Litteraturlister og oppgaveskriving

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Et hjelpemiddel for å lage litteraturlister/kildelister.
EndNote Referanser i faglige arbeider Kristiansand Arthur N. Olsen.
Barns rettigheter - personvern
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Riktig bruk av kilder i skolearbeidet
Å referere i oppgaven din dvs bruke det andre har skrevet
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Velkommen til bibliotekkurs - Hjelp til effektiv læring.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Kvantitativ forskning
INTERVJU SOM METODE VEKS II
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Høgskolen i Oslo HiOs LÆRINGSSENTER – Bibliotek / IT / AV LÆRINGSSENTERET Snarveien til et nytt kunnskapsunivers v/ Kari Frodesen, spesialbibliotekar LS/P35.
Søking og referansehåndtering Rurik Greenall universitetsbibliotekar Universitetsbiblioteket i Trondheim.
Hva vi skal se på Prosjekt og prosjektfaser Oppgaveskriving
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
1 Kvalitetsreformen og UHR-B Status Fra Bologna til Hammerfest - kvalitetsreformen i UH-bibliotekene, HiO. 6. april 2006.
Anette Kure Bibliotekar  Det dere gjør her ved Høgskolen er en forberedelse til og en øvelse i forskningsarbeid.  All forskning og alt akademisk.
Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker
Den nysgjerrige student: aktiv bidragsyter - ikke passiv mottaker
Hvordan skrive en god utredning?
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Henvisning litteratur Jan Merok Paulsen
Prosjekt og forskningsrapport
Velkommen til Medisinsk bibliotek
UBiT - veven
Litteraturpresentasjon Rad I Bendik håper han blir klok av skade !! Men dere må kjøpe bøkene!
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Språk ”En rekke barn har et annet morsmål enn norsk og lærere norsk som andrespråk i barnehagen. Det er viktig at barna blir forstått og får mulighet.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Hvordan finne litteratur til bacheloroppgaven?
Workshop for masterstudenter Torsdag. 5.februar 2009.
Skriving av prosjektrapport
REFERANSETEKNIKK Forelesning for: Spesialpedagogikk tirsdag tirsdag Anette Kure.
Hvordan føre kilder?.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Håvar Brendryen, Stipendiat, Psykologisk institutt Wikipediaprosjektet 2. seminar – 6. okt
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
DRI 1002 Våren 2004 Oppsummering Overblikk over kurset : Mål og innhold Forelesningene Obligatoriske oppgaver 2.Litt om eksamen 3.Evaluering.
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Myter om å skrive fagtekster (Og et forsøk på å knuse mytene) Anne-Beathe Mortensen-Buan.
Tekster og etikk Om posisjoneringer og ansvarsfulle lesninger Litteratur: Taguchi, H.L. (2004) In på bara benet: En introduktion til feministisk poststrukturalism.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Hvordan føre kilder?. Hvorfor oppgi kilder? Du skal:  anerkjenne andre forfatteres arbeid.  vise at du har satt deg inn i emnet.  vise at du behersker.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Å bruke og vurdere kilder  T: hvor troverdig er kilden?  O: Hvor objektiv er kilden?  N: Hvor nøyaktig er kilden?  E: Hvordan egner kilden seg til.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Kilde-/litteraturliste
Hamar katedralskole Biblioteket
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Kildeverktøy i word Januar 2017 mjo.
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
| Å argumentere Kjeldekritikk og nettvett.
Kildeverktøy i word Januar 2017 mjo.
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Litteraturlister og oppgaveskriving Å skrive en oppgave.. karen.overn@hig.no

Planlegging Før du begynner: les oppgaven nøye avgrens temaet finn en presis problemstilling (viktig!) legg opp en strategi og tidsplan dersom du skriver sammen med flere er det viktig å bestemme med en gang hvem som har ansvar for hva.

Søking Hvilke kilder vil jeg bruke? BIBSYS for å finne ut hvilke bøker biblioteket har om mitt tema. Oppslagsverk for å finne generell informasjon om mitt tema. Kan hjelpe meg med avgrensing. Referansedatabaser for å finne ut hvor jeg kan finne gode artikler. Fulltekstdatabaser for å finne og få tilgang til gode artikler Faglige og vitenskapelige tidsskrift.

Strukturere En vanlig ”oppskrift”: Innholdsfortegnelse Innledning og problemstilling Litt om feltet og henvisninger til andres forskning på feltet Dine egne funn og diskusjon opp mot problemstillingen. Oppsummering og konklusjon Litteraturliste

Henvisninger Når skal du bruke henvisning? Sitater: Ved direkte avskrift av en kilde Ved referat av en spesifikk tekst Sitater: Direkte sitat (identisk gjengivelse av teksten) Indirekte sitat (når du med egne formuleringer gjengir andres påstander)

Henvisninger II Henvisninger i teksten: Direkte sitat: "Jo større velstand, desto større forurettelse" (Løgstrup 1990, s.2). Indirekte sitat: Etter et jordskjelv ble det satt igang et vellykket barneprosjekt (Galante 2000). eller: Weiss (1982) hevder at tilknytning er like viktig hos voksne som hos barn.

Litteraturlisten (Harvard) Hensikt: å finne tilbake til kildene du har brukt! Ordnes alfabetisk etter forfatterens etternavn Plasseres til slutt i oppgaven men før ev. vedlegg. Ikke noe skal stå i lista som du ikke har brukt i oppgaven, MEN Du kan lage en egen liste etter hovedlista hvor du anbefaler litteratur.

Litteraturliste - eksempler Bøker: Martinsen, Kari (2000). Øyet og kallet. Bergen: Fagbokforlaget. Pigg, Janice, Pamela W. Driscoll og Rosanne Caniff (1988).Revmatologisk sykepleie. Oslo: Gyldendal Wadel, Cato m.fl. (1983). Dagliglivets organisering. Oslo:Universitetsforlaget Seim, S. (1990). Fra tretten til seksti. I: Ingebretsen, R. og K. Thorsen (red.) Kvinner blir gamle. NGI-rapport 90:3. s.175-187. Oslo: Norsk gerontologisk institutt.

Litteraturliste – eksempler II Tidsskrifter: Øverbye, Einar (1990). Økende generasjonskonflikt i velferdsstaten?  I: Aldring og eldre. 7(3), s.8-12. Offentlige publikasjoner: St.meld. nr. 27 (2000-2001). Gjør din plikt - krev din rett: kvalitetsreform av høyere utdanning. Oslo: Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet Internett: Hafstad, Anne (2002). Sosial status avgjørende for astma. URL:  http://www.aftenposten.no/forbruker/helse/article395116.ece (30.09.02)