Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldre som en reell ressurs
Advertisements

Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Praksisopplæringen – hvordan heve kvaliteten på praksis?
Åsmund Sollien Schau og
Forventninger og videre arbeid…...
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Noen utfordringer for skolene
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Hvorfor det ikke er så lurt at pengene følger eleven
Veiledning av elever / lærlinger
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Overgangsprosjektet.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Nordisk fagdidaktikk – konferanse Trondheim –
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Ungdomstrinnsstrategien Hva er nytt? Personalmøtet GFU – Vibeke
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
Ungdomstrinn i utvikling
Velkommen til Fylkesmannens fagsamling 29. og 30. oktober 2013.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Grunnskolelærerutdanning Struktur, mulig løsning og noen utfordringer.
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Student ved UiAs lærerutdanninger 14. november 2013 Rådgiver Connie Goul.
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Prosjektsamling 4. mars 2013.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
LP og evidens i undervisningen
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Ei munter fortelling om Båtsfjordingan som ville lære mer. 
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Tredje semesters praksis på Lektorprogrammet
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Undervisningssektoren 2015
LUB og nasjonale planer
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Praksiseksempel fra Lørenskog
Drop-In metoden i skolen
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Hva er viktig for elevers læring?
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Lærerutdanninger i endring Kristian Andersen, studieleder GLU Ingvild Ruhaven, studieleder 8-13 Rådgiversamling åpen dag, 16. mars 2016.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
K APITTEL 9: U TDANNING I N ORGE Hovedpunkter. ”D EN GODE SKOLE ” – HVA ER DET ? Hva er ”den gode skole”? Hvilket innhold er det viktigst at barna lærer.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Status 3 LUT klasser  Lut1 Lut1  Lut2 Lut2  Lut3 Lut3 Nye LUT praksisskoler  Teigar  Borgheim  Hof.
1+1 prosjektet Prosjektledelse: Vibeke Opheim, nifu Pål Schøne, isf
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Fra kunnskap til handling
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Undervisning og barnehage
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Konferanse PPU 29. nov 2012 Innlegg: Svein Pedersen Rektor Grimstad ungdomsskole 5 «klasser» på hvert trinn. Ca 400 elever. PPU/SOT 2010, 2011, 2012 Ca 20 studenter

Utdanningsinstitusjon og praksisfelt som likeverdige arenaer for læring. En god profesjonsfaglig utdanning vil dempe sjokket. Arbeidstrykk Sosialt trykk Relasjonstrykk Endrings-/tilpasningstrykk Initiativtrykk Rollen, tryggheten, lojaliteten, punktligheten, intensiteten, lederrollen SKOLEN Inst. Skole Studentene skal forflyttes fra den ene arenaen til den andre og stort sett bli der.

Grunnskolen, og spesielt ungdomstrinnet, har fått et skolefaglig fokus. Fag- fokus Læreren som formidler Skolen – et sted å være Læreren som veileder Ansvar for egen læring Tema - prosjekt Tverr- faglighet Alders- blanding Læreren som formidler Nasjonale prøver Grunnskole- poeng Lærings- stiler LTG

Ungdomstrinnet har behov for: Høyt kvalifiserte lærere som har dybde i fag og er dyktige/profesjonelle innenfor alle aspekter av læreryrket. Mastergrad Studenter Tilpasning Nåværende kommuneøkonomi begrenser antall lektorer på en dramatisk måte. Det er vanskelig å legge en timeplan hvis alle lærere kun har 2 undervisningsfag. En blanding av lærere med 2 og med 3 fag er interessant. Lærere med færre undervisningsfag aktualiserer små basisgrupper. Inntakskrav på karakter 3 aktualiserer å sjekke karakterene på søkere.

Ungdomstrinnet og undervisningskvalitet under PPU Undervisningskvaliteten blir i større eller mindre grad redusert ved at en student overtar. Klager fra elever er vanlig. Klager fra foreldre forekommer. Bekymring hos øvingslærer er vanlig. Hvis studenten kommer inn tidlig i utdanningsløpet, er det viktig å vurdere rammene for den praksisaktiviteten studenten skal ha. Øvingslærer må kunne gripe inn for å sikre kvalitet for elevene. Dette må vurderes av praksisstedet. Skolen må ha elever og foreldre med i en positiv prosess.

Sertifiserte skoler FoU-kompetanse Utviklingsarbeid står sentralt ved Grimstad ungdomsskole. Noe av det mest forutsigbare ved skolen vår er forandringen – det å være underveis i en villet utvikling. • Alternativ form for ledelse • Ny modell for ansvarliggjort miljøteam • Bedring av karakterresultater gjennom endring av praksis • Reduksjon av andel elever med enkeltvedtak om spesialundervisning gjennom økt kvalitet i ordinær undervisning Det vi gjør har alltid en begrunnelse, det foreligger en analyse, det stilles spørsmål, resultater studeres og gir grunnlag for nye tiltak/«aksjoner». Vi har ikke en solid kultur for å formalisere og dokumentere innenfor FoU- metodikk, verken hver enkelt medarbeider, fagseksjoner, trinn eller skolen som helhet.

Vi har ikke lærere med mange studiepoeng i veiledning. Vi har ikke mange lærere med mastergrad. Vi har ikke mange lærere med dokumentert FoU-kompetanse, og de har i alle fall ikke fått det ved å ta lærerutdannelsen. Grimstad ungdomsskole har godt kvalifiserte lærere, men er ellers som andre ungdomsskoler. Hvis kravene til sertifiserte skoler i utgangspunktet settes høyt er det fare for at man ikke finner praksisskoler. Sertifisering/godkjenning må over en periode gjøres på grunnlag av avtaler om forpliktende samarbeid om kompetanseutvikling. Vi bygger oftest på empiri som blir kommunisert internt og omgjort til kollektiv styrende erkjennelse. Å mangle formaliseringsdisiplinen betyr ikke nødvendigvis dårligere utviklingskvalitet, men overføringsmuligheten m.m. blir svekket. «En som tror at en lærer i full post har tid til høy grad av formalisert/dokumentert/skriftliggjort FoU-arbeid viser manglende kjennskap til lærerprofesjonen og må kompetanseheves på dette - - -» Veiledning inn i bedre skole kan kanskje ikke gjøres av en gjennomsnittlig, d.v.s dårligere skole???

Fordypning i fag – Fordypning om fag - Profesjonsfag Hva har «jeg» mest bruk for på ungdomstrinnet? Hvem vil jeg ansette? Fordypning i faget og ekte interesse for faget Profesjonsfag Fordypning om faget – fagets historikk, fagets betydning, fagdidaktikk m.m.

Likeverdige arenaer legger premissene sammen innenfor rammer som gir rom for institusjonens/praksisfeltets utforming Sertifiserte skoler kan være med utdanningsinstitusjonen i et felles FoU-arbeid. En praksisskole må ha erfaring før den er egnet som premissleverandør. Sertifiserte skoler kan ved å opptre på institusjonens arena gi PPU vesentlige kvalitetsbidrag. Studentene kan bygge et sannere underveis-bilde av skolen. Profesjonsfaget kan troverdiggjøres. Implementering av nye rammeplaner gir nye muligheter. Praksisfeltet er til nå ikke utnyttet godt nok. Inst.Skole Verksted Praksis