Nettverk Fysisk aktivitet i skolen Konferanse Gardermoen 4. september 2006 Presentasjon av Nettverkets forslag Kompetansehevingspakker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsløftet og fysisk aktivitet: Kompetanseutvikling i skolen
Advertisements

Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Læringsmiljø og pedagogisk analyse En strategi for skoleutvikling
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Forventninger og videre arbeid…...
Pilotprosjektet så langt
Foreldrekontakter Ved arbeidsutvalget i FAU Utarbeidet av Arly Hauge Presenteres onsdag av Birgitte Engestøl.
Nasjonal evaluering av fysisk aktivitet og måltider i skolen
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Lederperspektiv på prosjektet, Framtida nå, les og forstå
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Kroppsøvingsdidaktikk
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Vurdering for læring på Linderud skole
Kultur for samarbeid? Statssekretær Åge R. Rosnes FUG konferanse, Gardermoen 22. oktober 2005.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
”Litt bedre i dag enn i går”
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Den Norske Turistforenings satsing på skole Studieforbundet Natur og miljø, Orkanger 24. april 2004.
Folkehelsekonferansen i Trysil
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
Foreldrenes og elevenes nettverk i Bergen kulturskole
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Senter for atferdsforskningwww.uis.no/saf Evaluering Hva er det som bidrar til at skoler lykkes med systematisk arbeid i skolen og som skaper endring.
Lokal arbeidstidsavtale
LP-modellen fra et rektorperspektiv
SFO Kultur- og fritidsaktiviteter. Skal være tilpasset barna og foreldrenes behov.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
”Selvhjelp og Vilje” – veien til mer helse av Irene Sørensen Konferansen i Lyngen
HARSTAD KOMMUNE Bergseng Skole 1 Nasjonal Erfaringskonferanse - BMS.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
 Å ta imot og inkludere nye elever og medarbeidere  Å se hele mennesket  Spesialpedagogisk kompetanse  Aldersblandede prosjekter  Plan sosial kompetanse.
Kompetanse for mangfold
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
«Bra start» - Endring av livsstil Ås kommune
Skolebasert kompetanseutvikling
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Skolebasert kompetanseutvikling
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Nettverk Fysisk aktivitet i skolen Konferanse Gardermoen 4. september 2006 Presentasjon av Nettverkets forslag Kompetansehevingspakker

Gardermoen Hovedmålsetting • Skape økt FA i skolen • Bidra til at flere skoleledere og lærere tar ansvar for økt FA i skolen (ikke bare kroppsøvingslærere)

Gardermoen Målsetting i Nettverkets arbeid • Utvikle kompetansehevingspakker som Uni/HS skal kunne tilby skolen, rettet mot alle lærere • Nettverkets arbeid er ment som en hjelp til Uni/HS • Felles rammeverk for kompetansehevingspakker – lokale tilpasninger

Gardermoen Kompetansehevingspakken • Nettverkets forslag blir tilgjengelig på nett – • Støttedokumenter • Idèbank • Oppdateringer og bidrag – felles ansvar

Gardermoen Kompetansehevingspakken Innhold

Gardermoen Implementering av fysisk aktivitet hver dag i skolen • Bakgrunn; • nasjonale føringer • faglig bakgrunn

Gardermoen Implementering av fysisk aktivitet hver dag i skolen – hva må til? 1. Forankring i planverk i skolen, ansvar og ledelse Med dette menes skoleeiere, skoleledere FA implementeres i den enkelte skoles verdier og planverk - konsensus og forankring i hele personalet Fokus også på skoleeiers ansvar mht skolens uterom (for eksempel Kr.sand)

Gardermoen • a.Kompetanse i skoleledelse og personale i forhold til grunnleggende kunnskaper om betydningen av fysisk aktivitet: • læring • miljø • trivsel • helse (inkl. sosiale ulikheter i helse)

Gardermoen • b. Hva må til? – Kjennetegn ved vellykkede opplegg • tiltakene må forankres i skoleledelsen • tilrettelagt mht. tid, organisering, arealer/rom, utstyr, personale • kunnskap og motivasjon i personalet • elevmedvirkning • eierforhold i lærekollegiet – ansvarliggjøring

Gardermoen b. Hva må til? – forts. • prioritering av tilgjengelige ressurser • ansvarliggjort aktivitet (for lærere og elever) • se mulige samarbeidsparter på egen skole og i nærmiljøet • hver skole må finne sin lokalt tilpassede organiseringsform • se aktivitetstiltak i sammenheng med andre helsefremmende tiltak

Gardermoen Elevmedvirkning – i hvilken grad, om hva og hvordan? • se og bruke elevene som ressurs • elevrådet må aktivt bidra • ta utgangspunkt i elevenes behov • viktig med aktivitetstilbud tilpasset de lite aktive elevenes behov • elevmedvirkning i oppgraderinger av uteareal • verktøy for involvering av elever

Gardermoen Lærerrollen • fysisk aktivitet som pedagogisk virkemiddel i undervisningen • skape mulighet for aktivitet i undervisningen, gi tid • igangsetter, motivator • positivt med gode rollemodeller (fint om lærere deltar i aktiviteten) • aktivitet tema på foreldresamtalen

Gardermoen Aktivitetene • enkle inkluderende aktiviteter • ikke skape vinnere/tapere • det viktigste er ikke hva du gjør men at du gjør noe! • aktiv skolevei

Gardermoen Aktuelle samarbeidsparter • FAU og øvrige foreldre • skolehelsetjenesten • øvrig personale (vaktmester, SFO) • nærliggende skoler • frivillige og offentlige organisasjoner og institusjoner • ungt entreprenørskap

Gardermoen Nyttige lenker • • - Lære med skogen • • • • • w.aspx?id= FA og måltider i skolen w.aspx?id=12044

Gardermoen Nyttige lenker mm. – forts. • • Hans Kristian Bakke: "Resept for et sunnere Norge - barna først!" • Roald Bahr: "Mot et aktivitetsfiendtlig samfunn" • Ingrid Høye: "Skoledag med høy puls - motvekt til overvekt • Helse- og omsorgsdepartementets handlingsplan :"Sammen for fysisk aktivitet” •

Gardermoen Nyttige lenker mm. – forts. • - Petter Puls • – Aktivitetspermer • • – Barnas turlag • - svensk modell • – dansk idèbank

Gardermoen NB! Husk at dette må ivaretas også i Lærerutdanningen!

Gardermoen Innspill?

Gardermoen Utfordringer: • Lærere er ledere som er vanskelige å lede.... Vil ikke la seg lede til noe de ikke brenner for selv. • Være tålmodig nok!! Det kan festes grep som gir effekt: For eksempel reise vekk for å gi tid til å lage planer!! Være strategisk over tid. Velge noen små grep som gjør det litt bedre • Det fordrer lærere som har god nok kompetanse å drive en god undervisning ut fra det foreliggende plandokument (LP06) Friheten i valg av metode og konkretisering av målene vil gjøre det vanskelig å drive en god nok kroppsøvingsundervisning • Det er ikke synlig nok i plandokument at fysisk aktivitet er viktig og det er ikke forskriftsfestet / lovpålagt daglig fysisk aktivitet. Kutt i frie aktiviteter og elevenes valg gjør det sannsynlig at elevene får mindre kroppsøving nå enn før. • Det følger ikke tilstrekkelig med pålegg og ressurser til at det skal bli resultater!!!!