100 Kl. 15.00-18.00 276 25 301 550 50 600
PARKERINGSUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2008 Leuthenhaven P-hus Sentralbadet P-hus Kongensgt. v/Brunhjørnet Fjordgata mot Kjøpmannsgt. Fjordgata mot Ravnkloa Kjøpmannsgata
BUSSBRUKERSUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2008 GJØREMÅL I MIDTBYEN
BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2008 Viktigste gjøremål i Midtbyen Annet-andelen for bussbrukerne er bussbytte som utgjør en tredjedel av de spurte. Varehandel som viktigste gjøremål utgjør noe over 10 prosent, mens jobb og skole utgjør en tredjedel av de spurte som viktigste gjøremål for besøket i Midtbyen.
BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2010 OMSETNINGSVERDI UNDER OPPHOLDET I MIDTBYEN
BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2010 Gjennomsnittlig beløp brukt på ulike typer forbruk (blant de som har brukt penger på disse elementene)
BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2010 Gjennomsnittlig totalbeløp brukt – bosted, blant alle spurte
BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2010 Gjennomsnittlig beløp brukt på ulike typer forbruk blant alle spurte
BUSSBRUKERUNDERSØKELSE MIDTBYEN 2010 Beregning av omsetning på parkeringsplassene VS bussbruker Varehandel, park. Varehandel, buss Kafe, park. Kafe, buss Tj.ytende, park. Tj.ytende, buss Kultur, Kultur, buss Annet, park. Annet, buss Per dag 6,6 ’’ 4,9’’ 225’ 354’ 1,5’’ 1,3’’ 105’ 8,9’ 915’ 47,2’ Per uke 39,5’’ 29,6’’ 1,4’’ 2,1’’ 9,0’’ 7,8’’ 630’ 53’ 5,5’’ 283,2’ Per år 2.054,5’’ 1.537’’ 70,2’’ 110,4’’ 463,3’’ 414,2’’ 32,8’’ 2,8’’ 285,5’’ 14,7’’
Vi har mange oppgaver å samarbeide om Både norske og utenlandske erfaringer viser at det må være et samarbeid mellom kommune, gårdeier, handel og øvrig næringsliv om noen hovedoppgaver: Opprusting av gater, torg og plasser. Forbedring av varetilbud, kulturell og kommersiell service. Vedlikehold av eiendommer og offentlig miljø, inklusive tiltak som forebygger hærverk og kriminalitet. Markedsføring av sentrum. Felles forståelse for utfordringer og virkemidler når det gjelder sentrums rammebetingelser.
En levende by!
Salgs- og besøksavslutning