Omstilling uten nedbemanning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Psykiske utfordringer ved MS
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Trender i europeisk bilindustri. Vil dette skje i Norge?
NY IA-AVTALE MED FOKUS PÅ NÆRVÆR
KARRIEREPROGRAMMET I STATEN
Trenerrollen og motivasjon
Selvfølelse vs selvtillit
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva er aktivitet og deltakelse?
Inspirert, motivert og kompetent i jobben – hva er nøkkelen?
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Rolighetsmoen barnehage
Bufdirkonferansen Før – stue bort - På høy tid at barna selv blir spurt ”Jeg har satt meg fore å endre på at voksne diskuterer hva som er best.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Den Gode Prestasjon. Den gode prestasjon Prestasjon som prosess – Individuell og kollektiv forbedring Prestasjon som resultat – Beste praksis.
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
2. Samling Pedagogisk ledelse i barnehagen RSK Vest-Finnmark 2011
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Model of Human Occupation og Arbeid
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
FAUSKE 2025 UTVIKLING GJENNOM SAMHANDLING. FAUSKE KOMMUNES VISJON Fem forslag til visjon for Fauske; 1.Innbyggerne skal oppleve Fauske som den beste kommunen.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Universitetet i Tromsø
Motivasjon i arbeidsforhold
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
PERSONLIG UTVIKLING - COACHING/VEILDNING
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Får jeg jobb da? Karrieresenteret. 2 MÅL: styrke deg i overgangen fra studier til jobb.
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Fritid med Bistand.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til et nytt skoleår!
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Gry Nørstenget Fylkesleder
Hvordan gjøre gode karrierevalg
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Foto: Bjørn Erik Olsen Medarbeiderplattform. Lederplattform og medarbeiderplattform Verdigrunnlaget i Nordland fylkeskommune –Åpenhet, tillit og lojalitet.
Bilde inn Personalpolitikk. Temaer  Rekruttering  Motivering  Kompetanseutvikling  Evaluering.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Foreldremøte Kvernevik skole September NY ORGANISERING AV SKOLEDAGEN Ny organisering av skoledagen Inneværende skoleår prøver vi ut ny organisering.
Betingelser for frivillig innsats – motivasjon og kontekst Dag Wollebæk, Synne Sætrang og Audun Fladmoe Presentasjon av rapport, Funkis Studieforum 31.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
PSYKOSOSIALT ARBEIDSMILJØ Hilde Myren Bedriftslege i Statoil.
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Medarbeidertilfredshet i kommunene
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Seniorer i finansnæringen
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utskrift av presentasjonen:

Omstilling uten nedbemanning ”Hvordan sitte i førersetet i eget jobbliv” Petter Hoff Oslo kommune

Hovedbudskap: Se enkeltmennesket Hovedbudskap: Se enkeltmennesket! Et individ fokus er nøkkelen til godt jobbliv i et stadig mer kunnskapsintensivt samfunn

Reaksjonsmønster ”Takk for at dere Fremtidsrettet hjalp meg å takle denne endringen” ”Her er det trygt og sikkert” Dette kan jeg bidra med i Denne jobben Hvilke forventninger har Dere til meg? Og jeg til dere Det er ikke sant! Frustrasjon Sint/bitter Hva skal til ? Hvor skal jeg? Visjon for eget jobbliv negativt fokus på meg selv Hvem er jeg? Hva har jeg gjort? Kan og liker Kraftløs/sliten Copyright Naviga

Hva preger vår tid? Samfunnstendenser Bedre veier Raskere båter Større flyplasser Hurtigtog Broer og tunneler Bredbånd Trådløse nettverk Større enheter Større selskaper Internasjonalisering Utfordring: Bygge gode nettverk og organisasjonstilpasninger Copyright Naviga

Hva preger vår tid? Sosiale tendenser Mange relasjoner Overfladiske relasjoner Stor hastighet Mindre tid Kortere stopp Mer trafikk Flere valg Utfordring: Prioritere med fokus og konsentrasjon på viktige arbeidsoppgaver Copyright Naviga

Hva skjer i arbeidslivet? ”Den nye økonomien” Fra å produsere ting til å produsere tjenester - fra å jobbe manuelt til å jobbe mentalt. kunnskap og kompetanse som viktigste innsatsfaktorene - og læring som viktigste prosess Individualisering i samfunns- og arbeidslivet - muligheter og utfordringer Fra ansettelsestrygghet til kompetansetrygghet ”Et nytt bytteforhold mellom organisasjon og medarbeider” Copyright Naviga

AFI-undersøkelse av holdninger til arbeidet Jobben stadig viktigere halvparten mener at jobben har blitt viktigere enn det meste annet kravene til kvalitet og ansvar øker mindre ensidig arbeid og mer mentalt arbeid folk klager over det mentale presset kravene til kvalifikasjoner og tempo øker samtidig har det blitt mer spennende og flere mentale utfordringer og vi trives i jobben (Over 90 % er ganske eller veldig fornøyd) Copyright Naviga

Amerikanske undersøkelser Undersøkelser av 500 000 arbeidstakere i USA, viser at blant 50 ulike faktorer analysert, var lønn den mist viktige En annen studie viser at 50% av folks tilfredshet i arbeidslivet blir bestemt av forholdet til nærmeste leder Copyright Naviga

Miljøets betydning for motivasjon og prestasjon Trivsel Trygghet Selvtillit Utviklingstrang og lyst Humør Copyright Naviga

Utfordringen er å få til kopling: Liker Kan Interesser Motivasjon Personlighet Utdanning Erfaring Kvalifikasjoner Organisasjonens Mål og Visjon Copyright Naviga

Mulige tiltak: støtte individuell og kollektiv læring i organisasjoner tilbakemeldinger, coache, støtte, veilede on-the-job trening utdanning spesialoppgaver, deltakelse i nettverk, mentorrelasjoner Snakke om og handle på den psykologiske kontrakten workshops i karriereutvikling øke graden av selvbestemmelse og selvledelse Utvikling i ”nøytrale soner” Karrieresenteret AS

Gode spørsmål: Hva er det du virkelig har lyst til - nå eller senere? Opplever du at du blir utfordret i ditt daglige arbeid? Hva skulle til for at du blir mer utfordret? Hva ville gjort ditt liv bedre for deg? får du tilstrekkelig tilbakemeldinger på det arbeidet du gjør? Er det noe annet jeg kan gjøre Hva skal til for at du skal være her? Hva er det som ”lokke” deg bort? Her kan vi vise til flere undersøkelser som viser hva folk generelt sett legger vekt på, eksempelvis mer fleksibilitet (YS), avhenger av livssituasjon, kjønn?,

Støtt individenes karriereutvikling Er lederen en støtte eller et hinder? 1. Vis oppmerksomhet 2. Gi tilbakemeldinger 3. Snakk realistisk om fremtiden 4. Diskuter muligheter 5. Sørg for læringsmuligheter

Individers karriereutvikling i organisasjoner Ledelse

Prestasjonsvillighet Pedagogisk Sosialt Fysisk Psykisk Trygghet Faglig Verdi- orientering Prestasjonsutvikling Oppgaver Mestring av oppgaver Copyright Naviga

Copyright Naviga

Copyright Naviga

Prestasjonsmotivasjon Jeg blir sett Jeg betyr noe Jeg har en verdi Motivasjon Copyright Naviga