Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
Advertisements

Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Teknologi i klasserommet
2 Leseferdigheter og lesevaner
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Livet fortjener virkelig en kjærlig omtale, slik at vi strekker oss mot himmelen, ser hvor godt vi har.
Truls Håland Eide Mitt eget liv.
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Hvordan intervjue en forsker?
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
FEILING gir erfaring Ikke la ting være uprøvd fordi du er redd for å feile. Du lærer mest av å gjøre, så gjør mest det.
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
Hva er aktivitet og deltakelse?
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Vintreets hemmelighet Livet i vennskap og kjærlighet Joh 15,12-17
E-læringskurs i blodtransfusjon - erfaringer
Forbedringsprosjektet
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Mat, måltider og følelser
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Ergoterapeutstudenter har et fagforbund OG en INTERESSEORGANISASJON  Presentasjon laget av: Ann-Heidi Adriansen, kull 07. Ergoterapeututdanningen ved.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
”Klubbens indre liv og vekst”
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
Den autentiske læringsdialogen
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Årsaks analyse Alnabru
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
Post 4, sykehuset Levanger
Kapittel 47 Å gjøre lekser.
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Pilotprosjekt: ”Fysisk aktivitet som behandlingsmetode i ettervern og i poliklinisk behandling av personer med rusrelaterte problemer og psykiske lidelser”
Kartlegging av fysisk aktivitet.
12 Reflekterende lesing.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
1.Blir Gud æret gjennom det? 1Kor 10:31 2.Kommer jeg til å skamme meg over å gjøre dette når Herren kommer tilbake? 1Joh 2:28 3.Er det ”av verden”?Joh.
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Hva gjorde du… …i går? For eksempel: I går fikk jeg besøk.
HVORDAN KAN MÅLINGER BIDRA TIL FORBEDRING?
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Eksamen i pedagogikk og elevkunnskap
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Forbedringskunnskap kan læres gjennom personlig forbedringsarbeid Jane Mikkelsen Seniorforsker og leder for Forskningsområde kunnskapsbasert praksis Senter for pasientmedvirkning og sykepleieforskning

Et sted å begynne…. Kan starte med et personlig forbedringsprosjekt og jobber med noe som er viktig for en selv! De erfarer hva det innebærer å endre noe i sitt eget liv. Kunnskapen kan overføres til pasient- og klientomsorg ved å studere og kartlegge prosesser og identifisere mulige forbedringsområder (overføring av kunnskap fra individ- til systemnivå).

Oppgavetekst Ta utgangspunkt i et område i ditt liv, som DU har kontroll over, og som du ønsker å endre/forbedre. Med bakgrunn i forbedringsprosessen og prosessforståelse vis hvordan du vil identifisere, kartlegge og forbedre situasjonen. Bruk gjerne prosjektarbeidsbøkene: Personlig kvalitetsforbedring og/eller Personlig forbedring av egen studiestrategi + eksempler på tidligere prosjekter Disse finnes på http://student.hib.no/infotorg/veiledninger/pfp/index.htm

Prosess 2-3 timers introduksjon med eksempler på tidligere studentprosjekt Prosjektarbeidsbøker Prosjektperiode på 6-8 uker Veiledning i grupper og individuelt etter behov Seminar hvor studentene presenterte sine prosjekter

Personlig forbedringsprosjekt (PFP) arbeidsprosess Velger forbedrings- område Introduseres til PFP (3t) Lager poster/ presentasjon Reflekterer & lærer Leser prosjekt- arbeidsbok Planlegger prosjektet Gjennomfører prosjektet Deler erfaringer & lærings- punkter Vurderer medstudenters arbeid ”Poster walk” i klasserommet Presenterer poster Studenten ”oppdager” temaet Oppgaven er fullført! Får tilbake- melding på eget PFP Veien videre….. Ny kunnskap som fører til nye muligheter? ? A P S D Klar til å gå i gang? Ja Nei Ingrid Hage/2005

Personlig forbedringsprosjekt ”Forbedring av studievaner” Sykepleierstudent Iren Hovlid Høgskolen i Bergen

Forbedringsområde: Studievaner Problem Leser ikke nok til å komme gjennom pensum før eksamen Mål Lese 150 sider i uken

PDSA sirkel 1 Handle Planlegge Studere Utføre Må finne mer ut om dagen min og hvorfor jeg ikke leser nok Ny PDSA sirkel Studere 79 sider er lest Problemet er dokumentert Planlegge Få en oversikt over studievaner ved å kartlegge når, hvor ofte og hvor mye jeg studerer Utføre Registrere antall sider og tid brukt til studier hver dag Data analyse

Registreringsskjema 1 Studier Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag For-middag Etter-middag 20 sider 4 timer 22 sider 14 sider 2 timer 9 sider 1 time Kveld 15 sider 3 timer 79 sider lest første registreringsuke (målet var 150 sider) Tendens til å studere mindre mot slutten av uken Mye av studietiden er lite effektiv

FLYT-DIAGRAM: ”Fra våkner til sengetid” Studere? Nei Våkner Morgen toalett Frokost Skole Sulten? Ja Ja Spiser Studerer Nei Studere? Ja Studerer Nei Studere? Studere? Nei Nei Sovner TV TV, lage mat, sosialt Gjør andre ting Ja Ja Studerer Studerer

Årsak / virknings-diagram Sosialt Tid Jobber Venner TV Samboer Husarbeid Familie Kino Studerer for lite Uinterressant stoff Telefon Trett Lei av å lese Matlaging Andre mer spennende ting lokker Annet lesestoff TV Manglendemotivasjon Kommer ikke i gang 2

Hyppighet av årsaker til ikke å studerer (antall hendelser)

PDSA sirkel 2 Planlegge Handle Utføre Studere Fortsette slik jeg har gjort Mål 150 sider i uken Utføre Fokusere på lesing når jeg leser Ikke vente med å komme i gang Registrere tid brukt til studier Handle Viktig å holde frem med lesing til målet er nådd Ny sirkel er ikke nødvendig Studere 148 sider er lest denne uken Målet er nådd

Registreringsskjema 2 Studier Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag For-middag Etter-middag 40 sider 6 timer 21 sider 2,5 time 15 sider 1,5 time 11 sider Kveld 32 sider 4 timer 28 sider 3,5 time 148 sider lest denne uken (målet med 150 sider er nådd)

Linjediagram: Antall sider lest per dag

Linjediagram: Antall studietimer per dag

Studentuttalelse ”Jeg husker det første vi gjorde var å kartlegge lesevanene våre i første klasse, og da var jeg faktisk ganske med. Begynte å lese mer og sånn, fordi jeg så hvor lite jeg leste, og det var kjempe interessant, og jeg klarte faktisk å komme gjennom pensum før eksamen. Det hadde jeg kanskje ikke gjort, hvis jeg ikke hadde satt meg ned for å se hvor mye jeg faktisk leste.”