- Hovedrolle eller birolle

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når resultatene uteblir
Advertisements

Alkohol | SVØMMING.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
” målsetting, planlegging og evaluering”
- Hovedrolle eller birolle
Hønefoss politistasjon
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Veiledning av elever / lærlinger
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Trenerforum
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Hva er aktivitet og deltakelse?
Mestring og forebygging av depresjon
SAMMEN OM Å UTVIKLE KIRKEN Samling 1 Stabsutvikling.
Hvordan arbeide med min treningsjournal?
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Kompetente barn og unge
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Om å skrive om litterære tekster
Se Verden – Se Livet.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Impulsuka 2013 Kristiansand
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Avdeling for sosionomutdanning
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Suksesskriterier.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
10 regler for å skrive for web
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Grunnleggende pedagogikk,
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For utøvere.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
1 Ha det kjekt med fotballen i sommer Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt i det vi gjør,
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Trenermentorutdanning
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
MJØSSKI
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Selvbilde Start med å forklare begrepet selvbilde. Les gjerne opp fra teksten i kursmateriellet om hva den amerikanske psykologen Wigfield fant ut i studie.
Den vanskelige samtalen
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Emilios jobb som assistent
Workshop for u-10 og u-12 Mandag 6/
R A U S H E T Gjennomføring av workshop (1)
Utskrift av presentasjonen:

- Hovedrolle eller birolle Trenerrollen - Hovedrolle eller birolle

Hva tenker dere på når begrepet O-trener blir nevnt?

O-treneren blir ofte forbundet med en som: Lager økter og skaffer kart Setter ut og tar inn poster Spør hvor du bommet (oftest etter å ha løpt selv) Arrangerer fellestreninger med løping + styrke i gymsalen på vinteren Kjører og ordner med mat på reiser til løp

Treneren forventes å være: En som sier hva som skal til Treneren forventes å være: Organisator Tilrettelegger Positiv I godt humør Systematisk Kompetent Erfaren Et forbilde Engasjert Veileder Pedagogisk Motiverende

Hvor finner vi Supermannen? Sorry! Too busy.

Hvor finner vi O-treneren? Eller kanskje litt lenger der borte på NIH Her

Er jeg motivert? Skal – Skal ikke? ”Det viktigste av det viktige 1” Hvor og hvem kan lære meg mer? Har jeg noe å bidra med? Har jeg noe tro på løperne? ”Det viktigste av det viktige 1” Er jeg motivert? Blir jeg alene om jobben? Hvor mye tid har jeg? Hvordan få dette organisert? Får jeg noe igjen for det? Hvilket syn har jeg på trening? Er jeg villig til å stå over noen løp?

Bli kjent med utøverne Tidligere trening Resultater og kart fra utvalgte konkurranser Tidligere trenere Treningsmuligheter i nærområdet Belastning og interesser utenom (skole, jobb, hobby, annen idrett) Sykdom og skader Spørsmål i oppstarten: Hva er du god på? Hvordan tenker du når du løper rett i postene? Når var du i form? Hvilken trening har gjort deg bedre? Hva må du endre på? (Her er ofte svaret ALT) Få en felles forståelse av hvorfor det er lurt å trene på deres måte

Avklar forventningene Forventninger til trener: Forventninger til utøver: Tidsbruk (Hvor ofte har man samtaler, observasjoner, tilbakemeldinger, fellestrening, konkurranser, samlinger..) Kommunikasjon (Sier det man mener. Taushetsplikt. Kommunikasjonsform..) Treninger og Samlinger (Kvalitet på økter, utstyr, kart, bruke andre kompetente personer) Prioritering (Tid til trening, annen idrett, deltakelse/oppmøte..) Rapportering (Planer, skader, endringer, utført trening) Praktisk (Holde avtaler og frister, Komme på tida) Kommunikasjon (Fornøyd/misfornøyd, Er ærlig..)

Start med det positive (En pedagogisk selvfølgelighet……. som virker) Hvor gikk det lett? Gjør en prioritering av hva som er det viktigste å ta tak i av ting som gikk galt? (Ikke glem målsettingen) Hvilke poster satt? ”Det viktigste av det viktige 2” Vis gjennom ord og handling at du har tro på utøveren Hva sa du til deg selv når du hadde flyten? Det går fremover. Mindre tidstap, flere gode strekktider, bedre fysisk form?

Hvordan påvirke resultatet? Gjennom hele sesongen Få utøverne til å trene Evaluering – Endring – Tiltak – Gjennomføring ”Det viktigste av det viktige 3” Utøvere som har gjort det dårlig trenger deg mest På konkurranser Prioriter start- foran målområdet Rett før løpet er ikke tida for å lære noe nytt. Få utøverne til å tenke på noe annet. Bruk positivt og offensivt ladde ord Gjør utøveren klar over sine streke sider Kort repetisjon av konkrete fokusområder

Setninger å ha i bakhodet Vær ærlig på at du ikke kan alt Vær villig til å lære, av utøverne, trenere og andre idretter Vær varsom med å fortelle hvor bra alt var tidligere Vær bevisst på å variere eksempelbruken Vær ikke redd for å gjøre det enkelt Vær tydelig og ha tro på det du driver med Vær forberedt ”Det viktigste av det viktige 4” Treneren er der for utøverne – ikke omvendt - også på at ting ikke går helt etter planen

Erfaringsutveksling: Hva er den viktigste jobben/egenskapen til en o-trener? Hvordan kan vi legge forholdene til rette for o-treneren?