Helhetlig barnehage- og skoleutvikling i Sørum

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Noen utfordringer for skolene
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
Hva er Fretex ?.
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
KOORDINATORFORUM FOR HABILITERING OG REHABILITERING
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Levanger og Verdal som kvalitetskommuner
Lørenskog Idrettsforening
Kompetente barn og unge
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Vurdering for læring på Linderud skole
Prosjektleder Bjørn Pettersen bjorn.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Vi henter inspirasjon fra barnas livsglede og positive energi.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Samarbeid mellom skole og hjem
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Cafédialog – elevmedvirkning
Kampen skole Vår visjon:
Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum1 Helhetlig barnehage- og skoleutvikling i Sørum MÅL: Utvikle et kvalitativt helhetlig læringsløp.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lokal arbeidstidsavtale
Litt om FAU, hva vi har gjort, og planene fremover. Rugtvedt Skole - Bamble 2007/2008.
Horten vidergående skole
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
© Bergen kommune Budsjettmål for 2008 For barnehagesektoren Etablere full barnehagedekning Styrke barnehagenes kvalitet.
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Kvalitetskartet for barnehager og skoler i Sørum Hva kjennetegner kvalitet i barnehagene og skolene i Sørum?
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Den gode skoleeier I Nes.
BOGAFJELL SFO.
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
RIS-metoden for prosessforbedring
Velkommen til Apalløkka
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Helhetlig barnehage- og skoleutvikling i Sørum 2007 - 2010 MÅL: Utvikle et kvalitativt helhetlig læringsløp Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum Målgruppe Alle ansatte i barnehager, skoler og SFO Private barnehager inviteres til å delta i prosjektet Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Innhold og prosjekt idè Definere felles verdigrunnlag Bygge felles kultur Få innsikt i hverandres planverk og metoder Sikre tilpassa opplæring Utvikle gode verktøy og prosesser for å vurdere egen praksis Sikre gode prosesser og rutiner i overganger i læringsløpet Språk- og begrepsutvikling med fokus på videre leseopplæring Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Nasjonale føringer fra Kunnskapsdepartementet Kunnskapsløftet Barnehageløftet med ny lov og Rammeplan St.meld. Nr. 16.. Og ingen sto igjen Strategisk kompetanseutviklingsplan for barnehagesektoren Likeverdig opplæring i praksis! Strategi for bedre læring og større deltakelse av språklige minoriteter i barnehage, skole og utdanning 2007-2009 Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum Organisering Sikre infoflyt Engasjement og bred deltakelse Medvirkning Framdrift Resultater- ønsket effekt Dokumentasjon Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig barnehage – og skoleutvikling i Sørum Styringsgruppe Prosjektleder Prosjektgruppe Arbeidsutvalg Arbeidsgruppe Barnehager Arbeidsgruppe Skole / voksenopplæring Arbeidsgrupper på tvers av skoler og barnehager Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Styringsgruppas oppgaver Gi føringer i prosjektet Fatte vedtak Informere Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Styringsgruppa består av Ordfører (leder) Personal- og organisajonssjef (sekretær) Leder av Oppvekstutvalget Politiker fra opposisjonen Rådgiver personal- og organisasjonsavdelingen Seksjonsleder for grunnskole Seksjonsleder for barnehage Seksjonsleder for PRO (pleie, rehabilitering og omsorg) Hovedtillitsvalgt for fagforbundet Hovedtillitsvalgt for Utdanningsforbundet Tillitsvalgt NSF Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Prosjektgruppas oppgaver Komme med forslag og innspill til prosjektet Sikre helhetstenkning i overgangene Sikre medvirkning Sikre dokumentasjon Refleksjon Erfaringsdeling Informasjon Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Prosjektgruppa består av Seksjonsledere for barnehage og grunnskole Prosjektleder En pilot fra hver virksomhet Tillitsvalgte : Utdanningsforbundet Fagforbundet Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Arbeidsutvalgets oppgaver Kunne møte raskt for å gjøre nødvendige avklaringer Sikre informasjonsflyt Drøfte ulike problemstillinger Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Arbeidsutvalget består av 3 av pilotene som leder arbeidsgruppa på egen skole/barnehage Prosjektleder Seksjonsledere for barnehage og grunnskole Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Arbeidsgruppenes oppgaver Prøve ut nye verktøy og metoder Spre erfaringer til medarbeidere Formidle kunnskap Sikre dokumentasjon Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Arbeidsgruppa består av Piloten som er med i prosjektgruppa leder arbeidsgruppa på egen virksomhet Virksomhetsleder Tillitsvalgt: største organisasjonen på virksomheten får representanten Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum Målsettinger Har definert felles verdigrunnlag og bygget felles kultur for læring i barnehage og skole Har sikret helhet i læringsløpet Har beskrevet prosesser for dette arbeidet som settes inn i kvalitetssystemet til Sørum kommune Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum Elevene i skolen har oppnådd bedre læringsresultater og økt tilfredshet Barnehagene har gode læringsarenaer og hensiktsmessige metoder som brukes for å sikre barnas læringsutbytte Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Flaks/Uflaks- eller lærende organisasjon? Felles planleggingsdag 2. januar 2008 Helhetlig modell for planlegging Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

To dagers virksomhetsanalyse i barnehager og skoler Innsending av dokumenter som beskriver drift og innhold i forkant av analysen Tilbakemelding på svake og sterke sider Swot-analyse Sekkene med prioriterte utviklingsområder og forpliktende plan Pluss/delta = evaluering av dagene Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum Swot-analyse Muligheter Utarbeide ny årsplan med fokus på ulike målgrupper, færre ”ord”, mer konkret – (Ped/Met) Bli flinkere på å lage tidsplaner som viser hvor mange prosesser vi har i arbeid og hvilke vi skal i gang med – tidsperspektiv – (Struktur) Trusler Kommuneøkonomi i forbindelse med statlig omlegging av tilskuddet Mangel på fagpersoner og mangel på vikarer Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum Swot -analyse Sterke sider En godt fungerende ledergruppe Har en kalender over barnehageåret Gode på å ta imot nye barn Ansatte med positiv innstilling til arbeidsplassen, og ansatte som tar ansvar Svake sider For dårlig årsplan, mangler målgruppe, tankegang og struktur Kommer litt for mange julekvelder på kjerringene (ikke alltid i forkant) Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum Sekkene Prioriterte områder med konkrete tiltak som det skal jobbes med framover: Profilering Pedagogikk/metodikk Verdier Brukere Struktur Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

La oss få noen tilbakemeldinger ! PLUSS ( Hva er bra?) Dag 1 Godt å få tilbakemeldinger på fagplanen Flott å få denne muligheten, to som kommer utenfra og gir oss tilbakemeldinger på det vi gjør! Godt å få konstruktive tilbakemeldinger på det vi tenker i fht. Videre arbeid med fagplanen - fortsettelsen Ringer i vann har en veldig bra måte å gjøre dette på! Nydelig mat og masse kaffe. Dag 2 Ringer i vann har vært flinke til å hjelpe oss til å se Betryggende deilig at vi har tenkt så likt Fint å få ”dissekert” alt det vi har, fått det opp og sett på videre muligheter Flott å se alt det gode vi gjør – spennende med de nye mulighetene – gleder meg DELTA (Hva kan gjøres annerledes?) Dag 1 Vi må bli flinkere til å ta pauser når vi har det. Kaldt rom med fælt lys Dag 2 Lokalet Hatt analysen før på året Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Leder og pilotopplæring Opplæring i verktøy og metoder knyttet til aktuelle problemstillinger Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Skolene og barnehagene i Sørum kommune skal kjennetegnes ved: At barn blir sett, respektert og lyttet til og har samtale med en voksen hver dag At det er fokus på det positive, ser løsninger framfor problemer At det er tydelige voksne som setter klare grenser At det er gode rutiner for å sikre overgangen mellom barnehage og skole At alle ansatte har nødvendig utdannelse for jobben de er satt til Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum Samarbeidet mellom skolene og barnehagene i Sørum kommune skal kjennetegnes ved: At vi har respekt for hverandres utdanning og/eller yrkeserfaring At skolestarterne i barnehagene besøker skolen x antall ganger året før de skal begynne på skolen At vi har utarbeidet klare kriterier for hva en 6-åring skal mestre faglig og sosialt, og at barnehagen forplikter seg til å si i fra hvis dette ikke er på plass At det er fastlagt et overgangsprogram for barna som skal over fra barnehage til skole At barn/elever, foresatte og personalet behandler hverandre med likeverd og respekt Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Hva kjennetegner barnehager med høy kvalitet? Mange søkere (både personal og brukere) Kvalifisert arbeidskraft Spesielt opplegg for de eldste barna Godt rykte Aktive i nærmiljøet Stor trivsel blant store og små forventninger/krav Godt samarbeid (internt/eksternt) lærende organisasjon Informasjonsflyt Individtilpasset Godt fysisk miljø (ute/inne Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Beskriv det optimale samarbeid mellom skole og barnehage Kommunikasjon - Samme mål Tydelige forventninger til hverandre Kollegialt samarbeid - Trygg overgang Fri flyt av bakgrunnsmateriale (bhg-skole) skolering/kompetanse Tillitt/kjennskap til hverandres arbeidsområder Forståelse for at vi er samme yrkesgruppe Det er de samme barna vi jobber med Flere og forskjellige møteplasser- Samme mål Gjensidig respekt Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Hva kjennetegner skoler med høy kvalitet? Høy trivsel blant elever og ansatte Felles standard/ikke flaks eller uflaks Unger som tør, vil og kan Å gjøre hverandre gode Trygge elever Blide og fornøyde folk Godt sosialt miljø - sykefravær Struktur og ryddighet - Respekt Vise at du unner andre fremgang - Engasjert personale Klar visjon/tydelige verdier/tydelige mål God ledelse/tydelig Stabilt personale Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum 2009 Øke læringstrykket Profilering Fokus på overganger: lese- og skriveopplæring Gjensidige forventninger ved overganger Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Leder og pilotopplæring Workshop med en av New Zealands dyktigste rektorer. Mary og Lab Wilson Målarbeid på bakgrunn av egne virksomhetsplaner. Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum HELHETLIG BARNEHAGE OG SKOLEUTVIKLING I SØRUM 2008 - 2010 Utvikle et kvalitativt helhetlig læringsløp Oppdrag til virksomhetsleder: Arbeidsgruppa på den enkelte barnehage/skole. Det ønskes tilbakemelding på deltakere i virksomhetens arbeidsgruppe. Arbeidsgruppa må møtes regelmessig for å kunne rapportere på prosjektet (Se vedlegg som viser organiseringen av prosjektet. Her fremgår arbeidsgruppas sammensetning og oppgaver.) Tilbakemelding på hvem som utgjør bhg’s/skolens arbeidsgruppe sendes prosjektleder Jostein Mjønerud på mail Innen 29.august 2008 Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum HELHETLIG BARNEHAGE OG SKOLEUTVIKLING I SØRUM 2008 - 2010 Utvikle et kvalitativt helhetlig læringsløp Oppdrag til virksomhetsleder: (Dette må være en av pilotene som deltok på første Leder og pilotopplæringen) Valg av pilot til prosjektgruppa. Prosjektet får fra 01.08.08 endringer knyttet til organisering. Hver barnehage/skole vil være representert med en pilot i prosjektgruppa. (Se vedlegg som viser organiseringen av prosjektet. Her fremgår prosjektgruppas sammensetning og oppgaver.) Prosjektgruppa vil møtes fra 1-2 ganger per halvår. Tilbakemelding på hvem som blir bhg’s/skolens pilot sendes prosjektleder Jostein Mjønerud på mail Innen 29.august 2008 Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum HELHETLIG BARNEHAGE OG SKOLEUTVIKLING I SØRUM 2008 - 2010 Utvikle et kvalitativt helhetlig læringsløp Oppdrag nr. 1: Til Arbeidsgruppa på virksomheten a) Hvilke verktøy og metoder fra firmaet Ringer i vann har vært brukt i virksomheten i prosjektperioden? b) Hvilke situasjoner har verktøyene vært brukt i? c) Effekter/resultater ved bruk av verktøyene? d) Hvilke erfaringer har dere gjort dere ved bruk av verktøyene? Rapporteres på mail til prosjektleder JosteinMjønerud Frist: 22.September 2008. Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum Hva kjennetegner kvalitet i barnehagene og skolene i Sørum? Kvalitetskartet i Sørum Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Kvalitetskartet Sørum Øke læringsresultatene i skolene Med mål om å øke elevenes læringsresultater i skolen utvikles det et eget kvalitetskart for grunnopplæringa i Sørumskolen. Som en del av dette arbeidet, og for å sikre bredere involvering i arbeidet, skal det avholdes møter mellom politikere, skoleledelsen, foreldregrupper, lærere og elever. Administrasjonens foreslåtte fokusområder og resultatindikatorer innarbeides i kvalitetskartet. 1.Tertial 2008 Faglig vurdering/status: Det er innkalt til møte for å planlegge arbeidet med kvalitetskartet. Arbeidet vil bli samordnet med Kvalitetskommuneprogrammet og prosjektet ”Helhetlig barnehage- og skoleutvikling i Sørum kommune”. Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum KVALITETSKARTET Resultat kvalitet Målinger av Kunnskaper Eksamen Ferdigheter Nasjonale prøver Trivsel Elevundersøkelsen Brukertilfredshet Foreldre-undersøkelsen Medarbeider-tilfredshet Medarbeider-undersøkelsen Prosess kvalitet Ledelse Kompetanse Verdier Tverrfaglig samarbeid Dialog/medvirkning Samhandling lokalsamfunn Vurdering Struktur kvalitet Fysisk/psykisk arbeidsmiljø Bygningsmessig tilstand Uteområder inventar/utstyr Organisering klasser baser avdelinger Differensiering spesial underv. tilpasset oppl. Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum Milepæler Målgruppe Hvordan Tid Infomøte. OU Presentasjon 08.10.08 Infomøte Styringsgruppa i Kvalitets-kommune programmet 15.10.08 Utarbeide plan for gjennomføring av grendemøter Prosjektgruppa i Kvalitets-kommune Arbeidsmøte November 08 Gjennomføre grendemøter Blaker krets Sørumsand krets Frogner krets Dialogkonferanse Januar/februar 09 Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum Milepæler Målgruppe Hvordan Tid Forslag til kvalitetskart utarbeides Prosjektgruppa i Kvalitets-kommune programmet Arbeidsmøte April 2009 Høring Høringsinstanser Mai 2009 Godkjenning Styringsgruppa i Kvalitets-kommune Juni 2009 OU og K-styret Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Innhold og prosjekt idè Definere felles verdigrunnlag Bygge felles kultur Få innsikt i hverandres planverk og metoder Sikre tilpassa opplæring Utvikle gode verktøy og prosesser for å vurdere egen praksis Sikre gode prosesser og rutiner i overganger i læringsløpet Språk- og begrepsutvikling med fokus på videre leseopplæring Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum

Helhetlig barnehage- og skoleutvikling i Sørum 2007 - 2010 MÅL: Utvikle et kvalitativt helhetlig læringsløp Helhetlig skole og barnehageutvikling i Sørum